Idioter i trafiken, igen

Idioter i trafiken, igen
Jag levde tidigare i någon sorts illusion av att vi här i Sverige inte kramade våra bilar riktigt lika hårt som i t.ex. USA men jag börjar fan undra.. Det verkar ju vara bra mycket mer accepterat med cyklar i trafiken på många platser där än det är här.

Idioter i trafiken, igen
Stervelo skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Finns det ett samband med folk som cyklar och vill
> ta plats med dubbla led till varje pris och de som
> cyklar mot rött?

Själv tror jag att det är samma typ av folk som går 4 i bredd på CoG-banan och vägrar flytta sig, som cyklar i dubbla led och gör detsamma. D.v.s. folk som har noll respekt för att det finns andra i världen utan bara vill hävda sin egen rätt och sin egen plats.

Notera då att dessa typer också finns i biltrafiken, där det brukar ge sig i uttryck som mannen på bilderna TS postade, eller idioter som kör rakt på när man försöker gå över vägen någon annanstans än övergångsstället och liknande saker.

Senast ändrad:
Idioter i trafiken, igen
Stervelo skrev:

> Finns det ett samband med folk som cyklar och vill
> ta plats med dubbla led till varje pris och de som
> cyklar mot rött?

Båda röstar på Centerpartiet, skulle jag gissa. De har hamster också.

Idioter i trafiken, igen
Hur fan lyckas dom nere i Europa kan man fråga sig... Är det cyklisterna som aldrig kör i dubbla led utan snällt håller sig på ett led längs med vägrenen, eller handlar det om en skillnad i attityd i trafiken? Man kan tycka vad man vill om egoistiska beteenden, trafikfarlighet, lagar och annat, men att detta ens ska behöva vara ett problem känns ju ganska visset.

Idioter i trafiken, igen
fredrikw skrev:
> Hur fan lyckas dom nere i Europa kan man fråga
> sig... Är det cyklisterna som aldrig kör i
> dubbla led utan snällt håller sig på ett led
> längs med vägrenen, eller handlar det om en
> skillnad i attityd i trafiken? Man kan tycka vad
> man vill om egoistiska beteenden, trafikfarlighet,
> lagar och annat, men att detta ens ska behöva
> vara ett problem känns ju ganska visset.

Att döma av den irländska videon; attityd.

Sen har vi ju faktiskt ingen cykelkultur i Sverige att tala om utanför den lilla invigda kretsen. Det spelar säkert in.

Idioter i trafiken, igen
NLC skrev:
> Exempel:
> http://www.grazalemaguide.com/cycling-and-mountain
> -biking-news/40-road-cycling/73-road-cycling-and-t
> he-law-in-spain.html

Låter klart vettigt tycker jag. "Side of the road" är ju också lite lagom vagt men det tolkar jag inte som utanför sidlinjen utan som någon sa tidigare, ungefär där höger hjulpar på en bil brukar befinna sig.

Idioter i trafiken, igen
Det här var en tragisk tråd!

När jag har hamnat bakom klungor på små slingriga landsvägar (en handfull gånger?) blir jag arg! På mig själv! Varför i helvete sitter jag i en bil för istället för att njuta av klungkörning med polarna? Sen bromsar jag in, håller avstånd, väntar, väntar kanske lite till, och gör en säker omkörning med bilen placerad i mötande körfält. På samma sätt som när jag kommer i fatt en solocyklist, traktor eller rullskidåkare. Skulle aldrig vilja att någon cyklade ute i gruset för min skull, det är ju punka och vingelrisk. Och ser inte hur det skulle hjälpa mig heller, jag vill ha så mycket avstånd när jag kör om att det inte gör någon skillnad. Jag kan inte smita förbi, behöver ha fritt i mötande körfält. Och då hellre en kortare klunga än en lång rad. Fattar inte er som resonerar annorlunda? Ni kan ju inte ha varit i en sådan här situation i verkligheten, eller så har det slagit bakut i er förmåga att riskbedömma och/eller att köra bil? Sen skiter jag i vad det står i paragraferna!

Har råkat ut för incidenter både i klunga och på egen hand. Tror inte att det är någon större skillnad, fel bilist ser rött i båda lägena.

Idioter i trafiken, igen
bogg skrev:
> Gubbstark skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > JT skrev:
> >
>
> > -----
> > > Är det en mänsklig rättighet att få
> "träna
> > > seriöst" hur som helst och var som helst?
> >
> > Landsvägar är som regel allmän väg, vilket
> > betyder att de är öppna för allmänheten och
> > alla fordon får köra där. Hastighetsgränsen
> > är en maxhastighet. Det finns inga
> > inskränkningar vad gäller anledningen till
> > framfarten. Är det en mänsklig rättighet att
> ta
> > en vårrunda på mc:n? Får man övningsköra
> med
> > bilen? Varför måste cyklister stå till svars
> > när ingen annan behöver?
> >
> > Cyklar på landsväg är ett löjligt litet
> > problem. Bilar är ett större.
>
> Fast samtidigt ÄR det olagligt att i sverige
> förhindra annan trafik att hålla maxhastigheten
> om dom nu vill det. Det är alltså inte lagligt
> att uppta hela körfältet med en bil, och i
> onödan ligga i 30km/h på en 90-väg, lika lite
> är det lagligt att cykla i bredd och uppta ett
> helt körfält om det finns bilar som vill förbi
> och har problem p.g.a. t.ex. mötande trafik eller
> liknande.
>
> Ömsesidig hänsyn kallas det, bilar ska bete sig
> som folk, och cyklister ska bete sig som folk. Att
> t.ex. ligga och cykla i mitten av körfältet för
> att "Jag har rätt" fungerar liksom inte, man har
> inga rättigheter i trafiken som fordon (vare sig
> det är cyklister, bilister, mopedister,
> motorcyklister eller vad som helst), bara
> skyldigheter... Och en skyldighet man har är att
> UNDERLÄTTA för alla andra i trafiken. Det gör
> man inte genom att benhårt hålla på sin "rätt"
> (varken som bilist eller cyklist)

Tråden startade med en bild av en bilist som körde farligt nära oskyddade trafikanter. Cyklisterna ligger väl till höger och hävdar väl ingen rätt, mer än att använda vägen? Finns det något som tyder på att de inte beter sig som folk? De hindrade knappast aktivt omkörningen. Vilken hänsyn visade bilisten?

Idioter i trafiken, igen
Klart en kultur- o attityd-fråga.
Jag har hojat många mil i Italien och Spanien, där känner jag mycket säkrare än hemma i Sverige. Trafiktempot är ju oftast högre i sydeuropa men ......

Gruppkörning i dubbla led upprör inte bilföraren utan vederbörande (=hen) väntar snällt tills "kusten är klar". Det tutas kort ibland men då är det som varning: "jag kommer med fart och kommer att köra om, håll er formation o vingla inte ut i körbanan".
Förutsättningen är att du håller dig på de mindre trafikerade vägarna, en klunga exvis på smala och hårt trafikerade Via Appia upprör bilförarna och det förstår jag.

Naturligtvis finns det dåliga bilförare även i sydeuropa så det kan bli en o annan kritisk situation men ännu har jag inte träffat på nån som med avsikt försökt tränga oss eller djävlas.

Mina 5 öre.

Senast ändrad:
Idioter i trafiken, igen
Har bara läst på forumet hittills men nu måste jag skriva.

Det märks att många på det här forumet myser omkring i skogen och fikar och dricker öl (!) och aldrig har kört lvg.

Om ni hade varit ute på landsvägen någon gång och kört klunga så hade ni nog inte varit på bilisternas sida som många av er är. Ni försöker försvara och förklara varför bilister utsätter cyklister för livsfara. Börjar ju nästan tro att det är mtb-cyklister i dessa bilar...

Lätt att vara paragrafryttare här och tjata om cykelbanor och annat. Den dagen cyklar omfattas av terrängkörningslagen får vi se hur det blir med paragrafrytteriet.

Sen när någon favoritstig som ni brukar mysa omkring på i skogen får cykelförbud så är det ett j-la liv.

Var det någon som sa hyckleri?

Avslutningsvis: ta regnummer på muppar som beter sig illa. Kolla adressen och åk dit och sätt en sakligt skriven lapp under torkarbladet. Helt lagligt men ger en rejäl tankeställare för muppen ifråga. Skulle göra detta förra säsongen på en vindrutespolare men det var oturligt nog skyddad personuppgift på ägaren.

Idioter i trafiken, igen
Man får inte göra en omkörning vid möte och man ska inte utsätta någon för fara vid omkörning. Då faller resonemanget om att köra om med litet avstånd i sidled. Det vill säga man måste över i motsatta körfältet med hela bilen.

Idioter i trafiken, igen
Pebben skrev:
> och i detta fallet så finns det inte någon
> cykelbana på den väg de cyklar. Att det ev
> ligger en CB en bit bort har inte med saken att
> göra.

Du måste trolla. Så här ser det ut på platsen:

Skrmklipp.JPG

Idioter i trafiken, igen
Gubbstark skrev:
> JT skrev:
> > Är det en mänsklig rättighet att få "träna
> > seriöst" hur som helst och var som helst?
>
> Landsvägar är som regel allmän väg, vilket
> betyder att de är öppna för allmänheten och
> alla fordon får köra där. Hastighetsgränsen
> är en maxhastighet. Det finns inga
> inskränkningar vad gäller anledningen till
> framfarten. Är det en mänsklig rättighet att ta
> en vårrunda på mc:n? Får man övningsköra med
> bilen? Varför måste cyklister stå till svars
> när ingen annan behöver?

Alla fordon som följer trafikreglerna får köra på landsvägar. Men om trafikreglerna inte är kompatibla med cykelträning får man byta väg. Svårare än så är det inte.

Idioter i trafiken, igen
Oskar skrev:
> Pebben skrev:
> -----
> > och i detta fallet så finns det inte någon
> > cykelbana på den väg de cyklar. Att det ev
> > ligger en CB en bit bort har inte med saken att
> > göra.
>
>
> Du måste trolla. Så här ser det ut på
> platsen:
>
>

Men om cyklisterna mot förmodan skulle hitta den cykelbanan... Hur kan dom då vara säker på att den går åt samma håll som vägen? :)

@ Lopusgamgi:
Det är vad jag sett ingen som försvarar bilistens beteende, däremot så är det många som likt mig tycker att man ska visa ömsesidig respekt. Och bilister tycker inte att cyklister som cyklar 2 i bredd på vägen när det finns en cykelbana bredvid visar respekt.
Sedan om cyklisterna ligger i hårdträning inför ett viktigt motionslopp eller bara är ute och söndagscyklar är det inte många bilister som bryr sig om.

Jag delar fikarum på jobbet med bilister som titt som tätt ventilerar sina åsikter om cyklister, som ensam cyklist är det inte lönt att öppna käften då.

Får jag sova i snickerboa inatt igen?

Idioter i trafiken, igen
Oskar skrev:
> Pebben skrev:
> -----
> > göra.
>
>
> platsen:
>
>

Hur tar man sig från den ena körbanan till den andra? ;)

Idioter i trafiken, igen
Fast nu är vi där igen! Två led är inte så brett att det hindrar trafiken. Tvärtom!

Och om någon tror det så måste det väl vara till deras nackdel? De allra flesta bilister försöker inte läxa upp folk som kör i två-par, man kan väl anta att de kan läsa situationen korrekt då kanske. Ska då vi cyklister börja cykla på ett led, och hindra även vanliga bilister, för att det finns dårar som INTE kan läsa situationen korrekt?

Idioter i trafiken, igen
Oskar skrev:
> Pebben skrev:
> -----
> > göra.
>
>
> platsen:
>
>

Cykelbanan ser inte ut att vara i bästa skick. En bit längre fram ser det uppgrävt och seriöst ojämnt ut. Ytterligare längre fram tar cykelbanan slut. Klarar man inte av att köra om på raksträckan ska man inte ha körkort. Då får man övningsköra på en motorbana. Träna i trafiken verkar inte vara tillåtet ;-)

Varför inte tagga ner och leva och låta leva. Den tid man måste ligga bakom en cykelklunga måste vara nära noll.

Idioter i trafiken, igen
Freddie L skrev:
> Fast nu är vi där igen! Två led är inte så
> brett att det hindrar trafiken. Tvärtom!
>
> Och om någon tror det så måste det väl vara
> till deras nackdel? De allra flesta bilister
> försöker inte läxa upp folk som kör i
> två-par, man kan väl anta att de kan läsa
> situationen korrekt då kanske. Ska då vi
> cyklister börja cykla på ett led, och hindra
> även vanliga bilister, för att det finns dårar
> som INTE kan läsa situationen korrekt?

Ur en bilists synvinkel så hindrar 12 cyklar som kör på 2 led på vägen trafiken betydligt mer än 12 cyklister som kör på ett led på cykelbanan bredvid vägen.
Av alla bilister som retar sig på cyklister som inte följer regler är det turligt nog bara ett fåtal som visar det genom ett aggressivt beteende i trafiken.
Jag gissar att kaffe-mannen har fått sympatier från många av dem han berättat sin version för. Därmed inte sagt att jag tycker att han gjort rätt, tvärt om. Livsfarligt!

Back to boa...

Idioter i trafiken, igen
Varje dag när jag cyklar till jobbet kör jag delvis genom ett industriområde. I stort sett dagligen saktas mitt resande upp av bilar som inte släpper över mig vid övergångsställen gåendes med cykeln. Trots god sikt gasar de på för att hinna förbi och man får lov att stanna upp. Vilken paragraf är det jag ska hänvisa till när jag plockar fram en långtradare ut bakfickan och prejar ner nämnda bilist i diket?

Senast ändrad:
Idioter i trafiken, igen
Fast det finns ju inte alltid en cykelbana bredvid vägen? När jag cyklar solo tar jag gärna cykelbanorna. Men har alltså ändå råkat ut för incidenter på landsväg, när det inte finns cykelbana i närheten.

Jag måste säga att problemet ligger hos "alla bilister som retar sig på cyklister"! (Är de så många egentligen, kanske bara högljudda i fikarummet?) Om de lyckas bli av med de cyklister som cyklar två-par, vad blir nästa sak att irritera sig på? Cyklister på ett led? Solocyklister? Barn som promenerar till skolbussen?

Sluta hitta på ursäkter! Problemet ligger hos de bilförare som inte vill dela vägen.

Idioter i trafiken, igen
Det står i lagen att man inte ska hindra övrig trafik, eftersom vägarna inte verkar vara byggda för att cyklisterna ska ligga i stora klungor tillsammans med övrig trafik så är det väl så enkelt så att cyklisterna får dela upp klungorna och ligga max 4-5 st tillsammans och sedan ha en lucka på säg typ 50 meter till nästa lilla klunga för att inte hindra övrig trafik från att ta sig fram. Problemet löst, cyklisterna får sin träning och övrig trafik kan ta sig fram utan problem.

Idioter i trafiken, igen
Belse skrev:
> Det står i lagen att man inte ska hindra övrig
> trafik, eftersom vägarna inte verkar vara byggda
> för att cyklisterna ska ligga i stora klungor
> tillsammans med övrig trafik så är det väl så
> enkelt så att cyklisterna får dela upp klungorna
> och ligga max 4-5 st tillsammans och sedan ha en
> lucka på säg typ 50 meter till nästa lilla
> klunga för att inte hindra övrig trafik från
> att ta sig fram. Problemet löst, cyklisterna får
> sin träning och övrig trafik kan ta sig fram
> utan problem.

Eftersom vissa bilister inte kan ta sig förbi ens en cyklist utan att försöka preja denna av vägen så tror jag inte din lösning hjälper.

Idioter i trafiken, igen
6 § En trafikant får inte bryta eller på annat sätt hindra en militärkolonn, en kolonn av fordon som tillhör den kommunala organisationen för räddningstjänst, en grupp av barn under ledares uppsikt, ett begravningsfölje eller någon annan procession. Förordning (2003:818).

Så. Cyklister i grupp är utövare av religionen "cyklism" och är ute på processioner i trafiken.

IMG_5386%20procession.jpg

(notera de dubbla leden och den traditionella klädseln)

christerhedberg_120616_121356_374.jpg

Idioter i trafiken, igen
H. skrev:
> 6 § En trafikant får inte bryta eller på annat
> sätt hindra en militärkolonn, en kolonn av
> fordon som tillhör den kommunala organisationen
> för räddningstjänst, en grupp av barn under
> ledares uppsikt, ett begravningsfölje eller
> någon annan procession. Förordning (2003:818).
>
> Så. Cyklister i grupp är utövare av religionen
> "cyklism" och är ute på processioner i trafiken.
>
>
> http://www.stanford.edu/~siegelr/england/oxford200
> 9/IMG_5386%20procession.jpg
>
> (notera de dubbla leden och den traditionella
> klädseln)
>
> http://1.bp.blogspot.com/-N9CNuDUimTA/T-Md2QzYDFI/
> AAAAAAAABYQ/cd33U4bRhGg/s1600/christerhedberg_1206
> 16_121356_374.jpg

+1

Idioter i trafiken, igen
Oskar skrev:
> Pebben skrev:
> -----
> > göra.
>
>
> platsen:
>
>

Nej jag trollar inte. Inte det minsta.

Jag har pratat om detta med sakkunniga på transportstyrelsen och 1. CB är klassat som väg. 2. På bilden finns 2 vägar, om det till höger om vägen är en CB. Och 3 på den väg cyklisterna cyklar finns ej någon CB.

Men ring och fråga någon sakkunnig på transportstyrelsen om hur nära en CB ska vara enligt lagen för att det ska klassas som att den tillhöra vägen när CB är avskilld från vägen. Det kan de inte svara på, om de inte ljuger. För det är inte reglerat i lag. Finns inga 1, 2 eller 3m.

Och om det finns en CB på vägen skall man vi färd på väg nyttja den. Men med vissa undantag behöver man inte det. I detta fallet finns det ingen CB på vägen som de cyklar på, om du frågar mig.

Detta försökte de med när jag cyklade i en rondell och var med om ett olyckstillbud förra sommare. Men nä nä jag får cykla i rondellen. Att det ligger en CB en bit bort har inte med saken att göra.

Här har du däremot exempel på när det finns ett cykelfält/Cb på en väg och den/det skall nyttjas vid färd på vägen.

http://www.exempelbanken.se/examples/207

Senast ändrad:
Idioter i trafiken, igen
Belse skrev:
> Det står i lagen att man inte ska hindra övrig
> trafik, eftersom vägarna inte verkar vara byggda
> för att cyklisterna ska ligga i stora klungor
> tillsammans med övrig trafik så är det väl så
> enkelt så att cyklisterna får dela upp klungorna
> och ligga max 4-5 st tillsammans och sedan ha en
> lucka på säg typ 50 meter till nästa lilla
> klunga för att inte hindra övrig trafik från
> att ta sig fram. Problemet löst, cyklisterna får
> sin träning och övrig trafik kan ta sig fram
> utan problem.

Ta ett exempel på 12 cyklister. Låt oss anta att de upptar ca 2m vägbana på längden. Bredden spelar ingen roll om du har tänkt göra en säker omkörning.

2-par: 1 omkörning på 12m.

3 grupper om 4 cyklister på 1 led: 3 separata omkörningar á 8m.

HUR kan det här vara svårt att förstå?

Idioter i trafiken, igen
Lopusgamgi skrev:
> Har bara läst på forumet hittills men nu måste
> jag skriva.

Var det verkligen nödvändigt?

> Det märks att många på det här forumet myser
> omkring i skogen och fikar och dricker öl (!) och
> aldrig har kört lvg.
>

Öl i skogen! Myser? Var går dem turerna?
Hur kan jag ha missat det helt och hållet? S-K-A-N-D-A-L

Idioter i trafiken, igen
Oavsett lagstöd är det lite spännande att se hur resonemanget går på ett cykelforum. Jämför med trådar om cykelförbud i skogen.

Känns som vi kommer kunna lägga ner landsvägsdelarna av cykelförbundet inom en snar framtid.

Idioter i trafiken, igen
Den här tråden fick mig att inse en sak: en gopro på styret som filmar 5min-segment rullande är nog ingen dum idé när man cykelpendlar.

Det var inga roliga bilder ni visade tidigare i tråden.

Jag hoppas för allt att samtliga av er räcker upp en hand och tackar de gånger folk saktar ner och håller ut.

Själv har jag en sträcka på ett par km efter min (vår) väg till jobbet som är riktigt hemsk. Ett par centimeter utanför väglinjen är det ett asfaltsdrop på 5-15cm... Då vill man inte gärna vingla till. Men faktum är att i regel så tyker jag folk håller ut riktigt bra.

Tror ni det beror på hur cyklisten är klädd och vilken cykel det är? De flesta ser nog skillnad på en räsercyklist med spandex och en mtb-pendlare med orange jacka. Undrar om det skiljer sig i mentaliteten mot de båda? Jag tror faktiskt det...

/G

Idioter i trafiken, igen
Chrissofsweden skrev:
> Den här tråden fick mig att inse en sak: en
> gopro på styret som filmar 5min-segment rullande
> är nog ingen dum idé när man cykelpendlar.

Med lite tur kan man dessutom fånga schyssta meteorer på film!

Idioter i trafiken, igen
Trafikförordningen är ju intressant och kul, respekt skall visas och hej och hå. Men är inte det främsta här att föraren har hotat klungan med sin bil som ett vapen? Olaga hot kan man åka i fängelse för.

Idioter i trafiken, igen
fredrikw skrev:
> Hur fan lyckas dom nere i Europa kan man fråga
> sig... Är det cyklisterna som aldrig kör i
> dubbla led utan snällt håller sig på ett led
> längs med vägrenen, eller handlar det om en
> skillnad i attityd i trafiken? Man kan tycka vad
> man vill om egoistiska beteenden, trafikfarlighet,
> lagar och annat, men att detta ens ska behöva
> vara ett problem känns ju ganska visset.

Har cyklat en del i Italien, Spanien och Kroatien och bilisternas beteende mot cyklister är annorlunda där. Om du cyklar ensam eller i grupp spelar ingen större roll, bilisten kör ALDRIG om när det är möte utan väntar, och när bilisten passerar är det med samma marginal i sidled som om det vore en annan bil som körs om.
Har dessurom för mig att det är lag på att det skall vara 2m marginal i sidled i Spanien. Italienarnas hänsyn och förståelse för cyklister är mycket stor.

Idioter i trafiken, igen
Man ska alltid vara konsekvent när man är i trafiken, med andra ord ska man alltid vara FÖRUTSÄGBAR för bilisterna

Därför blir jag galen när det dyker upp NYBÖRJARTOMTAR på detta forum och ska tala om hur de tycker man ska cykla i grupp.

Ni ska stanna hemma om ni inte begriper riktlinjerna som klubbarna har för hur man som cyklister i grupp ska ta sig fram.

Och bilister får som sagt lära sig i körskolan hur man ska bete sig, så därför är det slutsnackat! kommer man ifatt en storklunga så får man vackert vänta mer bråttom har man inte om man nu inte kör ett utryckningsfordon.

Idioter i trafiken, igen
Barnis skrev:
> Man ska alltid vara konsekvent när man är i
> trafiken, med andra ord ska man alltid vara
> FÖRUTSÄGBAR för bilisterna
>
> Därför blir jag galen när det dyker upp
> NYBÖRJARTOMTAR på detta forum och ska tala om
> hur de tycker man ska cykla i grupp.
>
> Ni ska stanna hemma om ni inte begriper
> riktlinjerna som klubbarna har för hur man som
> cyklister i grupp ska ta sig fram.
>
> Och bilister får som sagt lära sig i körskolan
> hur man ska bete sig, så därför är det
> slutsnackat! kommer man ifatt en storklunga så
> får man vackert vänta mer bråttom har man inte
> om man nu inte kör ett utryckningsfordon.

+1

Idioter i trafiken, igen
selstam skrev:
> Nu är mailet ivägskickat i alla fall - får se
> vad deras VD/ägare/styrelseordförande säger. Om
> han säger något.

Tack! Äntligen är tråden på spår igen.

Idioter i trafiken, igen
Barnis skrev:
> Man ska alltid vara konsekvent när man är i
> trafiken, med andra ord ska man alltid vara
> FÖRUTSÄGBAR för bilisterna
>
> Därför blir jag galen när det dyker upp
> NYBÖRJARTOMTAR på detta forum och ska tala om
> hur de tycker man ska cykla i grupp.
>
> Ni ska stanna hemma om ni inte begriper
> riktlinjerna som klubbarna har för hur man som
> cyklister i grupp ska ta sig fram.
>

+1

Idioter i trafiken, igen
Min upplevelse när jag cyklar ensam är att jag blir omkörd ännu närmare ju längre mot diket jag kör. Nu kör jag i princip alltid 60-70cm från vägkanten när jag har lite fart. Går det riktigt långsamt kör jag närmare kanten.
Det lustiga i allt detta är att många reagerar likadant på ett bilsläp som på en klunga cyklister, eller en bil med övningsskylt. Man bara måste köra förbi till varje pris.
Jag vet inte hur många gånger jag kört i 70km/h på 70-väg och blir omkörd för att sen tvingas köra långsammare för att den omkörande bilisten ligger i 60km/h igen. Likadant med en övningskörningsskylt.
Att det finns totalt inkompetenta bilister råder det ingen tvekan om, men att de också hängde på detta forum är märkligt.

Idioter i trafiken, igen
Barnis skrev:

Och vi har blåljus för att påkalla fri väg, vilket cyklisten då är skyldig att försöka lämna. Har aldrig varit ett problem :)

/G

Idioter i trafiken, igen
selstam skrev:
> Hur länge skall man vänta på svar innan man
> lägger upp själva videon för allmän beskådan?
> :)
Oblurrad?
På youtube?
Om svar uteblir, på fredag eftermiddag kanske?
Annars inte.

Tillbaka
Topp