Hyra "vanlig" MTB i Sydeuropa

dustiekaltman

Aktiv medlem
Frugan är i norra Italien och postar bilder på fina berg. Jag måste givetvis titta i Trailforks och börja kalkylera vad det skulle kosta att åka på en cykelsemester dit. Märker att det verkar vara svårt att kunna hyra en vanlig "allmountain" MTB. Det är antingen ättestupa Endurocyklar eller E-Mtb. Är det en generell trend eller har jag bara tittat på fel uthyrare?
Jag är inte emot E-Mtb men jag föredrar att trampa själv så länge jag orkar, vilket jag fortfarande gör.

Motorassistans kommer ju tillåta mer packning och längre utflykter.. :) inte att förunnas på en semester som ju kan ses som ett bra tillfälle att inte "köra järnet" varje dag.

De flesta uthyrningsställen har tyvärr bytt till bara e-MTB. Tror dock att det finns några butiker som fortfarande hyr ut vanliga MTB. Nära bike parks finns säkert uthyrning av bra, vanliga MTB. Jag hyrde en bra MTB till sonen hos Onlyski i La Thuile, där finns också bra Commencal MTB till vuxna. Val d'Aosta är riktigt vackert, men brant. Jag förstår att många väljer e-MTB där.

Jag har bara hyrt cykel en gång och det var med motor.
Tycker större problemet var att köra skitbromsar och att man behöver bryta mot reglerna för att få på riktiga pedaler

Jag tror inte E-MTB är något negativt i stora berg. Jag hyrde själv det i Wales (en Vitus E-Sommet) och kan säga att det var riktigt jävla gött att kunna uppleva så mycket under en dag. Nedför var det ingen skillnad tyckte jag, bara fördel med extra vikt.
Men ja, vettiga pedaler + flaskhållare kan jag tipsa om att ta med sig :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp