Hybridcykel för 24 km/dag i Gbg – Förmånscykel (Crescent) vs. Köpa eget?
Hej!
Ska börja jobbpendla 12 km enkel resa (24 km/dag) i Göteborg under barmarkssäsongen. Kan noll om cyklar och behöver hjälp att välja väg.
Min farhåga är att jag köper en cykel, tycker det är skit och att den sedan blir stående. Jag väljer just nu mellan:
Mina krav:
Ska börja jobbpendla 12 km enkel resa (24 km/dag) i Göteborg under barmarkssäsongen. Kan noll om cyklar och behöver hjälp att välja väg.
Min farhåga är att jag köper en cykel, tycker det är skit och att den sedan blir stående. Jag väljer just nu mellan:
- Förmånscykel via jobbet: En Crescent Åkulla (8-vxl). Nackdelen är att jag binder upp mig på ett 36-månadersavtal även om jag tröttnar, och att det finns få alternativ.
- Köpa eget (nytt/begagnat): Större utgift direkt, men då kan jag sälja den om det inte fungerar. Har kollat lite på Trek FX Sport AL Equipped Midstep, men är helt öppen för andra märken. https://www.sportson.se/produkt/fx-sport-al-equipped-midstep?p=5336433
Mina krav:
- Cykeln måste vara helt fullkittad (skärmar, pakethållare, belysning) och nyckelfärdig från start. Jag har noll intresse av att mixtra eller köpa till saker i efterhand.
- Det får inte vara svindyr eftersom jag är osäker på om jag kommer att fortsätta.