Hybridcykel

• Trådstartare Trådstartare Hybridstaffan
  • Start datum Start datum
H

Hybridstaffan

Guest
Hybridcykel
Hej alla Cykelfanatiker

Jag sitter fast i träsket köpa cykel och jag kan inte på något vis bestämma mig. Det jag kommit fram till är att jag behöver en hybridcykel pga stadskörning till största del samt lite träningskörning på grusväg mellan varven. Jag vill att den ska funka året om så jag misstänker att man bara behöver kompletera med dubbdäck som man kastar på vintertid så ska den biten vara ok?

Cykeln får gärna hålla ett tag så Deore är väl det jag siktar på i första hand samt dämpning/bromstyp tänkte jag lämna åt er (experterna) att tipsa mig om. Skulle uppskatta om någon kunde ge mig ett par exempel från tillverkare till ex Scott, Kona och Marina som ni rekommenderar och gärna andra också som har en bra hybridcykel. jag är över 190 lång så jag misstänker attt 20" ram är det jag ska ha?

Tror jag fått med allt nu. Annars tar jag det vartefter det rullar på. Jag har sökt på forumet men har inte fyndat en renodlad hybridfråga.

Vore iaf tacksam som tusan om någon kunde reda ut vilken cykel man ska satsa på.

/Staffan

Hybridcykel
Min Nishikihybrid (heter den 301?) har gått som pendelhoj i ur och skur i fyra år nu.
Det mesta har ju blivit utbytt under resans gång men kan ändå rekommendera deras citybajks.

//Jubel

Hybridcykel
Torusy skrev:
-------------------------------------------------------
> ok du är över 190 cm så är nog 20" ram litet, jag
> är 196 cm har 23" ram

heh, jag kör på en 23,5" nishiki touring master pro och jag är 180 (säger vi, har olika mått från 178 till 183 dom senaste 3 åren)
jo.. jag har vänt styrstammen upp och ned för att få styret högre upp (3cm eller så), annars är allt orginal
jag rekomenderar inte 28-622 däck till någon grusvägskörning, allt förutom asfalt är för gropigt för att köra fort och säkert (nu kommer det säkert någon och säger att jag skulle ha enklare att kontrolera den på dåligt underlag om jag hade mindre ram... men jag klagar inte, det är lika snabbt att cykla runt)

den crescenten i ovanstående inlägg är för dyr för att vara intressant begagnatköp

Senast redigerad av en moderator:
Hybridcykel
Jag cyklar också på en 23,5" Nishiki hybrid, en 422. Om man är över 190cm så är nog den storleken lagom. Jag är 202cm. Jag använder den till träning på grus och asfalt. Jag har bytt vevparti för att få högre utväxling, från 42t till 48t på största drevet fram. Min cykel är från 2003. På årets modell så har Nishiki kommit på samma idé och har monterat ett vevparti med 48t redan från början. 2005-modellen har även ny en gaffel som är låsbar med en knapptryckning. Jag har bara provtryckt på den i affären, men jag antar att det fungerar i verkligheten också.

Hybridcykel
Verkar som Nishiki är populär bland hybriderna, har spanat mer och mer på deras hybrid ultra pro och börjar bli mer sugen på den. Är det ett bra köp? Och vad kan den tänkas kosta då jag inte hittat årets modell i någon webshop?

/Staffan

Hybridcykel
Nu hitta jag det, kosta nästan 9000:- kändes ganska saftigt, borde man lägga pengarna på en Scott sportster P2 istället?

Hybridcykel
www.billigcykel.dk kunde inte leverera Nishiki då dom låg i tvist med leverantören pga att dom säljer hojjarna för billigt :) Nåja, tänkte bara kolla om någon har koll på om Marin har en hybridcykel? Har spanat på cykelnetto,s hemsida men ser bara en citybike. Rätta mig gärna om jag har fel.. Samt kanske någon har några synpunkter på övriga funderingar jag har?

/Staffan

Hybridcykel
Du kan ju alltid slå ett öga på Trek 7300 FX eller 7300FXS. Mestadels deore utrustning dock mixat med Nexave vevparti och framväxel. Alpha SL alu ram, WTB dual duty fälgar. Hyffsat lätt för prisklassen, ca 11kg för den stela varianten(6000kr) eller dryga 12kg för den framdämpade(6500kr). Dock kan det nog vara lite svårt att få tag i en sån av åretsmodell då de har varit slut hos leverantören sen i maj.

Hybridcykel
Jag hade en Nishiki Touring Master tidigare, ~2001. Fick den billigt för 4500:- ny, på Hojen i Malmö.

Bästa stadscykel jag haft, förutom stöldrisken (den blev stulen direkt första gången jag ställde ifrån mig den utan att låsa FAST den). Fantastiskt lättrampad och tacksam. Allt jag trampade gick direkt ner i asfalten.

Enligt mig alltså ett bra köp även vid priser närmare ordinarie, men jag har ju inte provat en enda annan hybrid så jag kan inte hjälpa till med några jämförelser, tyvärr.

Hybridcykel
Hur mycket funderingar behöver jag lägga ner på vad det gäller framdämpad och icke framdämpad på en hybrid? Samt är det något mer som behövs tas med i kalkylerna? Jag är mer än gärna beredd att betala en slant för en bra cykel. Tack för alla svar än så länge :) T -10 days till cykelköp

Hybridcykel
såg en cannondale bad boy ultra xl för ca 9000skr på en engelsk mtb sajt! (minns inte vilken men googla)
är på jakt efetr en sån men vill ha m elelr l i size

Hybridcykel
bajkermään skrev:
-------------------------------------------------------
> såg en cannondale bad boy ultra xl för ca 9000skr
> på en engelsk mtb sajt! (minns inte vilken men
> googla)
> är på jakt efetr en sån men vill ha m elelr l i
> size

Den såg inte alls dum ut, har googlat en stund nu men hittar den inte under 14 000:- så skulle du dyka på den länken igen så får du mer än gärna maila den till mig.

Hybridcykel
hej,

Jag köpte en nishiki pro sl för ett tag sedan och är grymt nöjd. tror inte du får bättre för dom pengarna. det ända som tillkommer är spd-pedaler (tex shimanos kombo med vanliga på en sidan) och passande skor.

Det enda minuset är att jag tycker styret/styrstammen sviktar lite för mycket och knakar.

är 180 och kör på en 17.5" M

// staffan

Hybridcykel
Jag upplevde också styrknaket på min Nishiki. Var på väg att byta till ett rakt carbonstyre när den blev stulen. Ramen i min Touring Master (och förmodligen de andra Nishiki-hybriderna) var grymt styv. Så den förtjänar verkligen inte ett segt styre. Vevlagret tror jag inte heller var det bästa..

Om du har råd tycker jag att du ska kolla in Slingshots Big-shot. 29-tums-hjul gör dig lite mindre startsnabb men ökar din toppfart. Världens vackraste ram (tråkiga lacker dock..) med världens enklaste och smartaste tillvaratagande av riddarens energi. www.slingshotbikes.com

Såg en kille som körde en singlespeed med högblank svart monocoque carbonram härom dagen. Helt strippad på utrustning och solekrade hjul. Komponenterna av aluminium lös i vackert magnesium-vitt. Mumma!

Vad gäller dämpning tycker jag så här:

1. Helt odämpad alu- eller carbonram med smala däck men med hög luftkammare så de tål stadens små knölar.

2. Dämpad bak, typ Specialized Epic eller Litespeed Unicoi, eller möjligtvis en mycket bra och soft dämpad sadelstolpe, Slingshoten erbjuder ju också en viss dämpning. Stenhårt pumpade superracerhjul och stel carbongaffel fram. Dämpningen bak tar hand om obekvämligheter när du sitter i sadeln och den stela gaffeln kommer du att älska när du måste upp för trottoarkanter och andra hinder.

1:an är den mest responsiva och elegantaste av de båda. 2:an blir grymt skön att åka på.

På en singlespeed hade jag inte satt på 29-tums-hjul. Men helt klart om jag hade haft minst tre växlar där den lägsta får iväg mig efter stopp. (Finns det några riktigt bra 3-växlade nav förresten? Eller måste man ha minst sju..)

Kan någon förklara för mig varför man ska välja en Cannondale Bad boy? Är den inte väldigt dyr?

Vad tror du ni om mina tankar?

Hybridcykel
Danskarna gör fina hybrider, som de kallar Basic/fitness.
Ta en titt på "Basic Free" från Centurion, billigaste varianten:
<http://www.centurion.dk/Default.asp?ID=104&M=Shop&PID=264&ProductID=303>
4 danska eller ca 5 svenska tusenlappar. Bara tre återförsäljare i Sverige.

Hybridcykel
Jag har en Specialized Sirrus Comp som jag köpte på rean i höstas för 9000:-. I år är ordinariepriset 11000 (12000 förra året). Jag är jäkligt nöjd med den som pendlarcykel. Snabb som ögat (cykeln, inte jag) och väldigt bekväm. Faktiskt är sadeln skönare än edamerosten på sambons Skeppshult soft (även det en rekommenderad hoj, som jag lånar när det ska skjutsas barn och handlas, eller om jag vill glida till jobbet utan att svettas)

Nu kanske den är lite i dyraste laget, men på stundande reor kan den säkert hittas till ett bra pris eftersom "lyxiga" hybrider generellt verkar sälja dåligt.

Grusvägsracing är väl kanske inte cykelns 28mm armadillodäcks starkaste kort, även om de verkar tåla en hel del (Jag har dragit ut häftstiftstora metallspån från skanstulls marina med tång ur däcken utan att de pajat). Om grusåkning är prioriterat så finns det nog bättre val, men den trivs väldigt bra på cykelbanor.

<http://www.specialized.com/bc/SBCBkModel.jsp?spid=9620>

mvh/
Fredrik

Hybridcykel
Jag föreslår Kona Dr. Dew. En sådan köpte jag för ett år sedan. Den passar mina preferenser. Helstel är i mitt tycke bäst för pendling. Skivbromsar är bra på en året runt-cykel då underhållsfrihet prioriteras över vikt.

Min enda (mindre) invändning mot den är att lacken är kass. Efter ett år ser den mer sliten ut än min 7 år gamla Klein som jag kraschat med fler gånger än jag kan räkna. Det går flisor i lacken så fort man lutar ramen mot något, men det är ju en rent estetisk invändning, då det egentligen inte spelar roll på en aluminiumram.

/Calle

Hybridcykel
Imorgon är den stora dagen för cykelköp och jag sitter och väger mellan 2st som jag känner börjar bli rätt för mig. Till att börja med vill jag tacka för alla inlägg då det hjälpt mycket i mitt sökande efter en passande cykel.

Dom 2 det står mellan är Kona Dr. Dew (tack för tipset Calle) och Nishiki Ultra Pro, någon som kan fälla det avgörande i den här fighten så vore det strålande :) Har provat båda och dom känns grymt sköna båda två. Säljaren rekommendera Kona då dom gjorde bra MTB,s men man vet ju aldrig om det även gäller hybrider.

//Staffan

Hybridcykel
Om de kändes likvärdiga skulle jag ha valt Konan för att det känns som ett roligare märke och är en snyggare, mer stilren cykel i mina ögon. =)

Edit: Om Konan har hydrauliska skivbromsar och Nishikin v-bromsar (som på bilden på nishiki.se), så borde ju saken vara biff.

Tillbaka
Topp