Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> Sitter man i bil och tutar lite lätt på håll
> hinner cyklistskocken samla ihop sig....
+1
Jag är nog rätt dålig på att tuta när jag kör bil, men å andra sidan blir jag inte särskilt provocerad över att behöva vänta in ett omkörningstillfälle.
Kan jag tåla traktorer och andra långsamma fordon så kan jag väl tåla en cyklistklunga.
Blev lite irriterad en dag på Pålamalm i våras dock. Men det berodde nog mer på att just den klungan betedde sig så virrigt. En kärntrupp, några förryttare, några som tog flanken hela vägen ut till mötande körbana, en svans/eftertrupp i ett odefinierat tillstånd av upplösning...
LÅngsamma, vingliga, utspridda och obeslutsamma, där går tydligen gränsen för min cyklisttolerans när jag sitter bakom ratten.
Men att som cyklist få ett litet tut från lagom avstånd är nog mest något jag uppskattar. Då försöker jag samla ihop mig vid vägkanten och projicera min förutsägbarhet som en aura.
Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> Cyklar man använder man ringklockan på lite
> håll så hinner stavgångarna och annat löst folk
> samla ihop sig och bestämma vilken sida de skall
> gå på.
+1
Funkar oftast rätt bra, även om man ibland möter situationer som skulle kunna användas som uttagningar till VM i irrationellt beteende...
Senast en liten grabb utanför Älvsjöbadet som reagerade med stå kvar mitt på cykelbanan, dra in sin lillebror framför sig och rabbla "o shit o shit o shit". som ett mantra. Extra festligt eftersom lillbrorsan innan hade gått på kanten och inte alls hade varit i vägen. Han stod still IAF, så den enda konsekvensen(från min sida) var ett stilla leende. Tror inte han for så illa heller, det gick rätt långsamt förbi.
När jag åker inlines händer det flera gånger per säsong att cyklister kör om helt oannonserat och med så liten marginal att jag blir riktigt orolig för att de ska haka i skridskorna. Känns lite fånigt och som en onödig risk, då jag gärna hjälper till och släpper förbi om jag bara vet att de är där.
Men det är klart, en stealthcyklist som smyger ikapp ohörd är mindre farlig än den som kommer upp bakom för att sekunden före passage yla något fullständigt oartikulerat.
Det typiska "UÄUÄÅUÄ" som jag hört några gånger kan i mina öron lika gärna betyda "jävlar, nu går jag i diket" som "gör plats för omkörning". "HAALLLÅÅÅ" är bättre, men inte 100% hjälpsamt det heller.