Ibis Ripley LS - kan man sluta leta nu?

Mjölner

Medlem
Jag har irrat runt i cykelvärlden (en del irl men mest på internet) efter den sista/ultimata hojen (är asgammal och trångbodd). Testat och gillat Scalpel Si, nya Spark (helt ok), funderat på Camber, Speedfox och blivit nyfiken på Top Fuel och Neuron. Har idag en Kona Honzo som jag gillar på många sätt, men jag är klar med HT. Ripleyn verkar vara guds gåva till den del av mänskligheten som gillar xc men inte är ett hängivet svetto utan lite mer allround (ingen utförsfantom dock).Vad säger ni om Cykelkrafts nuvarande erbjudande på en ok/mediokert specad Ripley LS för 36000:-? Ramen verkar vara helkarbon om jag fattat saken rätt, alltså inkl baktriangeln. Den verkar vara mer pang för pengen jämfört med Camber Carbon, men kan inte matcha Neuron spec-mässigt. Känns också som ett roligare/ovanligare alternativ.

Ja en Ibis Ripley är en fantastisk cykel för vad du tycks vara efter om du frågar mig.

Och ja, hela ramen i kolfiber.

Har inte läst om någon som inte varit skitnöjd med sin Ripley LS, och då hänger jag en hel del på http://forums.mtbr.com/ibis/. Jag tror det är en grym hoj om man vill kunna kombinera XC-orienterad åkning med mer lek och bröt.

Specifikationen på Special Blend är riktigt vettig, det enda som saknas är en dropper post. Du får breda och schyssta fälgar (om än lite väl tunga kanske), bra dämperi och en helt duglig växelgrupp.

Senast ändrad:
Jag drar XL så inget ute passar. Den enda egentliga uppgraderingen som jag ser är dropper post och lättare hjul. Skulle kunna tänka mig ett lättare hjulpar för tävlingar, som komplement. Gillar för övrigt de utanpåliggande vevlagren.

Jag har (iaf tidigare) strukit Ibis pga jättekorta storlekar. LS är mindre jättekort men fortfarande kort i reach. Minst 2cm för kort reach tycker jag, och att kompensera med för lång styrstam är inte någon hit. Synd, för det är fina cyklar annars.

Håller med. Riktigt trist att de inte gör längre ramar. Ända skälet att jag sålde min Mojo och inte skaffade ny HD3. :/

Galet roliga cyklar annars. Vill ha en HD3 med 480 reach! Såga och be Bovall plasta ihop längre? ;)

En outsider med liknande slag kan vara KTM Lycan, kompisen kör en sådan. Riktigt trevlig.

Trek EX 2017 är ju inte heller nämnd som alternativ....

Med det sagt så verkar ju Ibis:en galet fin i alla omdömen!

mikipedia_ sa:
fredrik168 sa:
mikipedia_ sa:
c-oma sa:
mikipedia_ sa:
Finns ett fint exemplar på k&s om stl passar.
Nej... :o)

Synd att min portmonä inte passade?

Det är ju bara pengar! Kommer ju nya!

Alldeles för långsamt tyvärr? Men nu är tillfället borta.

Nä? Fanns det fler?
image.jpg

fredrik168 sa:
mikipedia_ sa:
fredrik168 sa:
mikipedia_ sa:
c-oma sa:
mikipedia_ sa:

Nä? Fanns det fler?

Nä det var Wallners jag tänkte på, men den är väll borta nu.

mikipedia_ sa:
fredrik168 sa:
mikipedia_ sa:
fredrik168 sa:
mikipedia_ sa:
c-oma sa:
mikipedia_ sa:

Nä? Fanns det fler?

Nä det var Wallners jag tänkte på, men den är väll borta nu.

Näpp annons kvar! Det var den jag tänkte på också! Tjöööp bara!!

Mjölner sa:
Jag drar XL så inget ute passar. Den enda egentliga uppgraderingen som jag ser är dropper post och lättare hjul. Skulle kunna tänka mig ett lättare hjulpar för tävlingar, som komplement. Gillar för övrigt de utanpåliggande vevlagren.

Fast då är den ju för kort om du redan är på största storleken. Om du inte har T-rex-armar förståss.

Stalle

Westman sa:
Jag har (iaf tidigare) strukit Ibis pga jättekorta storlekar. LS är mindre jättekort men fortfarande kort i reach. Minst 2cm för kort reach tycker jag, och att kompensera med för lång styrstam är inte någon hit. Synd, för det är fina cyklar annars.

"Part of the reason the Ripley handles so well is that is has a short wheelbase for a 29er with that much travel," said [Scot] Nicol. "You can't do that with a super-long top tube so you have to use a slightly longer stem than is currently fashionable".

http://www.bikeradar.com/mtb/gear/c...roduct/review-ibis-cycles-ripley-29-13-47481/

Tja, med 80mm stam och lite set back får jag ungefär samma reach. Och den är ju tänkt för cykling mer åt xc-hållet. Så kanske ingen katastrof ändå.

Jag gillar inte setback, då det ger både sämre klätterviktfördelning och lurar mig att reach är rätt, för den blir för kort när jag ställer mig upp, utför.

Men smaken är som baken, bra att det finns utbud för alla och allt inte är likadant.

Mjölner sa:
Tja, med 80mm stam och lite set back får jag ungefär samma reach. Och den är ju tänkt för cykling mer åt xc-hållet. Så kanske ingen katastrof ändå.

Setback är det väl på typ alla stolpar på cyklar för fullvuxna människor? :)

Bara en söt analys det där med reach. Det är verkligen superviktigt verkar det som. :D

Ibis verkar dock bra på att göra cyklar rent generellt.

"Söt analys". :) Ja, längden på cykeln är verkligen oviktigt..

Jag är själv 188, och ingen av mina 190+ vänner kör setbackstolpe.

Senast ändrad:
Den är verkligen kvick när det gäller att svänga runt träd mm på tighta stigar. Gaffelns offset på 51mm hjälper nog till en del.

NickPick sa:
Mjölner sa:

Setback stolpe på en heldämpad, som inte är designad för det, flyttar tyngdpunkten och kan sabotera klätteregenskaperna påtagligt. Säljs det ens heldämpade med setback stolpar? Minns inte att jag sett någon.

NickPick sa:
Bara en söt analys det där med reach. Det är verkligen superviktigt verkar det som. :D

Självklart är rätt reach viktigt. Måttet har stor påverkan på cykelns egenskaper. Är det verkligen så svårt att begripa?
Vad som är rätt reach är dock mycket av en smaksak och beror på vad man skall ha cykeln till.

Mjölner, se till att få tag i en cykel med rätt mått från början. Att kompensera med setback och långa styrstammar är sällan någon bra idé.

mikipedia_ sa:
@S
Spez säljer bla Enduron med setback, åtminstonde min 2015 kom med det iaf.

Min Epic 2014 hade det och jag tror nog även dagens har det.

@s : Helt rätt att man bör undvika konstlade kompenseringar. Sedan är ju frågan om vad som är rätt reach. Jag trivs med lite mer hopkurad körställning, men är inte övertygad om att det är den mest effektiva.

Får nog överge Ripley-spåret....hamnar väl på en "tråk"-Camber till sist: sett till geo-måtten borde den vara minst lika rolig som en Ripley, bara man får en vettig gaffel till den (=dyrt).

s sa:
NickPick sa:
Mjölner sa:

Setback stolpe på en heldämpad, som inte är designad för det, flyttar tyngdpunkten och kan sabotera klätteregenskaperna påtagligt. Säljs det ens heldämpade med setback stolpar? Minns inte att jag sett någon.

NickPick sa:

Självklart är rätt reach viktigt. Måttet har stor påverkan på cykelns egenskaper. Är det verkligen så svårt att begripa?
Vad som är rätt reach är dock mycket av en smaksak och beror på vad man skall ha cykeln till.

Mjölner, se till att få tag i en cykel med rätt mått från början. Att kompensera med setback och långa styrstammar är sällan någon bra idé.

Min giant anthem samt min specialized camber 2016 har båda setback. Förresten, vem säger att en cykel är designad för vad? Jag har inte provat så många cyklar men de jag har provat i storlek Large eller motsvarande har alltid haft setback. Det är för att man ska kunna sitta bra och trampeffektivt.

Kolla upp det där med bikefit vettja :)

Ok! Jag hittade några till FS med setback nu när jag googlade lite men det verkar inte vara särskilt vanligt. Men framförallt så är ju de cyklar som säljs med setback stolpe förhoppningsvis konstruerade för det.

En faktor i vad som är rätt reach för en person är hur upprätt man vill sitta. För en mer upprätt sittställning så är det närmast en fördel med kortare reach och högre stack. Inom rimliga gränser givetvis.

Kom på att jag läste ett jämförande test mellan Ripley och Ripley LS för en tid sedan där författaren faktiskt föredrog den kortare varianten.
Varsågod: http://www.pinkbike.com/news/ibis-ripley-vs-ibis-ripley-ls-opinion-2016.html
Alla är och kör inte som Westman =)

Provcykla en om du har möjlighet innan du ger upp den. Det var först när jag satt på en Ripley (LS) jag förstod vad som menades med att sitta "i cykeln" istället för ovanpå och att ha bra balans mitt på cykeln. Det är såklart personligt, men jag tror det är för många parametrar som spelar in för att man ska kunna läsa sig till hur en cykel känns i en geo-tabell. Jag är 187cm och har en Large med 4cm stam (har provat 5cm också men det blev för långt) med 2cm spacers och 2cm rise på styret (vilket spelar lite roll på längden eftersom ju mer man vinklar fram det ju längre blir det mellan sadel och handtag, bredd och backsweep spelar också in lite). Jag är nog mer kinkig när det gäller sittställning än stående men tycker den känns naturlig stående nerför branter också, bara man inte har mindre än 1.5cm spacers under styret.

Sen finns det ju fler trampeffektiva xc/trail-cyklar som ska vara bra, tex salsa spearfish och norco revolver.

Har en LS XL och är 193cm, åkte tidigare på en Anthem och har dropperpost på Ripley. Inga problem med att den skulle vara för liten och ha för kort reach. Otroligt styv hoj jämfört med Anthem dom flexar mycket mer i sidled mm. Grym stigcykel

s sa:
NickPick sa:
Mjölner sa:

Cannondale scalpel-si och scott spark tex?

Blandar ni inte ihop setbackstolpe med offset-stolpe nu? Specialized har ju bakåt offset, setbackstolpe är en sån som är knixad på mitten och lutar bakåt.

BK.jpg

S är ju längre i reach och Camber 29 kommer inte med setbackstolpe såvitt jag kan se. Dock med 12.5mm offset. Det tror jag mer har att göra med att S i många år haft relativt brant sadelrörsvinkel och med lite offset bakåt kan fler personer hitta sitt optimum i sittställning. Lite offset har i princip alla stolpar men då pratar vi kanske 5- 15 mm. Ungefär som att det också går att skjuta railsen framåt och bakåt i stolpen för att finlira med sittposition och effektiv sadelrörsvinkel.

Att kompensera för kort reach med setback eller mycket offset är ngt annat. Två fel blir inte ett rätt.

Alla gör dock som dom vill. Jag hade inte velat låsa in mig till Specializeds command post som jag tycker är ok men inte jättebra. Ibis gör dock fina cyklar så tycker man inte kort reach är en nackdel så är det väl bara lysande. Som jag skrev tidigare, bra att det finns alternativ. Har själv spanat på Ripley LS men strukit den. Jag tror det framgått vid det här laget att jag tillhör dom som tycker kort reach, lång stam och setbackstolpe är tre fel av tre möjliga. :)

Senast ändrad:
[Har själv spanat på Ripley LS men strukit den. Jag tror det framgått vid det här laget att jag tillhör dom som tycker kort reach, lång stam och setbackstolpe är tre fel av tre möjliga. :)[/quote]

Håller med och kokar man ihop ovanstående diskussion så är den nog för kort för mig - trots att det bevisligen finns killar som är längre än jag som trivs på den. Det närmaste/roligaste alternativ jag kan komma på - i teorin och på pappret - är BMC Speedfox.....

Tillbaka
Topp