[Ibis Mojo] Ska det flexa så här mycket i länkaget?

jesaro

Ny medlem
Nog för att det är kokosplast, men ska det flexa så här mycket? Notera att det inte är dämparen eller ramen det flexar i utan bara i infästningen och i svingen. Knakar gör det också.

Svar till: Nybliven orolig Mojoist.

Cykla på den istället för att stå still och flexa... :-) Allvarligt, det är vanligt med flex i baksvingen på lättare cyklar. Det är därför det finns grövre ramar också, som flexar mindre. Men är ramen ny och är länkagen tighta/glappfria annars? Efter ett år eller två får man byta lite bussningar och lager på en heldämpad.

/Leo

Man måste ju flexa lite ibland också :) Ramen är en '07a och har gått sparsamt som demohoj hos CC men den ska vara helt genomgången innan jag fick den så jag tror (hoppas) att allt är åtdraget som det ska.
Jag hade en Bullit förut och den kändes ganska flexig i baken men det här gränsar nästan till löjligt. Men det var kanske därför Ibis konstruerade Lopez-linken..

Ser skumt ut. Hade du haft ett par fälgbromsar hade de nog legat emot vid varje tramptag.
Jag har en Scott Ransom i samma typ av plast. När man låser dämparen där flexar den inte öht som man kan se eller känna.

Jo jag hörde att midjestyrd var det senaste :)

jesster: Det verkar som att det är i infästningspunkten det flexar på min. Flexar din inte ens om du gör som jag ovan, lägger i en lätt växel och håller emot med bakbromsen? I sådana fall börjar jag bli orolig på riktigt :o

Kolla att länkaget är åtdraget. Jag hade liknande symptom på min Enduro och det visade sig vara länken närmast vevlagret som var dåligt åtdragen.

Nä, jag var nere i hallen nu och testade, och jag kan inte med bästa vilja i världen säga att jag fick den att flexa så det syntes. Nu trampade jag utan skor, så jag kunde inte ta i max, men ändå.
Jag skulle nog låta någon titta på det där.

Det ser onekligen mycket ut, men det är nog inte onormalt mycket. Man kan lasta på rätt bra när man står still med låsta hjul. Min 456 flexar ~5mm vid vevpartiet vid den belastningen, och det är en stål-HT.

Prova att mäta mellan fälgen och ramen med tex buntband så att du inte luras av flexet i däcken bara.

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Det ser onekligen mycket ut, men det är nog inte
> onormalt mycket. Man kan lasta på rätt bra när
> man står still med låsta hjul. Min 456 flexar
> ~5mm vid vevpartiet vid den belastningen, och det
> är en stål-HT.
>
> Prova att mäta mellan fälgen och ramen med tex
> buntband så att du inte luras av flexet i däcken
> bara.

Jag kan intyga att det är vid infästningen till baksvingen, vi upptäckte det i min källare, jag höll fingret emot när han pressande. Det är ett ganska rejält flex ärligt talat.

Sernevi skrev:

> Jag kan intyga att det är vid infästningen till
> baksvingen, vi upptäckte det i min källare, jag
> höll fingret emot när han pressande. Det är ett
> ganska rejält flex ärligt talat.

en sak är iaf säker, det skall inte knaka om ramen. Har ni kollat att alla lager är åtdragna?

rikard skrev:
> en sak är iaf säker, det skall inte knaka om
> ramen. Har ni kollat att alla lager är
> åtdragna?

Nu råkar jag ha tappat bort min ena 6mm insex så jag kan inte kolla ordentligt, men jag kände efter och det är i alla fall inget kännbart glapp i lagren, bara ett skumt flex.

jesster73 skrev:
> Nä, jag var nere i hallen nu och testade, och jag
> kan inte med bästa vilja i världen säga att jag
> fick den att flexa så det syntes. Nu trampade jag
> utan skor, så jag kunde inte ta i max, men
> ändå.
> Jag skulle nog låta någon titta på det där.

Tack för det jesster!

Jag ska nog ringa CC på måndag och be dom ta en titt på filmen. Men först bör jag nog få tag på en av Sernevis insex så att jag kan vara säker på att bultarna är tighta. Det stora problemet där är väl att jag inte är säker på att jag kommer åt att stoppa in insexen utan att ta väck vevpartiet..

Kollade på min och den flexar inte alls sådär.

Har för mig att det finns en tråd kring just detta på MTBR. Kommer inte ihåg hur den slutade.

Edit: Där är du ju! Hoppas det löser sig.

Senast redigerad av en moderator:
elmaco skrev:
> Kollade på min och den flexar inte alls sådär.
>
> Har för mig att det finns en tråd kring just
> detta på MTBR. Kommer inte ihåg hur den
> slutade.
>
> Edit: Där är du ju! Hoppas det löser sig.

Har du Lopez-linken (eller den kanske inte är standard på '09orna)? Det skulle ju kunna göra en del.

Jo jag postade på mtbr också, man kan aldrig få nog med inputs :)

Jag får helt enkelt dra åt lite extra imorrn och hoppas att det blir bättre..

Jag hade hoppats att Lopez-linken skulle vara installerad när hojen levererades. Men tyvärr går den inte att köpa ännu. Du kan alltid skicka iväg en mail till Hans på Ibis (PM för adress), han eller Tom brukar vara snabba på att svara.

Har en NRS composite och har inte varit med om liknande (och som tidigare nämnts väger jag 100 kg). Jag tycker det verkar osannolikt och framför allt inte acceptabelt för en dyr ram.

ja, näh jag körde cyclepro FS från 94a eller när det var och inte ens där flexa det såhär! och då ska det verkligen poängteras att det flexades en hel del från alla håll och kanter på den där kreationen.

Jag gillar idén att filma och posta på happy innan man provar om alla skruvar är ordentligt åtdragna... :).

Lycka till och hoppas att det löser sig iallafall.

Lite spel skall det alltid finnas med det som syns på filmen är verkligen oroväckande mycket. Mitt råd är att INTE cykla på den förrän du har fått klarhet varför det beter sig så. Onödigt att spela bort garantin på oaktsamhet.

SKicka ett mail med filmlänken till Ibis direkt, då lär du få ett bra svar direkt istället för att hålla på med mellanhänder som egentligen inte vet.

/Jerka

Hupp, jag upptäckte nu att de har ett långtidstest av Ibis Mojo SL i den senaste Terrengsykkel jag köpte (Nr.14, s.70) där de säger att de har råkat ut för exakt samma sak som du. De testade dra alla skruvar, men de satt som de skulle, vilket jag misstänker att dina också kommer göra isf. Problemet är tydligen väl känt för Ibis och beror på att de som sätter ihop ramen inte använt Loctite när de satt fast lagren till svingen, trots att Ibis specifierar att man skall göra det. De skickade in sin ram för att få det fixat.. Detta förutsatt att min norska är så god som jag tror förstås, men jag är ganska säker på att det är det det står (+- något ord)..

Prata med Ibis och se vad de säger om det! Kan ju vara så att CC måste ta tillbaka och fixa om det är de som klantat sig.

Denna rekommendation skulle man nästan kunna ge alla Ibis-ägare här på happy om ni läser denna tråden! Håll koll på om det börjar flexa, spec ni med nya ramar..

Kan se om jag kan ta en bild på artikeln och posta här ikväll om intresse finns.

Jag kollade på min Ibis bara för säkerhets skull och den flexar inte ett dugg på det där sättet. Så se till att kontroll dra bular i länkaget! Jag har fått dra åt mina två ggr under det 1,5 året som jag kört på Ibis. Ang knackningar i ramen så tyder det ju starkt på att det är en bult i länkaget som är lös. Bulten som fäster bakdämparen med svingen är den jag fått dra åt.

Fredrik Larsson: Jag hade ingen lust att varken demontera vevpartiet eller mixtra med lagerspänningarna innan jag visste om det här var normalt beteende, det var därför jag postade utan att dra åt först.

Nu har jag i alla fall dragit åt så hårt jag vågar vid den nedre länken (det syns tydligt att det är där det flexar), det hjälpte bara marginellt och det kändes inte speciellt löst heller. Jag drog även åt ram- dämparinfästningen men det hjälpte inte heller. Slutsatsen jag drar är att det nog lutar åt det problem som Sernevi skriver om. Det får helt enkelt bli att antingen skicka tillbaka skrället till Karlstad eller om dom kan betala någon här i stan att fixa det.

Jesar, du gör helt rätt. Det är säkert inget svårt att fixa för någon välrenomerad mekanisk verkstad. Men du skall inte behöva göra det och kalles cykel och moped är förmodligen inte heller rätt... Hoppas det löser sig. Posta gärna IBIS egna svar. Ramen är klart intressant.

Jag hade krävt en ny ram. Om den är lika dan. Häv köpet. En XC-ram i den prisklassen skall vara styv som ett spett. Inget snack. Min 4 år gamla NRS är fortfarande styv.

-Skogling

Jag är helt mållös, skickade ett mail till Hans på Ibis där jag beskrev problemet och även en länk till videon. En kvart senare får jag svar där det står att mitt "main pivot tube" (översättning?) lossnat och att dom skickar mig en ny framtriangel omgående. Jag som bara bad om lite tips. Helt sjukt bra service! Alla borde skaffa en Ibis bara för att dom är så snälla och lätta att ha och göra med.

Tack alla för hjälp och teorier! Jag återkommer med uppdatering när jag fått den nya framtriangeln.

hehe, vad vare jag sa om att skicka ibis ett mail. men det är klart, me tanke på vad ramen kostar, så är det sådan där service man ska ha. det tjänar ju även de på, att folk upplever deras kundservice som bra. att det går sönder är väll mindre bra, men förlåts ju en hel del som servicen är bra.
tyvärr är det inte alltid självklart att dyrt är synonymt med bra service.

Det är kans på din cykel. Min IBIS är styvare än min trance. Och det är innan jag monterat Lopeslinken.

Ville skrev:
> Det är kans på din cykel.

Ville, Ville...whoa, hold your horses and lugna ner fingrarna när du skriver. Här sitter man i en halvtimme och funderar på om 'kans' är ett nytt happyord som man missat innebörden på.
Sen slår det en att det är ju Ville som skrivit = scrambla tecknen så får du fram svenska;
kans = knas

:)

HAHA!

Ja, du har helt rätt. Ibland borde fingrarna lugna ner sig lite, men det är ju så mycket annat som skall göras..=D

Kul att det löste sig så snabbt! Själv är man hemma igen efter första turen på hojen (och 1:a turen öht med en MTB...) med Stalle och Vallentunagånget, och glad att man fortfarande är vid liv :)

Cyklisten: Stuckad tumme
Cyklisten: Stuckat lillfinger
Cyklisten: Enormt blåmärke mitt på bröstkorgen
Cyklisten: Sprucken hjälm
Cykeln: Inte en skråma

Riktigt kul tur för övrigt! Hoppas bara att det där inte var den allra enklaste turen någonsin, för då känner jag mig kränkt...

elmaco skrev:
> Cyklisten: Stuckad tumme
> Cyklisten: Stuckat lillfinger
> Cyklisten: Enormt blåmärke mitt på
> bröstkorgen
> Cyklisten: Sprucken hjälm
>
> Riktigt kul tur för övrigt!

Härlig inställning!

elmaco skrev:
> Riktigt kul tur för övrigt! Hoppas bara att det
> där inte var den allra enklaste turen någonsin,
> för då känner jag mig kränkt...

Ojoj.. det var en rejäl skadelista. Blev lite orolig när jag hörde sista skriket...

På söndag kör vi nåt lite knepigare ;)

bjorre skrev:
>
> Ojoj.. det var en rejäl skadelista. Blev lite
> orolig när jag hörde sista skriket...
>
Haha! Jo, efter vurpan gjorde jag en snabb systemcheck för att kolla att allt var kvar på kroppen och fungerade på ett ungefär, mest för att markera att jag hade hamnat lite på efterkälken... Men nog lät jag lite småchokad :)

> På söndag kör vi nåt lite knepigare ;)

:D No fear... Min fullface hjälm är beställd från CC och redan skickad! Kommer att se ut som en noob, men hellre noob än död :)

Tillbaka
Topp