Ibis Ripley LS - kan man sluta leta nu?

Westman sa:
Blandar ni inte ihop setbackstolpe med offset-stolpe nu? Specialized har ju bakåt offset, setbackstolpe är en sån som är knixad på mitten och lutar bakåt.

Håller inte med om att knix på mitten är ett kriterium för en setback-stolpe.

Bildgooglar man "setback seatpost" så hittar man främst raka stolpar där själva sadelfästet är förskjutet bakåt, som ju är den vanligaste typen av setback-stolpe.

Setback är ju snarare själva måttet på förskjutningen mellan c-c sadelrör och rails-bädden.

Westman sa:
Blandar ni inte ihop setbackstolpe med offset-stolpe nu? Specialized har ju bakåt offset, setbackstolpe är en sån som är knixad på mitten och lutar bakåt.

S är ju längre i reach och Camber 29 kommer inte med setbackstolpe såvitt jag kan se. Dock med 12.5mm offset. Det tror jag mer har att göra med att S i många år haft relativt brant sadelrörsvinkel och med lite offset bakåt kan fler personer hitta sitt optimum i sittställning. Lite offset har i princip alla stolpar men då pratar vi kanske 5- 15 mm. Ungefär som att det också går att skjuta railsen framåt och bakåt i stolpen för att finlira med sittposition och effektiv sadelrörsvinkel.

Att kompensera för kort reach med setback eller mycket offset är ngt annat. Två fel blir inte ett rätt.

Alla gör dock som dom vill. Jag hade inte velat låsa in mig till Specializeds command post som jag tycker är ok men inte jättebra. Ibis gör dock fina cyklar så tycker man inte kort reach är en nackdel så är det väl bara lysande. Som jag skrev tidigare, bra att det finns alternativ. Har själv spanat på Ripley LS men strukit den. Jag tror det framgått vid det här laget att jag tillhör dom som tycker kort reach, lång stam och setbackstolpe är tre fel av tre möjliga. :)

är inte det en fråga om vart böjen är, på mitten av stolpen eller 2-3 cm från sadelinfästningen? i realitet samma sak bara på två olika ställen. effekten blir ju densamma så förstår inte skillnaden.

Westman sa:

Nej, det är du som virrar till det. Setback och offset är samma sak. 3T, FSA och Zipp skriver setback, Ritchey skriver offset. Knixen på Thomsonstolpen var bara deras speciallösning för att kunna behålla den ursprungliga designen på sadelklämman.

Ok, jag rättar mig ang böjens placering, det var iaf anledningen till min fråga om justerstolpar.

Nackdelarna med mycket offset/setback (och begränsningen gällande just justerstolpar) kvarstår dock.

Mjölner sa:
Westman sa:
själv spanat på Ripley LS men strukit den. Jag tror det framgått vid det här laget att jag tillhör dom som tycker kort reach, lång stam och setbackstolpe är tre fel av tre möjliga. :)

Håller med och kokar man ihop ovanstående diskussion så är den nog för kort för mig - trots att det bevisligen finns killar som är längre än jag som trivs på den. Det närmaste/roligaste alternativ jag kan komma på - i teorin och på pappret - är BMC Speedfox.....

Låter klokt givet dina förutsättningar och önskemål. BMC ser bra ut.

Senast ändrad:
Mjölner sa:
Det närmaste/roligaste alternativ jag kan komma på - i teorin och på pappret - är BMC Speedfox.....

Å ja, Evil The Following, Orbea Occam TR, Whyte T129 och , Transition Smuggler finns ju också (visserligen alu-ram på dom två sistnämnda), men SpeedFox'en verkar fin den med :)

larsaw sa:
Mjölner sa:
Det närmaste/roligaste alternativ jag kan komma på - i teorin och på pappret - är BMC Speedfox.....

Å ja, Evil The Following, Orbea Occam TR, Whyte T129 och , Transition Smuggler finns ju också (visserligen alu-ram på dom två sistnämnda), men SpeedFox'en verkar fin den med :)

Tack för input! Av dessa verkar Orbea passa mig bäst, då den är mer åt XC-hållet. På pappret i alla fall.

Whyte T129 ser ut som en riktig stigraket, med bra spec och geo. Kommer gå att democykla i Sverige till våren då Mathias87 ska ta in Whyte (kolla Whyte-tråden). Nyfiken på den.

Devinci Django eller Marshall borde få sin plats i bilden. Det kan ju tas in av Sportson och Marshall i svart är ju grymt snygg :)
MARSHALL-CARBON-SLX-29_.jpg

Westie: hur ser du på den låga LR på Whyten? Det kan ju kompensera något för den inte så höga AS men det lär inte bli direkt känslig för små stök... (baserat på min tolkning av linkage värden)

Mjölner sa:
larsaw sa:
Mjölner sa:

Tack för input! Av dessa verkar Orbea passa mig bäst, då den är mer åt XC-hållet. På pappret i alla fall.

Om du ska köpa orbea så har Per de på Racing Bike Sweden!

Det mått vi saknar här är förstås horisontellt avstånd mellan vevlager och sadel, motsvarande reach fast bakåt alltså. På en väl vald höjd. Kanske stack/ETT-höjden. Tills man har det som bas blir diskussionen om setback/offset på stolpen helt relativ och lite svår.

Men det jag tycker mig märka tydligt är att man blir MYCKET svagare av att kompensera en lite för kort ram ur reachhänseende, med sadelförflyttning bakåt (setback/offset). Som om man liksom är starkare när man trampar neråt/bakåt, än när man trampar neråt/framåt, som det ju blir lite mer inslag av om man gör mycket setback/offset. Känner det både i skog och på landsväg.

Och vid skogscykling där man står mest, om man kör på det viset, så har ju sadelns position ingen stor effekt utan det är reach som gäller i praktiken.

Vill säga att Ripley, den gamla, är en spektakulärt bra cykel, om än omodern på papperet. Jag gillar kort hjulbas, låg framände och "brant" styrvinkel. Vill ha cykeln under mig, inte framför mig. Vad gäller styrstamsmode så är det ju just mode, vi har sett allt mellan 140 mm och 0 mm förekomma genom åren, men jag tycker att 65-80 är sweetspot för skogscykling beroende på cykel och tillämpning. Alltså ser jag gärna att cykeln passar mig när jag har en stam i den häraden. Återigen, då håller sig cykeln under mig, inte framför mig.

Med kort styrhuvud, styrstam med negativ rise och rimligt BB drop blir Ripleyn trots rätt lång gaffel också låg. Så det blir i princip ett XC-beteende fast med AM-slaglängd.

Men det finns ju gott om fina cyklar numera som ser ut på lite andra vis. Specialized misslyckas ju aldrig.

Skjut mig....men jag har börjat titta på 27.5+.....tänker att jag för in en ny dimension i mitt cyklande. Ser stor användning för en i fjällen där jag är en del, även i alperna där jag hittills bara hojat landsväg (har husbil som vi kuskar runt med varje sommar). Kanske förlänger säsongen lite (sett nån pressa in 3.8 däck och köra vinterstigar) och det går att köra 29 på dem vad jag förstått. Nu är Bad Habit en favorit.

Ursäkta OT i min egen tråd.....fast det var faktiskt larsaw som fick in mig på detta spår...

edit: texttillägg

Senast ändrad:
happymtb.fr sa:
Devinci Django eller Marshall borde få sin plats i bilden. Det kan ju tas in av Sportson och Marshall i svart är ju grymt snygg :)

Westie: hur ser du på den låga LR på Whyten? Det kan ju kompensera något för den inte så höga AS men det lär inte bli direkt känslig för små stök... (baserat på min tolkning av linkage värden)

Jag gissar att Whyte kompromissat bort lite känslighet för att få en ännu mer trampeffektiv plattform. Om det passar eller inte beror ju på hur man cyklar, gissar att det är en optimal hoj för brittiska trail centres. Tänker att 120mm trampoptimerat slag gör att den trampar som en Xc-hoj, men har lite längre gaffel och gaffelvinkel som en AM/Endurocykel. Intressant kombo för att cykla fort på stig tycker jag. Och 29 rullar ju ngt bättre över just småstök så bör gå att hålla bra fart. Kommer kräva rätt spårval i det grötigaste och vara lite stum i landningar jämfört med mer följsamma/långslagiga varianter men gissar att den kommer gå fort.

Ska prova i vår, kommer med utlåtande.

Jag vet inte om jag tycker att Ripley LS är katastrofalt kort?
(Vanliga Ripley är ju helt klart kort dock)

Evil the Following som hypeas överallt, har 9mm längre reach än Ripley i XL, räknar man bort 5mm för den 15mm lägre stacken så skiljer det endast 4mm i faktisk reach.

(Evil rekommenderar XL från 193cm och uppåt.)

Tillbaka
Topp