Icke boost hjul på boost gaffel.

Farsan

Aktiv medlem
Gokväll i stugorna.
Nu tänkte jag köpa ett sånt kit så jag kan köra mitt non boost framhjul på en boost gaffel.
Spelar det någon roll om det är 6bult eller center lock?
Nu är det Shimano center lock tyvärr.
Helt utan anledning tycker jag inte om cl.
Vad säger expertisen?
Är det bara att handla och vara glad resten av veckan?
Tack på förhand eder gubbe vid foten av fjället.

Det finns kit för hundralappen på Aliexpress. :)
Annars kan du ju kanske ta bara 10 mm spacer på höger sida men jag hade inte chansat för de små pengarna.

Jag har till och med hittat ett för 60:- och frakt 20:-
Fan det måste vara någon med jävligt dålig lön som har gjort den.
Så 6bult eller Cl spelar ingen roll?
H C

Så 6bult eller Cl spelar ingen roll?
Jag håller med dig av samma anledning som du också, jag tränar på å köra CL med mina nyare hjul till gavel-och lvg-hojar, MTB vill jag fortfarande ha 6-bolt. Hittade denna text nu när jag blev lite mer nyfiken efter jag hade läst denna tråd.
Jag blev inte smartare av detta, men överlever nog med prylarna som jag har i dagsläget.
TN

"Pros and Cons of 6 bolt disc rotors
ProsCons
Multiple rotor optionsEasily stripped when fitting
Cheaper than CenterlockCan fail when riding
Rotors are easily availableYou can accidentally fit them off center
No special tool required.Easier to warp
Less heat ventilation designHub treads get damaged under high torque.

Pros and cons of Centerlock disc rotors

ProsCons
Easy to centreLess hub choice
Rotors are harder to bendHeavier rotor
Open for 6 bolts conversion
Heat ventilation design.
Fast installing and removal.

It’s a bit expensive
Requires special tools"

Om man har CL så kan man bara välja "asymmetriska" Boost kit. De har en 10 mm distans på högersidan. Det kräver omdishning av hjulet. Fördelen är så att ekringen blir nästan symmetrisk och hjulet lite starkare.

Med 6-bult kan man också välja symmetriska lösningen med 5 mm distans på både sidorna och emellan navet och bromsskivan. Om man har tur finns det endcaps till navet isf distanser.

Om man har CL så kan man bara välja "asymmetriska" Boost kit.
Tack! Det undrade jag precis om, alltså hur det går med omdishning i så fall.

Angående pros och cons, det finns några konstiga påståenden i listan:
  • Can fail when riding — både CL och 6-bult skivor kan förstöras om felmonterade
  • You can accidentally fit them off center, Easy to centre — är det verkligen ett verkligt problem? Om man monterar dem blint kanske.
  • No special tool required. — Torx T25 är dock mer eller mindre speciellt verktyg
  • Rotors are harder to bend — billiga plåtskivor för 6-bult är verkligen lättare att böja, men om jämför samma design med en central bärare blir det samma styvhet oavsett fästen.
  • Open for 6 bolts conversion — sant men det blir ibland fiffigt och mindre pålitligt.

Lite kul att någons lista om smaksaker rör upp lite känslor. 😊 Men att T25:a skulle vara något specialverktyg stämmer väl ändå inte, den finns i varenda bitssats och hylsnyckelsats med bitsar i och de går att köpa hos alla som säljer verktyg. T25 kommer ofta med i skruvlådorna där skruvskallarna kräver det. Annars är det fritt fram med olika smaker. Jag tycker oftast att less is more och därmed 6-bolt som pålitligare. Jag behöver inte jobba med dessa olika fästmetoder så ofta att jag skulle bry mig om skillnaden om monteringen.

Framförallt tycker jag det är lättare att shimsa skivorna på 6-bult. Jag vill kunna skifta hjul snabbt utan att behöva justera om oken.

Jag misstänker AI-producerat text.
Men för hel**te 😅 😂🤣 det är en hjulfabrikörs hemsida det står så här och denna lista är uppenbarligen skriven för att slippa massa frågor om detta via deras epost och kunna arbeta med något viktigare.
Dessa är ju skribentens egna tankar skrivna i ett ställe, precis som du tycker här och nu.
Koncentrera dig nu å skriva vad du tycker om dessa olika lösningar utan att fastna för vad andra tycker.

Det har jag gjort. Skillnaden mellan CL- och ISO-fästen är inte lika stor som härledas från listan.
Om någon tycker att det är nämnvärda skillnader för att slippa dessa frågor som dagligen skulle kunna överfylla dess e-postlåda så är det väl inte fel. Alla är inte lika nischade i denna cykelvärld som du och jag är. Du verkade ha missat hur vanlig en T25 och alla andra torxnycklar är, T27 är lite mer ovanlig som inte alltid följer med de enklare satser.

Enda skillnaden som spelar någon större roll för min del är:

Fördel 6-bult:
- Går att lossa/dra åt med verktyg man har med sig när man cyklar.

Nackdel CL:
- Går inte att lossa/dra åt med verktyg man har med sig när man cyklar.

Har råkat ut för att en CL-skiva lossade ute på skogstur, som tur var hade jag en liten polygrip och kunde åtgärda det skapligt, men svårt att få lika högt moment som med rätt verktyg.

Fördel 6-bult:

Nackdel CL:

Har råkat ut för att en CL-skiva lossade ute på skogstur, som tur var hade jag en liten polygrip och kunde åtgärda det skapligt, men svårt att få lika högt moment som med rätt verktyg.
Så här tänkte jag också när jag första gången fick höra om CL. Och att 6-bolt är onepiece-konstruktion som felar mer sällan även det är fler skruvar på den, men det är många av oss som har dragit fast bilhjul t.ex där man använder samma typ av skruvförband so fästmetod.

Fördel 6-bult:

Nackdel CL:

Skulle villa tillägga att jag generellt inte tycker om lösningar med en låsring med tänder. Jag har repat både låsringar och skivor vid (de)montering. Nu har jag sätt tejp på nyckeln, då förhindrar jag åtminstone repor på skivor.

6-bult eller CL som bromsmontering i sig har ju för o nackdelar men bara en av dem spelar roll här, som Berk nämnde:

Det "går inte" att spacea ut skivan 5 mm med CL-montering, men det är enkelt på 6-bult. Då lägger man bara en distans mellan och kör längre bult. Sånt får du med kitten som nämns ovan ihop med 2 st 5 mm-distanser för axeln. Därför måste man på ett CL-hjul fylla ut de 10 millimetrarna på axeln enbart på höger sida istället för 5 på varje sida. Det i sin tur gör att fälgen kommer snett och hjulet måste dishas om. Vilket är en helt annan nivå av krångel jämfört med att bara slänga på lite spacers. Det ska vara ett väldigt fantastiskt framhjul för att vara värt det.

Vad jag nojar mig för (har just köpt sånt kit för att sätta ett 142 bak i en 148-ram) är om en axel som avslutas med spacers, istället för Hopes fastmonterade end caps hela vägen ut, är signifikant svagare och flyttar en massa belastning till axeln på en annan fördelning än vad allting var konstruerat för från början. Det kanske beror på hur hårt man drar axeln?

Om man har IS-fästen på gaffeln däremot, så kan man ju spacea ut IS-till-PM-adaptern först, och lösa problemet med CL-hjul. Men det är väl inte många moderna dämpgafflar som har IS "tyvärr".

Alltså:
1 Jag måste ha kitet med 10mm distans på höger sida.
2 Disha om = flytta fälgen åt höger i förhållande till navet.
Det ska inte vara lätt att leva 😩
Tack för engagemang och svar.

Det går att lösa åtminstone framhjulet med ett 5 + 5 mm + 5 mm bromsskive-adaptrar genom att*dessutom* köpa en cl > 6 håls-adapter, frågan är om det inte blir billigare att köpa ett boosthjul eller nav, då får man med styrkan också.

ingenting verkar omöjligt! Förutom om det handlar om flat mount.

Bilagor

• IMG_5251.jpeg
    IMG_5251.jpeg
    295.2 KB · Besök: 56
Jag vet inte om jag skulle våga köra på grejer för 87 kr från aliexpress, men bara det faktum att den finns där borde ju innebära att det även finns från lite mer ISO-testade tillverkare också tänker jag. Här är just den ovan iaf: https://www.aliexpress.com/item/4001055288531.html
Kanske en sån här duger då?

Ok, tack!
Nu vet jag att jag ska söka med CL/Center Lock så rätt modell kommer upp.
Behöver lite andra prylar så ser om någon har allt på samma ställe.
Tack å bock!
C

Tillbaka
Topp