Hydraulisk skivbroms som låst sig

HerrKantarell

Ny medlem
Hej!

Hoppas någon kan hjälpa mig, är rätt ny på att ha hydrauliska skivbromsar på min cykel och nu efter vintervilan har bakbromsen fastnat i låst läge och jag undrar vad jag göra för att kunna få loss den?

tacksam för all hjälp! mvh Kalle

Kolvarna kärvar? Prova ta av hjulet o bänd isär bromsbeläggen m. kraftig mejsel sen sätt fast hjulet igen o provbromsa :)

Vernersson sa:
Om du har keramiska kolvar vill jag bestämt avråda från att bända med skruvmejsel direkt mot kolvarna.
De spricker lätt då.

Keramiska kolvar?
Till att börja med sitter det belägg mellan skiva och kolvar så kolvarna lär klara sig.
En klassiker är smörkniv i plast så riskerar man inte att beläggen tar skada.
Men är man någorlunda försiktigt funkar det mesta som är relativt platt och styvt.
Trots allt nyper beläggen mot en roterande stålskiva så så ömtåligt är det inte.

glitch sa:
Vernersson sa:
Om du har keramiska kolvar vill jag bestämt avråda från att bända med skruvmejsel direkt mot kolvarna.
De spricker lätt då.

Keramiska kolvar?
Till att börja med sitter det belägg mellan skiva och kolvar så kolvarna lär klara sig.
Men är man någorlunda försiktigt funkar det mesta som är relativt platt och styvt.
Trots allt nyper beläggen mot en roterande stålskiva så så ömtåligt är det inte.

At bända med en skruvmejsel direkt mot keramiska kolvar är en obra idé, jag VET av egen erfarenhet ;)
Speciellt om man råkar bända ute i ena kanten av den keramiska kolven.
Eftersom det inte angavs vilket märke de kärvande bromsarna var så ville jag bara ge en heads up.

Smörkniv i plast låter som en skonsam metod =)

Vet på rak arm inte om fler märken än Shimano kör keramiska kolvar.

Annars är ju en klassiker att värma loss sånt som har kärvat fast. Värmen gör att saker rör sej och i synnerhet om det är 2 olika material så får det oanade krafter.
Skruva loss skivan eller oket så den "dinglar" lite och knacka försiktigt kan kanske också funka?

Vernersson sa:
glitch sa:
Vernersson sa:
De spricker lätt då.

Keramiska kolvar?

At bända med en skruvmejsel direkt mot keramiska kolvar är en obra idé, jag VET av egen erfarenhet ;)
Eftersom det inte angavs vilket märke de kärvande bromsarna var så ville jag bara ge en heads up.

Jomen till att börja med varför skulle hen ens ta bort beläggen? Det är ju bara att pressa tillbaka beläggen. Med skivan emellan finns ju utrymme när hjulet är borta.
Behöver nan på kolvarna direkt ska man alltid vara försiktig.

Senast ändrad:
glitch sa:
Vernersson sa:
glitch sa:
Vernersson sa:
De spricker lätt då.

Keramiska kolvar?

Jomen till att börja med varför skulle hen ens ta bort beläggen? Det är ju bara att pressa tillbaka beläggen. Med skivan emellan finns ju utrymme när hjulet är borta.

Nu var det ju inte det jag påstod att TS skulle göra utan jag bara höjde ett varnande finger. Kan vi låta saken bro med detta eller ska vi älta det fler varv?

Vernersson sa:
glitch sa:
Vernersson sa:
glitch sa:
Vernersson sa:
De spricker lätt då.

Keramiska kolvar?

Nu var det ju inte det jag påstod att TS skulle göra utan jag bara höjde ett varnande finger. Kan vi låta saken bro med detta eller ska vi älta det fler varv?

Känner mig rätt klar :)
Frågan är hur det går för TS?

Din broms innehåller DOT-vätska och den expanderar med tid.

Det som troligen hänt när din cykel stått över vintern är att vätskan expanderat nog för att nypa till din broms.

Quick & dirty lösning är troligen att sätta en kil mellan beläggen, smörkniv i plast eller trä blir utmärkt om du redan har
en sådan framme.

Släpp sedan på den lilla blödskruven uppe på handtaget precis så mycket så att det kommer ur lite vätska, sällan behövs den
tas ur helt. Skruva tillbaka den och tvätta bort överbliven vätska, den är jävligt nasty mot lack och plaster. Detta borde ha tagit bort
övertrycket i systemet.

Vill du ha det ordentligt gjort så får du blöda bromsen och spola ur all vätska med ett blödblock installerat i oket.
Varje år/vartannat år så skall man spola ur DOT-vätskebromsar och helt ersätta vätskan.

Preacher sa:
Din broms innehåller DOT-vätska och den expanderar med tid.

Det som troligen hänt när din cykel stått över vintern är att vätskan expanderat nog för att nypa till din broms.

Quick & dirty lösning är troligen att sätta en kil mellan beläggen, smörkniv i plast eller trä blir utmärkt om du redan har
en sådan framme.

Släpp sedan på den lilla blödskruven uppe på handtaget precis så mycket så att det kommer ur lite vätska, sällan behövs den
tas ur helt. Skruva tillbaka den och tvätta bort överbliven vätska, den är jävligt nasty mot lack och plaster. Detta borde ha tagit bort
övertrycket i systemet.

Vill du ha det ordentligt gjort så får du blöda bromsen och spola ur all vätska med ett blödblock installerat i oket.
Varje år/vartannat år så skall man spola ur DOT-vätskebromsar och helt ersätta vätskan.

Blödig, du.

Tack för infon! Låter som att det kan vara dags för ett vätskebyte men provar snabbfixen först. Måste ut i skogen nu! Eller i morgon får det nog bli:)

Senast ändrad:
Dot olja som det är i en del bromssystem har en tendens att binda upp vätska. Det blir en del kondens i grejer så det är därför som man bör byta bromsolja med jämna mellanrum. Som sagt, pressa in något mellan kolvarna och lätta lite på nippeln på oket så det kommer ut vätska. Om det är gamla bromsar så lufta dom ordentligt så all gammal olja byts ut. Torka rent och prova om det rör sig fritt. Om inte ta bort beläggen och först spraya klovarna med något smörjande typ teflonspray eller annat för att se om båda kolvarna rör sig fritt. Sen torkar man rent oket alternativt sprayar med bromsrengöringsspray så man är säker på att inget halkigt är kvar i oket innan man sätter tillbaka beläggen.
Sen är det bara att sätta tillbaka allt och njuta.

Tyvärr är det väl i princip lika billigt att köpa nya (Deore)bromsar som att serva dem eller för den delen köpa nya belag... That said, kolvarna fastnar gärna efter en vinter med saltslask och grime. Har du tur räcker det med att motionera dem och tvätta rent med tops, har du otur har kolvarna fått skrapmärken och börjar läcka.

NLC sa:
Tyvärr är det väl i princip lika billigt att köpa nya (Deore)bromsar som att serva dem eller för den delen köpa nya belag... That said, kolvarna fastnar gärna efter en vinter med saltslask och grime. Har du tur räcker det med att motionera dem och tvätta rent med tops, har du otur har kolvarna fått skrapmärken och börjar läcka.

Personligen tycker jag det är rätt skönt. Bara köpa nytt som funkar :)

Tillbaka
Topp