Hybridcykel för 24 km/dag i Gbg – Förmånscykel (Crescent) vs. Köpa eget?

isamo

Medlem
Hej!

Ska börja jobbpendla 12 km enkel resa (24 km/dag) i Göteborg under barmarkssäsongen. Kan noll om cyklar och behöver hjälp att välja väg.

Min farhåga är att jag köper en cykel, tycker det är skit och att den sedan blir stående. Jag väljer just nu mellan:
  1. Förmånscykel via jobbet: En Crescent Åkulla (8-vxl). Nackdelen är att jag binder upp mig på ett 36-månadersavtal även om jag tröttnar, och att det finns få alternativ.
  2. Köpa eget (nytt/begagnat): Större utgift direkt, men då kan jag sälja den om det inte fungerar. Har kollat lite på Trek FX Sport AL Equipped Midstep, men är helt öppen för andra märken. https://www.sportson.se/produkt/fx-sport-al-equipped-midstep?p=5336433

Mina krav:
  • Cykeln måste vara helt fullkittad (skärmar, pakethållare, belysning) och nyckelfärdig från start. Jag har noll intresse av att mixtra eller köpa till saker i efterhand.
  • Det får inte vara svindyr eftersom jag är osäker på om jag kommer att fortsätta.

Köp eget nytt eller begagnat. Om du köper nytt kan cykelhandlaren utrusta cykeln med vad du behöver. 1,2 är det inne i staden eller är det fram till staden? Gå på någon form av hybridcykel. De behöver inte vara så dyra.

Köp eget nytt eller begagnat. Om du köper nytt kan cykelhandlaren utrusta cykeln med vad du behöver. 1,2 är det inne i staden eller är det fram till staden? Gå på någon form av hybridcykel. De behöver inte vara så dyra.
Hovås till Mölndal, vet inte hur cykelvägen ser ut öht. Är vikt av cykel och växlar något att lägga mycket fokus på?

Du behöver lite helst fler än 8 växlar. Hur vältränad är du? Välj en cykel utan dämpare. Om du ska lägga lite mer pengar på cykeln satsa på en bra sadel. Kolla ordentligt att du får en bra ställning på cykeln.

Då gissar jag att du betalar några tusen per år för service, och att bilen i sig kostat minst några 10.000 kronor, troligen minst 100.000. För ett fordon som också kostar tiotals kronor per kilometer att köra, kostar i försäkring varje månad, och bara försämrar din hälsa.
Varför är du så snål på ett fordon som är smidigt i stan, snabbt på vägen dit, inte tar plats hemma och ger dig bättre hälsa?

Det är alltid billigare att köpa än att hyra eller köpa på avbetalning, förmånscykel betalar du med sämre pension (bruttolöneavdrag) och andra dolda kostnader.

Det är klart vettigt att köpa en cykel som har skärmar i pakethållare från början, belysning behöver man såklart också för pendling men är lättare att köpa till i efterhand, nu under ljusa sommaren behöver du inget alls, så det kan du avvakta med.

Jag hade nog satsat på en cykel utan framdämpare om det är på asfalt- och ev. grusvägar.

Jag har själv pendlat hovås mölndal några gånger hade en sporthybrid för 4500 kr Ny. Skärmar från biltema som jag förlängt med delar från en flaska. Jag cyklade året runt alla dagar i 5 år med den.

Pendlar själv i området och skulle säga att vägen beror rätt mycket på exakt var du bor och vart du ska.
Jag hade rekommenderat att försöka hålla vägen så platt som möjligt, även om det blir en lite längre väg.

Om du bor nära Säröbanan är det den naturliga pendelvägen, ta den till Radiomotet och sväng av mot köpcentret 421, fortsätt där på cykelbanor genom Eklanda, sedan kan du välja att ta vägen förbi Åby om du ska till södra delarna av Mölndal, eller Tolltorpsdalen om du ska till norra delarna.

Om du bor nära Gamla Särövägen så kan det också vara en möjlig pendelväg (bra cykelbana), med reservation för att det är mycket mer backar än Säröbanan (som är väldigt platt).

Just förmånscykel har avhandlats flera gånger tidigare här på forumet, kontentan, som jag har uppfattat det, är att det är billigare att köpa en cykel rakt av på rea.

Av de du länkat hade jag föredragit Trek:en framför Crescent:en.

De flesta cyklar i den prisklassen verkar vara ganska likvärdiga med Shimano cues 1x9 växlar.

Finns också en variant från Specialized som är lite dyrare och ännu lättare: https://www.sportson.se/produkt/sirrus-x-20-eq-step-through-v620433?p=92426-8402

Eller en lite vassare version: https://www.sportson.se/produkt/sirrus-x-30-eq-step-through-v620822?p=92426-7401
Med 1x11 och 3,2 kg lättare än Crescent, 1,6 kg lättare än Trek.

Pendlar själv i området och skulle säga att vägen beror rätt mycket på exakt var du bor och vart du ska.
Jag hade rekommenderat att försöka hålla vägen så platt som möjligt, även om det blir en lite längre väg.

Om du bor nära Säröbanan är det den naturliga pendelvägen, ta den till Radiomotet och sväng av mot köpcentret 421, fortsätt där på cykelbanor genom Eklanda, sedan kan du välja att ta vägen förbi Åby om du ska till södra delarna av Mölndal, eller Tolltorpsdalen om du ska till norra delarna.

Om du bor nära Gamla Särövägen så kan det också vara en möjlig pendelväg (bra cykelbana), med reservation för att det är mycket mer backar än Säröbanan (som är väldigt platt).

Just förmånscykel har avhandlats flera gånger tidigare här på forumet, kontentan, som jag har uppfattat det, är att det är billigare att köpa en cykel rakt av på rea.

Av de du länkat hade jag föredragit Trek:en framför Crescent:en.

De flesta cyklar i den prisklassen verkar vara ganska likvärdiga med Shimano cues 1x9 växlar.

Finns också en variant från Specialized som är lite dyrare och ännu lättare: https://www.sportson.se/produkt/sirrus-x-20-eq-step-through-v620433?p=92426-8402

Eller en lite vassare version: https://www.sportson.se/produkt/sirrus-x-30-eq-step-through-v620822?p=92426-7401
Med 1x11 och 3,2 kg lättare än Crescent, 1,6 kg lättare än Trek.
Tack så mycket för bra svar! Det blir att köpa en cykel. Finns det någon speciell säsong man börjar rea ut cyklar? För just nu har jag inte sett en enda.

Specialized ser lovande ut!

Förmånscykel är i grund och botten en bluff. Spara pengar genom bruttolöneavdrag för att betala listpris på en cykel? Du får lägre pension, lägre SGI, och betalar mer än du gör om du köper en cykel på rea och betalar kontant.

Förmånscykel är bra om du har eget företag och kan ge dig själv cykeln som en skattereducerad förmån, men som vanlig anställd är det inte så förmånligt som leasingföretagen vill ge sken av.

Tack så mycket för bra svar! Det blir att köpa en cykel. Finns det någon speciell säsong man börjar rea ut cyklar? För just nu har jag inte sett en enda.

Specialized ser lovande ut!

Tror de kommer börja rea ut snart. Tror inte de kommer kunna vänta till i höst. Det är många märken och cykelhandlare som ligger med väldigt högt listpris i år. Beroende på vilken cykel. Specialized och Trek får du nog vänta på till i sent i höst.

Tillbaka
Topp