Hybrid vs. Racer

Hybrid vs. Racer
Är det någon som kan säga vad skillnaden är mellan en Hybrid (ta min Nikishi ultra pro 2011 som exempel) och en vanlig racer för ca 15.000kr? Som jag har förstått det rätt så är det bara styret och vikten som skiljer dem åt?

Fördel samt nackdel med Hybrid?

Hybrid vs. Racer
Efter att för några år sedan ha inlett min vuxna (nåja) cykelkarriär med en hybrid (en Nishiki Pro SL i mitt fall) tycker jag att fördelarna är ytterst tveksamma, sen beror det så klart på vad man ämnar använda cykeln till.
Du får i matigare däck på en hybrid jämfört med en räser, och ibland till och med tillsammans med skärmar. Från att först ha varit helt frälst över min första "riktiga" cykel och hur snabb den kändes har jag nu degraderat den till vinter- och sunkväderscykel, eftersom den helt enkelt inte är särskilt rolig eller bra på nånting, utan snarare medelmåttig på allt. Så här i efterhand hade jag nog köpt nåt som åtminstone är bra på något i stället för en hybrid som är lite halvdan på allt(förutom vardagscykling i rasande fart på isbelagda vägar, där är den underbar med W106 och biltemaskärmar).

EDIT: Någon slags råd: Köp en räser om du vill åka fort på landsväg, och bygg sedan om en halvsunkig stålräser eller MTB till brukscykel för en ringa penning. Då har du en cykel som är riktigt bra på nåt och en som går att använda till det mesta, i stället för att bara ha en cykel som går att använda till det mesta men som inte är bra på något.

Senast ändrad:
Hybrid vs. Racer
Geometri kan skilja en hel del. Ofta har hybrider/trekking längre kedjestag (för att inte slå i fötterna i packväskorna och få plats med skärmar...) samt något flackare gaffelvinkel. Båda ger även en stabilare cykel.

Ultra pro L:
Kedjestag: 440
Gaffelvinkel: 73

Competition Carbon 58:
Kedjestag: 406
Gaffelvinkel: 72,5

Räsern är nog rätt mycket kvickare och roligare att cykla på. Men för pendling i slask och halka skulle jag hellre köra hybriden :-)

Hybrid vs. Racer
Jag började min "cykelbana" med rakt styre, men det dröjde inte länge innan jag insåg att det inte var lämpligt för mig. Rakt styre ger en vinkel på handleder och axlar som snabbt ger mig smärta och obehag. Så är det naturligtvis inte för alla, men säkert för en hel del. Räserstyre är underbart bekvämt för mig, eftersom handlederna hamnar i rätt vinkel, både när jag håller i bocken och på bromshandtagen.

Hybrid vs. Racer
Appel skrev:
-------------------------------------------------------
> Som skillnaden mellan en volvo kombi och en
> porsche, liksom...

I varje fall på karossen - motorn däremot är mer beroende på köparen! :D

Hybrid vs. Racer
Jag har haft hybrid Som jag ersatte med en cross och även en racer och min uppfattning är att en cross gör i stort sett allt man vill ha en hybrid till bätrre än hybriden undantaget är cykling med barn i barnstol. Så om du inte vill ha en så specialicerad cykel som en racer så är cross svaret. Vill du ha en träningscykel för landsväg vid ok väglag är racer oslagbart

Hybrid vs. Racer
Jag valde en hybrid (Nishikin Pro SLD) över en racer eftersom jag vill ha skärmar, skivbromsar och rakt styre. Efter denna investering testade jag att tävla i triathlon (med skärmutrustad hybrid) och insåg att det var roligt att cykla fort. Detta har nu gjort att jag även vill ha en racer. Långsiktigt kommer jag ha kvar min hybrid för längre pendling och sedan skaffa en ren racer för att cykla fortare och vrådslösare. Jag är fortfarande av uppfattningen att hydraliska skivbromsar och rakt styre är trevligt i trafik.

Hybrid vs. Racer
jofahjalm skrev:

> Jag är fortfarande av uppfattningen att
> hydraliska skivbromsar och rakt styre är trevligt
> i trafik.

Och vad grundar du det på? erfarenhet eller brist på erfarenhet ...?
Rakt styre är inget vidare.

Senast ändrad:
Hybrid vs. Racer
Jag har fått uppfattningen att man ser bättre med den mer upprätta sittställningen som ett rakt styre brukar leda till. Jag kan också tänka mig att rakt styre är lite roligare om man ska cykla i t.ex. snö där man behöver parera mycket.

Hybrid vs. Racer
racerbromsar har bra bett.
När man har vant sig med bockstyre så vill man sällan köra med rakt styre.
Bockstyre funkar utmärkt på snö och is eller på skogsstigar, grusvägar etc

Hybrid vs. Racer
jofahjalm skrev:
> Jag har fått uppfattningen att man ser bättre
> med den mer upprätta sittställningen som ett
> rakt styre brukar leda till.

Höjden styret är monterat på har ju inte med vilken modell av styre det är att göra.
Dessutom finns det ju extra bromshandtag som man kan montera uppe på ett (bock-)styre invid styrtappen.
Kolla på CXar, där är dessa xtra bromshandtag vanliga.

/Håkan

Hybrid vs. Racer
siven skrev:
> Jag har haft hybrid Som jag ersatte med en cross
> och även en racer och min uppfattning är att en
> cross gör i stort sett allt man vill ha en hybrid
> till bätrre än hybriden undantaget är cykling
> med barn i barnstol. Så om du inte vill ha en så
> specialicerad cykel som en racer så är cross
> svaret. Vill du ha en träningscykel för
> landsväg vid ok väglag är racer oslagbart

+1

Cross is da shit! Vill du ha en superduperracer för 50 papp så är det såklart en annan cykel än en cross och gör sig mycket bättre på lvg. Men är du motionär utan sub-8 ambitioner på VR eller liknande så funkar en cross alldeles utmärkt. Den ultimata cykeln helt enkelt!

Hybrid vs. Racer
ev. randonörd skrev:
> racerbromsar har bra bett.
> När man har vant sig med bockstyre så vill man
> sällan köra med rakt styre.
> Bockstyre funkar utmärkt på snö och is eller
> på skogsstigar, grusvägar etc

Jag skulle argumentera stark emot på alla tre punkter :-)

Hybrid vs. Racer
Även jag körde ett par år med en hyffsad hybrid innan jag insåg crossens fördelar. Med två hjulpar
så går det snabbt att anpassa den för lvg på smala däck eller stigar/pendling på lite bredare sulor.

< Men är du motionär utan sub-8 ambitioner på VR eller liknande så funkar en cross alldeles utmärkt.

Jodå, crossen funkar även att köra sub8 runt Vättern.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp