Idioter i trafiken, igen

Idioter i trafiken, igen
Arsozath skrev:
-------------------------------------------------------

> Vad är det som är så jävla svårt?

Inlevelseförmåga?
Omdömesförmåga?
Empati?
Respekt?

Idioter i trafiken, igen
Snuten skrev:
> Arsozath skrev:
> -----------------------------------------------------
>
> > Vad är det som är så jävla svårt?
>
> Inlevelseförmåga?
> Omdömesförmåga?
> Empati?
> Respekt?

E: All of the above

Idioter i trafiken, igen
Arsozath skrev:
... Vad är det som är så jävla svårt?

Ja det har jag oxå undrat några gånger
Funderar på att ha en sån där flagga som barn har på cyklen som går att fälla ut.
Fast med en lite sporre i enden av den ist. Hade ju vart heeemskt trist om det blev en repa i lacken :#

Idioter i trafiken, igen
Miss Lycka skrev:
> Ett bygellås i handen brukar ge bättre utrymme
> när man blir omkörd.

Hehe, det är ju hårdare än ett långfinger i alla fall, åtminstone som lackrepningshot.

Idioter i trafiken, igen
42Hz skrev:
> Ännu en individ som ska bestämma över andra.

Jävligt obehagligt ...

Idioter i trafiken, igen
42Hz skrev:
> Verkar finnas hur mycket som helst!

Hur ouppmärksam är man om man missar att någon blir påkörd mitt framför ögonen på en??

Borde skaffa en kamera. Igår knuffade en taxi till bakhjulet på en medcyklist lite lätt. Utfart från bensinmack, taxin stod stilla, föraren kollade bara trafiken åt andra hållet och körde när det var fritt. Som tur var inga skador.

Idioter i trafiken, igen
selstam skrev:
> 42Hz skrev:
> > Ännu en individ som ska bestämma över andra.
>
> Jävligt obehagligt ...

+1, särskilt när var och varannan i det landet tycker sig behöva ha en puffra innanför västen...

Idioter i trafiken, igen
Häromveckan passerade jag i bil genom Skänninge. Låg bakom ett äldre par som hjälpte mig hålla exakt hastighetsbegränsning. Förbi torget är det trettio. Sitter väl och funderar lite på ditten och datten och är slänger ett getöga på Ture Lång. Inte mycket trafik, vi har en mötande bil 20-30m bort.

Plötsligt ser jag i ögonvrån något som kommer från höger, samtidigt bromsar och väjer bilen före mig. Jag håller bra avstånd och kan lätt bromsa jag också. Ut från en tvärgata kommer två medelålders damer på räcer med en tredje ett par meter bakom. De kör i ca 20km/h i fel riktning på en enkelriktad gata, svänger ut rakt framför bilen före mig, runt hörnet på Östenssons där de omöjligen kan se om det kommer ett möte. Den tredje kvinnan hamnar mellan mig och bilen framför. Så ligger vi på rad ca 500m. Först två cyklister i bredd (inget fel i det), sedan farbrorn med de snabba reflexerna, därefter den stackars flåsande tredje kvinnan och sist jag. Rätt chockad och jävligt förbannad!

Vad fan är det för fel på folk? Jag har funderat en del på situationen och jag fattar inte hur den kunde uppkomma. Det finns liksom inga förmildrande omständigheter eller förklaringar. Den ledande cyklisten måste ju vara helt väck eller totalt egoistisk med en deathwish, den andra cyklisten följde blint efter och hade varit den som fått ta smällen, och den tredje vet jag inte vad man ska säg om? Jag är glad att jag inte var först, jag hade sannolikt kört något snabbare och kanske inte varit lika uppmärksam som farbrorn. Det hade varit förjävligt att köra på någon. Inte en blick över axeln, inte en vridning på huvudet, inte minsta tecken på att det var nära ögat från cyklisternas sida.

Idioter är idioter oavsett hur de färdas i trafiken, och i en grupp verkar det smitta!

Idioter i trafiken, igen
Du menar få in bilden i posten? Prova med

Idioter i trafiken, igen
toker skrev:
> alltså vafan hur gör jag om jag vill embedda en
> länk????: (((

Klistrar in den i din text?!

Idioter i trafiken, igen
menar att få in en video ruta.

<iframe width="640" height="360" src="http://www.liveleak.com/ll_embed?f=1dec771e3cd3" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

nu kopierade jag koden som liveleak säger att man ska använda när man vill embedda en video. men det går ju sådär.

här är länken.
http://www.liveleak.com/view?i=10e_1370147365

men det är ju bekvämare om den kommer upp i inlägget.

Senast ändrad:
Idioter i trafiken, igen
Freddie L skrev:
> Häromveckan passerade jag i bil genom Skänninge.
> [...]

Ja, det är något märkligt som verkar hända ibland när människor ska färdas i grupp. Plötsligt far vettet ut ur skallen hos både "ledaren" och "följarna". Har säkert något med grupptryck att göra.

> Idioter är idioter oavsett hur de färdas i
> trafiken, och i en grupp verkar det smitta!

+1000

Idioter i trafiken, igen
Fy fan vilken jävla smäll, och en så banal olycka. Finns det ngn annan sens moral än att ha det som regel att alltid nobba bilar som är 'snälla' och stannar för att släppa över dig och de dina? Och att som bilist inte vara 'snäll' och stanna för att släppa över korsande cyklar? Indirekt var ju den snälla bilisten vållande till den svåra kroppsskadan/dödsfallet?

Idioter i trafiken, igen
jonja skrev:
> Fy fan vilken jävla smäll, och en så banal
> olycka. Finns det ngn annan sens moral än att ha
> det som regel att alltid nobba bilar som är
> 'snälla' och stannar för att släppa över dig
> och de dina? Och att som bilist inte vara 'snäll'
> och stanna för att släppa över korsande cyklar?
> Indirekt var ju den snälla bilisten vållande
> till den svåra kroppsskadan/dödsfallet?

MTP att bilen som filmar och "släpper fram" precis har blivit omkörd av en SUV är det väl rätt lätt att anta att det kan komma en till. Sen skulle jag aldrig köra ut så oförsiktigt framför ett objekt som jag inte kan se igenom.

Idioter i trafiken, igen
Visst, cyklisten hade dålig uppsikt, kan vi sitta här och tycka. Men situationen är lurig, och det blir ett socialt tryck för cyklisten att korsa vägen, när nu bilisten har varit så himla snäll och stannat sin stora feta bil bara för dig. Och en suv måste rimligen skymma en större sektor än en 'vanlig' bil, och därigenom vara sämre för cyklisten i det här fallet?

Som sagt, du kommer aldrig ifrån att situationen är lurig, cyklisten invaggas lätt i en falsk säkerhet. Han kanske tror att bilisten ansvarar för att situationen är säker? Som vi såg i annan tråd kan ju liemannen i detta läge komma från endera hållet. Om du vet om att du ska titta efter omkörande bilar i den här situationen, kanske det är lätt att lägga all krut på detta, och missa suven som kommer från andra hållet och kör dubbelt så fort som fartgränsen?

Vi kan alla göra missar i varseblivningen, och göra oss skyldiga till ganska banala misstag när vi har en dålig dag. Även vi som tycker att vi är väldigt skickliga i trafiken. Jag vet i alla fall att jag har gjort det ett flertal ggr genom åren.

Hm, ser ut som cyklisten sätter iväg *innan* bilen visat tecken på att släppa över honom, och tvingar bilen att bromsa in för att inte köra på honom. Ja det kanske inte var så lyckat agerande.

Gör omkörande bil sig skyldig till lagbrott? Det är en obevakad nedlagd jvg-övergång men kryssskyltarna finns kvar. I Sverige är det väl omkörningsförbud på ett sånt ställe?

Senast ändrad:
Idioter i trafiken, igen
Hur lägger man in videos?

Ännu en anledning till att ha kamera igång när man färdas i trafiken, filmen visar tydligt att det finns många typer av idioter i trafiken. Personligen tycker jag att gående får alldeles förlite kritik för sitt trafik vett :)

Idioter i trafiken, igen
Angående att inte se om man kör på någon.

Att ha någon framför sig och inte se eller märka är ju bara löjligt. Då ska man inte framföra ett fordon för antingen är man fysiskt frisk nog och borde få indraget körkort. Eller så skulle man inte framföra fordonet för att man helt enkelt inte är kapabel till det den dagen, alkohol kan försämra din körförmåga i flera dygn framåt, sömnbrist kan ge samma påverkan som alkohol osv, då borde man själv ta sitt ansvar och inse att man kanske inte är i form för att framföra ett fordon, tyvärr så tillåter inte samhället att en person gör ett sådant övervägande. Hej jag drack nog lite mycket i lördags så jag kan inte köra bussen nu på måndag lär ju enbart leda att man får sparken lixom.

Tycker det borde vara obligatoriskt med besök på akuten när man tar körkort för att se vad som verkligen händer vid trafikolycka. Har utbildning om risk medvetenhet i industri/bygg, under utbildningen höll de inte igen precis, 10 min lång video där ett par kineser kör in en rullställning i en högspänningsledning och sen brinner de upp skapade rätt bra säkerhetstänkande för arbetssituationer med/vid högspänningsledning. Alla vet ju att en högspänningsledning är farlig, precis som att köra på någon i 70 på en landsväg också, men att ha sett och veta är två olika saker, och att ha sett/upplevt gör att man tänker lite längre.

Idioter i trafiken, igen
Jag tycker det är dumt av Morgonpasset att i frågan dela upp befolkningen i bilister och cyklister. Bara det uppmuntrar till generaliseringar och en "vi-mot-dem"-attityd. De flesta cyklister är även bilister i andra sammanhang. De flesta bilister är fotgängare i andra sammanhang. Ödmjukhet och ömsesidig förståelse räcker långt i trafiken. Alla liknande Facebook-debatter jag har läst spårar ur med pajkastning. Jag blir inte trött på bilister - jag blir trött på mina medmänniskor oavsett hur de transporterar sig!

Idioter i trafiken, igen
Mycketvillhamer skrev:
> Kolla på det här inlägget från morgonpasset om
> vilka som är idioter i trafiken. Samma
> kommentarer som vanligt att folk på cyklar ska
> hålla sig på cykelbana, annars är det ok att
> preja ner dem i diket, bussförare som tycker att
> det ger poäng att köra på cyklister osv:
>
> https://m.facebook.com/#!/story.php?story_fbid=101
> 51662605785126&id=273510745125&from_feed=1&__user=
> 642724622

Många som borde förlora sitt körkort om man läser kommentarer på teh internetz.

Idioter i trafiken, igen
access skrev:
> Mycketvillhamer skrev:
> > Kolla på det här inlägget från morgonpasset om
> > vilka som är idioter i trafiken. Samma
> > kommentarer som vanligt att folk på cyklar ska
> > hålla sig på cykelbana, annars är det ok att
> > preja ner dem i diket, bussförare som tycker att
> > det ger poäng att köra på cyklister osv:
> >
> >
> https://m.facebook.com/#!/story.php...&id=273510745125&from_feed=1&__user=642724622
>
> Många som borde förlora sitt körkort om man
> läser kommentarer på teh internetz.

Man kan bara bli av med sånt man har?

Idioter i trafiken, igen
NLC skrev:
> access skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mycketvillhamer skrev:
> >
> ---
> > > Kolla på det här inlägget från
> morgonpasset om
> > > vilka som är idioter i trafiken. Samma
> > > kommentarer som vanligt att folk på cyklar
> ska
> > > hålla sig på cykelbana, annars är det ok
> att
> > > preja ner dem i diket, bussförare som tycker
> att
> > > det ger poäng att köra på cyklister osv:
> > >
> > >
> >
> https://m.facebook.com/#!/story.php?story_fbid=101
> 51662605785126&id=273510745125&from_feed=1&__user=
> 642724622
> >
> > Många som borde förlora sitt körkort om man
> > läser kommentarer på teh internetz.
>
> Man kan bara bli av med sånt man har?

Mjo, svårt att dra in "körkort" utdelade av Kellogg's.

Idioter i trafiken, igen
Det jag tycker är "roligast" är att bilister oftast kör med: cyklisterna måste följa trafikreglerna.
Jag pendlar i min lilla bil ca 50 mil i veckan, kör hyfsat efter hastighetsbegränsningarna eftersom det "dönar" väldigt i höga farter.
Blir alltid omkörd, men kör sällan om.
Undrar vem som bestämmer vilka trafikregler man måste följa.
Men som jag sa till min son när vi började övningsköra, räkna med att alla andra i trafiken är idioter så klarar man sej bäst.

Idioter i trafiken, igen
DT skrev:
> selstam skrev:
> -----
> > Väluttryckt krönika i Expressen:
> >
> > PATRIK KRONQVIST
> > Cyklisthatet är livsfarligt
> >
> >
> http://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/cy
> klisthatet-ar-livsfarligt/
>
> Japp.
>
> Otroligt att det finns såna Facebookgrupper. Man
> blir bara ledsen. :-/

Absurt och oacceptabelt. När den typen av socialt störda individer blandar ihop anonymiteten bakom tangentbordet med verkligheten bakom ratten blir det obehagligt. Förutom att hänsynslöst och aggressivt trafikbeteende måste beivras, så måste det dessutom till en attitydförändring. Det skall vara socialt oaccepterat att hota sina medmänniskor bakom ratten.

Idioter i trafiken, igen
Jag tror iofs att de flesta som sitter på såna där grupper och skriver hur de önskar meja ner cyklister bara är skrivbordskrigare. Typ som Flashbackkrigare som ska ta med sig gevär till Husby för att rensa upp bland invandrarna. Men det är ändå obehagligt att de sitter och hetsar upp varandra.

Idioter i trafiken, igen
Märkligt att inte FB själva är mer vaksamma och mer aktivt letar upp och stänger "hatgrupper" (oavsett vilka som är föremål för detsamma). Antar att nakna bröst är mer störande... :-P

Idioter i trafiken, igen
Sträck på er, ni Övre medelålders cyklistmän från Nacka !! Såg detta på facebook och är sjukt imponerad:

"Övre medelålders cyklistmän från Nacka i tajta cykelkläder följer inga trafikregler eller lagar. cyklar fortare än ljuset, väjer inte för nåt eller nån...inte ens gulliga valpar och barnvagnar!"

Kul att försäsongsträningen gett resultat!!

=)

Idioter i trafiken, igen
Allergia al vento skrev:
> Sträck på er, ni Övre medelålders cyklistmän
> från Nacka !! Såg detta på facebook och är
> sjukt imponerad:
>
> "Övre medelålders cyklistmän från Nacka i
> tajta cykelkläder följer inga trafikregler eller
> lagar. cyklar fortare än ljuset, väjer inte för
> nåt eller nån...inte ens gulliga valpar och
> barnvagnar!"
>
> Kul att försäsongsträningen gett resultat!!
>
> =)

+1! Och inte så konstigt kanske att det är svårt att väja när man trotsar fysikens lagar genom att cykla i farter > c.

Idioter i trafiken, igen
Om jag bott i en större stad hade jag tveklöst haft kamera eller kameror när jag cyklat. Fast vad hjälper egentligen kameror till? Det var väl nån cyklist i UK som blev nedslagen och som filmade förövaren men han frikändes.

Idioter i trafiken, igen
Många säger att trafiken (& trafikanterna) i Sthlm är mer förlåtande än i övriga landet. Jag känner då inget behov att cykla omkring med kamera.

Idioter i trafiken, igen
Var det några härifrån som klädda i Fredrikshof-kläder råkade i bråk med support81-killen vid paintballen på sandavägen igår? (jag stod på parkeringen)

Han kändes ju inte direkt stabil. Jag var ärligt talat orolig och inte blev det bättre när en kompis som var med förklarade vad märket på tröjan betydde...

Ta det lugnt när ni stöter på dårar i trafiken!

Idioter i trafiken, igen
Allergia al vento skrev:
> Sträck på er, ni Övre medelålders cyklistmän
> från Nacka !! Såg detta på facebook och är
> sjukt imponerad:
>
> "Övre medelålders cyklistmän från Nacka i
> tajta cykelkläder följer inga trafikregler eller
> lagar. cyklar fortare än ljuset, väjer inte för
> nåt eller nån...inte ens gulliga valpar och
> barnvagnar!"
>
> Kul att försäsongsträningen gett resultat!!
>
> =)

:D

Idioter i trafiken, igen
Från FB-länken. Många dem här. Och sportcyklister. Hörni, INFINN ER på cykelbanorna nu!
För helvete!
Ja, läs och hånflina det här var extra roligt skrivet:

"Cyklister är ungefär likadana... Det finns dem som använder cykelbanan och de finns dem som cyklar på vägen... Dem som cyklar på cykelbanan dem använder väldigt sällan rödljusen utan dem bara cyklar rakt ut och skiter fullständigt i ifall det är bilar som kommer körande... Dem som cyklar på vägarna dem skiter i rödljusen som gäller på VÄGEN, så i korsningar händer de olyckor pga cyklister som bara cyklar rakt ut i gatan. Sen finns de sportcyklister, sånna som cyklar 2-3 i brädd på landsvägar... Och dem cyklar ju inte in i led när dem hör att det kommer bilar nej nej, då cyklar vi lila brett... Och JAG ANSER, FINNS DE CYKELBANA, då ska ALLA cyklister infinna sig där! Jag skiter fullständigt i ifall där ligger lite smågrus på cykelbanan, fullkomligt ointressant, det är för er egna jävla skull som vi lägger asfalterade cykelbanor! Se då för helvete till att använda dessa då ifall de finns! "

Idioter i trafiken, igen
staine skrev:
> Från FB-länken. Många dem här. Och
> sportcyklister. Hörni, INFINN ER på cykelbanorna
> nu!
> För helvete!
> Ja, läs och hånflina det här var extra roligt
> skrivet:
>
>
>
> "Cyklister är ungefär likadana... Det finns dem
> som använder cykelbanan och de finns dem som
> cyklar på vägen... Dem som cyklar på cykelbanan
> dem använder väldigt sällan rödljusen utan dem
> bara cyklar rakt ut och skiter fullständigt i
> ifall det är bilar som kommer körande... Dem som
> cyklar på vägarna dem skiter i rödljusen som
> gäller på VÄGEN, så i korsningar händer de
> olyckor pga cyklister som bara cyklar rakt ut i
> gatan. Sen finns de sportcyklister, sånna som
> cyklar 2-3 i brädd på landsvägar... Och dem
> cyklar ju inte in i led när dem hör att det
> kommer bilar nej nej, då cyklar vi lila brett...
> Och JAG ANSER, FINNS DE CYKELBANA, då ska ALLA
> cyklister infinna sig där! Jag skiter
> fullständigt i ifall där ligger lite smågrus
> på cykelbanan, fullkomligt ointressant, det är
> för er egna jävla skull som vi lägger
> asfalterade cykelbanor! Se då för helvete till
> att använda dessa då ifall de finns! "

Hah. Grattis till att kunna uttrycka sig väl får man väl ändå säga.

Sen skulle jag nog vilja hävda att cykelbanor inte alls byggs för cyklisters bästa utan för bilisters bekvämlighet. Bilderna från 50-talets Stockholm med enstaka bilar i ett hav av cyklar ser bra mycket trevligare ut :)

Idioter i trafiken, igen
grump skrev:
> Haha.. Med dagens h40-klunga i Nynästrakten i
> åtanke skulle skribenterna få hjärtstopp av
> ilska! Hela jävla vägen gick åt..

Hahaha jaa. Kan tänka mig...
På dagens träningsrunda träffade vi på många tålmodiga bilister må jag säga :D Det är bara de fåtaliga aggro-förarna som utmärker sig, tyvärr

Tillbaka
Topp