Idag lärde jag mig att...

• Trådstartare Trådstartare BJS
  • Start datum Start datum
sobrius sa:
Strutsen sa:
marr sa:
åberg sa:
Men alltså hallå vänta lite här nu va, vad är det som är dåligt med Fiskars yxor?

Ska man ha en yxa, så ska den vara från Gränsfors.
Så, nu har du lärt dig en sak till ;)
Både Gränsfors och Fiskars är skräp om du frågar mej, btw....har gjort yxor i 22 år.

Detta är ingen åsikt, men gällande klyvyxor är det hårfint mellan Gänsfors och Fiskars till Gränsfors fördel enligt nedan. Själv hade jag trott mera om Hultafors.
http://www.testfakta.se/tester/verktyg-och-redskap/stora-skillnader-på-klyvyxor

Ska man ha en yxa så ska man ha en från Hults bruk dom har gjort yxor länge. Gränsfors och fiskars är bara barnet då.
http://hultsbruk.se/om-hultsbruk/historia

Jeppe_E sa:
Vernersson sa:
Man enbart får ha åsikter kring saker (tillverkare & modeller) som själv antingen äger eller har ägt, inga andra =)

Snicksnack... Jag är expert på att ha åsikter om allt, även sånt som jag inte provat eller ägt. Det fungerar alldeles utmärkt. Det finns två sorters människor... De som är dumma nog att lyssna på mig och de som är dumma nog att inte lyssna på mig...

Själv så lär jag mig nya saker varje dag, så att jag kan ha åsikter om det...

Måste man lära sig nya saker för att ha åsikter om det?

Då har jag också lärt mig något nytt :-)

sobrius sa:
Strutsen sa:
marr sa:
åberg sa:
Men alltså hallå vänta lite här nu va, vad är det som är dåligt med Fiskars yxor?

Ska man ha en yxa, så ska den vara från Gränsfors.
Så, nu har du lärt dig en sak till ;)
Både Gränsfors och Fiskars är skräp om du frågar mej, btw....har gjort yxor i 22 år.

Detta är ingen åsikt, men gällande klyvyxor är det hårfint mellan Gänsfors och Fiskars till Gränsfors fördel enligt nedan. Själv hade jag trott mera om Hultafors.
http://www.testfakta.se/tester/verktyg-och-redskap/stora-skillnader-på-klyvyxor

Om längden på skaftet är dels en smaksak o dels en fråga om kraft o kroppsstorlek verkar det ju vara vettigare att ta det längre skaftet. Det går ju att hålla en bit in på skaftet, men jobbigt att förlänga om man växer på sig på vedbacken. Förövrigt har jag nog aldrig provat en yxa så ny att nån vet märket på den.

...Happy levererar och att herr Luthman tycker om att titta på nakna inoljade tyska karlar (Egentligen var det igår men säg inget så går det nog bra).

Igår lärde jag mig dels att det oftast går bättre att ha ordentlig fart över sten- och rotbröt istället för att fega, dels att cykeln faktiskt håller för mer än vad jag trodde.

Förra helgen lärde jag mig att om man ska cykla över (djupa) leriga diken så ska man inte göra det på diagonalen, det gör ont.

Och jag att bara för att man klarat ett dropp några gånger förut så lyfter det inte framhjulet automatiskt, och dels var en XT 10delad böjer sig.
Någon som har ett öra till en XT m786 över? Eller vet var man kan köpa på sig några?

Gandalf sa:
Igår lärde jag mig dels att det oftast går bättre att ha ordentlig fart över sten- och rotbröt istället för att fega, dels att cykeln faktiskt håller för mer än vad jag trodde.

Adam K sa:
Och jag att bara för att man klarat ett dropp några gånger förut så lyfter det inte framhjulet automatiskt, och dels var en XT 10delad böjer sig.
Någon som har ett öra till en XT m786 över? Eller vet var man kan köpa på sig några?

Gandalf sa:

Är det inte växelörat du böjt? Det är ganska ram-specifikt.

Jag tror faktiskt att det är delen mellan själva växeln och ramen öra.
Lär väl iof byta ramens öra för att se om det rätar ut växeln, men den Ser rak ut medan mellandelen ser mer påverkad ut. (och ramens öra är stöddigare än Shimanos.)

marr sa:
Adam K sa:

Är det inte växelörat du böjt? Det är ganska ram-specifikt.

Det är väl en sån där bakväxel med direkt mount kan tänka och örat är mellanlänken. Isf har jag ett/en liggandes sedan jag böjde en växel runt en rotvälta, de ingår vid köp av ny växel.

Man kan köpa en getlänk annars, så kan man ha större kasett med om man vill :p
Kan eventuellt vara billigare än en reservdel med.

NLC, tror det, det är "örat" som är på bild på alla försäljningssidor av växeln.
Om du vill bli av med den så köper jag den gärna.
Det gav mig också idén att titta in på några butiker o fråga om de har några i "blivit över-lådan".

Marr, den funkar med 11-40kasett redan, byter jag något så blir det till en radcage eller Garbaruk-cage.

Gandalf sa:
+1 på den!

Lärde mig några timmar senare att även EFTER dagens tur ska man behålla fokus, då lite lek på cykel med barnen kan vara nog så vådligt. Med andra ord, får man för sig att hoppa lite så är det bra om stenen man tar sats mot inte ligger HELT lös i naturen......... ;-)

Adam K sa:
NLC, tror det, det är "örat" som är på bild på alla försäljningssidor av växeln.
Om du vill bli av med den så köper jag den gärna.
Det gav mig också idén att titta in på några butiker o fråga om de har några i "blivit över-lådan".

Marr, den funkar med 11-40kasett redan, byter jag något så blir det till en radcage eller Garbaruk-cage.

Ok! Jag är jäkligt nöjd med geten iallafall :)

Typ den här (har ju DM-fäste på ramen så de behövs ju inte)
_20160925_211350.jpg

Höger del i traditionella växelörat, vänster för bakväxelns DM-skruv. Skicka adress på PM så skickar jag i brev med posten.

Vernersson sa:
Gandalf sa:

Hur mycket gick du sönder? ;-)

Ha ha...faktum är att också jag håller för mer än vad jag trodde :-) Jag kör HT så baksvingen slog ju bakut ibland som på en vild rodeohäst, och vid några tillfällen kändes det som att mina inre organ bytte plats, men de gånger jag inte spände mig och lät cykeln göra jobbet och bara "flöt med" så rullade jag över stigavsnitt som jag tidigare inte kom igenom utan fotisättningar.

Det var en härlig känsla, som nybörjare så kändes det som att jag kommit över någon slags spärr som plötsligt gör det ännu roligare att cykla i skogen.

Gandalf sa:
Vernersson sa:
Gandalf sa:

Hur mycket gick du sönder? ;-)

Ha ha...faktum är att också jag håller för mer än vad jag trodde :-) Jag kör HT så baksvingen slog ju bakut ibland som på en vild rodeohäst, och vid några tillfällen kändes det som att mina inre organ bytte plats, men de gånger jag inte spände mig och lät cykeln göra jobbet och bara "flöt med" så rullade jag över stigavsnitt som jag tidigare inte kom igenom utan fotisättningar.

Det var en härlig känsla, som nybörjare så kändes det som att jag kommit över någon slags spärr som plötsligt gör det ännu roligare att cykla i skogen.

GÖTT! :-D

Igår lärde jag mig att man inte ska stänga grinden innan hela loket är förbi....

IMG_2587.JPG

Senast redigerad av en moderator:
Om man kapar kedjan för sommarhjul och sedan sätter dit vinterhjul med 11-32 kassett så blir det tokigt när man råkar förvirra sig till att till att växla stora-stora.

Att det inte går att poppa tl-däck på använd tejp på asymmetrisk fälg .
Läcker som satan eftersom hålen är nära sätet .
Fick linda ytterligare ett varv tejp för att bli av med groparna sen gick det lika lätt som vanligt .

Inte idag men häromdagen att man ska pumpa bromsarna lite när man ska lufta dem! Nu blev det halvbra och jag får nog göra om processen :( surt sa räven, visste ju det där men man glömmer det.

Inte idag men i helgen lärde jag mig att en DebonAir sleeve bara sitter med o-ringar, och går att dra av, vilket förklarar att den snurrar fritt när man försöker skruva av luftburken. (Det förklarar dock inte varför flertalet guider på bl.a. Youtube föreslår att man försöker skruva av luftburken utan att dra av sleeven först.)

…om man kör backintervaller på sin tunga, lastade touringhoj och tokdrar och bryter i det breda styret för att få lite tryck på pedalerna… så får man träningsvärk i ryggmusklerna och inte i benen! Dags att börja gymma lite.

Att gående på gång och cykelvägar inte behöver gå till vänster sida i färdriktningen, än.

Därför kom regeringens förslag för att öka cyklingen om att man nu ska gå till vänster på gång och cykelbanorna som lite av en wake up call. Gång och cykelvägar är bokstavligen att tillåta cykling på trottoaren där inga trafikregler tycks råda.

Senast ändrad:
ForesterGuy sa:
Bengt-re sa:
Habanero i öppna sår gör väldigt ont. Testa inte det. Det gör ont. Rejält ont.

Vilken tur att jag gått över till Carolina Reaper då...som iofs är en korsning mellan habanero och Bhut Jolokia...
Igår blev det Trinidad Scorpion i korvgrytan.

Nice!

Bhut Jolokia är trevligt till tacos, eller korvgryta. Chillie är kul, men inte i sår.

Tillbaka
Topp