HYBRID Specialized eller Trek

E.H

Medlem
Hej! Ber på förhand om ursäkt för att inte bli halshuggen då detta riskerar att bli ytterligare "en sån där" nybörjar-tråd!

Meeen! Jag har nog dammsugit Happyride de senaste dygnen då jag är på jakt efter min första lite mer seriösare hybridcykel! Har läst om både bromsar, gafflar, däck, styren osv osv och förstår att det ena rekommenderas framför det andra beroende på cykelns ändamål mm. Dock tror jag inte att en novis som jag skulle märka skillnad när det kommer till cykelns fin-lir! Om inte annat får vi hoppas att jag blir biten och lär mig.

Jag är ute efter en rejäl men lätt och smidig hybrid som huvudsakligen kommer röra sig i stadsmiljö, kanske en och annan grusväg ibland. Lite längre cykelutflykter med familjen osv. Min budget är 5-6t och eftersom det ändå är en hel del pengar (men kanske inte mycket i cykelsammanhanget) hade jag varit otroligt tacksam för input.
Det ska gå att fästa en barnstol på sadelstolpen.
Jag vill även ha lite lätt upprätt sittställning, vill inte "ligga ner" för mycket.
Bockstyre uteslutet.

Jag ligger och läser sent på kvällen och blir tillslut så snurrig och trött på dessa jävla cyklar att jag tänker att nu skiter jag i detta. ...Vaknar och inser att jag fortfarande behöver och vill ha en bra cykel. :) Och så börjar vi om.

Är inne på :
Specialized Sirrus 1.0

ELLER
Trek fx 2 Disc

Era spontana tankar om dessa två?
Skulle ni rent av rekommendera en annan cykel? Tycker ni att detta är sjukt onödiga pengar för cykelns ändamål? Samtidigt vill jag verkligen ha cykelglädje och jag tänker att om jag vårdar min cykel så kommer den förhoppningsvis hålla länge!
Spelar det någon roll så är jag kvinna men vill ändå ha en herrmodell.

Tack hörrni!

E.H

Medlem
"... The Specialized has a steel fork, while the Trek has an aluminum fork and a 3 × 8 drivetrain providing a wider range of gears."

Specialized har alltså en gaffel i stål och Trek i aluminium? För- och nackdelar?

moros

Aktiv medlem
Spontant så går Specialized bort pga v-broms. Anser inte att v-broms hör hemma på denna typ av cykel i denna prisklass år 2021. Men det kanske bara är jag.

Motfrågor, hur lång är du (om folk kommer med tips kan det vara viktigt). Är det viktigt att klämma och känna i butik eller är online-beställning aktuellt?

moros

Aktiv medlem
Alternativ:
White Sc Comp, bättre utrustning än någon av de två andra cyklarna. Finns i spridda skurar runt om i landet eller online

Kan du sträcka budgeten så gå upp till Cirrus 2.0 eller x 2.0 då du får skivbroms och ett mer avskalat vevparti. 1x eller 2x fram är oftast att föredra

LaPierre ser också ut som ett bättre alternativ

E.H

Medlem
Stort tack för svar och tips!!

Jag är 169 cm och beninnermått 81 cm.
Nej det är inte skitnödvändigt att klämma och känna så länge jag känner att jag gjort en gedigen research innan online-köp! (Sen får jag ju skylla mig själv i slutändan om det visar sig varit ett tokigt val..)

White-cykeln har jag också kikat på och läst om i forumet, men det var lite spridda skurar. Inte minst att det skulle vara en "tråkig" cykel. Nu har ju dock inte jag samma cykel-erfarenhet själv, så...

Får jag fråga hur V-broms påverkar en hybrid för detta ändamål negativt?

Specialized är ju helt klart snyggast men det bör ju inte väga tyngst. Läste att en stål-gaffel tar emot stötar lite bättre än en i aluminium (kanske inte nämnvärt).

Bör jag bry mig om däckbredden? Misstänker att det inte är någon märkbar skillnad på rullet mellan 32 och 35..

Ska även kolla in Lapierre!

moros

Aktiv medlem
Angående däckbredd så behöver du inte bry dig. Däck går alltid att byta, 35-40 är lagom. Rullet beror mer på däcktypen än bredden och ett smalt däck är nödvändigtvis inte snabbare.

DanielS

Aktiv medlem
Angående däckbredd så behöver du inte bry dig. Däck går alltid att byta, 35-40 är lagom. Rullet beror mer på däcktypen än bredden och ett smalt däck är nödvändigtvis inte snabbare.
Det som är viktigt med tanke på däckbredden är vad som får plats i ramen och gaffeln. Om cykeln levereras med 32mm är det inte säkert att 40mm får plats.. Ska man köra i stan och på grusvägar tycker jag det är bekvämt med lite bredare däck runt 40mm så jag skulle definitivt kolla upp att det funkar.

På en sån här cykel vill man också ha skärmar, det påverkar också hur breda däck man kan använda.

Ang. White, nog är det ett tråkigt märke, men prisvärt är det också och jag vet en hel del nöjda ägare av White-cyklar.

E.H

Medlem
I see! Tack för upplysningen.

Vad har ni att säga om Trek fx 2? Det känns som att det lutar åt den, men komplettera med skärmar mm. Jag tycker att sadelstolpen ser annorlunda ut på den, tror ni det skulle funka att sätta en cykelstol på den?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Den ser finfin ut. Trek är ju ett ”fint” varumärke, till skillnad från White, så man får lite mindre för pengarna.

Om det kan hjälpa i beslutet så har jag de senaste 15 åren cyklat runt på en Trek-hybrid liknande den där (men med v-bromsar). Den funkar ännu.

E.H

Medlem
Den ser finfin ut. Trek är ju ett ”fint” varumärke, till skillnad från White, så man får lite mindre för pengarna.

Om det kan hjälpa i beslutet så har jag de senaste 15 åren cyklat runt på en Trek-hybrid liknande den där (men med v-bromsar). Den funkar ännu.
Fantastiskt! Gör mig desto mer övertygad i cykelvalet. Levereras dock väldigt avskalad, utan skärmar mm. Antar att jag får köpa sådant vid sidan om då det inte verkar gå att göra sådana tillval.

E.H

Medlem
En sista fråga, är det en mer "aggressiv" sittställning på Trek's hybrid eller en mer upprätt sittställning?
Läste att Specialized har mer upprätt men hittar inget om detta gällande Trek på vare sig svenska eller utländska sidor.
Jag önskar en desto mer upprätt sittställning då jag med största sannolikhet inte kommer cykla långdistanser särskilt frekvent.

d_anders

Aktiv medlem
Fundera på om du vill ha pakethållare att hänga väskor på. Skärmar och i viss mån pakethållare är jobbiga att montera "perfekt", så det är skönt om de är förmonterade

DanielS

Aktiv medlem
En sista fråga, är det en mer "aggressiv" sittställning på Trek's hybrid eller en mer upprätt sittställning?
Läste att Specialized har mer upprätt men hittar inget om detta gällande Trek på vare sig svenska eller utländska sidor.
Jag önskar en desto mer upprätt sittställning då jag med största sannolikhet inte kommer cykla långdistanser särskilt frekvent.
Tycker det ser ut som man borde sitta relativt upprätt på Trek-cykeln, men den geometri-tabell jag hittar ser lite konstig ut då reach har i princip samma mått för alla storlekar.

Om siffrorna stämmer så skiljer sig en Trek i stl L 1 cm i höjd mot en Specialized i M vilket borde göra att du kan hitta en likvärdig sittställning på båda dessa cyklar. Det går att laborera ett par cm eller mer upp/ner/fram/bak med styrstam, spacers, sadelplacering osv. Men vill du sitta med helt rak rygg så ska du nog kolla på en mer traditionell "herrcykel".

Har kollat geometri-tabeller på respektive tillverkares webbsida:

E.H

Medlem
Grym hjälp, tusen tack.

Pakethållare är inte aktuellt då jag ändå kommer ha cykelstol bakom mig de närmsta åren.

Jag är absolut inte ute efter helt upprätt sittställning, men heller inte för liggande eftersom jag kommer cykla mest i stadsmiljö och därför vill ha lite bättre uppsikt. Vill heller inte tumma på cykelns kvickhet och lätthet, därför vill jag inte ha en tråkig och trött klassisk herr- eller damcykel! 😜

Jag köpte en äldre modell av Sirrus elite med skivbroms på sportson för ett par år sen. Det är min trogna pendlare som hänger med på familjeäventyr när det behövs :)

E.H

Medlem
Kan inte låta bli att snegla hitåt... 😝

TCM som återförsäljare verkar dessutom vara suveränt då jag kan göra tillval på cykeln och få det monterat utav dem.

Synd att inte Treken är snyggare i lacken.. Jag vet, löjlig hang-up!

E.H

Medlem
Inser att en cykel uppåt dessa prisklasser är jäkligt stöldbenägna. Kan bli riktigt sura pengar om man inte passar sig. Samtidigt är det ju väldigt provocerande att cykeltjuvar ska få diktera köp utav cykel! Två olika cyklar är ju uteslutet.

d_anders

Aktiv medlem
Det är besvärligt, men det går att få till barnstol+pakethållare så att det ändå går att hänga sidoväskor på pakethållaren (man får välja "rätt" modeller). Ryggsäck + barn i barnstol är ingen hit.

tobwiklund

Ny medlem
Köpte själv en Sirrus X 2.0 i höstas. Väldigt mycket mer värt än 1.0 eftersom du får bl.a. hydrauliska skivbromsar, singelklinga fram (bekvämare och mindre underhåll) och rejäla däck som är utmärkt för stan, pendling, grus och rötter. Allt det för drygt en tusing extra var en nobrainer för mig :)
Sen så blev den tyvärr stulen efter en månad...

E.H

Medlem
Köpte själv en Sirrus X 2.0 i höstas. Väldigt mycket mer värt än 1.0 eftersom du får bl.a. hydrauliska skivbromsar, singelklinga fram (bekvämare och mindre underhåll) och rejäla däck som är utmärkt för stan, pendling, grus och rötter. Allt det för drygt en tusing extra var en nobrainer för mig :)
Sen så blev den tyvärr stulen efter en månad...
Nä fy fasen vad surt att läsa! Det är just detta som är ens fasa. Får jag fråga om du bor i storstad och om det var på stan eller hemma den blev stulen?
Efter mycket läsning verkar dock inte sådant spela skitstor roll. Men man borde exempelvis se över hur man parkera sin cykel så att det inte regelbundet blir stående på ett och samma ställe.. Och så låset givetvis. Men man orkar ju inte cykla runt på snökedjor som skulle kunna höra hemma på en traktor.. :P

Jag vet inte ens om jag vågar har en cykel i prisklass 7t stående låst i gemensamt cykelförråd. Förmodligen blir det balkongen under sommarhalvåret. Inser att det kanske inte är optimalt för en cykel att stå ute i vind och kyla vinterhalvåret (bor i Gävle). Ett bekymmer längre fram..

E.H

Medlem
Det är besvärligt, men det går att få till barnstol+pakethållare så att det ändå går att hänga sidoväskor på pakethållaren (man får välja "rätt" modeller). Ryggsäck + barn i barnstol är ingen hit.

Jag tänker att barnstolen borde gå att fästa i sadelstolpen? :) Vad jag kunnat läsa mig till är detta säkrare stolar dessutom.
Men ja absolut, stol + rygga är ju ingen hit.. Cykelkorg på hybrid verkar inte heller det enklaste att få till. *hukar mig*

tobwiklund

Ny medlem
Nä fy fasen vad surt att läsa! Det är just detta som är ens fasa. Får jag fråga om du bor i storstad och om det var på stan eller hemma den blev stulen?
Efter mycket läsning verkar dock inte sådant spela skitstor roll. Men man borde exempelvis se över hur man parkera sin cykel så att det inte regelbundet blir stående på ett och samma ställe.. Och så låset givetvis. Men man orkar ju inte cykla runt på snökedjor som skulle kunna höra hemma på en traktor.. :P

Jag vet inte ens om jag vågar har en cykel i prisklass 7t stående låst i gemensamt cykelförråd. Förmodligen blir det balkongen under sommarhalvåret. Inser att det kanske inte är optimalt för en cykel att stå ute i vind och kyla vinterhalvåret (bor i Gävle). Ett bekymmer längre fram..
Bor i Solna och där jag bor finns endast öppna "utomhusförråd" så det var väl egentligen bara en tidsfråga innan den skulle bli stulen. Låst cykelförråd hade jag dock inte varit så orolig för att ställa den i.
Det bästa är väl att ta in den, trängs med 2 cyklar på mina 23 kvadrat i dagsläget 😄

Jag kan i alla fall varmt rekommendera modellen, tyckte absolut den var väl värd pengarna. Och just X varianten ifall du vill kunna köra bekvämt på annat än asfalt :)

E.H

Medlem
Bor i Solna och där jag bor finns endast öppna "utomhusförråd" så det var väl egentligen bara en tidsfråga innan den skulle bli stulen. Låst cykelförråd hade jag dock inte varit så orolig för att ställa den i.
Det bästa är väl att ta in den, trängs med 2 cyklar på mina 23 kvadrat i dagsläget 😄

Jag kan i alla fall varmt rekommendera modellen, tyckte absolut den var väl värd pengarna. Och just X varianten ifall du vill kunna köra bekvämt på annat än asfalt :)

Förstår, bedrövligt oavsett. Fruktansvärt surt!
Jag vaggas in på Sirrus X 2.0 allt mer och mer. Till en början kändes den på gränsen till för dyr, att hitta en bra cykel under det priset vore ju optimalt tänkte jag till en början. Men är det inte funktioner så är det utseendet på cykeln.. Den ska ju helst kännas hundra i alla avseenden när den ändå är påkostad.
Den här cykeln tycker jag har allt som jag kan tänkas behöva + look. Inser att den är värd sitt pris (Kanske?! Har läst att vissa tycker att man får betala en del bara för märket Specialized. Nåväl..)
Får den bara vara i fred så är det ju en investering som förhoppningsvis kommer innebära stor cykelglädje och även livskvalité!

Cykelstol bör väl heller inte vara några problem att fästa på Sirrus X 2.0? 🙂

Enormt tacksam för all hjälp!

d_anders

Aktiv medlem
Ja, man fäster runt sadelstolpsröret. Tyvärr täcker stolen och fotstöden då det mesta av pakethållaren, men det brukar gå att krångla på och av sidoväskor ändå

E.H

Medlem

... Ja inser att cyklar även blir en del utav inredningen i många hem! 😆

tobwiklund

Ny medlem
Förstår, bedrövligt oavsett. Fruktansvärt surt!
Jag vaggas in på Sirrus X 2.0 allt mer och mer. Till en början kändes den på gränsen till för dyr, att hitta en bra cykel under det priset vore ju optimalt tänkte jag till en början. Men är det inte funktioner så är det utseendet på cykeln.. Den ska ju helst kännas hundra i alla avseenden när den ändå är påkostad.
Den här cykeln tycker jag har allt som jag kan tänkas behöva + look. Inser att den är värd sitt pris (Kanske?! Har läst att vissa tycker att man får betala en del bara för märket Specialized. Nåväl..)
Får den bara vara i fred så är det ju en investering som förhoppningsvis kommer innebära stor cykelglädje och även livskvalité!

Cykelstol bör väl heller inte vara några problem att fästa på Sirrus X 2.0? 🙂

Enormt tacksam för all hjälp!
Att man får betala mer för märket - både ja och nej. Det beror givetvis lite på vad man kräver av en cykel. Är man ingen nörd vad gäller växelgrupp och andra komponenter osv så kanske man hellre betalar mer för look och ramgeometri vilket specialized är bra på.
I denna prisklass är hybriderna ganska jämnt prissatta mellan märken sen så tycker jag att X 2.0 är träffar bättre på vad man får för pengarna om man jämför exempelvis med 1.0 eller 3.0 😊
Cykelstol funkar!

E.H

Medlem
Det blev en X 2.0! 😃 Väldigt förväntansfull.

En skärm-fråga, krävs det verkligen såhär dyra skärmar?

Billigast på TCM men slut i lager. Så vill jag få cykeln färdigställd får jag beställa hos en mycket dyrare återförsäljare.

Det är dessa som jag har blivit rekommenderad. Har förstått att alla skärmsatsar inte fungerar med hydrauliska bromsar, osv. Sen att skärmarna skyddar så pass bra som dessa verkar göra är ju såklart önskvärt!

Argos

Aktiv medlem
Det blev en X 2.0! 😃 Väldigt förväntansfull.

En skärm-fråga, krävs det verkligen såhär dyra skärmar?

Billigast på TCM men slut i lager. Så vill jag få cykeln färdigställd får jag beställa hos en mycket dyrare återförsäljare.

Det är dessa som jag har blivit rekommenderad. Har förstått att alla skärmsatsar inte fungerar med hydrauliska bromsar, osv. Sen att skärmarna skyddar så pass bra som dessa verkar göra är ju såklart önskvärt!
Dom här funkar också, om du väljer 45 mm bredd.

Senast ändrad:

Argos

Aktiv medlem

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer