Ibland blir jag lite trött på Rockshox..

örgelgörgel

Aktiv medlem
Har precis köpt en ny cykel med en Revelation Dualair gaffel och cyklat några gånger, tyckte att gaffeln trycker ur sig lite mycket olja för att vara ny men gav den en chans eftersom den är ny och montören kanske har varit flitig med gaffelfettet. Men efter lite mer cykling och avtorkande så verkar det inte riktigt stå rätt till..

Drar mig då till minnes att e. här på forumet fick lämna in sin nya cykel med en revelation till Specialized-butiken i Åre då den kräktes ur sig ansenliga mängder olja. Mekanikern där sa att de enbart har foamrings under dustsealen på den och han monterade då samma konfiguration som på alla äldre 32mm gafflar då de är samma utrymme för packboxar också på Revelation. Efter detta så var den tät och fin som en äldre RS typ Reba, Pike Boxxer osv.

Drar fram verkstadshandboken och upptäcker något lite märkligt stycke:

revelationd.jpg

Vad ska detta betyda? varför gör de samma gaffel med olika varianter så att vissa läcker, jag vill ju helst ha kvar den lilla smörjoljan som finns i gaffeln inte utsmetad på utsidan på innerbenen..

Jag har inte öppnat min gaffel än men om den enbart har foamring vilket verkar väldigt sannolikt med tanke på hur mycket olja den trycker ur sig så kommer jag byta till packboxar och vara glad sen.

Kan någon hjälpa mig att utreda vad Rockshox håller på med egentligen, jag menar de gafflarna med både dustseals och packboxar har ju inte lidit av några stictionproblem direkt så jag förstår inte alls!?

Senast ändrad:
örgelgörgel skrev:
-------------------------------------------------------
> Ibland blir jag lite trött på Rockshox..

Min Rev håller tätt fast den bara har skumringar. Slutsats: Du gör fel.

s skrev:
> örgelgörgel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ibland blir jag lite trött på Rockshox..
>
> Min Rev håller tätt fast den bara har
> skumringar. Slutsats: Du gör fel.

Förlåt jag ska inte cykla på den.

Samma här fast jag har en Pike. Den sitter som orginal på min Specialized Pitch. Den har inga packboxar utan bara foamringar, utan att läcka. Den har fungerat perfekt hela tiden jag haft den.
Hur och var har du kört din YT, för jag antar att det är där den sitter?

Så vilka har de gafflarna med både packbox och dustseal är frågan? Är det olika årsmodeller möjligtvis..

Edit:

Luthman: Jo den sitter på YT:n, rullat lite asfalt först och Hellas idag det är allt. Den får några fler turer på sig annars byter jag till packboxar..

Senast ändrad:
Min är en 2010 iaf. Kan nog vara olika på de olika modellerna, packboxar på de dyrare mao.

Kan det bara för mkt smörjolja i gaffelbenen så att den pressad ut. Vild gissning bara.

Senast ändrad:
Örgel,

RS arbetar med två olika typer av packningar, En två delad och en tredelad. Den tvådelade så skall skrapring och packning sitta ihop.

Pratade med Martin på Vartex om detta för några år sedan om jag inte minns fel så passar båda typerna i alla gafflar.

Jag tror faktiskt 2 delat är vanligast idag och för mig har det funkat hur bra som helst.

jag hade tvådelat med foamring, men bytte packingar till tredelat, fast då bara till skrapring och packning. den tumma foamringen i det tredelade paketet gör enl. preacher noll nytta.

/Per

Ville skrev:
> Örgel,
>
> RS arbetar med två olika typer av packningar, En
> två delad och en tredelad. Den tvådelade så
> skall skrapring och packning sitta ihop.

Jo jag har förstått det och om du tittar i mitt allra första inlägg så ser du det.

> Pratade med Martin på Vartex om detta för några
> år sedan om jag inte minns fel så passar båda
> typerna i alla gafflar.

Ja, om du läser det jag skrev tidigare så kan man lista ut att båda passar, men vad är anledningen till att de gör så?

>
> Jag tror faktiskt 2 delat är vanligast idag och
> för mig har det funkat hur bra som helst.

Uppenbarligen inte om både min och Eriks gaffel läcker..

örgelgörgel skrev:
> Ville skrev:
ttar i mitt
> allra första inlägg så ser du det.
>
>
> > Pratade med Martin på Vartex om detta för
> några
> > år sedan om jag inte minns fel så passar
> båda
> > typerna i alla gafflar.
>
> Ja, om du läser det jag skrev tidigare så kan
> man lista ut att båda passar, men vad är
> anledningen till att de gör så?

Antagligen av samma skäl som alla andra gör konstruktioner enklare. Ekonomiska. Det blir väl billigare att tillverka och montera en gummiplupp än att tillverka och montera två gummipluppar i varje gaffelben. Antagligen är felmarginalerna tillräckligt små för deras del att det är acceptabelt att några måndagsex slipper igenom.

Men suck vilket goddag yxskaft svar man fick här då. Har inte du vuxit upp som alla andra Martin?

Eftersom gaffeln har ett slutet oljesystem så krävs det inte separat packning och bara för att din och dina kära vänners gafflar strular så betyder det inte att systemet är förkastligt när det finns några 1000 övriga gafflar som visar att det fungerar.

Och du med din gedigna utbildning borde väll vara medveten om att det inte handlar om sticktion eller inte sticktion på en gaffel. All friktion är av ondo och går det att minimera den är det till det bättre. Om du dessutom läser alla svar i din egen tråd så ser du att Jon (som är en duktig kille på RS-gafflar )tycker foamringen gör rätt dålig nytta vilket är helt logiskt då den sitter över boxen vilket även det genererar mer friktion och mer slitage.

Skicka ett mail till RS annars. De brukar vara riktigt snabba på att svara. Dessutom lär svaren vara bättre än allt annat du får här.

Allt är som vanligt då, man får ett otrevligt svar av dig Ville där du gärna vill mästra med att jag inte har vuxit upp än när du själv inte ens bemödar dig att läsa det som står i första inlägget. Du får jättegärna kasta skit på mig vilket du brukar göra när du får chansen men du kan ju börja med att läsa det som står först.

Jag ställer en helt relevant fråga då jag tycker det är dumt att gaffeln trycker ur sig olja när den är ny och även när jag använt den ett tag. I verkstadshandboken hittar man lite godtycklig info om att den finns med båda varianterna men ingen mer info än så.

Boxxern har enbart packboxar och ingen foamring och har också ett slutet oljesystem så den tesen håller inte riktigt.. Boxxern lider verkligen inte av några stictionproblem och vill man ha lite kan man ju alltid skita i att det ska vara tätt ens men någonstans måste man hitta en kompromiss för att det inte ska komma in smuts i gaffeln.

Man får några tafatta svar om kostnad och det kan även jag med min GEDIGNA utbildning lista ut men det det som inte förtäljer historien är om de nu verkar alternera mellan dessa varianter i lite olika modeller varför gör man så då. Det enda bra svaret med relevant info jag fick här var av C-dale.

Skumringar brukar vara fulla med skit vid service. Även om de inte tar alla skit så förhindrar de i alla fall en del från att hamna i bussningarna. Det tycker jag är skäl nog att låta dem sitta kvar.

s skrev:
> Skumringar brukar vara fulla med skit vid service.
> Även om de inte tar alla skit så förhindrar de
> i alla fall en del från att hamna i bussningarna.
> Det tycker jag är skäl nog att låta dem sitta
> kvar.

Skummringen sitter inte där för att förhinda skit. Den sitter där för att fyllas emd olja och smörja benen. Det Jon menar är att om de sitter mellan skrapringen och packningen så har du packningen mellan oljan och skumringen vilket gör att det inte kommer upp så mycket olja smo kan fyllas i ringen:-)

Att ringen annrs skall vara kvar är jag helt med på. Kör det i mina tvådelade gafflar och det går super.

En sak som slog mig nu är att vid första service så noterade jag att skumringen satt i kläm bakom skrapringen och inte hade full kontakt med innerbenet. Min läckte iofs inte, men sitter det slarvigare monterat så kan jag tänka mig att olja passerar obehindrat där i alla fall. Dessutom är väll risken att skrapringen deformeras om det sitter en bit skumring i kläm.

Ville skrev:
> s skrev:
> -----
> > Skumringar brukar vara fulla med skit vid
> service.
> > Även om de inte tar alla skit så förhindrar
> de
> > i alla fall en del från att hamna i
> bussningarna.
> > Det tycker jag är skäl nog att låta dem
> sitta
> > kvar.
>
>
> Skummringen sitter inte där för att förhinda
> skit. Den sitter där för att fyllas emd olja och
> smörja benen. Det Jon menar är att om de sitter
> mellan skrapringen och packningen så har du
> packningen mellan oljan och skumringen vilket gör
> att det inte kommer upp så mycket olja smo kan
> fyllas i ringen:-)
>
>
> Att ringen annrs skall vara kvar är jag helt med
> på. Kör det i mina tvådelade gafflar och det
> går super.

Om man har packboxar och skumringar är det väl bara desto viktigare att man dränker skumringarna med olja innan man monterar dem.

Och även om det inte är ringarnas huvudsakliga funktion så är det väl bra att de samlar upp skit som kommer ner längs gaffelbenen så att den inte åker längre ner i gaffeln och jävlas med saker där. Man kan ju även minska risken för att skit tränger ner genom att "oljerensa" skrapringarna med jämna mellanrum.

Martin,

Vi tar det från början!

Min plan var aldrig att varken bemästra eller att ha en dryg attityd mot dig i tråden. Inte i mitt första inlägg och jag ber om ursäkt om du uppfattade det så och om jag inte lusläste ditt inlägg innan jag svarade. Att jag blev dryg i mitt andra inlägg var enbart för att jag blev förvånad av det bemötande jag fick. Sorry!

Jag ville mest bara påpeka att jag själv kliat mig i huvudet över detta och även pratat med Vartex om det för några år sedan. Båda funktionerna fungerar i många gafflar. Sen om det är orsaken till fel i din gaffel vet jag inte. RS har ju haft lite strul med sina packningar från och till så jag tror mer på att ni har fått en dålig serie av packningar.

Det du skriver om boxxern så tror jag inte du riktigt läser det jag skriver. För det är precis det jag menar. Att ett slutet system kräver inte både packning och skrapring och därför har de allt eftersom gått ifrån det. Notera dock att det var inte jag som tog upp att detta skulle ha något med kostnad att göra.

Sen är jag lite förvånad att du inte har foamrings i boxxern. För enligt de sprängskisser jag hittat så skall den sitta där. Både på 32mm och 35mm. Men jag har aldrig skruvat i en själv.
http://cdn.sram.com/cdn/farfuture/A...lt/files/techdocs/2012_rockshox_spc_rev_c.pdf

RS kanske ändrar sig lite från dag till dag vad de känner för att stoppa i.

Men helt räligt. Fråga RS. Jag brukar få snabba svar där. Delge det gärna här då jag själv har intresse i svaret.

Ok, jag kanske var lite kort i mitt första svar jag med, borde kanske formulerat mig lite trevligare :)

Jag har haft lite olika Boxxers. Ride 06, 2010 Race och 2010 Team. Inga av dem har iaf. haft någon foamring utan enbart packbox och skrapring och kiten jag köpt med packningar har inte heller de innehållit någon foamring. Erfarenheten från de är att när de är täta så läcker det ingen olja alls men när de väl börjar läcka så går det fort, därav min oro på den här nya gaffeln.

"RS kanske ändrar sig lite från dag till dag vad de känner för att stoppa i. "

Onekligen så verkar det så eftersom alla möjliga varianter verkar förekomma och det är svårt att utläsa vad som passar i vad. Fortsätter min att läcka kommer jag köra samma konfiguration som i Boxxern och som Erik har i sin då den kändes väldigt bra trots att man stoppar dit packboxar som ger lite mer friktion.

Ska försöka maila lite nu och se vad jag får ut av det och får återkomma om jag får ett svar på det.

Man kan ju välja att köra med eller utan skumringar.

Med skumringar = Lyft dammtätningarna,Inspektera, gör rent och dränk in skumringarna med gaffelolja sätt sedan tillbaks dammtätningarna.
Detta görs enligt serviceintervallerna som står i manualen.
Kanske det minst underhållskrävande förfarandet, men då får man lita på att skumringarna gör det som de ska!

Utan skumringar = Lyft dammtätningarna,Inspektera, gör rent och lägg i lämpligt fett (istället för skumringarna) sätt sedan tillbaks dammtätningarna.
Detta görs så ofta man kan. Helst efter varje åkdag.
Marzocchis mekaniker gör detta på teamåkarnas hojar.

Senast ändrad:
bjorre skrev:
> Fan, jag som köpte chips på lunchen!
> Såg fram emot en eftermiddag värdig FROST's
> gamla forum.....

Tjena!

Du har ju redan flottiga händer från chipspåsen så jag bjuder på något "Frostigt"..

Jan05_1.jpg

Pratbubbla: "Djävla skitgaffel, det sprutade olja över hela mig när jag skulle serva. Tätningar, my ass."

Jag har för mig att Magura har skippat skumringarna och kör fett i sina 2012-års gafflar.

Edit: Gick lite väl snabbt...

Senast ändrad:
Lulle skrev:
> Jag har för mig att Magura har skippat
> skumringarna och kör olja på sina 2012-års
> gafflar

Fett menar du nog, och det verkar vara en korrekt uppfattning. Om inte jag också har missuppfattat något :)

Lillskeden skrev:
> min sektor har också bara en dammtätning och den
> läcker. verkar vara ett mycket vanligt problem
> på de nyare 32 mm gafflarna.

Tack! Då är det inte bara jag som är drabbad och ska "gilla läget" för att Rockshox har ändrat konfiguration..

Tillbaka
Topp