Hybrid/pendlarcykel?

Hybrid/pendlarcykel?
Hej,

Tänkte köpa en pendlarcykel. Nu är det ju vår snart, men tänkte köpa en som funkar till nästa vinter också. Pendelsträckan är ca 3 mil tur och retur, möjligen tar jag någon längre tur på vägen hem ibland.

Har kikat runt lite och hittat några alternativ.
Scott Sub 10 (eller ev sub 20)
Trek Valencia
Nishiki Pro SLD
Merida S-Presso 500-D

Någon som har någon kunskap om dessa? Vilka är bra resp mindre bra? För- och nackdelar?
Tacksam för all hjälp.

Mvh Bengt

Hybrid/pendlarcykel?
Jag köpte en Scott Sub 10 förra våren. Tittade runt en en hel del innan. De senaste 20 åren har jag haft en mtb. Jag är otroligt nöjd med cykeln. Den var mycket bättre än jag hade väntat mig. Den är tillräckligt lätt för att kännas snabb och rapp. Går inte ens att jämföra med min mtb trots att den har slicks numer. Jag satte på mtb pedaler och barends från början. Båda tycker jag är nödvändigt.

Ett tecken på att jag gillar cykeln var att jag blev biten och började köra riktiga träningspass på helgerna och sedermera anmälde mig till Halvvättern. Tyvärr blev jag inblandad i en olycka och kunde inte fullfölja. Eftersom cykeln blev lite skadad har jag nu köpt en racer men även fixat till scotten. Det är skillnad i fart på racern men inte så mycket som man kan tro. Nu har jag satt skärmar på scotten och använder den till vårträningen och pendling.

Shimano XT växlarna är helt suveräna och skivbromsarna uppskattar jag mer än jag trodde jag skulle göra. Om du frågar de som cyklar racer kommer de att rekommendera en cross eller en racer men jag tycker en sub är helt perfekt till pendling då man har en mer upprätt ställning och hela tiden nära till både växel och broms. Barends är bra för att kunna byta position på händerna vilket annars är en nackdel med rakt styre. Jag har kört över 200 mil och de längsta passen drygt 5 mil och har inte haft några problem.

Lycka till med ditt val.

Bilagor

• cykel 001.jpg
    cykel 001.jpg
    58.6 KB · Besök: 21
Tillbaka
Topp