I behov av nytt drivpaket

TGR

Medlem
Hej jag har ärvt en GT Avalanche 2.0 av okänd årsmodell med färgsättning orange,grå och svart.

Drivpaketet har sätt bättre dagar då det finns hajfenor och rost på drev fram och bak. Även kedjan är rätt så rostig.

Jag är så osäker på hur jag ska göra. Renovera det jag har eller byta till 1x drivning.

Det står Shimano Acera på framväxeln och Shimano Alivio på bakväxeln.

Jag är inte ovan med at skruva, men just precis cykel är en ny värld för mig.

Tacksam för alla tips och rekomendationer. Håppas nån känner igen cykeln och kan hjälpa mig.
Har i nuläget noll koll på vad som passar min cykel.
IMG_20210720_153037.jpg

Tycker du cykeln e cool o därför vill du ha den, eller är du av uppfattningen av att detta blir ditt steg in i mtb världen?
Du har svaren, o beroende på svaren så kan du fixa till den, vilket inte blir jättebilligt, eller glömma den o skaffa en mtb till skogen.

Nej jag ska bara dra cykelvagn till förskolan och eventuelt mosjonera lite. Har inte cyklat på 10år, men alltid haft mtbs i min ungdom.

Cykeln fikk jag gratis och tänkte det va bra at få i ordning den.

Det viktigaste för mig är at det funkar.
IMG_20210721_081908.jpg
IMG_20210721_081921.jpg
IMG_20210721_081926.jpg

Börja med att veva runt kedjan och kolla ifall det är massor med kärvande länkar. Nåt tunt typ wd40/5-56 kryper in bra isf och hjälper att massera upp. Smörj sen med nåt tjockare och kolla hur det går. Lite rost på utsidan behöver inte betyda så mycket.

Smörj gärna växlarna på dom punkter där det är friktion. Du ser med ögonen var det är. Lägg på en droppe på dom ställena, växla reglaget upp och ner lite, sen torka av överflöd.

Vajrar och hölje lär vara tröga som sjutton men det känns som nästa level att bry sig om just nu.

Köp en ny kedja och en ny kassett. Troligen fungerar det igen med en ny kadja i rätt längd. Om inte byt kassetten också. Spratolja på bakväxeln så att den vaknar till liv igen kan nog vara bra också.

Växlarna ser bra ut, framdrevet likaså.
Kassetten är inte b'a.
Tycker kedjan ser väl grov ut...? Men det är väl rosten. Den ska bytas i alla fall, men innan du kastar den gamla måtte du måtta in den nya kedjan.
- MTB snart i var mans trädgård.

Tillbaka
Topp