Hydrauliska skivbromsar / disc brakes på vintern?

miyatafarfar

Aktiv medlem
Hej,

Spånar lite förberedande inför stundande pendling till jobbet under vintern och har då planerat att köpa en ny billig hoj i någon form av gravelracer. Jag har förstått att man inte ska köpa en variant med mekaniska skivbromsar då dessa lätt fryser till och vajrar förstörs av saltet (bör inte detsamma gälla växlarna då?).

Innan har jag vintercyklat på en Miyata av stål och fälgbroms och detta har funkat okej, men nu när jag ska pendla mer i innerstaden behöver jag bättre/tillförlitligare bromsar än så.

När det då faller på hydrauliska bromsar verkar dessa hålla lite bättre i kylan (iallafall -0.5 grader sådär) från vad jag kunnat söka mig fram till. Det har också uppstått diskussioner och tips om att byta ut oljan från standard Shimano mineralolja till något mer vädertåligt. Funkar det? Vad ska man ha för olja då, och funkar det isåfall året runt lika bra eller endast för vinterbruk? Ska man tänka på något speciellt med själva skivorna? Kan man få packningarna att inte krympa av kylan så att bromsarna inte läcker?

Jag har verkligen siktet inställt på att cykla oavsett väder och grader ute. Däck osv är inga problem utan det är just frågan kring bromsarna jag behöver lösa. Går det att få det att funka problemfritt och optimalt? Är inte ute efter någon ”det funkar tills det inte funkar”-lösning med standard olja osv. Vill att det håller även om det skulle stå -35 på termometern och jag ska cykla i ungefär en timma enkel väg. Gärna enkelt underhåll också, men den biten får jag kompromissa med om det krävs.

Har ni något bra tips eller annat att tänka på kring detta?

Shimanobromsar funkar alldeles utmärkt ner till åtminstone minus 20. Visst blir oljan lite trögare och nypet därmed kanske inte fullt lika bra, men det funkar. Pendlar du i kallare temperaturer än så, så finns nog andra problem att lösa först.

Att Shimanos bromsar ibland börjar läcka beror troligen på att det kommer in skit mellan tätning och kolv när man byter belägg (och trycker in kolvarna utan att göra rent ordentligt först). Det har inget med kyla att göra.

Edit: Bor du där det nånsin är -35°C så lär det ju vara en landsända där man inte saltar, eller?

Senast ändrad:
Shimanobromsar funkar alldeles utmärkt ner till åtminstone minus 20. Visst blir oljan lite trögare och nypet därmed kanske inte fullt lika bra, men det funkar. Pendlar du i kallare temperaturer än så, så finns nog andra problem att lösa först.

Att Shimanos bromsar ibland börjar läcka beror troligen på att det kommer in skit mellan tätning och kolv när man byter belägg (och trycker in kolvarna utan att göra rent ordentligt först). Det har inget med kyla att göra.

Edit: Bor du där det nånsin är -35°C så lär det ju vara en landsända där man inte saltar, eller?
Bor i Stockholm, men senaste vintrarna har varit brutala här. Speciellt om man bor utanför tullarna där plogning inte riktigt funkar som det ska. Det är kaos, och kallt som fan ena dagen för att sedan slå över till borderline vår dagen därpå. Även om det inte blir -35 grader så vill jag vara förberedd när dagen kommer. Typ.

Bra att veta att Shimano tål -20, gäller detta även deras 105 och nedåt? Om det ens finns Tiagra och liknande med hydrauliska bromsar då.. Gäller det även vid lite fart? Jag vet av erfarenhet att farten/blåsten kan snabba på förfrysning (av yttre kroppsdelar iallafall) även om graderna i luften är något mer normala.

Min erfarenhet av kyla och hydrauliska skivbromsar:

DOT-bromsar fungerar bra även i sträng kyla. Shimano blir tröga och bråkiga när det är riktigt kallt. Hope gör bra bromsar oaktat vad vissa hatare vill hävda.

Shimano fräts/rostar sönder snabbt i salt. Dyrare verkar tåligare än billigare. Åas är billiga saker billigare att byta om/när de ger upp.

Viredragna skivbromsar KAN fungera utmärkt på vintern, men kräver mer kunskap och ppepparering för att fungera störningsfritt på vintern. Jag har kört med mekaniska på en cykel i 10+ år och de har alltid fungerat. Men gäller isf att säkra att vatten inte kan ta sig in och frysa i höljet. Bakbromsen är svårare att få till än frambromsen.

Bor i Stockholm, men senaste vintrarna har varit brutala här. Speciellt om man bor utanför tullarna där plogning inte riktigt funkar som det ska. Det är kaos, och kallt som fan ena dagen för att sedan slå över till borderline vår dagen därpå. Även om det inte blir -35 grader så vill jag vara förberedd när dagen kommer. Typ.

Bra att veta att Shimano tål -20, gäller detta även deras 105 och nedåt? Om det ens finns Tiagra och liknande med hydrauliska bromsar då.. Gäller det även vid lite fart? Jag vet av erfarenhet att farten/blåsten kan snabba på förfrysning (av yttre kroppsdelar iallafall) även om graderna i luften är något mer normala.
-10, -15 börjar det bli rejält nedsatt funktion vill jag hävda. Numera när man är gammal och lat så tar jag inte ut shimano utrustade cykeln om det är tvåsiffrigt minus. Jag iofs lyxen av att ha två väl fungerade vintercyklar.

Jag har cykelpendlat med mina hydrauliska tektro bromsar i 5 år ner till -22 inga problem. Har luftat dom 1 gång sen cykeln köptes.

Cyklar året om, på vintern en gammal aluminium Marin MTB med XT V-bromsar. Fungerar mycket bra, aldrig problem med bromsarna, får byta belägg lite oftare är vår/sommar/höst. Tycker att V-bromsar tar bättre än fälgbromsar racer.
Har bytt från tvädetat fram till enkelklinga, slipper att framväxel beckar igen
Bor i Stockholm där det saltas på cykelbanor, styrlager, hjullager och vevlager tar stryk av saltet.
Brukar få byta styrlager ca vartannat år, Pendlar ca 4 mil per dag.

Hej,

Spånar lite förberedande inför stundande pendling till jobbet under vintern och har då planerat att köpa en ny billig hoj i någon form av gravelracer. Jag har förstått att man inte ska köpa en variant med mekaniska skivbromsar då dessa lätt fryser till och vajrar förstörs av saltet (bör inte detsamma gälla växlarna då?).

Innan har jag vintercyklat på en Miyata av stål och fälgbroms och detta har funkat okej, men nu när jag ska pendla mer i innerstaden behöver jag bättre/tillförlitligare bromsar än så.

När det då faller på hydrauliska bromsar verkar dessa hålla lite bättre i kylan (iallafall -0.5 grader sådär) från vad jag kunnat söka mig fram till. Det har också uppstått diskussioner och tips om att byta ut oljan från standard Shimano mineralolja till något mer vädertåligt. Funkar det? Vad ska man ha för olja då, och funkar det isåfall året runt lika bra eller endast för vinterbruk? Ska man tänka på något speciellt med själva skivorna? Kan man få packningarna att inte krympa av kylan så att bromsarna inte läcker?

Jag har verkligen siktet inställt på att cykla oavsett väder och grader ute. Däck osv är inga problem utan det är just frågan kring bromsarna jag behöver lösa. Går det att få det att funka problemfritt och optimalt? Är inte ute efter någon ”det funkar tills det inte funkar”-lösning med standard olja osv. Vill att det håller även om det skulle stå -35 på termometern och jag ska cykla i ungefär en timma enkel väg. Gärna enkelt underhåll också, men den biten får jag kompromissa med om det krävs.

Har ni något bra tips eller annat att tänka på kring detta?
Har XT V-bromsar på vintercykeln, de tar mycket bättre än de mekaniska skivbromsar jag har testat, desutom mindre strul. Min cykelmek, med 40-års erfarenhet, säger att de flesta servicar han gör är på just skivbromsar, både mekaniska och hydrauliska, han själv använder bara cyklar rmed fälgbromsar.

Kört hydrauliska shimano och tekro många år i vinterföre, funkar riktigt bra till skillnad från fälgbromsar som beckar igen direkt

Verkar vara delade meningar kring tillverkare, ingen som testat byta olja? Då menar jag inte DOT istället för mineral som en annan tråd var inne på utan något annat tex glykol eller något för industri/byggmaskiner? Ska försöka luska i vad alla dessa bikepackers och ultracyklister i Alaska använder sig av..

Verkar vara delade meningar kring tillverkare, ingen som testat byta olja? Då menar jag inte DOT istället för mineral som en annan tråd var inne på utan något annat tex glykol eller något för industri/byggmaskiner? Ska försöka luska i vad alla dessa bikepackers och ultracyklister i Alaska använder sig av..
Jag tror du överarbetar det lite. Börja med att köra med den hydraulolja som kommer med, och börja lösa problemet först om det visar sig vara ett sådant.

Hej,

Kört året runt till jobb i Gbg med hydrauliska skivbromsar från både Shimano och Tektro utan större problem ner till minus 15 grader.
Tror att regelbundet underhåll såsom avfettning och tvätt + smörjning (ungefär) varannan vecka bidragit till problemfri cykling.
Har en kollega som fått byta både skivor och belägg varannan säsong men han gillar inte att tvätta..
Som påtalats tidigare i tråden, så uppstår nog andra köld relaterade problem vid -30 grader än att bromsarna kanske kärvar lite..

Jag bor också i Stockholm och tycker att du överdriver rejält. Det var väl -17°C nån natt i vintras som värst, men det är sällan det är under -10 på dagtid.

Det är samma vätska i alla Shimanos bromsar vad jag vet. Däremot gissar jag att de billiga om möjligt är mindre känsliga för temperaturskillnader för att de inte har lika tajta toleranser mellan delarna. Det vill säga de borde kunna ändra storlek lite mer utan att nypa. Dessutom är kolvar och ok av samma material (aluminium), medan de dyrare har keramiska kolvar (vilket innebär att ok och kolv inte har samma temperaturutvidgningskoefficient).

Fartvind eller blåst ändrar inte temperaturen; det gör bara att förändringen till samma temperatur som luften går fortare. Det mesta på din cykel kommer ha utomhustemperatur efter kanske tio-tjugo minuter, medan din kropp hela tiden strävar efter att hålla just kroppstemperatur. Det går inte att jämföra.

Jag har varit ute i i-alla-fall-ganska-nära -20C här i Stockholm med mina gamla BR-RS505 någon gång. Jag vet inte om det är så jättekul att cykla i de temperaturerna egentligen av diverse anledningar, men jag kan inte säga att jag minns några problem med bromsarna..

(Dock har jag bytt ut oken senare för att båda börjat läcka, om det beror på handhavandefel eller ej är väl en annan fråga)

Växelreglage krånglar ju väldigt mycket oftare i kyla än vad bromsar gör för mig.

Håller med om att temperaturväxlingar ställer till det mest, men det funkar skapligt bra om man har möjlighet till förvaring inomhus. Om det inte finns kanske det funkar att ta in cykeln i hallen de 5 dagar per månad man har risken för frysning under natten?

Växelreglage krånglar ju väldigt mycket oftare i kyla än vad bromsar gör för mig.

Håller med om att temperaturväxlingar ställer till det mest, men det funkar skapligt bra om man har möjlighet till förvaring inomhus. Om det inte finns kanske det funkar att ta in cykeln i hallen de 5 dagar per månad man har risken för frysning under natten?
Den kommer att stå inomhus! Cykeln är min bebis och kommer hållas varm när den inte är ute. Kan man smörja växelreglagen på något sätt med olja eller fett (alltså mer än standard) för att minska risken för att dessa fryser fast? Eller är det bara att trycka igenom eventuellt istäcke som lagt sig som när man ska öppna en bildörr med fryst handtag?

Den kommer att stå inomhus! Cykeln är min bebis och kommer hållas varm när den inte är ute. Kan man smörja växelreglagen på något sätt med olja eller fett (alltså mer än standard) för att minska risken för att dessa fryser fast? Eller är det bara att trycka igenom eventuellt istäcke som lagt sig som när man ska öppna en bildörr med fryst handtag?
Står cykeln inomhus kommer du inte ha problem med växelreglaget. Jag har kört 5-6hspass ute i -15-20 utan problem.

I princip allting funkar väl bättre vid -20 än 0 på en cykel, förutom ev batterier. Jag är osäker på det hydrauliska men aldrig märkt eller reflekterat nåt över det. Har kört en hel del Tiagra i Sthlm senaste vintrarna.

Tillbaka
Topp