Hybridcykel för pendling

athaxia

Medlem
Hybridcykel för pendling
Hej!

Jag är ute efter en vettig cykel och är lite intresserad av hybridcyklar. Jag kommer främst att använda den för att ta mig till och från jobbet (5 km enkelväg), ta mig runt inom stan, och när lusten kommer vill jag kunna ge mig ut på en lite längre tur på landsvägar och skogsvägar.

I cykelaffärerna i närområdet har jag hittat

Trek Dual Sport 2 (7400 kr, utrustad med pakethållare, stöd)
https://www.xxl.se/white-sc-comp-ff-acera-2x8-mns-21-hybridcykel-herr-svart/p/1179897_1_style?page=1
https://www.xxl.se/scott-sub-cross-park-22-hybridcykel-herr-svart/p/1183627_1_style?page=1

Jag har lite svårt att avgöra vad som är en rimlig prisklass att lägga sig på, för mina behov. Och vad mer jag får för pengarna om jag istället för att köpa White-cykeln för 4499 kr spenderar det dubbla på en av de andra två. Jag har provcyklat alla tre, och märkte som lekman ingen större skillnad. Bättre hållbarhet och prestanda kan jag tänka mig, men tillräckligt för att motivera prislappen? Vilken av dessa cyklar kan vara tillräcklig för mina behov, och vad skulle vara anledningar till att välja de dyrare varianterna?

Tack på förhand för svar!

Hybridcykel för pendling
Det är lite svårt att rekommendera något utan en riktig budget men jag skall försöka förklara vad du borde leta efter.

Jag hade försökt hitta en vanlig racer-hybrid eller en ¨fitness¨ cykel utan dämpad framgaffel och med bra däckutrymme. Det skulle däremot inte bli speciellt bekvämt på stigar men det blir oftast betydligt lättare på vägen utan vikten och klumpigheten som kommer med framgaffeln. Du bör även leta efter något med en hyffsad grupp typ tiagra eller sora och viktigast av allt hydraliska skivbromsar.

Själv kör jag en Specialized Sirrus och den har fungerat hur bra som helts. Jag kör 30mm landsvägsdäck på sommaren och 35mm schwalbe dubb på vintern men det finns plats för ganska mycket mer. Känns väldigt rapp och det är inga problem att köra om elcyklisterna men på stigar och grövre grus så är jag säkert dubbelt så snabb på min 16 kilos mountainbike. Har ca. 5km enkel väg. Hade jag haft längre hade jag tittat på en gravel eller en komfort-racer vilket även skulle vara ett bra val för dig men då får man gå upp rejält i budget (dem bra börjar på ca. 15').

Hybridcykel för pendling
Okej, någonstans runt 4000-8000 kr hade jag tänkt mig spontant. Ska kika lite närmre på de sortens cyklar du nämnde.
Kan bli lite svårt att hitta något vettigt under 8' men det än del reor just nu.
Två ex. närmre 10'

Hybridcykel för pendling
Håller med, välj bort dämpad framgaffel och se till att det finns plats för breda däck, minst 37mm.

Någon skriver ovan om Sora eller Tiagra växlar, det tycker jag är onödigt på en sådan här cykel då det blir för många höga växlar om man har lvg-vevparti.

Hybridcykel för pendling
Håller med, välj bort dämpad framgaffel och se till att det finns plats för breda däck, minst 37mm.

Någon skriver ovan om Sora eller Tiagra växlar, det tycker jag är onödigt på en sådan här cykel då det blir för många höga växlar om man har lvg-vevparti.
Jag trampar ur min 48/11 växel i nedförsbackar och ligger i dem 5 högsta om jag har lite med vind på platten. Han skriver ju även att han vill kunna ta den på lite länge turer på landsvägar. Där är det ju skönt med mer alternativ och högre växlar så en landsvägsgrupp låter enligt mig som bästa valet.

Hybridcykel för pendling
Jag trampar ur min 48/11 växel i nedförsbackar och ligger i dem 5 högsta om jag har lite med vind på platten. Han skriver ju även att han vill kunna ta den på lite länge turer på landsvägar. Där är det ju skönt med mer alternativ och högre växlar så en landsvägsgrupp låter enligt mig som bästa valet.
På min pendlare är högsta växeln 38/11, den trampar jag i princip aldrig ur, så det varierar ju vad man behöver. Min racer har 50/11 som högsta och den har jag aldrig trampat ur. Ligger normalt på 90 i kadens, lite högre när jag tar i rejält.

Men visst om man ska använda cykeln för motionscykling på landsvägar så är det klart att lvg-utväxling är användbart. Men det framgår inte om de längre turerna är för motion och strava-hets eller lugna utflykter. Jag skulle hur som helst prioritera utväxling för det man använder den mest till och låter som det är pendling och stadscykling.

Hybridcykel för pendling
På min pendlare är högsta växeln 38/11, den trampar jag i princip aldrig ur, så det varierar ju vad man behöver. Min racer har 50/11 som högsta och den har jag aldrig trampat ur. Ligger normalt på 90 i kadens, lite högre när jag tar i rejält.

Men visst om man ska använda cykeln för motionscykling på landsvägar så är det klart att lvg-utväxling är användbart. Men det framgår inte om de längre turerna är för motion och strava-hets eller lugna utflykter. Jag skulle hur som helst prioritera utväxling för det man använder den mest till och låter som det är pendling och stadscykling.
Jag håller med. Kanske lite overkill med landsvägsgrupp. Jag kör på 48/32t fram och 11-34t kasett och jag ligger sällan på den lägre kuggen fram. Känns som att om man inte kör tvådelat fram eller landsvägsgrupp så kan det hända att utväxlingen blir alldeles för lätt. Det är dock väldigt sällan jag trampar ur min 34/11 växel på mountainbiken men där är ju rullmotståndet betydligt högre. Jag tror att en mtb grupp hade blivit för lätt.

Hybridcykel för pendling
Hej!

Jag är ute efter en vettig cykel och är lite intresserad av hybridcyklar. Jag kommer främst att använda den för att ta mig till och från jobbet (5 km enkelväg), ta mig runt inom stan, och när lusten kommer vill jag kunna ge mig ut på en lite längre tur på landsvägar och skogsvägar.

I cykelaffärerna i närområdet har jag hittat

Trek Dual Sport 2 (7400 kr, utrustad med pakethållare, stöd)
https://www.xxl.se/white-sc-comp-ff-acera-2x8-mns-21-hybridcykel-herr-svart/p/1179897_1_style?page=1
https://www.xxl.se/scott-sub-cross-park-22-hybridcykel-herr-svart/p/1183627_1_style?page=1

Jag har lite svårt att avgöra vad som är en rimlig prisklass att lägga sig på, för mina behov. Och vad mer jag får för pengarna om jag istället för att köpa White-cykeln för 4499 kr spenderar det dubbla på en av de andra två. Jag har provcyklat alla tre, och märkte som lekman ingen större skillnad. Bättre hållbarhet och prestanda kan jag tänka mig, men tillräckligt för att motivera prislappen? Vilken av dessa cyklar kan vara tillräcklig för mina behov, och vad skulle vara anledningar till att välja de dyrare varianterna?

Tack på förhand för svar!

Jag skulle slå ett slag för Whitecykeln. Om du trivs med cykling och testar längre turer kommer du sannolikt underfund med vad du behöver och då är det bra att börja med en billigare cykel som inte tappar värdet i samma omfång som en dyrare. Dessutom kan du räkna med att betala rätt mycket för etiketten på de amerikanska märken utan att få mera för pengarna. De är med någon sannolikhet hopsvetsade på samma taiwanesiska fabrik.

Hybridcykel för pendling
Jag har en Trek DualSport 2 2020 som "extra-cykel". Den typen av gaffel är rent skräp. Diggar cykeln för övrigt så håller på att leta upp en stel gaffel, då blir den nog bra.

Hybridcykel för pendling
Jag slog till på White-cykeln, mycket nöjd hittills. Säljaren på XXL rekommenderade dock stänkskärmar som ej passade, så det blir till att åka och byta dem. Tack för hjälpen, folket!

Hybridcykel för pendling
Jag slog till på White-cykeln, mycket nöjd hittills. Säljaren på XXL rekommenderade dock stänkskärmar som ej passade, så det blir till att åka och byta dem. Tack för hjälpen, folket!

Så’na som kläms dit?
Skräp, montera riktiga skänkskärmar som faktiskt ger skydd. Biltemas duger bra,

SKS är bättre

Sök ”egolapp” här på forum och montera en sådan också. Drivlinan, dina byxor och skor varar längre på det viset.

Tillbaka
Topp