Icke-kinesiska komponenter / cyklar

Tjenare!

Var intresserad av att samla information om vilka komponenter och rentav cykelramar som produceras inom europa alternativt t.ex. Taiwan eller USA?

Dvs. råmaterial sourcas säkert från hela världen, men komponenten framställs och monteras i europa eller annat land (icke Kina).

T.ex. vet jag att
  • Mavics aluminiumhjul framställs i Frankruke och monteras i Rumänien.
  • Hunts hjul byggs i Taiwan och vissa mindre framställningsprocesser sker i UK eller Colorado, USA.
  • Look gör kolfiberramar i Tunisien.
Chip in!

Berk

Aktiv medlem
Finns redan en tråd:

Obs att "made in Taiwan" kan vara tillverkad i Kina och gjort en små sak till i Taiwan.

Finns redan en tråd:

Obs att "made in Taiwan" kan vara tillverkad i Kina och gjort en små sak till i Taiwan.
Yes, det kan nog vara bra att poängtera.

Merida är ju ett bra exempel på en sådan firma, de har stor produktion i Taiwan samt sin bas där, men producerar även i Kina.

Giant verkar producera mer i Taiwan än Kina, men det kan jag inte verifiera på ett bra sätt.

Pfaff

Aktiv medlem

Maakus

Aktiv medlem
Tror att DT gör som biltillverkare, ska hojen monteras i Europa kommer grejerna i från t.ex. Polen.
Ska hojen skeppas komplett från Taiwan eller China, görs hjulen där.

C-dale

Aktiv medlem
Gillar min Basso Astra. Kf-ram tillverkad i Italien med Campa Chorus från Italien eller Rumänien.
Någon som vet var Campa tillverkar dina delar specifikt?

Mats65

Aktiv medlem
Gillar min Basso Astra. Kf-ram tillverkad i Italien med Campa Chorus från Italien eller Rumänien.
Någon som vet var Campa tillverkar dina delar specifikt?
I Italien är det i Vicenza.
Fabrikerna i Rumänien tror jag främst tillverkar de lite billigare prylarna och kanske vissa delar som även används i de dyrare prylarna.

Här står det lite grann:

https://ingrid.bike/

Vevpartier och kassetter, sen en kort tid även växelförare. Allt tillverkat i Italien. Snyggt som bara den dessutom.

Campagnolo tillverkas väl i Italien och Rumänien?
Just det - hur är det med Campagnolo och Fulcrum, är de 100% EU eller sourcar de även från Asien alt. Kina? Läste någonstans att de kategoriskt vill hålla sig inom Europa men det verkar svårtytt.

Batavus

Aktiv medlem
Batavus görs i Nederländerna. ☺️
DSCF0001b.jpg

Karlberg

Medlem
I Portugal verkar det hända saker..

I Portugal verkar det hända saker..
Coolt! Måste tyda på enormt stark efterfrågan i Europa.

Batavus

Aktiv medlem
Det är ingen som läser och förstår mina poster, eller lägger dem på minnet, suck! Campagnole står med i franska listan: Italien och Rumänien.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer