Idioter i trafiken, igen

Idioter i trafiken, igen
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vet inte om jag skrev att jag skulle slå
> ihjäl? Men jag skulle ha ont i knytnävarna och
> åka in några månader.

Det var det jag menade med "slå ihjäl lagom mycket" :)

Idioter i trafiken, igen
Mycketvillhamer skrev:
> Ringklocka är ju kalas att ha på racern, nu
> kostade ju min bara lite över 10k, men ändå...

Ojsan... Min ringklocka gick på 20:-

Idioter i trafiken, igen
29.jpg

Idioter i trafiken, igen
Allid dessa sportcyklister!

Tänk på barnfamiljerna som promenerar på cykelbanan (för det är det jag antar att de menar med "vägen"?).

Idioter i trafiken, igen
Man ska låta bli ringklockan för man kan ge sig faan på att personen som hoppar åt sidan hoppar precis dit man ska cykla med kollision som följd. En gående ska aldrig ens försöka flytta sig för cyklister då blir det bara problem.

Idioter i trafiken, igen
Cykelknutten skrev:
> Man ska låta bli ringklockan för man kan ge sig
> faan på att personen som hoppar åt sidan hoppar
> precis dit man ska cykla med kollision som följd.
> En gående ska aldrig ens försöka flytta sig
> för cyklister då blir det bara problem.

Eller så plingar man i så god tid att personen i fråga både hinner vända sig om, kolla vad som händer, och ta ett steg åt sidan.

Idioter i trafiken, igen
DT skrev:
> Klockrent.
>
> Fast jag skulle vilja lägga till cyklist/cyklist
> och bilist/bilist-kombinationerna.

För att inte tala om gångtrafikant/gångtrafikant! Fan, alla dessa "väglusar" som spankulerar runt i 2 km/h när jag kommer ångande i 7-8! ;)

Idioter i trafiken, igen
selstam skrev:
> Eller så plingar man i så god tid att personen i
> fråga både hinner vända sig om, kolla vad som
> händer, och ta ett steg åt sidan.

De hör inte förrän man är precis bakom om man inte har en huligantuta, och oavsett vilket blir resultatet alltid detsamma.

- Inte plingat: GAAAH, en galen cyklist!
- Plingat (de reagerar inte förrän man är precis bakom): GAAAH, en galen cyklist!
- Huligantuta: GAAAH, en galen cyklist!

Idioter i trafiken, igen
Ja, tyvärr är det min erfarenhet också, från när jag cykelpendlade nästan dagligen. De flesta hör inte alls, eftersom de självfördövat sig med musiköronproppar. De som ändå hör gör förvånansvärt ofta konstiga manövrer som reaktion. Det känns för det mesta säkrare att bara försöka snika sig om i lite lägre fart. Ofta är det ändå det enda möjliga, trots plingande.

Idioter i trafiken, igen
Måste vara en innerstadsproblem. Jag cyklar nästan uteslutande på cykelvägar till jobbet, men inte i innerstan. Det är ganska gott om hundägare ute och morgonrastar sina hundar när jag ger mig av och de tillhör nog inte kategorin som går med lurar i öronen - de till och med vinkar uppskattande när man plingat i god tid.

Låter som om jag får spendera lite mer tid runt Brunnsparken ...

... och skaffa ett Airhorn.

Idioter i trafiken, igen
H. skrev

>
> De hör inte förrän man är precis bakom om man
> inte har en huligantuta, och oavsett vilket blir
> resultatet alltid detsamma.
>
> - Inte plingat: GAAAH, en galen cyklist!
> - Plingat (de reagerar inte förrän man är
> precis bakom): GAAAH, en galen cyklist!
> - Huligantuta: GAAAH, en galen cyklist!

+1

Idioter i trafiken, igen
hade bara fler cyklister undvikit att använda hjälm som sandblomman erik så hade hastigheterna med all sannolikhet lagt sig på en normal (läs lägre) nivå och alla hade varit vänner och visat hänsyn i större utsträckning. fartblinda jäkla ålderskrisande lycra-blöj-gubbar, tagga ner. ta en cigg och snacka med magnus uggla t.ex.

Senast ändrad:
Idioter i trafiken, igen
Ofta undrar jag, då folk säger att cyklister cyklar galet fort, kommer från ingenstans, cyklar farligt etc.

Fort jämfört med vaddå? Inte jämfört med bilar iaf. Folk går inte hur som helst ute i bilvägen utan att se sig för och sedan bli överraskade för att det kom en bil jättefort från ingenstans. En galen bilist åkte i 30 på bilvägen! Huga! ...liksom...

Det handlar mycket om att cyklar tvingas ihop med fotgängare pga dålig trafikplanering.

Idioter i trafiken, igen
42Hz skrev:
> Sportcyklister!

Det är med sådana här tillägg som man distanserar sig från den grupp man vill generalisera över och hata. En person jag försökte diskutera med kallade det "nya cyklister" för att markera att han själv som cyklist inte hörde till den grupp han hatade, men lyckades ändå inkludera pendlare och andra utan lycra.

Höll f ö på att bli ihjälkörd idag när jag promenadåkte med militärcykeln i centrum. En lastbil stannade snällt och släppte fram mig vid övergångsstället med cykelbana över Luthagsesplanaden, men en bilist körde i ca. 50 km/h om honom i innerfilen helt skymd för mig bakom lastbilen. Lyckades bromsa och vika in framhjulet så att han inte klippte det. Hade jag inte sölat och vinkat tack åt lastbilschauffören, hade jag blivit rammad.
http://goo.gl/maps/M0B1E

Brott mot Trafikförordningen §15, §40 och §60.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM

Idioter i trafiken, igen
skogscyklisten skrev:
> "Den livsfarlige cyklisten!!" :D

Dom finns.
Strax efter att jag nästan blivit ihjälkörd, fick jag hejda en j-a cyklist på gågåtan i centrum och vänligt upplysa honom om att det är förbjudet att cykla där... på engelska.
Blev inte förolämpad för det den här gången, som jag brukar bli. :-)

Idioter i trafiken, igen
Alla som inte kan respektera medtrafikant på en en plats där man har lika stor rättighet att färdas som vem som helst annars har ingenting i trafiken att göra.

Idioter i trafiken, igen
Var ute på en liten tur igår och lyckades överleva 3 (tre!) pulshöjare.
1. Höll på att bli påkörd på CYKELBANAN då en bilist tyckte att jag skulle lämna företräde. Tutade på mig! WTF!
2. Mötte två bilar i bredd då den ena gjorde en omkörning. Inte mycket plats över till mig.
3. Blev omkörd av en bussajävel som nog tyckte det var onödigt att gå ut i sidled. Inte för att det förändra saken i sgi men bussen hade inte möte och kunde lätt lämnat lite bättre marginal till mig. Dåligt gjort. Undrar om busschaffisen såg mig öht? Små marginaler här alltså!

Idioter i trafiken, igen
Jenny W skrev:

> 1. Höll på att bli påkörd på CYKELBANAN

Korsade cykelbanan en väg?

Idioter i trafiken, igen
JLarsson skrev:
> Jenny W skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > 1. Höll på att bli påkörd på CYKELBANAN
>
> Korsade cykelbanan en väg?

Ja det gjorde den. Tänker jag fel då när jag anser bilarna har vejningsplikt?

Idioter i trafiken, igen
Jenny W skrev:

> Ja det gjorde den. Tänker jag fel då när jag
> anser bilarna har vejningsplikt?

Beror på.

Om vägmärket väjningsplikt finns uppsatt före en vägkorsning och det finns en cykelöverfart mellan vägmärket och vägkorsningen säger Vägmärkesförordningen (SFS 2007:90) att förare har väjningsplikt mot fordon, cyklist räknas som fordon, på korsande väg eller led.

Om vägmärket väjningsplikt är uppsatt efter cykelöverfarten har bil/mc-föraren ingen väjningsplikt utan då gäller ömsesidigt hänsynstagande och anpassning enligt Trafikförordningen 3 kap 61§ (gäller förare) och 6 kap 6§ (gäller cyklister).

Idioter i trafiken, igen
Har tyvärr vant mig vid att bli tutad på åtminstonde en gång per pass.. men jag vet vad bilisterna tycker är ett bättre alternativ - cykla på cykelbanan i 30km/h eller mer känns inte heller helt rätt så att säga. Speciellt inte som det såg ut exempelvis igår när jag pendlade hem från skolan, med ett halvt dagis utspritt över cykelbanan med pedagog helt utan koll..
Fick även till en tvärnit upp på framhjulet då en bilist totalt missade sin väjningsplikt.. :/

Idioter i trafiken, igen
Bilister har bara väjningsplikt mot gående vid övergångsställen, men däremot är det framtaget förslag om lagändring som ev. ska komma att gälla väjningsplikt även mot cyklister. Som det är idag så förväntas cyklister stiga av och leda cykeln över ett övergångsställe för att kunna få företräde mot biltrafik.

Sen finns det dock undantag i form av vissa typer av cykelöverfarter som ger företräde vid korsningar, men då är det ofta ljusreglerat eller tydligt markerat i vägbanan att så är fallet.

Senast ändrad:
Idioter i trafiken, igen
selstam skrev:
> Jenny W skrev:
>
> > Ja det gjorde den. Tänker jag fel då när jag
> > anser bilarna har vejningsplikt?
>
> Beror på.
>
> Om vägmärket väjningsplikt finns uppsatt före
> en vägkorsning och det finns en cykelöverfart
> mellan vägmärket och vägkorsningen säger
> Vägmärkesförordningen (SFS 2007:90) att förare
> har väjningsplikt mot fordon, cyklist räknas som
> fordon, på korsande väg eller led.
>
> Om vägmärket väjningsplikt är uppsatt efter
> cykelöverfarten har bil/mc-föraren ingen
> väjningsplikt utan då gäller ömsesidigt
> hänsynstagande och anpassning enligt
> Trafikförordningen 3 kap 61§ (gäller förare)
> och 6 kap 6§ (gäller cyklister).

Och om bilen just har svängt i en korsning så har den väjningsplikt mot cyklister vid en cykelöverfart.

Idioter i trafiken, igen
Se trafikförordnigen 3:21, andra stycket punkten 3. - Idiotiskt enligt mig. Dessutom idiotiskt utformat / uttryckt. (detta "tar över" över högerregeln, som är "huvudregeln", TF 3:18)

21 § En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.

En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng, eller
4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.

Idioter i trafiken, igen
silverman834 skrev:

> Och om bilen just har svängt i en korsning så
> har den väjningsplikt mot cyklister vid en
> cykelöverfart.

Precis.

Om en förare kör ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart har denne skyldighet att lämna företräde åt cyklister.

http://www.trafiksakerhet.se/overgangsstallen.htm

Idioter i trafiken, igen
Jenny W skrev:
> Verkar krångligt. Bäst att undvika cykelbanor i
> fortsättningen

Ja, det enda man vet är att de inblandade parterna kommer att ha olika uppfattning om hur lagen ska tolkas när en bilväg korsar en cykelbana.

Idioter i trafiken, igen
Jenny W skrev:
> Verkar krångligt. Bäst att undvika cykelbanor i
> fortsättningen

Då blir du bötfälld för att ha cyklat på vägen när det finns cykelbana.

Idioter i trafiken, igen
T skrev:
> Eller så bromsar man in och kollar läget innan
> man passerar korsningar... ;)

Jo det gjorde jag och bilen stannade så jag cyklade men jag måste ha missuppfattat situationen för plötsligt börjar föraren köra igen och får stanna igen för jag är ju ivägen. Lite sur blev hon. Det var flera bilar som stod och skulle svänga hit och dit så det var lite kaos :)

Idioter i trafiken, igen
Jenny W skrev:
> T skrev:
> -----
> > Eller så bromsar man in och kollar läget
> innan
> > man passerar korsningar... ;)
>
>
> Jo det gjorde jag och bilen stannade så jag
> cyklade men jag måste ha missuppfattat
> situationen för plötsligt börjar föraren köra
> igen och får stanna igen för jag är ju ivägen.
> Lite sur blev hon. Det var flera bilar som stod
> och skulle svänga hit och dit så det var lite
> kaos :)

Ja men dåså, då gjorde du ju vad du kunde, och litade på att föraren skulle släppa fram dig. Har själv varit med om såna där missförstånd, lite småjobbigt men man vänjer sig :) Ungefär som när man möter nån på stan gående och man hela tiden väjer åt samma håll och sen börjar fnissa...

Idioter i trafiken, igen
T skrev:

> Ja men dåså, då gjorde du ju vad du kunde, och
> litade på att föraren skulle släppa fram dig.
> Har själv varit med om såna där missförstånd,
> lite småjobbigt men man vänjer sig :) Ungefär
> som när man möter nån på stan gående och man
> hela tiden väjer åt samma håll och sen börjar
> fnissa...

Ögonkontakt och gester hjälper gott till i sådana situationer. Titta på personen i fråga, vinka med handen att den skall köra förbi och sedan rullar man fram.

Samma sak när man vill släppa in någon i vävning. En trevlig handgest för att vinka fram någon gör under i trafiken. En höjd hand från andra parten i en vänlig tack-gest är också alltid uppskattat!

Man blir ju glad bara man tänker på det! :)

Idioter i trafiken, igen
T skrev:
> Ungefär
> som när man möter nån på stan gående och man
> hela tiden väjer åt samma håll och sen börjar
> fnissa...

Fnissa? Jag brukar vråla "UR VÄGEN, IDIOT!"? Folk ska flytta sig där jag ska fram!

För så har jag av erfarenhet lärt mig att det funkar i trafiken.

Senast ändrad:
Idioter i trafiken, igen
DT skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > Verkar krångligt. Bäst att undvika cykelbanor
> i
> > fortsättningen
>
> Då blir du bötfälld för att ha cyklat på
> vägen när det finns cykelbana.

Nähä?! Det har väl aldrig hänt? :o

Idioter i trafiken, igen
selstam skrev:
> T skrev:
>
> > Ja men dåså, då gjorde du ju vad du kunde,
> och
> > litade på att föraren skulle släppa fram
> dig.
> > Har själv varit med om såna där
> missförstånd,
> > lite småjobbigt men man vänjer sig :)
> Ungefär
> > som när man möter nån på stan gående och
> man
> > hela tiden väjer åt samma håll och sen
> börjar
> > fnissa...
>
> Ögonkontakt och gester hjälper gott till i
> sådana situationer. Titta på personen i fråga,
> vinka med handen att den skall köra förbi och
> sedan rullar man fram.
>
> Samma sak när man vill släppa in någon i
> vävning. En trevlig handgest för att vinka fram
> någon gör under i trafiken. En höjd hand från
> andra parten i en vänlig tack-gest är också
> alltid uppskattat!
>
> Man blir ju glad bara man tänker på det! :)

Räknas det om de tutar och hytter med näven. Hon kanske bara ville visa respekt och uppskattning

Idioter i trafiken, igen
Jenny W skrev:

> Räknas det om de tutar och hytter med näven. Hon
> kanske bara ville visa respekt och uppskattning

Nej, det gör det inte! :)

Som inbiten Indian kör jag bil som jag hejjar på mitt hockeylag. "Aldrig hata, bara älska!" ... så jag vinkar alltid med ett leende på samma sätt som jag på cykeln alltid hälsar på en bilist med hela handen! :)

Idioter i trafiken, igen
Det finns knasbollar i alla läger. Imorse körde jag om en hybridpendlare med neongul på en väg som i minst ett par kilometer har bred, fin, tom och hel cykelbana. Men han föredrog den vältrafikerade vägbanan :-)

Inte gick det fort heller..

Tillbaka
Topp