Hyra mtb Göteborg? (ledig dag på jobbresa)

johan12345

Aktiv medlem
Ska på jobbresa till Götet nästa vecka och har hela fredagen ledig. Dock åker jag tåg och har inte möjlighet att få med egen hoj.

Till att börja med: Var hyr man cyklar bäst i Gbg? Såg att Mtb store verkar ha uthyrning men vet ej om det är bästa stället och hur det ligger i förhållande till bästa stigcyklingen. Hoppas kunna hyra något heldämpat med minst 140/130 dämpning (har 150/140 på min egen).

Sen: Vad rekommenderas om man bara har en dag på sig? Har tyvärr aldrig cyklat i Gbg så har tyvärr noll koll på vad som erbjuds (men vet att det ska finnas mycket bra stigar). Har Trailforks och gillar stökig stig och gärna nerför.

Hit me.

MTB Store - Nära till Ängårdsbergen.
Specialized Concept Store - "Nära" till Delsjön (vet ej vad dom har för cyklar för tillfället dock).

Edit: Om du ändå är vid MTB Store så kolla även med Trek Store o Bikefixx som ligger på samma gata. Vet ej om dom hyr ut men det kan vara värt att kolla.

MTB Store - Nära till Ängårdsbergen.
Specialized Concept Store - "Nära" till Delsjön (vet ej vad dom har för cyklar för tillfället dock).

Edit: Om du ändå är vid MTB Store så kolla även med Trek Store o Bikefixx som ligger på samma gata. Vet ej om dom hyr ut men det kan vara värt att kolla.
Toppen. Tack!
Om man säger såhär: Var hittar man dom mest "enduro"-aktiga lederna? (Och skulle det finnas några mindre drops och hopp är det bara kul). Tänk "En tuff brud" i Järvsö typ. Men inte Hardline svårt... ;-)

Dom finns lite överallt. Nästa helg går t ex Swecup Enduro i Lackarebäck, så där finns lite att hämta.

Annars kanske det är bäst/lättast för dig att åka de snitslade o väl utmärkta slingorna i Änggårdsbergen. Det finns en blå, en röd o en svart slinga.

Trek kanske har?
Merida?

Sportson Järnbrott har med, men ligger ju lite avsides jämfört med de andra.

Snackade precis med en kille på Mtb Store och enligt honom skulle Lackarebäck vara avstängd fred 21/4 pga Swecup Enduro. Så hans råd var att hålla mig i Änggården då.
Det stämmer att vi undanber alla cyklister i Lackarebäck 20-21 April och tävlingsområdet är stängt för alla tävlande så vi säkert kan banda/snitsla och slutpreparera banorna så vi kan skapa en toppentävling för alla

(Änggården är ett toppenställe om du utgår från Mtbstore)

mer finns att läsa här om SWECUP ENDURO #1 2023 - GÖTEBORGSENDURON BY MTBSTORE

//Johan Nicander
Tävlingsledningen

Senast ändrad:
Snackade precis med en kille på Mtb Store och enligt honom skulle Lackarebäck vara avstängd fred 21/4 pga Swecup Enduro. Så hans råd var att hålla mig i Änggården då.
Lackarebäcksområdet och särskilt om man drar sig över till det närliggande Horsickan är ju ganska mycket större än tävlingsbanorna om man vill cykla stig i lite vidare bemärkelse. Men vill man köra just ”endurostigarna” eller där i närheten är det ju fel helg helt klart.

Men i Änggården finns ju ett gäng av tidigare års tävlingsbanor upplagda så är inga problem att sysselsätta sig där ett antal timmar.

Ville bara passa på och återkoppla lite efter min Göteborgsresa. Hyrde en hoj på mtbstore i fredags och tillbringade 4,5 h i Änggården. Fantastiskt väder dessutom. Väldigt rolig och utmanande cykling. Precis vad jag hade hoppats på.

Försökte först att köra någon av lederna men gav upp efter ett tag och körde mest omkring och upptäckte själv. Blev till slut en rätt lång sträcka på den officiella Svarta mtb-leden och den var verkligen utmanande. Men sjukt kul. Roligt att få köra så mycket stenhällar också, det finns det tyvärr inte värst många där jag cyklar vanligtvis. Hittade en del roliga enduro-leder till slut: Trenduro, Funduro, Doggystyle mfl. Blev aldrig riktigt klok på bästa sättet att tas sig upp på den kullen bara. Sen blev jag tipsad om en byggd liten sträcka längst upp på den officiella röda, Advokatens. Kul liten sträcka att loopa några gånger som uppvärmning med lite byggda berms, hopp och drop. Måste vara ett kanonställe att åka till med barngrupper tex. Stor eloge till Gbg Stigcyklister som byggt.

Roligt att det fungerade så bra att hyra (ingick både hjälm och knäskydd) så det lär jag göra igen.
IMG_0996.jpeg
IMG_1002.jpeg
IMG_0999.jpeg

Tillbaka
Topp