Hybridcykel med remdrift och alfine11 ?

Var i Skåne cyklar du? Jag kör 28 mm slicks hela vintern runt Lund-Malmö och sänker farten lite istället. Under korta perioder borde jag sätta på vinterdäcken, men jag brukar inte orka. Det är inte så ofta som väglaget är is eller hårdpackad snö här.

martink sa:
Adhocalias sa:
martink sa:
Hej,

Lånar denna tråd då jag också är på jakt efter en pendelcykel med remdrift. Eftersom jag stött på en hel del olika cyklar i letandet efter vad som ger mest cykel för pengarna har jag gjort ett datablad på google. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1mAR0_S1638D0cG77SiM76jef_W0ZJyzRnTKGsHCarI4/edit?usp=sharing

Sträckan jag pendlar är 10km asfalt, lite småbackar, vill kunna pendla året om, dvs kan det bli aktuellt med dubbdäck. Stänkskärmar, fäste för cykelväska och lyse - ja, tack. Och allt detta för minsta möjliga peng, men helst inte över 15k.

Vet inte riktigt hur jag ska tänka kring Nexus kontra Alfine och CDN kontra CDX.
Flera av cyklarna verkar vara klurigare än andra att få tag på i Sverige, så det blir också plus ifall det går att köpa direkt i Sverige eller via någon pålitlig europeisk återförsäljare (utan att frakten skjuter i höjden..)

Just nu lutar det åt Cube Travel SL eller Trek L500. Cube Editor ser också najs ut, men kommer gå över budget med stänkskärmar, pakethållare, lyse. All input mottages! :D

Köpte en Cube Travel SL i somras. Jag cyklar dagligen fram och tillbaka till jobbet, knappt 6 km enkel pendlingsväg med mycket backar.

Det är den tråkigaste och ohäftigaste cykeln man kan tänka sig (coolhetsfaktorn är som en Dacia i grundutförande), men den är exemplarisk för sitt syfte.

Inget att cykla snabbt på, men ska man cykla lugnt fram och tillbaka till jobbet eller motsvarande är den perfekt.

Enda nackdelarna jag har hittat är att pakethållaren är rätt kass, och att stänkskärmen kunde varit längre fram. Pakethållaren är för smal och har ingen ”fjäderklämma”. Stänkskärmarna var bättre än de såg ut på bilderna, men kommer definitivt behöva egolapp när det blir slaskigt.

HAHA! Ja, den liknelsen var ju mindre smickrande men ärlig! Får jag fråga vart du köpte den ifrån? Har svårt att hitta någon svensk återförsäljare.

Har mer o mer börjat luta åt en LEKKER Amsterdam 8s med remdrift. (https://www.lekkerbikes.com/product/amsterdam-commuter-elite-8s-series/)

Och då komplettera med skärmar o pakethållare. Nackdelen är att den som mest går att ha 700x32c däck (med tredjeparts skärmar.) med originalskärmar är det 28c som gäller. Vilket jag funderar på om det är rätt odugligt i vinterväglag då man förmodligen vill ha lite bredare, eller? Novis på det här med vinterdäck. Nyss flyttat till Skåne så vet riktigt hur vintrarna är här, haha.
Var har du hört infon om däckbredd? Den jag pratade med sa att 32 skulle passa där bak med originalskärmar, men att det var smalare fram och att det skulle vara 28 eller max 30 där.

Tillbaka
Topp