Ibis Ripley V4

Berk

Aktiv medlem
Ibis Ripley V4
Makten sa:
Sen skulle jag inte basera några utlåtanden om bromsar på vad en femåring lyckas göra med dem;-) Tror faktiskt aldrig jag haft några bromsar som är så kralliga att det går att göra OTB på plan mark. Man skulle eventuellt kunna låsa framhjulet men då skulle det bara sticka iväg i sidled.
Klart! Skrev bara för att relativa skillnaden mellan Level och Magura är stort. Min son bromsar alltid väldigt kontrollerad, så jag var förvånad att han gjörde en OTB. Men kanske är skillnaden beläggen och behöver din belägg mycket mer inbromsning än Comfort belägg. Reviews säger att Magura Performance belägg behöver "försiktigt" inbromsning.

Berk

Aktiv medlem
Ibis Ripley V4
Här en review från Magura Comfort belägg på Bike-Discount:
Meiner Meinung nach die Besten Beläge für Magura Bremsen. Bremsleistung geht, trotz der super Haltbarkeit völlig i.O. Die Race-Beläge nutzen sich zu schnell ab - die Performace-Beläge rubbeln grausam.

LDG

Aktiv medlem
Ibis Ripley V4
Någon som glömt spola av ojan från skivorna vid montering? då brukar det bromsa ungefär som du beskriver ;)

Makten

Aktiv medlem
Ibis Ripley V4
Nu har jag haft hojen i några veckor och med ordentliga däck kan jag uttala mig lite bättre om hur den funkar. Det verkar av allt att döma vara helt rätt cykel för mig och jag är mycket glad att jag valde XL.

Jämför jag med mina tidigare cyklar; Transition Scout och Santa Cruz 5010, så är Ripleyn bättre på det mesta. Faktum är att den är bättre utför än Scouten (2019) som ändå var redigt flack, låg och med köttiga komponenter. Tror det helt enkelt är längden på Ripleyn som gör det. Uppför beter sig länkaget ungefär som på Santan men min position på cykeln är enormt mycket bättre. En del kluriga krux klaras nu galant medan de förut var precis på gränsen att det gick.
Jag var lite skeptisk till större hjul men det är bara att ge sig. Skillnaden i rull över stök är signifikant, eller så känns det i alla fall. Visst blir det lite klumpigare känsla men det är det värt. Med det aningen högre BB:t kan man trampa sig över saker där det var ett jäkla trixande med de andra cyklarna.

Någon frågade i en annan tråd hur det är att cykla långt med brant sadelrör. Toppen, säger jag! Hojade 86 kilometer grus och asfalt till landstället, iförd 10-kilos rygga, och jag har aldrig tidigare cyklat den sträckan med så lite kroppsliga problem. Inte ens med CX. Jag sitter skitbekvämt och har ändå nån slags effektiv position. Till och med arslet låter bli att gnälla, vilket är ovanligt.
Dock känner jag efter varje cykeltur att korsryggen är ganska trött, men imorrn åker det på en lite kortare styrstam. Får se om det verkligen är bättre, för 50-stammen gör att man får en skapligt rejsig position vilket gör att det går snabbt på stökig och böljande stig.

Bromsbeläggen är bytta till Maguras egna "Race", och se, nu tar bromsarna som de ska:-) Låter som en tågtuta i blöta dock, men tar fortfarande skapligt även då.

Nån ny baktriangel har jag inte sett än. CK har inte fått svar av Ibis. Det skulle inte förvåna mig om de insett att det tillverkats en herrans massa felaktiga baktrianglar och sliter sina frisyrer där borta. Nåja, cykeln håller ihop än.

DSC07702.jpg

Jag skulle säga att den här typen av cykel, alltså en rejält stor, flack men kortslagig och relativt lätt 29:a, borde vara det effektivaste man kan cykla på i stökig stockholmsterräng. Kan inte hitta nån uppenbar nackdel som inte med råge vägs upp av fördelarna. Idag blev det PR-festival på Strava när jag var ute och småhetsade lite på egen hand. Och jag tog inte i så jag sprack direkt. Cykeln liksom cyklar sig själv.

Just det! Jag har också äntligen hittat grepp som jag gillar. Race Face Grippler, som är stora (33 mm) OCH ganska hårda. Har även monterat mitt gamla Easton-styre som i framrullad position har mer upsweep än backsweep, vilket passar mig perfekt. Ibis-styret var lite knäppt böjt och hamnade väldigt långt fram för att få tillräckligt med upsweep.

Imorrn ska jag försöka tvätta bort däckloggorna. Synd och skam med fula blaffor på en så clean cykel:-)

larsaw

Aktiv medlem
Ibis Ripley V4
Kul att du trivs på nya hojen!
Vill du ha den mera ”knix-kapabel” kan du ju alltid testa det NYA SVARTA, dvs dra på ett 27,5-hjul där bak!

Makten

Aktiv medlem
Ibis Ripley V4
larsaw sa:
Kul att du trivs på nya hojen!
Vill du ha den mera ”knix-kapabel” kan du ju alltid testa det NYA SVARTA, dvs dra på ett 27,5-hjul där bak!
Haha! Näää, den är väldigt knixkapabel:-) Jag menar bara att det är klart att större hjul känns större. Man behöver dock knixa mindre just för att de är större, så det är inga problem.

AX3L

Aktiv medlem
Ibis Ripley V4
Har du omprövat ditt beslut att behålla 5010an? Om nu Ripleyn är som en bättre version av den, är det kanske dags att låta 5010an gå till förmån för något mer annorlunda?

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripley V4
AX3L sa:
Har du omprövat ditt beslut att behålla 5010an? Om nu Ripleyn är som en bättre version av den, är det kanske dags att låta 5010an gå till förmån för något mer annorlunda?
Ehum, du om någon är väl en förespråkare av reservcykel? :)

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripley V4
Verkar vara en fantastiskt hoj! Hopps det löser sig med baktriangeln snart.

Vad kör du för storlek på dina Recon /Dhr2 ?
Funkar de bra på Ibis breda fälgar? Eller kör du den särskilda wt-varianten framtagen specifikt för breda fälgar? Räcker greppet bak på Recon när det blir lite blötare?

Simpa85

Aktiv medlem
Ibis Ripley V4
Någon som har koll på leveranstider för V4 på CK för närvarande? Har köpt en och beräknat leveransdatum är i slutet av oktober.
Tillförlitligt?

Makten

Aktiv medlem
Ibis Ripley V4
AX3L sa:
Reservhoj, som sagt. Sen har jag nån slags plan om att börja öva lite balanstrixande på kvällstid, men det blir visst aldrig av.
Nåt annorlunda skulle vara en 29" SSHT då, men då måste jag knåpa ihop en komplett cykel.

erik h sa:
Mycket fint där.
Kul att vattenflaskorna återkommit.
Efter att ha börjat med midjeväska istället för ryggsäck så går man inte tillbaka:-)

Nypåmtb sa:
Verkar vara en fantastiskt hoj! Hopps det löser sig med baktriangeln snart.

Vad kör du för storlek på dina Recon /Dhr2 ?
Funkar de bra på Ibis breda fälgar? Eller kör du den särskilda wt-varianten framtagen specifikt för breda fälgar? Räcker greppet bak på Recon när det blir lite blötare?
Båda är 2,4" WT, alltså avsedda för fälgar upp till 35 mm innerbredd. Jag ville ha 2,3-2,4 tum stora däck (alltså äkta mått, oavsett vad som står på) och det är sannerligen inte vanligt med såna om de inte ska bli helt fyrkantiga på bred fälg. Det verkar som att tillverkarna inte riktigt fattat grejen med breda fälgar. De gör bara större däck för det mesta, och då har man ju inte vunnit det som åtminstone jag vill åt, nämligen samma storlek på däcket men stabilare sidoväggar så det inte sladdrar när man kör med lågt tryck.
Nu har jag landat på ungefär 1,5 bar bak och 1,2 fram (edit: då väger jag 75 kilo i strumplästen). Trodde inte det skulle funka så lågt, men däcken är tillräckligt kralliga. Ska jag cykla så fort jag vågar utför i bröt så får jag nog höja lite bak dock. Har Huck Norris i (bara bak) men det vete fan hur mkt det hjälper.

Rekon greppar hyfsat när det är blött tycker jag. Klart att ett DHR eller liknande bak är bättre, men då rullar det förmodligen därefter. För ren vintersäsong skulle jag välja nåt köttigare men som allround känns Rekon som ett bra alternativ. Det har skapliga kantdobbar i alla fall, även om de är rätt små.

Senast ändrad:

AX3L

Aktiv medlem
Ibis Ripley V4
glitch sa:
AX3L sa:
Ehum, du om någon är väl en förespråkare av reservcykel? :)
100%! Notera därför "gå till förmån för något mer annorlunda". Det handlar alltså om att sälja den för ett bättre komplement, antingen köttigare eller kvickare. Annars är ju risken att man har två som är samma lika, där den ena verkligen bara blir reservhoj eftersom den egentligen inte kompletterar alls.

SSHT 29" låter som en alles vedervärdig idé! Men du om nån kan väl få det att funka! Se till att välja en stel gaffel också för att göra missären komplett ?

Makten

Aktiv medlem
Ibis Ripley V4
Du Rietz sa:
Jag undrar hur bra man kan få en HT att bli på stenig, rotig stig med dagens mindre komplicerade men ändå fina utvecklingar som 29-tums hjul, större däck och mer dämpande däck, personligen även med CushCore Pro i.
Jag körde 27,5 HT med singlespeed i nästan en hel säsong och det funkade. Dock tog den inte större däck än 2,3" bak, vilket var lite väl obekvämt. En 29:a med 2,6:or och kort slaglängd fram tror jag skulle vara funkis. Men det är klart att det är mycket jobbigare än FS.
Jag sågade av sadelstolpen så jag kunde trycka sadeln helt i botten, sen var det bara att ståcykla 100%. Sjukt roligt och lärorikt; alla borde prova singlespeed några veckor åtminstone:-) Dock får man se till att inte ha för tung utväxling. 34x20 var perfa i Hellas (motsvarar ca 32x20 på större hjul).

Du Rietz

Aktiv medlem
Ibis Ripley V4
Makten sa:
Jag sågade av sadelstolpen så jag kunde trycka sadeln helt i botten, sen var det bara att ståcykla 100%. Sjukt roligt och lärorikt; alla borde prova singlespeed några veckor åtminstone:-)
Ståcyklar man kan man strunta i nymodiga branta sadelrör och köra något gammalt, men kanske svårt att hitta ram som tar 2,6" och har eller tar angle set för att flacka ner till HTA ~66°.

Du Rietz

Aktiv medlem
Ibis Ripley V4
Makten sa:
...haft hojen i några veckor... ...verkar av allt att döma vara helt rätt cykel för mig och jag är mycket glad att jag valde XL.

Jämför jag med mina tidigare cyklar; Transition Scout och Santa Cruz 5010, så är Ripleyn bättre på det mesta. ...bättre utför än Scouten (2019) som ändå var redigt flack, låg och med köttiga komponenter. ...helt enkelt är längden på Ripleyn som gör det. Uppför beter sig länkaget ... som på Santan men min position på cykeln är enormt mycket bättre. ...kluriga krux klaras nu galant medan de förut var precis på gränsen...
...var lite skeptisk till större hjul men det är bara att ge sig. Skillnaden i rull över stök är signifikant, ...känns det... ...klumpigare känsla men ...värt. ...aningen högre BB:t ...trampa sig över saker ... var ett jäkla trixande med de andra cyklarna.
Reach din 5010: 445 och vad hade Scouten? Nu 500.

Båda gamla 650B. Nya 29".

Låter som det bara handlar om uppad reach och hjul till 29". Menar, vem skulle inte känna av detta ;)

Makten

Aktiv medlem
Ibis Ripley V4
Du Rietz sa:
Vad har du för exempel på balanstrix du funderar på?
Tja, bunnyhop, endo-vända, cykla baklänges och lite sånt:-) Manual vore väl det mest användbara men då måste jag leta upp nån stor jäkla gräsmatta med lagom nedförslut först.

Du Rietz sa:
Reach din 5010: 445 och vad hade Scouten? Nu 500.

Båda gamla 650B. Nya 29".

Låter som det bara handlar om uppad reach och hjul till 29". Menar, vem skulle inte känna av detta ;)
Japp, det är säkerligen största skillnaderna. Men cykeln är också lättare än Santan, till och med. Borde vara 13,2 kilo med pedaler nu (12,8 utan). Sen är det en trevlig kombination med förtroendeingivande geometri OCH trampeffektivt länkage.

Edit: Scouten hade 475 i reach, så ganska precis mitt emellan. Den körde jag med 50 mm styrstam medan Santan har 60 mm.

-------------

Nu ska jag ut och prova nya styrstammen. Den är helt sinnessjukt lätt; 69 gram! Så där kapade jag 103 gram direkt från det tidigare båtankaret.

68330066_649973572152714_348465411282436096_n.jpg

68483225_2298638590189791_3253708386969059328_n.jpg

Senast ändrad:

Stream

Aktiv medlem
Ibis Ripley V4
Simpa85 sa:
Någon som har koll på leveranstider för V4 på CK för närvarande? Har köpt en och beräknat leveransdatum är i slutet av oktober.
Tillförlitligt?
Jag har leverans i slutet av sept (beställde i början av aug) men räknar iskallt med ytterligare en till två månaders leveranstid utan att ha fog för det.

Makten

Aktiv medlem
Ibis Ripley V4
Raggamuffin sa:
Svaret ser du här ovanför:-) Lättare och billigare än Intend. Kanske inte fullt lika snygg dock eftersom ovansidan är "level" istället för att styret är lite högre än bakändan på stammen som på Intend Grace.

Jag märkte bara ytterst marginell skillnad mot 50 mm. Ingen aha-upplevelse åt det positiva hållet i alla fall. Lite lekfullare men lite sämre position vid klättring. Kan inte säga om det blev bättre eller sämre totalt sett än. Hade jag inte vetat om att stammen var kortare så hade jag inte märkt det alls.

Jag måste nog ha en Ripley ändå.
Pallar man kuska ett långlopp på den med lätta däck tro?
Det tror jag absolut. Dock kommer en sån här cykel aldrig bli lika lätt som en ren XC-hoj och det är nog där största skillnaden ligger på slät stig. Styrgeometri och sånt har ju ingen jättebetydelse på enklare stigar ändå.

Edit: Fast du har väl en Ripmo? De är väl kanske en aning för lika för att motivera att ha båda, eller tänkte du byta?

Senast ändrad:

Rabert

Ny medlem
Ibis Ripley V4
Funderar på att köpa en Ibis Ripley V4.

Något förslag på hur jag införskaffar denna på bästa sätt nu när CK konkat?

Enormt många år sedan jag mätte min längd men ligger på ~173-174 cm. Längden hamnar i skarven mellan storlek M (163-175 cm) och L (173-185 cm). Hur bör jag tänka när jag väljer storlek? Jag är relativt novis som cyklist.

marr

Moderator
Forumvärd
Ibis Ripley V4
Rabert sa:
Funderar på att köpa en Ibis Ripley V4.

Något förslag på hur jag införskaffar denna på bästa sätt nu när CK konkat?

Enormt många år sedan jag mätte min längd men ligger på ~173-174 cm. Längden hamnar i skarven mellan storlek M (163-175 cm) och L (173-185 cm). Hur bör jag tänka när jag väljer storlek? Jag är relativt novis som cyklist.
Ge det ett par veckor så blir det nog tydligare hur ibis kommer att säljas i Sverige.

Freddan81

Ny medlem
Ibis Ripley V4
Tja, bunnyhop, endo-vända, cykla baklänges och lite sånt:-) Manual vore väl det mest användbara men då måste jag leta upp nån stor jäkla gräsmatta med lagom nedförslut först.

Japp, det är säkerligen största skillnaderna. Men cykeln är också lättare än Santan, till och med. Borde vara 13,2 kilo med pedaler nu (12,8 utan). Sen är det en trevlig kombination med förtroendeingivande geometri OCH trampeffektivt länkage.

Edit: Scouten hade 475 i reach, så ganska precis mitt emellan. Den körde jag med 50 mm styrstam medan Santan har 60 mm.

-------------

Nu ska jag ut och prova nya styrstammen. Den är helt sinnessjukt lätt; 69 gram! Så där kapade jag 103 gram direkt från det tidigare båtankaret.

Visa bilaga 387272

Visa bilaga 387273
Hur känns styrstammen? Flexar den eller är den styv? Intresserad av en sån...

Mamel

Medlem
Ibis Ripley V4
Hej hej,
I går beställde jag en Ripley. Eller rättare sagt två, en GX-utrustad och en XT-utrustad. Jag ska bara ha den ena, men eftersom väntetiden på olika delar kan vara olika lång, beställde jag två cyklar och tar antagligen den som kommer först. Leverans förväntas till sommaren 2021. Det är lååångt dit.

Har forumet några synpunkter i valet mellan GX och XT? Det jag funderade på var bromsarna. Jag har Sram Guide RSC idag och även om jag inte gillar själv bromsen - den tar för dåligt - gillar jag verkligen möjligheten att kunna justera bite-pointen. Vill ha den riktigt långt ut. Hur fungerar detta på XT respektive SLX? XT har ju en justerskruv, som i och för sig sågas i många tester, men SLX har ingen alls.

Synpunkter på detta eller på valet i övrigt mottas tacksamt. Bortsett från bromsarna lutar jag annars mest åt GX, mest för att jag är van vid Srams växlar.

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripley V4
Hej hej,
I går beställde jag en Ripley. Eller rättare sagt två, en GX-utrustad och en XT-utrustad. Jag ska bara ha den ena, men eftersom väntetiden på olika delar kan vara olika lång, beställde jag två cyklar och tar antagligen den som kommer först. Leverans förväntas till sommaren 2021. Det är lååångt dit.

Har forumet några synpunkter i valet mellan GX och XT? Det jag funderade på var bromsarna. Jag har Sram Guide RSC idag och även om jag inte gillar själv bromsen - den tar för dåligt - gillar jag verkligen möjligheten att kunna justera bite-pointen. Vill ha den riktigt långt ut. Hur fungerar detta på XT respektive SLX? XT har ju en justerskruv, som i och för sig sågas i många tester, men SLX har ingen alls.

Synpunkter på detta eller på valet i övrigt mottas tacksamt. Bortsett från bromsarna lutar jag annars mest åt GX, mest för att jag är van vid Srams växlar.
Shimanos justerskruv kan du glömma oavsett XT / SLX för freestroke.
På båda kan du ändra handtagets reach utan verktyg.
Jag hade tagit XT och bytt bromsar om jag inte gillat dem, men gillar ju själv Shimanos :)

Simpa85

Aktiv medlem
Ibis Ripley V4
Hej hej,

Var köpte du någonstans?

Hakkapeliitta

Ny medlem
Ibis Ripley V4
Jag har en GX. ville ha SLX men väntetiden var lång och priset samma. Inget att klaga på. Bromsarna som satt på min känns inte asbra, lite svampiga. Vet inte vad det beror på. Har luftat, men det var ingen luft, det är nåt annat. Jag byter nog inget förrän något pajar. Eagle GX har jag typ inte petat i sedan köp och 1000 km, solida grejer. Kör dock X0 e XX1 kedja om du kan byta direkt vid köp.

Frenchy

Aktiv medlem
Ibis Ripley V4
I have a GX. wanted SLX but the wait was long and the price the same. Nothing to complain about. The brakes that were on mine do not feel good, a little spongy. Do not know what it depends on. Have aired, but there was no air, it's something else. I probably won't change anything until some pies. I haven't poked the Eagle GX since I bought it and 1000 km, solid stuff. However, run X0 e XX1 chain if you can change immediately when buying.
GX is as good as the XO and XX1
The only difference are a few grams and slightly longer life cassette and chain but as mentionned those are parts that need regular replacing so if you ever really feel you are not happy with them you can upgrade when it is time to replace.
Now that both Ibis and Yeti offer suspension upgrade on all their build and not only the most expensive ones, I always suggest GX for SRAM lovers and SLX for Shimano ones.

In Ibis cases all brakes are Shimano no matter the build level, and that is IMHO the part where the 2 compoments manufacteur brands have a very different feel and could be looked in someone preference as being better than the other (an then again I always prefered the SRAM progressive feel of their brakes but it only took a few rides to adapt to Shimano and I now ride either without issues or real preferences.

Hakkapeliitta

Ny medlem
Ibis Ripley V4
GX is as good as the XO and XX1
The only difference are a few grams and slightly longer life cassette and chain but as mentionned those are parts that need regular replacing so if you ever really feel you are not happy with them you can upgrade when it is time to replace.
Now that both Ibis and Yeti offer suspension upgrade on all their build and not only the most expensive ones, I always suggest GX for SRAM lovers and SLX for Shimano ones.

In Ibis cases all brakes are Shimano no matter the build level, and that is IMHO the part where the 2 compoments manufacteur brands have a very different feel and could be looked in someone preference as being better than the other (an then again I always prefered the SRAM progressive feel of their brakes but it only took a few rides to adapt to Shimano and I now ride either without issues or real preferences.
Yes the brakes are Deore I think. The Shimanos on my commuter that are even one or two notches down from that feel more solid. As do my 4-piston Shimanos on my bigger bike. I might swap them out one day, but they work fine, it's just a bit soft feeling.

Frenchy

Aktiv medlem
Ibis Ripley V4
Yes the brakes are Deore I think. The Shimanos on my commuter that are even one or two notches down from that feel more solid. As do my 4-piston Shimanos on my bigger bike. I might swap them out one day, but they work fine, it's just a bit soft feeling.
In both SLX and GX build the brakes are Shimano SLX M7100 2 pistons.
I have been riding my v4 with 2019 XT 2 piston about everywhere including Flotsbro DH /ENduro/Gulcannon and I never felt I needed more than those to stop me (I weight about 90 kg with gear on).2 pistons brakes are plenty on a bike like this.
Ripmo or HD5 on the other hand, 4 pistons brakes are almost a must if you use the bike for it intended purpose.

Frenchy

Aktiv medlem
Ibis Ripley V4
Då fick även Ripley ett metal syskon 😀
There is one on "display" at Rule 58 until mid week next week.
It is a GX build that I have done for media purposes.
Rule 58 as a few Deore build on preorder that SHOULD show up before mid summer and I have a couple of NGX coming in the next few weeks but other than that, no bikes until way pass mid summer I am affraid... Welcome to Covid-19 supply chain!
I should also have a size large as demo from April/May...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer