Det mått vi saknar här är förstås horisontellt avstånd mellan vevlager och sadel, motsvarande reach fast bakåt alltså. På en väl vald höjd. Kanske stack/ETT-höjden. Tills man har det som bas blir diskussionen om setback/offset på stolpen helt relativ och lite svår.
Men det jag tycker mig märka tydligt är att man blir MYCKET svagare av att kompensera en lite för kort ram ur reachhänseende, med sadelförflyttning bakåt (setback/offset). Som om man liksom är starkare när man trampar neråt/bakåt, än när man trampar neråt/framåt, som det ju blir lite mer inslag av om man gör mycket setback/offset. Känner det både i skog och på landsväg.
Och vid skogscykling där man står mest, om man kör på det viset, så har ju sadelns position ingen stor effekt utan det är reach som gäller i praktiken.
Vill säga att Ripley, den gamla, är en spektakulärt bra cykel, om än omodern på papperet. Jag gillar kort hjulbas, låg framände och "brant" styrvinkel. Vill ha cykeln under mig, inte framför mig. Vad gäller styrstamsmode så är det ju just mode, vi har sett allt mellan 140 mm och 0 mm förekomma genom åren, men jag tycker att 65-80 är sweetspot för skogscykling beroende på cykel och tillämpning. Alltså ser jag gärna att cykeln passar mig när jag har en stam i den häraden. Återigen, då håller sig cykeln under mig, inte framför mig.
Med kort styrhuvud, styrstam med negativ rise och rimligt BB drop blir Ripleyn trots rätt lång gaffel också låg. Så det blir i princip ett XC-beteende fast med AM-slaglängd.
Men det finns ju gott om fina cyklar numera som ser ut på lite andra vis. Specialized misslyckas ju aldrig.