BitterMelon
Ny medlem
Hybrid: Specialized, Kona eller Trek?
Dags för ny cykel, med några krav och önskemål:
- Praktisk hoj som fortfarande är rolig
- Nav-växel för underhållets skull
- Likaså bromsar med lågt underhåll (d.v.s, inte fälgbroms), dock inte fotbroms. Skiv eller rull blir väl kvar?
- Kommer köra nästan enbart asfalt
- Ev. remdrift?
Remdrift drar gärna iväg i pris har jag märkt. Å andra sidan verkar det vara vissa problem med snö när man kör rem, eller är det bara i extrema förhållanden?
Jag har några kandidater jag har kollat på. Testade även Scott Venture 10 (alldeles för dyr dock) och blev lite kär. Mycket trevlig cykel! Gillade växelkontrollen (Alfine) bättre än Revoshiften som normalt sitter på Nexus och tystnaden från remdriften.
De två senare cyklarna måste jag dock köpa över nätet från UK om jag ska få ner dem vettigt i pris. Vad är det för risker/extra krångel man tar? Kan man ta garantiärenden på delar direkt till Shimano i Sverige exempelvis?
1. Specialized Source 7
- Rullbromsar (underhållsfritt, men inte så effektiva?)
- "Bara" Nexus 7
- Behöver köpa till skärmar och pakethållare
- 6200 kr
2. Kona Dr. Fine 2011
- Alfine-nav
- Skivbromsar fram och bak
- Kolfiber-gaffel (?)
- Inte reflex-däck
- 6800 kr (UK)
3. Trek Soho Deluxe
- Nexus 8-nav med Alfine-shifters
- Remdrift
- Skiva fram, rullbroms bak (optimalt?)
- Skärmar och pakethållare ingår
- 8200 kr (UK)
Hetast känns väl Kona Dr. Fine, det känns som att man får mycket för pengarna. Är skivor och Alfine värt UK-köpet över Sourcens Nexus 7 och rullbroms? Remdriften på Trek lockar ju, men någonstans där vill inte plånboken vara med längre.
Vad jag har förstått är Alfine 8 och Nexus 8 identiska förutom lagren? Däremot är skillnaden rätt stor mot Nexus 7?
Åsikter? Dissningar? Alternativ?
Tack på förhand!
- Praktisk hoj som fortfarande är rolig
- Nav-växel för underhållets skull
- Likaså bromsar med lågt underhåll (d.v.s, inte fälgbroms), dock inte fotbroms. Skiv eller rull blir väl kvar?
- Kommer köra nästan enbart asfalt
- Ev. remdrift?
Remdrift drar gärna iväg i pris har jag märkt. Å andra sidan verkar det vara vissa problem med snö när man kör rem, eller är det bara i extrema förhållanden?
Jag har några kandidater jag har kollat på. Testade även Scott Venture 10 (alldeles för dyr dock) och blev lite kär. Mycket trevlig cykel! Gillade växelkontrollen (Alfine) bättre än Revoshiften som normalt sitter på Nexus och tystnaden från remdriften.
De två senare cyklarna måste jag dock köpa över nätet från UK om jag ska få ner dem vettigt i pris. Vad är det för risker/extra krångel man tar? Kan man ta garantiärenden på delar direkt till Shimano i Sverige exempelvis?
1. Specialized Source 7
- Rullbromsar (underhållsfritt, men inte så effektiva?)
- "Bara" Nexus 7
- 6200 kr
2. Kona Dr. Fine 2011
- Alfine-nav
- Skivbromsar fram och bak
- Kolfiber-gaffel (?)
- Inte reflex-däck
- 6800 kr (UK)
3. Trek Soho Deluxe
- Nexus 8-nav med Alfine-shifters
- Remdrift
- Skiva fram, rullbroms bak (optimalt?)
- Skärmar och pakethållare ingår
- 8200 kr (UK)
Hetast känns väl Kona Dr. Fine, det känns som att man får mycket för pengarna. Är skivor och Alfine värt UK-köpet över Sourcens Nexus 7 och rullbroms? Remdriften på Trek lockar ju, men någonstans där vill inte plånboken vara med längre.
Vad jag har förstått är Alfine 8 och Nexus 8 identiska förutom lagren? Däremot är skillnaden rätt stor mot Nexus 7?
Åsikter? Dissningar? Alternativ?
Tack på förhand!