Ibis Ripley V4

Makten

Aktiv medlem
Ibis Ripley V4
Skapar en tråd i allmänhet om denna cykel och börjar med mitt eget införskaffande. Verkar lämpligt om även andra som har eller väntar på en Ripley skriver här:-)

-------------------

Imorgon smäller det! Leverans bokad och om inte Postmord fuckar upp riktigt ordentligt så kommer jag att efter lunch ha en Ibis Ripley hemma i hallen. Strax efter detta vidtar några modifieringar av specen efter tycke och smak. Provcykling troligen på fredagen, eller möjligen redan på torsdag kväll.

Bakgrunden är lite brokig och kan vara intressant för andra som fikar efter denna cykel. Jag har cyklat mestadels i Hellas i några år nu och cykelsmaken har varierat både med cyklarnas och min egen utveckling. Förra året insåg jag att jag ville ha en längre cykel och flyttade över alla grejer från en Santa Cruz 5010 till en Transition Scout av senaste snitt. Detta var ett lyft på de flesta sätt, men cykeln vägde nåt fruktansvärt. Tyngre än en del DH-slädar och de dagar man inte var helt alert kändes den helt enkelt som alldeles för mycket cykel.
Då jag är tämligen försiktig av mig, om än hyfsad vad gäller teknik och snabbhet på stig, så började jag kika efter något lättare med kort slaglängd men med lång reach och flack gaffelvinkel. Mycket slaglängd behöver jag helt enkelt inte för att jag inte cyklar jättefort utför och droppar jag så är det inte över midjehöjd (än i alla fall). Ett av mina mål är att cykla så smooth som möjligt och försöka trampa och bromsa så lite det bara går, vilket inte rimmar så bra med en heffaklump till cykel. Stora hjul blev det mest för att det är där störst utveckling av kortslagiga cyklar skett. Sen är det såklart trevligt att rulla lite lättare över stök även om det också medför nackdelar.

Storleken blir XL till mina 185 cm med långa ben och armar men lite kortare överkropp. 500 mm reach kanske låter mycket med tanke på användningsområdet. Dock bygger det på att jag cyklat på en Ripmo i L som kändes onödigt liten. Troligen behöver jag byta till kortare styrstam än de 50 mm som den levereras med, men det återstår att se. Santa Cruzen har jag kvar och cyklar på nu, och dess 445 mm reach känns på tok för kort. Scouten hade 475 mm och det hade inte varit några problem med lite längre, så det blir nog bra.

Jag valde CK:s enklaste version, och då alla cyklar över mellannivå idag levereras med Sram Eagle så har jag inte så mycket annat val än att byta drivlinan det första som händer. Jag har noll behov av superlätta växlar i Hellas och avskyr hela tanken på att ha en tung, ful pensionärskassett på en så fin cykel. Därför blir det 10-delat Shimano som jag vet funkar för mina behov. Jag kommer också att byta bromsar (bojsänken) och lite andra småsaker direkt.

Såhär ser statusen ut för tillfället. Finare vevparti kommer också inom några dagar och nu kom jag på att jag glömde kartongstyret som jag har liggandes. Återkommer under modifieringen!

DSCF2361_raw.jpg

Edit: Jag vill också tillägga att även om cykeln blev försenad med ungefär en månad så har all kontakt med CK varit utmärkt. Det verkar som att det är Ibis som inte kunnat leverera som utlovat, så ingen skugga över CK i detta fall. Än.

Senast ändrad:
Ibis Ripley V4
Jag tog ett ramkit nu när de var billiga. Tänkte flytta över alla delar utom reverben, som jag tröttnat på, från den gamla LS:en. Den gamla var L och den nya är XL så det ska bli intressant att prova med 7cm mer reach. Jag försökte efterlikna sittställningen med 9cm stam på den gamla och fick ryggskott dagen efter. Hoppas det inte berodde på sittställningen. Frågan är vilken stolpe man ska ha. Bikeyoke verkar få bra kritik och en 185mm ska få plats, dock lika tung som den gamla reverben. KS Lev Ci är ju lite lockande viktmässigt och inte så mycket dyrare än Bikeyoke, men är den funktionsmässigt lika bra?

Edit: mm, inte cm

Senast ändrad:
Ibis Ripley V4
Snakepit sa:
Blir mycket tryck på framdäcket med XL och din vinkel på bromsarna ;)
Jag har faktiskt vinklat upp bromsarna rejält på sistone för att prova det. Märker ingen större skillnad. Lite bättre utför, lite sämre när man ska knöka sig fram i gåfart och behöver ha tillgång till broms. Edit: Sen kanske det blir annorlunda på en längre cykel. Vi får se.

jij sa:
Jag tog ett ramkit nu när de var billiga. Tänkte flytta över alla delar utom reverben, som jag tröttnat på, från den gamla LS:en. Den gamla var L och den nya är XL så det ska bli intressant att prova med 7cm mer reach. Jag försökte efterlikna sittställningen med 9cm stam på den gamla och fick ryggskott dagen efter. Hoppas det inte berodde på sittställningen. Frågan är vilken stolpe man ska ha. Bikeyoke verkar få bra kritik och en 185cm ska få plats, dock lika tung som den gamla reverben. KS Lev Ci är ju lite lockande viktmässigt och inte så mycket dyrare än Bikeyoke, men är den funktionsmässigt lika bra?
Jag har inga direkta preferenser vad gäller stolpe, men det sitter en Bikeyoke på. Idiotiskt nog med 160 mm slaglängd när det hade fått plats 185, och det kunde CK inte ändra på.

Den stolpe som inte pajjar är den bästa. Har kört med Brand-X 150 mm senaste året och haft noll problem. Dock väger de bly tyvärr. Men billig nog att vaska och köpa ny om det strular, istället för att försöka serva skiten.

Senast ändrad:
Ibis Ripley V4
Makten sa:
jij sa:
Frågan är vilken stolpe man ska ha. Bikeyoke verkar få bra kritik och en 185cm ska få plats, dock lika tung som den gamla reverben. KS Lev Ci är ju lite lockande viktmässigt och inte så mycket dyrare än Bikeyoke, men är den funktionsmässigt lika bra?
Jag har inga direkta preferenser vad gäller stolpe, men det sitter en Bikeyoke på. Idiotiskt nog med 160 mm slaglängd när det hade fått plats 185, och det kunde CK inte ändra på.

Den stolpe som inte pajjar är den bästa. Har kört med Brand-X 150 mm senaste året och haft noll problem. Dock väger de bly tyvärr. Men billig nog att vaska och köpa ny om det strular, istället för att försöka serva skiten.

Kanske inte fel med 160. Det sparar 50g jämfört med 185:an och har man otur går sadeln i bakdäcket när man bottnar dämparen på 185:an.

Rapportera gärna hur bra den är när du provcyklat!

Ibis Ripley V4
jij sa:
Kanske inte fel med 160. Det sparar 50g jämfört med 185:an och har man otur går sadeln i bakdäcket när man bottnar dämparen på 185:an.
Det är nog lugnt med tanke på att XL är ganska stor. En viss Crossmax kör 185 mm på sin Ripmo i medium och det går fritt. Dock är hans sadel ganska minimalistisk.
På Scouten märkte jag att jag – tvärtemot vad många andra verkar tycka – vill ha mer dropp när sadelröret är brantare. Inte när man hänger bakom cykeln utan när man ståcyklar på stig. Då kommer sadeln liksom mer ivägen när den är lite längre fram. Knepigt.

Rapportera gärna hur bra den är när du provcyklat!
Jodå! Nu tror jag inte man kan säga så mycket om den saken förrän efter ett bra tag dock:-) Den lär enligt andra kännas väldigt premium i alla fall. Alltid något.

Ibis Ripley V4
Makten sa:
På Scouten märkte jag att jag – tvärtemot vad många andra verkar tycka – vill ha mer dropp när sadelröret är brantare. Inte när man hänger bakom cykeln utan när man ståcyklar på stig. Då kommer sadeln liksom mer ivägen när den är lite längre fram. Knepigt.

Just detta tänkte jag på igår när jag råkade köra lite XC med min Ripmo, det är inte alls så roligt med brant sadelrör när man ska ställa sig upp och trampa lite knix utan att ha ner sadeln.

Intressant tråd, varit väldigt sugen själv men den känns lite väl lik Ripmon. Många bilder nu tack :)

Senast ändrad:
Ibis Ripley V4
Raggamuffin sa:
Just detta tänkte jag på igår när jag råkade köra lite XC med min Ripmo, det är inte alls så roligt med brant SADELrör när man ska ställa sig upp och trampa lite knix utan att ha ner sadeln.
...

Tog mig friheten att justera din text lite. Då håller jag med och av just den anledningen ändrade jag mitt eget rambyggen från 76.0 till 75.5 grader, så slapp jag ha sadeltippen som en dildo i röva!!

Ibis Ripley V4
Raggamuffin sa:
Makten sa:

Just detta tänkte jag på igår när jag råkade köra lite XC med min Ripmo, det är inte alls så roligt med brant gaffelrör när man ska ställa sig upp och trampa lite knix utan att ha ner sadeln.

Intressant tråd, varit väldigt sugen själv men den känns lite väl lik Ripmon. Många bilder nu tack :)

Det med sadeln stämmer bra på min smuggler där har jag rätt bred Ergon, max framåt, och den är lite i vägen när man står och bryter i hög fart. Slår som i baksida lår.

Ibis Ripley V4
larsaw sa:
Raggamuffin sa:
Just detta tänkte jag på igår när jag råkade köra lite XC med min Ripmo, det är inte alls så roligt med brant SADELrör när man ska ställa sig upp och trampa lite knix utan att ha ner sadeln.
...

Tog mig friheten att justera din text lite. Då håller jag med och av just den anledningen ändrade jag mitt eget rambyggen från 76.0 till 75.5 grader, så slapp jag ha sadeltippen som en dildo i röva!!

Ja precis, autocorrect har inte lärt sig alla cykelord än :)

Ibis Ripley V4
Sputnik sa:
Den stora frågan är givetvis: vilken färg?
Det får du snart se:-) För mig var det inte ens en fråga. Den ena snygg och den andra ful;-)

Den lilla frågan: vad sätter du för gaffel på den?
Det är alltså en komplett cykel som redan har allt, men jag byter några saker. Gaffeln är en Fox 34 Performance.

happymtb.fr sa:
Vågat med 10-delat!
Beprövat snarare! Motsatsen till vågat:-)
10-delat är snyggare, billigare, lättare, mindre känsligt och högst troligen mer hållbart än 11- och 12-delat. No-brainer.

Ibis Ripley V4
Blå med andra ord :)

Jag ser med spänning fram emot en recension av det färdiga bygget, då jag själv funderat i liknande banor - dvs att köpa en instegsmodell och sedan ersätta vissa komponenter.

Ibis Ripley V4
Edit: Det där blev jättefel. Skulle inte bli nåt nytt inlägg.

Edit 2: När jag ändå råkat göra ett inlägg så kan jag väl berätta att jag spände bakväxelns fjäder hårdare, efter Crossmax' recept. Det finns nämligen ett extra hål att fästa fjädern i, så om man tar bort cagen så kan man flytta den ett snäpp. Kan kanske vara vettigt när det är vrålkort cage, så man minskar kedjeskrammel. Dock lär det förmodligen växla en aning sämre. Vi får se.

Senast ändrad:
Ibis Ripley V4
Makten sa:
happymtb.fr sa:
Vågat med 10-delat!
Beprövat snarare! Motsatsen till vågat:-)
10-delat är snyggare, billigare, lättare, mindre känsligt och högst troligen mer hållbart än 11- och 12-delat. No-brainer.
Jag håller med att 12-delat Eagle verkar inte funka så bra mellan kedja som brister, känsliga inställningar och växlingar under kraft som lämnar en del att önska. Utan att nämna den extra vikt som dagens kassetter tillför om man inte öppnar plånboken rejält. Trots detta är det Eagle som finns på dom flesta kompletta cyklar...

Det finns några finesser på 11-delat som inte finns med 10-delat, bl.a. större omfång (utan att gå i överdrift). Övre trissan på bakväxeln roterar med offset så att den följer bättre kassettensprofil. Tittar man på ekonomin, när jag körde 10-delat blev det ny kassett och kedja var 100e mil för ungefär 1000:-, nu med 11-delat har jag köpt en dyr kassett för runt 2000:- och byter bara kedjan när den når 0,5% stretch, vilket blir var 70e-80e mil. Har klarat 360mil än så länge på samma kassett så att det blir billigare i drift än med 10-delat.

Ibis Ripley V4
happymtb.fr sa:
Jag håller med att 12-delat Eagle verkar inte funka så bra mellan kedja som brister, känsliga inställningar och växlingar under kraft som lämnar en del att önska. Utan att nämna den extra vikt som dagens kassetter tillför om man inte öppnar plånboken rejält. Trots detta är det Eagle som finns på dom flesta kompletta cyklar...

Det finns några finesser på 11-delat som inte finns med 10-delat, bl.a. större omfång (utan att gå i överdrift). Övre trissan på bakväxeln roterar med offset så att den följer bättre kassettensprofil. Tittar man på ekonomin, när jag körde 10-delat blev det ny kassett och kedja var 100e mil för ungefär 1000:-, nu med 11-delat har jag köpt en dyr kassett för runt 2000:- och byter bara kedjan när den når 0,5% stretch, vilket blir var 70e-80e mil. Har klarat 360mil än så länge på samma kassett så att det blir billigare i drift än med 10-delat.
Fast om du bytt kedja lika ofta på 10-delat så har jag extremt svårt att tro att det skulle hålla sämre. Snarare tvärtom eftersom grejerna är grövre. Sen köper i alla fall jag inga kassetter och kedjor för tusen spänn. SLX eller XT duger fint och är lätt ändå. Stort omfång har jag inget behov av. Visst, i nån enstaka backe önskar man ibland att man hade en lättare växel, men är det för tungt så kan jag lika gärna knata.

Däremot funderar jag på om man ska behålla Eagle-grejerna utifall man vill åka nånstans där det verkligen behövs.

-----------

Hojen är nu uppackad och jag har varit och lånat en våg. Spänningen är olidlig!

DSC07686_2.jpg

Första intryck är att den är vansinnigt snygg i XL. En 29:a som ser proportionerlig ut! :-)) Småsaker som jag är tveksam till är dropper-reglaget som känns allt annat än premium samt däcken (NN 2,6").

Edit: 13,28 kilo utan pedaler i XL är inte så pjåkigt! Särskilt inte med tanke på de hysteriskt tunga bromsarna och drivlinan.

67651231_366250220993149_868830506265870336_n.jpg

Senast ändrad:
Ibis Ripley V4
Så, lite glada överraskningar! Cykeln kom med 185 mm dropper trots att CK specat 160. Jag frågade till och med om det gick att byta till 185 men det var omöjligt:-) Sen är styret av allt att döma kolfiber, men med 252 gram så är det nog en alukärna inuti. Nåt mellanting alltså. I kombination med stammen väger kombon 390 gram vilket är ganska lätt.

Ibis Ripley V4
Nu har jag kortat bromsslangar och svettats i några timmar. Jag avskyr cykelmek över nästan allt annat. Specialverktyg, delar som inte passar ihop, en miljard olika standarder, och så vidare.

Kan konstatera att Hope-skiva inte funkar bak på Ripley. Spindeln är så bred att den tar i ramen. Fram tog "öglorna" i oket, alltså de där ringarna som förbinder spindeln med skivan. detta gick dock att lösa med lite filande på insidan av oket.
Får bli fulskiva bak, vilket förstör utseendet en hel del:-/

Ibis Ripley V4
Vad kör ni för adaptrar? Fram då alltså.

Hur jävla tight är ramen mot skivan om den tar i? Så mycket sticker den ju inte ut.

Edit:
Antar att nav spelar in också iofs. Beroende på här nära skivan hamnar.

Senast ändrad:
Ibis Ripley V4
Ramen är sned, det är problemet. Ytan på insidan av dropouten på bromssidan är inte vinkelrät mot hjulaxeln och inte parallell med utsidan. Monterade Sram-skivan och det funkar inte heller. Nu tar inte skivan i ramen (1 mm marginal eller så) men okets justeringsmån räcker inte. Helt tryckt utåt så ligger belägget ändå an, om än extremt lite. Tittar man bakifrån så ser man med ögat att beläggens ytor inte är parallella med skivan.

Kanonkvalitet, det här. Suck.

Ibis Ripley V4
Makten sa:
Ramen är sned, det är problemet. Ytan på insidan av dropouten på bromssidan är inte vinkelrät mot hjulaxeln och inte parallell med utsidan. Monterade Sram-skivan och det funkar inte heller. Nu tar inte skivan i ramen (1 mm marginal eller så) men okets justeringsmån räcker inte. Helt tryckt utåt så ligger belägget ändå an, om än extremt lite. Tittar man bakifrån så ser man med ögat att beläggens ytor inte är parallella med skivan.

Kanonkvalitet, det här. Suck.

Kuken :(

Tillbaka
Topp