Ibis Ripmo, godspeed

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:
Paco sa:
Det bästa med den här tråden är att han som inte skulle få nån ram redan har slängt upp en bild på sin hoj......

Redan? Beställde 31 Mars... Fick fel färg och saknar dessutom resten av cykeln. Tur i oturen att jag ändå hade tänkt att bygga om rejält så delar fanns redan hemma. När resten anländer vet jag inte, med tanke på problemen Ibis verkar så lär det inte vara i närtid.

Mitt inlägg var mest menat som en skämtsam pik till Stervelo och hans mållgan Ripmo?

Ibis Ripmo, godspeed
Paco sa:
SalkinL sa:
Paco sa:
Det bästa med den här tråden är att han som inte skulle få nån ram redan har slängt upp en bild på sin hoj......

Redan? Beställde 31 Mars... Fick fel färg och saknar dessutom resten av cykeln. Tur i oturen att jag ändå hade tänkt att bygga om rejält så delar fanns redan hemma. När resten anländer vet jag inte, med tanke på problemen Ibis verkar så lär det inte vara i närtid.

Mitt inlägg var mest menat som en skämtsam pik till Stervelo och hans mållgan Ripmo?
Jag kan inte ens förstå hur den var riktad mot mig, piken missade sitt mål.

Ibis Ripmo, godspeed
Men chefsmeken ska finnas på Götgatan, vi kommer att försöka mcgyvra ihop något, kanske.
Kan involvera expoxy, så den blir cykelbar.
Det kan vara hela aluinsertern som släppt.

Jag tänkter avsågad M6, avsågade änden ner i ramen, långsamtorkande, alltså tjock inte rinnig, epoxy, sen bara bricka och mutter på ovansidan.

Vi får se vad de säger.

Börjar påminna om mina labbdagar, gjuta in sak eller elektrisk komponent i epoxy, slipa ner för att hitta fel, sen undersöka i optisk mikroskop upp till 1000X förstoring och svepelektronmikroskop 100 000 X förstoring. Sen skriva rapport och slänga i ansiktet på det felande företaget. Fast det slutar nog med bara expoxy här. :)

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
Men chefsmeken ska finnas på Götgatan, vi kommer att försöka mcgyvra ihop något, kanske.
Kan involvera expoxy, så den blir cykelbar.
Det kan vara hela aluinsertern som släppt.

Jag tänkter avsågad M6, avsågade änden ner i ramen, långsamtorkande, alltså tjock inte rinnig, epoxy, sen bara bricka och mutter på ovansidan.

Vi får se vad de säger.

Börjar påminna om mina labbdagar, gjuta in sak eller elektrisk komponent i epoxy, slipa ner för att hitta fel, sen undersöka i optisk mikroskop upp till 1000X förstoring och svepelektronmikroskop 100 000 X förstoring. Sen skriva rapport och slänga i ansiktet på det felande företaget. Fast det slutar nog med bara expoxy här. :)

Jag hade krävt en ny ram, rakt av bara.

Ibis Ripmo, godspeed
Det ska bli väldigt intressant att se hur de ställer sig till dessa reklamationerna. Jag tvivlar givetvis inte en sekund på att du inte dragit sönder det själv, men det måste försvåras lite av att de säkert haft ett antal som varit inne efter att de själva "dragit med känsla". Bra att du skruvade upp och grejade redan nu, om ett halvår måste det vara ännu svårare.

Ibis Ripmo, godspeed
Om det är aluinserts som är bondade och inserten har släppt hade jag krävt ny baktriangel omedelbums. Som Ax3l skrev bättre att det uppdagas nu än sen. Tacka vet jag Is=> Pm adapter.

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Om det är aluinserts som är bondade och inserten har släppt hade jag krävt ny baktriangel omedelbums. Som Ax3l skrev bättre att det uppdagas nu än sen. Tacka vet jag Is=> Pm adapter.

Flatmount som tex cannondale kör på scalpel-si är ju oxå en trevlig lösning. Om man tänker att man inte vill döda ramen vid gängpaj. Tror även canyon har det på nya lux.

Ibis Ripmo, godspeed
Lösa för stunden är det vi ska försöka göra, får se vad ibis säger. Jag vill ha en hoj att hojja på nu under resten av sommaren och hösten. Går det att fixa så bra så är jag nöjd, sen kan byten göras under vintern. Om jag får välja alltså.

Som det ser ut nu är en blå baksving lika lätt att få tag i som gunghästbajs.
Framtriangeln ska vi inte prata om ens.
Baktriangeln är väl samma på alla ramstorlekar, så där kunde det kanske finnas en chans men CK säger ytterst tveksamt.

Ibis Ripmo, godspeed
AX3L sa:
Det ska bli väldigt intressant att se hur de ställer sig till dessa reklamationerna. Jag tvivlar givetvis inte en sekund på att du inte dragit sönder det själv, men det måste försvåras lite av att de säkert haft ett antal som varit inne efter att de själva "dragit med känsla". Bra att du skruvade upp och grejade redan nu, om ett halvår måste det vara ännu svårare.
Ja, jag har kollat det mesta, det måste man göra nu, komma och prata om sånt 2 år senare, det är kinkigt.

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
AX3L sa:
Ja, jag har kollat det mesta, det måste man göra nu, komma och prata om sånt 2 år senare, det är kinkigt.

Vilket i sig är knepigt. Ibis kräver montering av åf för att garantierna ska gälla för hela cykeln, men om åf klåpat sig och det orsakar skador längre fram kan det nog bli en del diskussioner om vems fel det var.

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Stervelo sa:
AX3L sa:

Vilket i sig är knepigt. Ibis kräver montering av åf för att garantierna ska gälla för hela cykeln, men om åf klåpat sig och det orsakar skador längre fram kan det nog bli en del diskussioner om vems fel det var.

Det brukar aldrig vara problem med reklamationer när det gäller Ibis, så jag tror inte Stervelo behöver oroa sig där, särskilt inte när han varit i kontakt med CK direkt. Men det kan nog iofs vara bra att skicka en pling till Ibis också och hålla dem informerade.

Ibis Ripmo, godspeed
Jag har lämnat in hojjen till CK på götgatan, allt jag kan säga är:

Warm fuzzy feeling, I love you all.

Vilket jag redan sagt men det kanske var lite för kryptiskt, tankeläsande är inte så vanligt förekommande.

:)

Ibis Ripmo, godspeed
Jo, jag har nu hojjat 4 km asfalt utan bakbroms. 2 bar fram, 2.2bak.

Det rullar ju sämre än 26tummaren med hr2 fram å dhr2 bak, 2,4 med 21 mm fälg.

Det borde vara den breda fälgen mest, right? Plattare profil, mer gummi i marken. Det ger mer fäste också såklart, men jag blev lite förvånad ändå.

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:

Det borde vara den breda fälgen mest, right? Plattare profil, mer gummi i marken. Det ger mer fäste också såklart, men jag blev lite förvånad ändå.

Låter rimligt. Å andra sidan tycker jag den rullar på finemang på stig.

Ibis Ripmo, godspeed
Erik O sa:
Stervelo sa:

Låter rimligt. Å andra sidan tycker jag den rullar på finemang på stig.
Ok kanske finns lite hopp då, jag har redan internetsurfat fram andra däck. Ett morsa i 2.5/2.6 skulle jag ta direkt. Men, HD har jag avskytt, dock ändras mönstret till förra året, mer substans i kantdubben, jag tänkte om man klipper transitions dubben, då har man ett maxxis likt schwalbe som kanske rullar ok. :)

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
SalkinL sa:
Butcher 2,6? Tror dom är mer 2,5 än 2,6. Vanliga 2,3 Butcher rullar lättare än 2,3 DHF. Så har jag upplevt det åtminstone.
Ja kanske, aggressorn ska vara riktigt skit när det är blöta rötter, och en sommarskur eller två ska däcken funka vid.

Spesh däcken är billiga så det är inte hela världen om man inte gillar dom.

Ibis Ripmo, godspeed
Ibis Ripmo, godspeed
marr sa:
Stervelo sa:
SalkinL sa:
Butcher 2,6? Tror dom är mer 2,5 än 2,6. Vanliga 2,3 Butcher rullar lättare än 2,3 DHF. Så har jag upplevt det åtminstone.
Ja kanske, aggressorn ska vara riktigt skit när det är blöta rötter, och en sommarskur eller två ska däcken funka vid.

Körde aggressor hela vintern och våren.

Jag har mest bara hört positivt om Aggressor även vid grisväder men har inte testat själv så vi får se.

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
marr sa:
Stervelo sa:
SalkinL sa:

Ok?

Ja, och det var inte skit.

Ibis Ripmo, godspeed
marr sa:
Stervelo sa:
marr sa:
Stervelo sa:
SalkinL sa:

Ok?

Ok, jag surfade runt lite och på ett amerikanskt forum så dissades aggressorn för det, men det kan ju vara speciellt där.

Då vet jag, tycker jag att de rullar totalkass på stig också, då blir det andra sommardäck, vad det nu skulle vara.

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
marr sa:
Stervelo sa:
marr sa:
Stervelo sa:
SalkinL sa:

Ok?

Ok, jag surfade runt lite och på ett amerikanskt forum så dissades aggressorn för det, men det kan ju vara speciellt där.

Då vet jag, tycker jag att de rullar totalkass på stig också, då blir det andra sommardäck, vad det nu skulle vara.

Jag kör aggressor / dhf året runt. Typ. Karaktärsdanande. Ibland om det är snorlerigt kan de bli dhr bak.

Ibis Ripmo, godspeed
Jag kör aggressor som sommarversion av DHR2.
Greppar lika bra på torr stig, suger inte fast lika mycket på asfalt.

Får se hur långt in på hösten det går innan jag tycker dom blir för hala, men 2 av dom 3 enda sommarskurarna i år har jag överlevt.

Ibis Ripmo, godspeed
Yihaa, allt är fixat, jag behöver inte byta någon ramdel.

Bakbromsen, där främre postmonten hade strippat gängan i ramen, det var en för kort skruv.
Skruven hade bara greppat ett av cirka 12 varv gänga. Nu 1 cm längre skruv, hej presto, duger för mig.
Downtubeguarden, borrade ur, smällde i popnitgänga, duger för mig, den håller ingen belastning.

Superduperkompetenta mecken jag hade med att göra på Götgatan blev jag alldeles varm inombords av att ha att göra med.
Han kortade ner dropperhöljet också.

Jag har en cykel nu!!!!!!!!!

Jag har inte hämtat och besiktigat än, men jag är så glad jag kan bli.

Ibis Ripmo, godspeed
Hämta nu då och ut och kör!

Har precis varit ute nu. Ställt in lufttryck och rebound lite bättre. Känns mer och mer kapabel. Om jag ska gnälla så tycker jag att jag slår i pedalerna mera än med Processen. Det kan ha att göra med att jag cyklar annorlunda p.g.a. skadan så jag får vänta med slutgiltig dom om det. Kanske inte fullt lika bra på småvibrationer som Processen, men det får jag ju igen flera gånger om i trampeffektivitet så det kan jag leva med. Ripmon fullt öppen är lika effektiv som Processen låst ;) Det tycker jag säger en hel del.

Men faktiskt otroligt förvånande hur smidig den faktiskt är. Körde en av dom brantaste stigarna med en skarp 120gr vänster runt ett träd mitt i det brantaste. Dom flesta här klarar inte varken backen eller svängen (jag brukar alltid klara den såklart ;) ) men Ripmon bara klättrade upp hur lätt som helst trots skadad pilot. Det är fan ett bra betyg, för Ripmon alltså.
Ska bli kul när jag är såpass rehabad att jag vågar stå på lite nedför, får ju hålla igen konstant. Så djävla frustrerande!

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:

Har precis varit ute nu. Ställt in lufttryck och rebound lite bättre. Känns mer och mer kapabel. Om jag ska gnälla så tycker jag att jag slår i pedalerna mera än med Processen. Det kan ha att göra med att jag cyklar annorlunda p.g.a. skadan så jag får vänta med slutgiltig dom om det. Kanske inte fullt lika bra på småvibrationer som Processen, men det får jag ju igen flera gånger om i trampeffektivitet så det kan jag leva med. Ripmon fullt öppen är lika effektiv som Processen låst ;) Det tycker jag säger en hel del.

Men faktiskt otroligt förvånande hur smidig den faktiskt är. Körde en av dom brantaste stigarna med en skarp 120gr vänster runt ett träd mitt i det brantaste. Dom flesta här klarar inte varken backen eller svängen (jag brukar alltid klara den såklart ;) ) men Ripmon bara klättrade upp hur lätt som helst trots skadad pilot. Det är fan ett bra betyg, för Ripmon alltså.
Ska bli kul när jag är såpass rehabad att jag vågar stå på lite nedför, får ju hålla igen konstant. Så djävla frustrerande!
Jo, jag har ju ett jobb också. :)

Om någon hör en cyklist som sjunger eller utstöter andra glädjeljud i hellas ikväll så kan det vara jag. ;)

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
SalkinL sa:

Om någon hör en cyklist som sjunger eller utstöter andra glädjeljud i hellas ikväll så kan det vara jag. ;)

Man kan ta ledigt. Jag har slutat många timmar tidigare många många gånger enbart för att kunna cykla ;) Det gäller att prioritera, man jobbar väl för att kunna köpa cyklar att cykla på? Blir det några pengar över kan barnen få ett knäckebröd.

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:
Stervelo sa:
SalkinL sa:

Man kan ta ledigt. Jag har slutat många timmar tidigare många många gånger enbart för att kunna cykla ;) Det gäller att prioritera, man jobbar väl för att kunna köpa cyklar att cykla på? Blir det några pengar över kan barnen få ett knäckebröd.
Nja, jag påbörjar semester nästa vecka, jag har grejer att leverera, hinner inte ta mer ledigt. Men, jag kommer inte sitta jättesent, måste ju fåt ut hojjen innan CK stänger.

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
SalkinL sa:
Stervelo sa:
SalkinL sa:

Nja, jag påbörjar semester nästa vecka, jag har grejer att leverera, hinner inte ta mer ledigt. Men, jag kommer inte sitta jättesent, måste ju fåt ut hojjen innan CK stänger.

Bara du kommer ut och får testa så :)

Ibis Ripmo, godspeed
Gött Stervelo! Hoppas du får en finfin premiär! Låter bra med Götgatsmecken, när min nya ram kommer ska den monteras där nämligen :)

Ibis Ripmo, godspeed
Ah, då har du tur.

Felen på min hoj:

Gängpaj främre bult på downtube guard.

För kort skruv på främre bulten för bakbromsens postmount, drog sönder en gänga av över 10.

Vevlagret tokhårt draget.

Lås flärpen på vänster vevarm, var inte nertryckt i glipan, stack upp halvvägs.

För lite vätska i bakdäck, gick inte att få tätt, var fuktigt i botten av däcket.

Styret, via styrstammens platta, sitter med fyra skruvar, de två mot marken var knallhårt dragna, den till vänster upp kunde jag lossa med fingrarna, och den till höger, var nog ok.

Sen fick jag 170 vev istället för 175 som beställt. Jag kör 180 idag.
Fick 175 ks lev istället för fox transfer.

Det som blev ändrat vid leverans mot vad som var beställt, ingen biggie, det blir bra.

Men monteringsfelen kunde jag varit utan.

Skitsamma, nu har jag en funkis hoj. :)

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
Ah, då har du tur.

Felen på min hoj:

Gängpaj främre bult på downtube guard.

För kort skruv på främre bulten för bakbromsens postmount, drog sönder en gänga av över 10.

Vevlagret tokhårt draget.

Lås flärpen på vänster vevarm, var inte nertryckt i glipan, stack upp halvvägs.

För lite vätska i bakdäck, gick inte att få tätt, var fuktigt i botten av däcket.

Styret, via styrstammens platta, sitter med fyra skruvar, de två mot marken var knallhårt dragna, den till vänster upp kunde jag lossa med fingrarna, och den till höger, var nog ok.

Sen fick jag 170 vev istället för 175 som beställt. Jag kör 180 idag.
Fick 175 ks lev istället för fox transfer.

Det som blev ändrat vid leverans mot vad som var beställt, ingen biggie, det blir bra.

Men monteringsfelen kunde jag varit utan.

Skitsamma, nu har jag en funkis hoj. :)

Frågan är då, garanti på ramen trotts urborrad gänga för guarden?

Ibis Ripmo, godspeed
Bilder, tagna efter solen gått ner ikväll, när jag var klar med mitt hojjande.

DSCF0139FR.jpg

DSCF0140FR.jpg

DSCF0142FR.jpg

Ibis Ripmo, godspeed
Jo lite reflektioner efter att cyklat lite.
Den rullar inte dåligt, det är bara det att den känns mycket mer stabil än gamla hojjen, så det ger en känsla av att det går långsamt.

Var rädd att det skulle vara svårt att få med sig framhjulet när man "droppar" i fart så att säga, man vill landa på bägge hjulen samtidigt, men det var inga problem alls.

Däremot känns den sävlig, inte monstertruckig, utan sävlig, trygg, just. Men jag är ju van med en kort 26 tummare så det är väl som förväntat.

Den finns popp och så, men det känns ändå sävligt, eller tryggt. Gamla hojjen var mycket mer drama, action.
Den här lever ju upp vid fart däremot.

Dropper stolpe, what is the fuss about? På en 5km teknisk runda sänkte jag stolpen 3 gånger för att jag kände att jag vill prova mer än något annat. Jag kanske lär mig.

Visst rullar den över stock och sten bättre än 26an, men jag vet inte jag. Det här inte det himlastormande roliga jag hade sett fram mot.

Satt kanske lite väl högt i högsta läget, det kan ju sabba mycket, man känner sig "styltig" då. Jag ska sänka den en gnutta.
Kanske hade däcken lite hårt pumpade också, 1.05 bar bak, 1.0 fram. Ska nog ner på 0,9 fram i alla fall.

Tveksamt första intryck. Lång hjulbas är nog det som känns mest, fast den är mycket längre än gamla hojjen så känns den inte alls lång, skulle gärna haft ännu mer plats.

Jag vet inte vad jag förväntade mig, jag är så grymt intrimmad med gamla hojjen, jag har cyklat på den i 10 år, så jag får nog ge övergången lite tid.

Tillbaka
Topp