Ibis ripley af vs orbea occam LT M30

Piecekeeper

Aktiv medlem
Har möjlighet att köpa en av dessa men kan inte bestämma mig. Ripleyn kostar 36kkr och occamen 40kkr. Visst, olika slaglängd etc. Gillar mest nedförs men bryr mig ändå om klättringen. Ganska stor skillnad i vikt men båda känns bra specade.

Berk

Aktiv medlem
Har inte provat dom, men det verkar vara både riktigt bra cyklar. Jag tror både en av de bästa val i deras kategori. Ripley är snabbare, Occam mer kapabel. Val berör på stigarna du kör och din körstil.

Piecekeeper

Aktiv medlem
Känslan är ändå att ripleyn ändå är lite "bättre" nedförs trots mindre slag, medan occamen kanske är lite mer allround. Eller kanske DW-länkaget uppväger den högre vikten?

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag har inte provcyklat Ripley men har en Occam sen två säsonger.

Den är snabb när man trampar, det närmaste en hardtail i känslan jag provat på en FS. Det märks ibland när man försöker trampa max genom stökig terräng att den tappar lite i känslighet då. Men utför är det är riktig kapabel cykel tycker jag, som dessutom ganska snällt talar om för en när man når gränsen för vad den orkar med. Det har mest hänt i stökspår i bikepark eller på nåt enstaka ställe i Finale. Naturstig både här i Göteborg och i alperna är inom dess komfortzon men kanske kräver lite mer av dig än en endurohoj gör när det börjar gå undan.

En riktigt bra balanserad all-mountain hoj helt enkelt för att använda ett begrepp som inte är så modernt längre.

Makten

Aktiv medlem
Du borde inte ens fundera på Ripleyn om du "gillar mest nedförs". Visst är den kapabel, men länkaget är synnerligen oföljsamt, vilket antagligen är en konsekvens av att det är såpass trampeffektivt. Jag har haft kolversionen (nu med 1° angle set, så samma geometri som AF) i två år och är mestadels mycket nöjd, men då prioriterar jag absolut inte utförscykling utan mer böljande stökstig (Hellas). Trots det kan jag rätt ofta fundera på om jag inte skulle vilja ha nåt med mer plush bakända.

Orbean har jag däremot noll koll på, så kan inte uttala mig om hur de skiljer sig.

radarminnet

Aktiv medlem
Du borde inte ens fundera på Ripleyn om du "gillar mest nedförs". Visst är den kapabel, men länkaget är synnerligen oföljsamt, vilket antagligen är en konsekvens av att det är såpass trampeffektivt. Jag har haft kolversionen (nu med 1° angle set, så samma geometri som AF) i två år och är mestadels mycket nöjd, men då prioriterar jag absolut inte utförscykling utan mer böljande stökstig (Hellas). Trots det kan jag rätt ofta fundera på om jag inte skulle vilja ha nåt med mer plush bakända.

Orbean har jag däremot noll koll på, så kan inte uttala mig om hur de skiljer sig.
Jag kommer från andra hållet, och har inte testat Ripleyn. Skulle säga att Occam inte är klockren heller för den som helt prioriterar utförsåka. Klättra hjälpligt kan väl vilken endurohoj som helst, och köra åttor runt både Ripley och Occam utför.

Occam är en väldigt rapp och popig stigcykel, som absolut inte upplevs som en stigfåtölj, det är tydligt att det är 140 mm du har att jobba med, inte mer. Den klättrar väldigt bra givet sin vikt.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag kommer från andra hållet, och har inte testat Ripleyn. Skulle säga att Occam inte är klockren heller för den som helt prioriterar utförsåka. Klättra hjälpligt kan väl vilken endurohoj som helst, och köra åttor runt både Ripley och Occam utför.

Occam är en väldigt rapp och popig stigcykel, som absolut inte upplevs som en stigfåtölj, det är tydligt att det är 140 mm du har att jobba med, inte mer. Den klättrar väldigt bra givet sin vikt.
Den är också väldigt rolig och kapabel för riktig bergscykling utför så länge målet är skoj och man gillar att hoppa och poppa snarare än att plöja så fort som möjligt rakt framåt. Gillar man det senare är det nog inte rätt hoj.

Sen beror det ju på var man bor, hur man definierar nerför osv osv.

radarminnet

Aktiv medlem
Den är också väldigt rolig och kapabel för riktig bergscykling utför så länge målet är skoj och man gillar att hoppa och poppa snarare än att plöja så fort som möjligt rakt framåt. Gillar man det senare är det nog inte rätt hoj.

Sen beror det ju på var man bor, hur man definierar nerför osv osv.
Det kan jag absolut tänka mig, jag har dock inte cyklat med den i riktiga berg. Men jag håller helt med dig, den är absolut kapabel utför, men framförallt är det en väldigt rolig cykel att cykla på – både utför, uppför och på platten.

För typiskt stockholmsk stigcykling med inslag av minienduro är den fantastisk. Och det är med all sannolikhet en Ripley också.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer