ICA hemförsäkring täcker inte din cykel

NicChr

Medlem
Jag cyklade omkull för någon månad sedan under ett lopp. Cykeln jag hade gick samma öde till mötes som sommarens solbränna när ryggen träffade asfalten i närmare 40km/h.
Trygg i min hemförsäkring hos ICA som uttryckligen täcker cyklar så såg jag inte det här som ett större problem mer än att jag skulle förlora en hel del pengar på avskrivningen för åldern på cykel. Det visar sig att om man läser det finstilta i ICA:s försäkringsvillkor så försäkrar de inte cyklar under tävling. (Motionslopp här inkluderat).
Plötsligt blev det här en väldigt kostsam historia.
Läser man sen vidare så ger de heller ingen försäkring för cykeln under träning inför tävling! I och med att jag den mesta cyklingen jag gör kan klassas som träning och jag kör en del lopp så ställde jag givetvis frågan när mina andra cyklar då skulle vara försäkrade. Fick ett duckande svar. Jag tolkar det som att jag ovetandes cyklat helt oförsäkrat under flera år.

För mig blir det till att byta hemförsäkring. Alternativet skulle vara en separat försäkring, men jag bedömer att det då måste bli en försäkring för varje cykel och då blir det plötsligt ganska kostsamt.

Någon annan här inne som stött på samma dubbla budskap i marknadsföringen som villkoren?
Finns det någon som har ett fungerande försäkringsbolag som faktiskt levererat efter att olyckan varit framme.

Tyvärr rätt vanligt förekommande. Det bästa är normalt gruppförsäkringar, där undantagen är färre. Trygghansa förklarade en gång för mig att de kan neka ersättning och cykelns värde överstiger maxvärdet på deras försäkring, de kan enligt sina avtal hävda att t.ex stöldrisken är större eftersom cykeln är dyr. Det är bara att konstatera att F-bolag är girighet personifierad.

Så är nästan alla försäkringar. Din bil är inte heller försäkrad under tävling eller på bana.
Ett väldigt bra perspektiv.
En sak som gör att jag känner mig lite förvirrad efter att ha spanat runt är att en del av de större konkurrerande bolagen gör en sak av att kunderna ska motionera och köra lopp. Sen fullt förståeligt att de har maxbelopp som därutöver kräver tilläggsförsäkringar och att du inte är försäkrad om du kör som proffs. Att jag som glad amatör kört så mycket träning oförsäkrat skrämde mig lite.

Spelar ingen roll vilket försäkringsbolag man har. Vi har Folksam. Som är bäst i test.

Vi blev påkörda torsdagen innan vi skulle på bilsemester i Italien. Vi har ALLA försäkringar och bilförsäkring stor. Det har kostat oss 8.500 kr hittills. Och igår fick vi en till faktura på 4233 kr.

Helt obegripligt!

Alla försäkringsbolag verkar köra gangsterfasoner. Det är bara att komma på deras omdömen på Teustpilot eller Google.

Inte lätt att vara en liten människa som försöker göra rätt för sig.

Till Folksam säger jag: 🖕🏼

Senast ändrad:
TryggHansa hade åtminstone fram till för ngt år sedan policyn att deras hemförsäkring ersatte cykel även om det var tävling bara man inte var professionell. Maxbelopp på cykeln har de i och för sig (typ 40 000 om jag minns rätt).
Jag har fått ersättning för skada som skedde på tävling av dem (men det var ca 10 år sen nu) utan problem.

Trygghansa är min största sponsor. Skäms hur givmilda dom varit mot mig .
Dom drar gränsen om du är proffs eller inte .

Träning inför tävling borde kunna definieras som organiserad sådan? Annars är all cykling träning (om än aldrig så lite) inför tävling om man bara är anmäld till eller planerar att cykla ett lopp.

Det gäller att läsa villkoren noga. Stöld täcker de flesta, sedan får man läsa villkoren för otur/drulle och trafikolycka. Trygg-Hansa täcker som ovan nämnts tävling så länge man inte är proffs (iaf sist jag kollade). If täcker trafikolycka, så iaf motionslopp på lvg borde kvala in där (då de inte är nån tävling, går på icke-avlysta vägar och alla trafikregler gäller som vanligt).

Jag har aldrig haft problem med min hemförsäkring från Folksam. Har haft sönder både ramar och hjul som de har täckt. De verkar mest glada när man berättar vad en ny cykel kostar men att det räcker med att "bara" köpa nya hjul t.ex. De villkor som har gällt är som all annan sakskada med drulleförsäkring (typ)

Länsförsäkringar var mer kinkikga. De hävdade att försäkringen bara gällde om det var en trafikolycka. Mycket handlar nog också om vilken handläggare man kommer i kontakt med, oavsett försäkringsbolag.

Du är försäkrad på träning eller tävling via din tävlingslicens hos SCF.

Scf försöker ofta sälja in den där. Jag har aldrig sett poängen. Och den gäller inte för det TS fått problem med.

Från villkoren:

Det här ingår i försäkringen:
• Akutvårdsersättning
• Behandlingskostnader för tandvård
• Kostnader för sönderklippta kläder i samband med vård
• Kristerapi
• Medicinsk invaliditet
• Dödsfallsersättning
• Ansvarsförsäkring trafik om annan försäkring saknas, max
• 10 000 000 SEK. Enligt villkor 2002005 Gjensidiges
hemförsäkring

Träning inför tävling borde kunna definieras som organiserad sådan? Annars är all cykling träning (om än aldrig så lite) inför tävling om man bara är anmäld till eller planerar att cykla ett lopp.
Just precis det här som blir luddigt. Är ju anmäld till nya lopp och de ville därför inte ge mig ett rakt svar på huruvida jag var försäkrad när jag nu cyklar eller inte. Förstå själv att jag inte är det om jag cyklar ett organiserat långpass i klunga, men under en söndagstur med kompisarna - Högst oklart.
Anar tyvärr vem som är förloraren om något skulle hända.

Det är bara att konstatera att F-bolag är girighet personifierad.
Kommer du då ihåg att försäkringsbolag är en solidaritetsgrej där man går ihop många för att sprida risken över fler, så att den enskilde inte blir drabbad för hårt vid en olycka? Det den ene roffar åt sig får de andra betala för, så det är inte helt självklart att man vill ha ett försäkringsansvar tillsammans med folk som regelbundet cyklar i tävlingsklunga sittandes på kolfiberracer för 80k. Jag tror jag hade varit ganska nöjd om mitt eget försäkringsbolag nekade sådana anspråk, och att de som ville tävla istället tecknad en dedikerad försäkring just för det ändamålet. Den hade varit mycket dyrare, av självklara anledningar.

Jag cyklade omkull för någon månad sedan under ett lopp. Cykeln jag hade gick samma öde till mötes som sommarens solbränna när ryggen träffade asfalten i närmare 40km/h.
Trygg i min hemförsäkring hos ICA som uttryckligen täcker cyklar så såg jag inte det här som ett större problem mer än att jag skulle förlora en hel del pengar på avskrivningen för åldern på cykel. Det visar sig att om man läser det finstilta i ICA:s försäkringsvillkor så försäkrar de inte cyklar under tävling. (Motionslopp här inkluderat).
Plötsligt blev det här en väldigt kostsam historia.
Trist
Hoppas att vare sig du eller cykeln fick några bestående skador

Läser man sen vidare så ger de heller ingen försäkring för cykeln under träning inför tävling! I och med att jag den mesta cyklingen jag gör kan klassas som träning och jag kör en del lopp så ställde jag givetvis frågan när mina andra cyklar då skulle vara försäkrade. Fick ett duckande svar. Jag tolkar det som att jag ovetandes cyklat helt oförsäkrat under flera år.
SCF säljer en Motionslicens som inkluderar en motionsförsäkring
Den har varit uppe här tidigare, prova sökfunktionen
Här kan du läs SCFs broschyr

Det är väl utmärkt att kund och försäkringsbolag får ingå ett frivilligt avtal? Om försäkringsbolaget gör en beräkning och tänker att det är rimligt att inkludera cykling så är väl det upp till dem, om de ser att folk okynneskraschar sina S-works i klungor så får de väl justera sina villkor.
TryggHansa verkar ju tycka att det är rimligt att erbjuda ersättning för cykelskador, så jag ser liksom inget moraliskt problem att nyttja den försäkring man betalat en premie för...

Kommer du då ihåg att försäkringsbolag är en solidaritetsgrej där man går ihop många för att sprida risken över fler, så att den enskilde inte blir drabbad för hårt vid en olycka? Det den ene roffar åt sig får de andra betala för, så det är inte helt självklart att man vill ha ett försäkringsansvar tillsammans med folk som regelbundet cyklar i tävlingsklunga sittandes på kolfiberracer för 80k. Jag tror jag hade varit ganska nöjd om mitt eget försäkringsbolag nekade sådana anspråk, och att de som ville tävla istället tecknad en dedikerad försäkring just för det ändamålet. Den hade varit mycket dyrare, av självklara anledningar.
Precis! Om sådant skall täckas av försäkringen blir premierna oöverstigliga. Då lämnar kollektivet försäkringen och då blir bara de kvar som orsakar många dyra skador. Då blir premien ännu högre, osv, osv.

Trist
Hoppas att vare sig du eller cykeln fick några bestående skador

Även den är väl en olycksfallsförsäkring. Olycksfallsförsäkring ger skydd för behandlingar och vissa omkostnader vid behandlingar av personskador. De skyddar inte egendom.

Det är väl utmärkt att kund och försäkringsbolag får ingå ett frivilligt avtal? Om försäkringsbolaget gör en beräkning och tänker att det är rimligt att inkludera cykling så är väl det upp till dem, om de ser att folk okynneskraschar sina S-works i klungor så får de väl justera sina villkor.
TryggHansa verkar ju tycka att det är rimligt att erbjuda ersättning för cykelskador, så jag ser liksom inget moraliskt problem att nyttja den försäkring man betalat en premie för...
Absolut, är helt enig!

Det smått komiska i alla försäkringsbolagetäronda-trådar är väl att folk först inte är så noga med att läsa det finstilta men att premien ska vara låg, men när det väl händer något är allt värdelöst och dåligt. TS verkar ju rimlig i sin angreppsvinkel så säger inte att så är fallet här, men jag blir alltid lite trött när alla ska ha och ha och ha men inte är beredda att göra arbetet som krävs för att få en tillvaro man är nöjd med.

Jag själv är asnöjd med mitt försäkringsbolag som jag haft allt försäkrat hos sedan jag haft något att försäkra. Har garanterat inte alltid betalat minst, men överlag fungerar det ypperligt bra! Ska kanske sägas att jag då har en ganska stor mängd försäkringar, både som privatperson och egenföretagare (vilket man sällan kan dra korsvis nytta av dessvärre).

Absolut, är helt enig!

Det smått komiska i alla försäkringsbolagetäronda-trådar är väl att folk först inte är så noga med att läsa det finstilta men att premien ska vara låg, men när det väl händer något är allt värdelöst och dåligt. TS verkar ju rimlig i sin angreppsvinkel så säger inte att så är fallet här, men jag blir alltid lite trött när alla ska ha och ha och ha men inte är beredda att göra arbetet som krävs för att få en tillvaro man är nöjd med.

Jag själv är asnöjd med mitt försäkringsbolag som jag haft allt försäkrat hos sedan jag haft något att försäkra. Har garanterat inte alltid betalat minst, men överlag fungerar det ypperligt bra! Ska kanske sägas att jag då har en ganska stor mängd försäkringar, både som privatperson och egenföretagare (vilket man sällan kan dra korsvis nytta av dessvärre).
Precis så. Jag har inga problem att betala för försäkring. Jag levde dock i villfarelsen att jag hade täckning. Nu visade det ju sig i och med att jag träningscyklar (oorganiserat) och ska köra lopp så har jag varit oförsäkrad. Så kan jag inte ha det.
Tråden skapades lite som uppmaning att inte göra samma misstag som jag och missa det finstilta om just tävling och träning inför tävling.

Sen vill jag ha en diskussion om försäkring där kostnad motiverar risk och numera även den hårda lärdomen om villkor.
Du verkar nöjd. Tipsa mig gärna!

Var med om en liten olycka i somras. Cykeln blev skadad och togs till min LBS. 5500 kr var priset. Kontakt med försäkringsbolag LF Sörmland som sa ok, minus självrisken. Ingen fråga om träning eller tävling. Min cykel försäkrades 2020 till fullvärde 45000 kr. Alla försäkringsbolag är inte banditer.

Innan du och andra rekommenderar den bör man kolla mervärdet. Den löser inte TS problem och de flesta olycksfallsförsäkringar täcker samma saker, frånsätt själva tävlingstillfället, men det brukar istället täckas av en tävlingslicens, som antingen kan täcka en hel säsong eller enskild tävling.

Det gäller att läsa villkoren noga. Stöld täcker de flesta, sedan får man läsa villkoren för otur/drulle och trafikolycka. Trygg-Hansa täcker som ovan nämnts tävling så länge man inte är proffs (iaf sist jag kollade). If täcker trafikolycka, så iaf motionslopp på lvg borde kvala in där (då de inte är nån tävling, går på icke-avlysta vägar och alla trafikregler gäller som vanligt).
Precis. If täcker om du kvaddad cykeln på vägen alltså i trafiken fick jag erfara när jag crashade i skogen under ett mtb lopp. Men fick ut för kläder och garmin klockan iaf.

Blev påkörd av en bil med körförbud(Gästarbetare som använde chefens bil, han var helt ovetande om att den var oförsäkrad, obesiktigad osv). Två cyklar på cykelstället blev skadade. Trafikförsäkringsföreningen betalade rakt av för nya hjul till en 10år gammal 26" mountainbike och en ny damcykel. Och mina fördomar mot vad det är för företagare som tar hit gästarbetare stärktes.

Fast då faller ju hela konceptet. Jag vill inte ersätta någon som får skador på ett finare hus än jag har o.s.v. Det är inte så att jag inte förstår deras resonemang, men det betyder inte att jag behöver tycka om det.

Jag hade haft mer acceptans om det fanns som tillägg. Alla bolag jag varit kund hos låter mig gladeligen teckna försäkring för golfklubbor, men knappt någon för cyklar eller mina andra hobbies.

Fast då faller ju hela konceptet. Jag vill inte ersätta någon som får skador på ett finare hus än jag har o.s.v. Det är inte så att jag inte förstår deras resonemang, men det betyder inte att jag behöver tycka om det.

Jag hade haft mer acceptans om det fanns som tillägg. Alla bolag jag varit kund hos låter mig gladeligen teckna försäkring för golfklubbor, men knappt någon för cyklar eller mina andra hobbies.
För att inte tala om Hole in one-champagnen som man tydligen solidariskt ska betala.

Den som har ett "finare" hus har ju dyrare premie. Tror de flesta försäkringsbolag är ganska seriösa med att sätta premier som är rimliga utifrån risk/antal försäkringstagare osv. Ibland gör något bolag en bedömning som skiljer sig från de andra, eller kör kampanj för att locka över försäkringstagare. Så mycket mer än så tror jag inte ligger bakom prissättningen. Sen kan man väl också fundera vidare lite kring vad det är man vill försäkra. Unga män på motorcykel får betala skitmycket eftersom de oavbrutet kraschar sönder sina motorcyklar eller går och dör enligt den statistik som finns. Risken är bara värd att ta för 30k om året eller vad det kan vara.

Hur ofta kraschar du sönder dina golfklubbor? Jag hade nog förbrukat några per år om jag golfade. Felträff - böjd klubba osv.😛 Svårt att få ut på försäkringen dock...

Flygbolagen arbetade/arbetar på samma sätt, när jag surfade så börja flygbolagen neka surfbrädor, eftersom de oftast skadades i flygtransporten = folk krävde ersättning. Att ta med sig en cykel är inga problem men en surfbräda i väska är big no no hos en del bolag. Tror British airways var ganska snabba på det, vet att SAS tar ut en saftig avgift för det också (när jag och polare flög till Irland så kostade brädorna mer än flygstolen gjorde).
Så nä de tar ju enkelt bort sånt som de vet går sönder för att slippa ersätta men kan mjölka personer ändå.

Den som har ett "finare" hus har ju dyrare premie. Tror de flesta försäkringsbolag är ganska seriösa med att sätta premier som är rimliga utifrån risk/antal försäkringstagare osv. Ibland gör något bolag en bedömning som skiljer sig från de andra, eller kör kampanj för att locka över försäkringstagare. Så mycket mer än så tror jag inte ligger bakom prissättningen. Sen kan man väl också fundera vidare lite kring vad det är man vill försäkra. Unga män på motorcykel får betala skitmycket eftersom de oavbrutet kraschar sönder sina motorcyklar eller går och dör enligt den statistik som finns. Risken är bara värd att ta för 30k om året eller vad det kan vara.

Hur ofta kraschar du sönder dina golfklubbor? Jag hade nog förbrukat några per år om jag golfade. Felträff - böjd klubba osv.😛 Svårt att få ut på försäkringen dock...
Jag skulle aldrig offentligt erkänna att jag hållit i en golfklubba. Långt under min värdighet. När jag cyklade mer seriöst var den ultimata förolämpningen: "Du ser lite klen ut idag, du skulle kanske börja med golf".

Jag har lagt större delen av mitt liv på saker som F-bolag inte gillar (MTB, Motocross, Sporthojar). Min bild är att skillnaden i bemötande på 10-20 år är enorm. Det har gått från rimliga prispåslag och högre självrisk till kryphål som undantar allt. Golf tycks vara det enda undantaget, vilket enbart stärker mina fördomar mot den aktiviteten.

Det är full rimligt som redan sagts i tråden solidaritetsprincipen och inte nödvändigtvis främst för att mjölka försäkringstagare som gör att försäkringsbolag inte tillåter identifierade högriskskador i normalskydd. Det skulle bli väldigt mycket dyrare premier för alla så fall. Istället får man om möjligt täckna specialförsäkringar med högre premier för sånt

För övrigt är många försäkringsbolag inte rent vinstdrivande företag utan "ömsesidiga försäkringsbolag", som tex Folksam. Där försäkringstagare äger det tillsammans. Betyder inte att representanter för resp bolag inte kan handla fel och för nitiskt gå in för att bevara bolagets intressen ändå, men det minskar vart fall risken något för att de ska ha intresse för att "mjölka kunder på pengar"

Senast ändrad:
Ska vi vara lite kreativa.
Det går att förhandla med försäkringsbolag. Min lokala fackförening i Göteborg hade tex gjort det. Vilket innebar att ca 50medlemmar hade nån fördelaktig frivillig försäkring. Dvs en liten minoritet av medlemmarna, men eftersom det fanns en organisation med betydligt fler medlemmar i ryggen, så fanns det ett bra avtal.
Tex Cykelfrämjandet. Dom har ju några tusen medlemmar. Dom borde kunde förhandla fram en bra cykelförsäkring för sina medlemmar. Speciellt som dom redan samarbetar med Folksam
"

Cykelrapporten​

Cykelfrämjandet har tillsammans med Folksam tagit fram en webbplats och appar till både iOS och Android för att cyklister ska kunna rapportera felaktigheter i cykeltrafiken samt förslag till förbättringar. Ett system för att rösta på andra resenärers förslag finns också. Resultat med mer än 10 röster skickas digitalt till berörd myndighet (kommunkontor) baserat på vilket geografiskt område rapporten åsyftar för vidare åtgärd."

Cykelsällskapet mfl andra borde också kunna vara intresserade.
Medlemmarna är mer intresserade och måna om sina cyklar än medelcyklisten, så det borde gå.

Precis. If täcker om du kvaddad cykeln på vägen alltså i trafiken fick jag erfara när jag crashade i skogen under ett mtb lopp. Men fick ut för kläder och garmin klockan iaf.
Kollade min försäkring idag. If täcker även vid tävling. Undantaget är vid professionella tävlingar men dit hör väl knappast någon här.
Täcker även vid resa utomlands, max 45 dagar. Och max 35’ pr cykel utan särskild cykelförsäkring.
Hittar inget finstilt. Men åldersavdrag ska de nog klara av att göra.

Vi har också If. Frågan är vad som gills som trafikolycka?

"Hemförsäkringen gäller om cykeln blir stulen, vid skadegörelse eller om cykeln skadas vid en trafikolycka."

Sannolikt inte om en kör omkull i skogen? Singelolycka på väg eller gata?

"I takt med att cykling har blivit en populär träningsform finns det flera cykellopp och tävlingar att delta i. En välutrustad cykel kostar en del och då kan det vara skönt att veta att hemförsäkringen gäller för cykeln och cykelns tillbehör om den till exempel blir stulen vid Vätternrundan eller andra tävlingar."

"Är cykeln försäkrad under tävling?
Ja, hemförsäkringen gäller för skadegörelse eller om cykeln blir stulen under tävling. Försäkringen gäller dock inte om du tävlar professionellt."

Vi har också If. Frågan är vad som gills som trafikolycka?

"Hemförsäkringen gäller om cykeln blir stulen, vid skadegörelse eller om cykeln skadas vid en trafikolycka."

Sannolikt inte om en kör omkull i skogen? Singelolycka på väg eller gata?

"I takt med att cykling har blivit en populär träningsform finns det flera cykellopp och tävlingar att delta i. En välutrustad cykel kostar en del och då kan det vara skönt att veta att hemförsäkringen gäller för cykeln och cykelns tillbehör om den till exempel blir stulen vid Vätternrundan eller andra tävlingar."

"Är cykeln försäkrad under tävling?
Ja, hemförsäkringen gäller för skadegörelse eller om cykeln blir stulen under tävling. Försäkringen gäller dock inte om du tävlar professionellt."
Enligt min handläggare på if så gäller den om jag crashade på vägen.

Tillbaka
Topp