Efter att för några år sedan ha inlett min vuxna (nåja) cykelkarriär med en hybrid (en Nishiki Pro SL i mitt fall) tycker jag att fördelarna är ytterst tveksamma, sen beror det så klart på vad man ämnar använda cykeln till.
Du får i matigare däck på en hybrid jämfört med en räser, och ibland till och med tillsammans med skärmar. Från att först ha varit helt frälst över min första "riktiga" cykel och hur snabb den kändes har jag nu degraderat den till vinter- och sunkväderscykel, eftersom den helt enkelt inte är särskilt rolig eller bra på nånting, utan snarare medelmåttig på allt. Så här i efterhand hade jag nog köpt nåt som åtminstone är bra på något i stället för en hybrid som är lite halvdan på allt(förutom vardagscykling i rasande fart på isbelagda vägar, där är den underbar med W106 och biltemaskärmar).
EDIT: Någon slags råd: Köp en räser om du vill åka fort på landsväg, och bygg sedan om en halvsunkig stålräser eller MTB till brukscykel för en ringa penning. Då har du en cykel som är riktigt bra på nåt och en som går att använda till det mesta, i stället för att bara ha en cykel som går att använda till det mesta men som inte är bra på något.