Hyra cykel - ska jag oroa mig för storleken?

hannulan

Medlem
På tisdag eftermiddag bär det av mot Sardinien för lite lvg-cykling i en vecka. Jag vet att jag är sent ute m mina funderingar, men jag blir nervös trots att jag bestämt mig för att inte vara det.

Jag ska bo på ett o samma ställe o planen är att hyra cykel där. Men jag är lite nervös för att den inte ska passa mig (jag är 168). Min egna cykel är ca 48.5 cm i överrörslängd medans deras minsta cykel är 51.5 cm. De säger att jag ska vara lugn o att det kommer att passa samt att de har en guide som är lika lång som jag som kör på deras minsta cyklar.

Vad säger ni. Ska jag lugna mig eller ska jag trots allt ta med min egen cykel? Jag ska till GalluraBikepoint på Sardinien, http://www.gallurabikepoint.com/.

Det kommmer vara annorlunda, men det är ju inte omöjligt att hoja på en lite större cykel. Jag skulle gissa att det skiljer upp till tre cm i överrörslängd mellan mina olika räser- och crosshojar, men det är så mycket annat i geometrin som också skiljer att det funkar bra ändå.

Hur sitter du på din hoj idag? Är din hoj på gränsen till för stor redan nu så kommer det ju vara jobbigt. Och visst är det alltid trevligt med en egen hoj, men jag tror det kommer funka fint med deras hyrhojar om de säger så. Du kanske märker att du kör på en för liten hoj?

Jag tycker att min hoj är ganska liten, på ett ganska trevligt sätt. Jag har inte haft den så länge men köpte det på cykelcity inne i göteborg o tror att jag fick bra hjälp att prova ut storleken. Kom på att innan jag köpte egen racer så lånade jag en gammal racer av en kompis o där var överrörslängden 52 cm. Den funkade fint iaf den 20-30 milen jag körde den, iaf när vi monterade min korta styrstam på den.

Det är inte så dyrt att ta m cykeln, lite dyrare bara. Men vi hyr bil o det blir svårt att få med cykeln i bilen tror jag. Avis verkar inte ha takräcken o jag är osäker på om jag kan surra cykeln på enbart takräcken heller (det har jag iofs gjort tidigare...). Dessutom är jag lite orolig för att den ska må dåligt av flyga, det brukar ju kunna gå ganska hårt åt bagaget och jag har bara en vanlig cykelpapplåda att packa den i.

hannulan skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker att min hoj är ganska liten, på ett
> ganska trevligt sätt. Jag har inte haft den så
> länge men köpte det på cykelcity inne i
> göteborg o tror att jag fick bra hjälp att prova
> ut storleken. Kom på att innan jag köpte egen
> racer så lånade jag en gammal racer av en kompis
> o där var överrörslängden 52 cm. Den funkade
> fint iaf den 20-30 milen jag körde den,
iaf när
> vi monterade min korta styrstam på den.
>
> Det är inte så dyrt att ta m cykeln, lite dyrare
> bara. Men vi hyr bil o det blir svårt att få med
> cykeln i bilen tror jag. Avis verkar inte ha
> takräcken o jag är osäker på om jag kan surra
> cykeln på enbart takräcken heller (det har jag
> iofs gjort tidigare...). Dessutom är jag lite
> orolig för att den ska må dåligt av flyga, det
> brukar ju kunna gå ganska hårt åt bagaget och
> jag har bara en vanlig cykelpapplåda att packa
> den i.

Du har ju i.o.m detta inlägg besvarat din egen fråga.
Hyr & sluta oroa dig är min slutsats.

hannulan skrev:
-------------------------------------------------------
> På tisdag eftermiddag bär det av mot Sardinien
> för lite lvg-cykling i en vecka.

> Vad säger ni. Ska jag lugna mig eller ska jag
> trots allt ta med min egen cykel? Jag ska till
> GalluraBikepoint på Sardinien,
> http://www.gallurabikepoint.com/.

Vad & hur blev det?

Ja, det blev precis som jag var rädd för.

Han som fixade cyklarna sa att den jag fick (i storleken större än vad jag var lovad) var helt perfekt. Han kunde inte hjälpa mig m en kortare styrstam. Inte ens vända på styrstammen o vinkla upp styret kunde han hjälpa mig med (o förbjöd mig också att skruva på nånting själv), cykeln var ju trots allt perfekt till mig. Att jag fick ont i nacken efter en två mils runda var helt oväsentligt, cykeln var ju trots allt perfekt så jag inbillade mig nog. Jag vände styrstammen o vinklade upp styret o det hela blev helt okej.

Det hela slutade bra, men det var inte tack vare de som hyrde ut cyklarna.

Tillbaka
Topp