Hybridhjälm till 8-åring

annho556

Medlem
Hybridhjälm till 8-åring
Hej!

Jag behöver tips på bra hjälm till min 8-åring som framför allt cyklar i skog men på allt större hopp och drop samt downhill emellanåt. Är sugen på en hybridhjälm, någon som köpt en sådan till sitt barn och som är nöjd? Inte för tung + god ventaltion så den går att trampa med vore önskvärt.

Tacksam för tips!

Hybridhjälm till 8-åring
Hur stor huvudet har barnet? Utbudet i barnstorlekar är smal. Min son hade redan vuxen M I den åldern, då är utbudet stor.

Hybridhjälm till 8-åring
Hej!

Jag behöver tips på bra hjälm till min 8-åring som framför allt cyklar i skog men på allt större hopp och drop samt downhill emellanåt. Är sugen på en hybridhjälm, någon som köpt en sådan till sitt barn och som är nöjd? Inte för tung + god ventaltion så den går att trampa med vore önskvärt.

Tacksam för tips!
Barnhjälm med avtagbar ff? Det har jag inte sett men jag har sett öppen hjälm med chin guard

Nu hittar jag så klart inte det utan istället

1692369450566.png

Hybridhjälm till 8-åring
hittar massor med ff men ingen sån jag menade

https://demon-united.com/products/d...cle-helmet-fullface-with-removable-chin-guard

Hybridhjälm till 8-åring
Bike-discount säljer två. Ingen aning om dom är bra.

Hybridhjälm till 8-åring
Vi har tsg seek till 4-, och 7-åringen. Sitter bra, men skulle behöva byta till smidigare skruvar för att kunna sätta på chinbaren smidigare.

Har tyvärr inte hittat nåt test så jag kan inte svara på hur bra den faktiskt skyddar...

Hybridhjälm till 8-åring
Kanske inte riktigt vad du var ute efter, men jag förespråkar ändock en ”riktig” ff. Jag förstår principen, att slippa ha fler hjälmar, men när de väl kraschar när de kör utför/hoppar, är det skönt att de har en ”riktig” ff på sig. När vi träna enduro etc., ser vi helt enkelt till att ta av hjälmen ofta.
Är man orolig för vikten, kan man ha ett nackskydd (typ Atlas), det stoppar lite av de yttersta delarna av rörelsebanan. Sen får man prova runt vad som passar barnet, men som ngn sa ovan så brukar det funka med vuxen storlekar ganska tidigt. Vi har kört troy lee d4 i xs, som är ganska lätta…

Sen har leat ngr prisvärda FF som är riktigt lätta och ändå känns som de ger ett riktigt bra skydd.

Hybridhjälm till 8-åring
Rätt stort huvud här också, 54-55 cm. Man vill ju bara inte att det ska bli för tungt om man köper vuxenhjälm.

Viktigast är att hjälmen passar bra. jag funderade på hybridhjälm till sonen. i park hyrde vi en Bluegrass Intox och den passade riktigt bra och sonen hade ingen problem med en 1,1 kg hjälm. När jag hittade den för 75 euro bestämde jag att köpa en riktig fullface till park istället.

Annars är Bell Supper 3R den jag ser mest. Tillräckligt lätt ocksa.

Tillbaka
Topp