Idotcyklister......

Idotcyklister......
Alternativet är ju att trampa ner kopplingen och varva motorn till ett par tusen varv. Då skulle i alla fall jag bli nervös om jag låg framför...

Idotcyklister......
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej, det normala är att cyklisterna i god tid
> upptäcker att det kommer en bil bakom.

Ah så problemet var att det var en onormal situation.
Då sitter man ju i klistret och kan inte göra någonting, speciellt inte om det är Någon Annans Fel(tm).

Idotcyklister......
Ibland eller t.o.m. ofta hör jag bilar som inte finns. Hjälmbrus som luras.
Ibland hörs riktiga bilar inte alls.
Man försöker ständigt hålla god koll åt alla håll - framförallt i färdriktningen men också bakåt och trots allt missar man ibland att någon bil är på väg bakifrån.

Man har ju en viss förhoppning om att bilisterna också kör med förstånd och håller avstånd när de hinner upp och passerar en cyklist oberoende om cyklisten vet om dem eller inte.

Senast redigerad av en moderator:
Idotcyklister......
geologen skrev:
> Förklara gärna för mig vad tutet ska
> åstadkomma för en cyklist som redan sen länge
> känner till bilen bakom.

Istället för att riskera att missa bilen så vet man i god tid att den är på väg bakifrån. Som några redan har skrivit, det är inte alltid man hör att det kommer en bil bakom. Jag vet att du hör ALLA bilar, men jag tex har ganska sopig hörsel och kan lätt missa dem. Ett litet tut kan alltså förhindra att man vinglar ut framför bilen. Det behövs inte mycket vingel för att det ska bli farligt.

/J

Idotcyklister......
bigmollo skrev:
> men jag tex har ganska sopig
> hörsel och kan lätt missa dem.

Speciellt när man dessutom har laddat med rödvin och sitter och ljuger om forna bedrifter.

Idotcyklister......
toshiba skrev:
> Spela roll gummiboll vad man hör bakifrån. Ska
> man cykla i bredd har man skyldighet att se till
> att trafiksitautionen tillåter det, så enkel är
> lagen. Behöver ni vrida på huvudet, skaffa
> backspegel eller hörapparat så får ni göra
> det.

+1

Idotcyklister......
> toshiba skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Spela roll gummiboll vad man hör bakifrån.
> Ska
> man cykla i bredd har man skyldighet att se
> till
> att trafiksitautionen tillåter det, så enkel
> är
> lagen. Behöver ni vrida på huvudet, skaffa
> backspegel eller hörapparat så får ni göra
> det.

Japp, men dessutom:

Spela roll gummiboll vad man man ser framför sig.
Ska man köra om andra fordon (även om de gör fel)
har man skyldighet att se till att trafiksitautionen
tillåter det, så enkelt är det.
Behöver man sänka hastigheten, avvakta ett slag eller till
och med tuta så får man göra det.

Idotcyklister......
bigmollo skrev:
Bla bla bla Jag vet att du
hör ALLA bilar, men jag tex har ganska sopig
hörsel och kan lätt missa dem...

Va ? VA !!?

Idotcyklister......
Enligt trafikförordningen är det tillåtet att cykla i bredd. Förutsatt att det kan ske "utan fara eller olägenhet för trafiken". Ok att det kan vara irriterande att ha långsammare fordon framför sig. Men är det verkligen en "olägenhet" att behöva lätta lite på gasen?

Idotcyklister......
I tät stadstrafik är det ofta tvärt om för mig; att bilarna är långsamma och saktar ner mig. Särskilt på Ö och V Hamngatorna är det seeegt vid pendlingstider. Men det är ju bara att acceptera. Så ser det ut ibland.

Idotcyklister......
Jag var tvungen att titta ut genom fönstret. Såg ingen snö så det verkar inte vara vinter längre. Hur hamnade den här gnälltråden i fel årstid? Någon moderator borde verkligen flytta tillbaks den till rätt datum. Jag föreslår den 3 februari. Då låg snön tjock och alla happyiter var extra lättretliga.

Idotcyklister......
geologen skrev:
> I tät stadstrafik är det ofta tvärt om för
> mig; att bilarna är långsamma och saktar ner
> mig. Särskilt på Ö och V Hamngatorna är det
> seeegt vid pendlingstider.
Men det är ju bara att
> acceptera. Så ser det ut ibland.

Jo det där känner jag igen, men nuförtiden passerar jag aldrig där. Men vad gött det är att passera bilisterna speciellt på Götaälvsbron i rusningen på eftermiddagen, då brukar det vara tokstopp emellanåt...man ser deras långa miner :-)

Idotcyklister......
Aron skrev:
> Jag var tvungen att titta ut genom fönstret. Såg
> ingen snö så det verkar inte vara vinter
> längre. Hur hamnade den här gnälltråden i fel
> årstid? Någon moderator borde verkligen flytta
> tillbaks den till rätt datum. Jag föreslår den
> 3 februari. Då låg snön tjock och alla
> happyiter var extra lättretliga.

Geologen lever i en konstant istid vad det verkar.

Idotcyklister......
JLarsson skrev:
> Geologen lever i en konstant istid vad det verkar.

Nejdå, men jag har bara väldigt svårt att förstå att man föredrar att låta det gå så långt att bilister börjar tuta på en i stället för att hålla uppsikt och lyssna på sin omgivning. Det är ju som att skita i vad som händer runt sig och hoppas att alla tutar. Jag ser mig hellre omkring regelbundet och slipper bli överraskad/skrämd av en ilsken bilist som honkar.

Idotcyklister......
Hehe, du har verkligen förstått innebörden av vad alla försökt säga ;)

geologen skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > Geologen lever i en konstant istid vad det
> verkar.
>
> Nejdå, men jag har bara väldigt svårt att
> förstå att man föredrar att låta det gå så
> långt att bilister börjar tuta på en i stället
> för att hålla uppsikt och lyssna på sin
> omgivning. Det är ju som att skita i vad som
> händer runt sig och hoppas att alla tutar. Jag
> ser mig hellre omkring regelbundet och slipper bli
> överraskad/skrämd av en ilsken bilist som
> honkar.

Idotcyklister......
geologen skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > Geologen lever i en konstant istid vad det
> verkar.
>
> Nejdå, men jag har bara väldigt svårt att
> förstå att man föredrar att låta det gå så
> långt att bilister börjar tuta på en i stället
> för att hålla uppsikt och lyssna på sin
> omgivning. Det är ju som att skita i vad som
> händer runt sig och hoppas att alla tutar. Jag
> ser mig hellre omkring regelbundet och slipper bli
> överraskad/skrämd av en ilsken bilist som
> honkar.

Haha. vissa lär sig aldrig.......vilken tomte du är Geologen!

Idotcyklister......
Fikasvettot skrev:
> Sitter man i bil och tutar lite lätt på håll
> hinner cyklistskocken samla ihop sig....

+1

Jag är nog rätt dålig på att tuta när jag kör bil, men å andra sidan blir jag inte särskilt provocerad över att behöva vänta in ett omkörningstillfälle.
Kan jag tåla traktorer och andra långsamma fordon så kan jag väl tåla en cyklistklunga.

Blev lite irriterad en dag på Pålamalm i våras dock. Men det berodde nog mer på att just den klungan betedde sig så virrigt. En kärntrupp, några förryttare, några som tog flanken hela vägen ut till mötande körbana, en svans/eftertrupp i ett odefinierat tillstånd av upplösning...
LÅngsamma, vingliga, utspridda och obeslutsamma, där går tydligen gränsen för min cyklisttolerans när jag sitter bakom ratten.

Men att som cyklist få ett litet tut från lagom avstånd är nog mest något jag uppskattar. Då försöker jag samla ihop mig vid vägkanten och projicera min förutsägbarhet som en aura.

Fikasvettot skrev:
> Cyklar man använder man ringklockan på lite
> håll så hinner stavgångarna och annat löst folk
> samla ihop sig och bestämma vilken sida de skall
> gå på.

+1
Funkar oftast rätt bra, även om man ibland möter situationer som skulle kunna användas som uttagningar till VM i irrationellt beteende...
Senast en liten grabb utanför Älvsjöbadet som reagerade med stå kvar mitt på cykelbanan, dra in sin lillebror framför sig och rabbla "o shit o shit o shit". som ett mantra. Extra festligt eftersom lillbrorsan innan hade gått på kanten och inte alls hade varit i vägen. Han stod still IAF, så den enda konsekvensen(från min sida) var ett stilla leende. Tror inte han for så illa heller, det gick rätt långsamt förbi.

När jag åker inlines händer det flera gånger per säsong att cyklister kör om helt oannonserat och med så liten marginal att jag blir riktigt orolig för att de ska haka i skridskorna. Känns lite fånigt och som en onödig risk, då jag gärna hjälper till och släpper förbi om jag bara vet att de är där.
Men det är klart, en stealthcyklist som smyger ikapp ohörd är mindre farlig än den som kommer upp bakom för att sekunden före passage yla något fullständigt oartikulerat.
Det typiska "UÄUÄÅUÄ" som jag hört några gånger kan i mina öron lika gärna betyda "jävlar, nu går jag i diket" som "gör plats för omkörning". "HAALLLÅÅÅ" är bättre, men inte 100% hjälpsamt det heller.

Idotcyklister......
Snälla Geologen, ibland kan det vara så att man varken hör eller märker att det kommer en bil bakom. Det har inget med att vara ouppmärksam att göra. Jag försöker självklart hålla koll om det kommer bilar bakom, men blir ändå överraskad ibland.

Jag är ingen expert på människokroppen, men alla är inte likadana. Bara för att du hör ALLA bilar i trafiken betyder inte det att alla andra gör det samma. Även om man vrider på huvet och tittar bakåt 10-15 gånger per minut som du tycker att man ska göra så kan det ändå komma en bil som man missar.

Det kan ibland vara på sin plats med ett litet tut för att uppmärksamma cyklister att det kommer en bil bakom. Men jag har säkert fel.
/J

Idotcyklister......
Nej, jag har inte heller fullständig koll och naturligtvis blir jag också överraskad ibland. Men vet jag att jag har dålig möjlighet att hålla koll bakåt eller hörseln är försämrad, så klämmer jag mig ut i sidled så att jag ändå inte utgör nåt hinder. Det handlar om att anpassa sig för att störa och hindra så lite som möjligt. Jag fattar inte varför det är så kontroversiellt.

Idotcyklister......
geologen skrev:
> Men vet jag att jag har dålig möjlighet att
> hålla koll bakåt eller hörseln är försämrad,
> så klämmer jag mig ut i sidled så att jag
> ändå inte utgör nåt hinder. Det handlar om att
> anpassa sig för att störa och hindra så lite
> som möjligt. Jag fattar inte varför det är så
> kontroversiellt.

Men det är ju självklart. Man ska ju inte drälla i vägbanan i onödan.

Idotcyklister......
Det roliga är att alla lyckas bli osams trots att man verkar tycka exakt samma sak. Är det nån som inte håller med om följande?

* Cyklar man i bredd ska man hålla uppsikt och maka på sig om det kommer ett snabbare fordon bakom.
* Bilar får gärna tuta lite på avstånd för att visa att man kommer, men är inte tvingade av lag att göra detta.
* Även om man cyklar i bredd och blir ifattkommen så har inte bilen rätt att meja ner dig, däremot rätt att bli frustrerad och tuta.
* Att cykla i bredd och inte flytta på sig gör att bilister hatar cyklister onödigt mycket.

Själv är jag van att cykla på Värmdö. Där blir man tutad på, skriken efter och "långfingrad" fastän man cyklar ensam i vägrenen längs en väg utan cykelbana...

Idotcyklister......
toshiba skrev:
> Det roliga är att alla lyckas bli osams trots att
> man verkar tycka exakt samma sak. Är det nån som
> inte håller med om följande?
>
> * Cyklar man i bredd ska man hålla uppsikt och
> maka på sig om det kommer ett snabbare fordon
> bakom.
> * Bilar får gärna tuta lite på avstånd för
> att visa att man kommer, men är inte tvingade av
> lag att göra detta.
> * Även om man cyklar i bredd och blir ifattkommen
> så har inte bilen rätt att meja ner dig,
> däremot rätt att bli frustrerad och tuta.
> * Att cykla i bredd och inte flytta på sig gör
> att bilister hatar cyklister onödigt mycket.

Absolut +1 på det!

På vägbanan samsas vi, inte ´flyttar på oss fort så inni helvete om nån annan vill fram snabbare´. Jag är medveten om att många bilister inte håller på med om det här med att samsas på vägen, men det betyder inte heller att dom i deras lilla trångsynta värld har rätt.

Senast redigerad av en moderator:
Idotcyklister......
Ska det vara så svårt?
Bild3.png ht=243

http://www.tgr-stores.se/products/2/tiger_barn_/20011118/sunglasses_secret_w-mirror/

Idotcyklister......
JLarsson skrev:
> De gillar den på hofvets hemsida också vad det
> verkar.

Ja, se där..men där hade ju faktiskt även cyklisterna i fråga skrivigt,...och de skrev tom seriös!!

jag skrev ett inlägg :)

Idotcyklister......
geologen skrev:
> Förklara gärna för mig vad tutet ska
> åstadkomma för en cyklist som redan sen länge
> känner till bilen bakom. Den som inte upptäckt
> bilen har brustit ordentligt i uppmärksamheten
> och kan därför behöva ett tut, förhoppningsvis
> med resultatet att uppmärksamheten skärps i
> framtiden. Men normalläget måste rimligtvis vara
> att cyklisten hör, och kanske ser, bilen långt
> innan bilisten ens är i "tutläge".

Jag tycker det är märkligt att du skriver så många och tvärsäkra inlägg utan att tänka efter alls. Rimligtvis tutar väl bilen som en extra försiktighetsåtgärd, eller service, till cyklisten. "Här kommer jag, håll gärna en stabil kurs så blir det enklare för oss båda" typ.

Men vi kör din linje en stund: Alla cyklister bör höra alla bilar. Alltid. Därför behöver inte bilister göra något extra för att hjälpa sina medtrafikanter cyklisterna.
OM cyklisten kan misstänkas vara ouppmärksam eller hörselskadad kan "ett tut i uppfostringssyfte" krävas. Vänta dock så länge som möjligt, så du är säker på att cyklisten inte upptäckt dig. För att råka tuta på en cyklist som HAR upptäckt dig utan att du förstått det är fel.
Hur vet man då om cyklisten är medveten om dig? I många trafiksituationer är ögonkontakt användbart. Så även här. Tyvärr använder många cyklister "sportglasögon" som försvårar kontakten, dessutom har de ju ändan i vädret åt ditt håll. Ansvarsfulla cyklister vänder sig dock om i god tid, petar ned glasögonen på nästippen och fixerar dig med en tydlig blick som säger "jag ser dig". Annars får du hoppas på en handsignal, såkallad framvinkning.
Utan handsignal eller ögonkontakt kan cyklisten misstänkas vara ouppmärksam eller hörselskadad. Var därför beredd med tutan.

Idotcyklister......
Förstår inte varför liknelsen med traktorer alltid ska komma upp. I mitt tycke är det inte relevant. Bonden är inte ute och nöjeskör. En traktor kan inte samla ihop sig och göra sig smalare vilket cyklister i bredd kan.

Antagligen är det samma cyklister som tycker att de har rätt att ta upp hela körfältet som sen gnäller över att det inte går att cykla på cykelbana för det finns långsammare personer där.

Idotcyklister......
Robban skrev:
> Förstår inte varför liknelsen med traktorer
> alltid ska komma upp. I mitt tycke är det inte
> relevant. Bonden är inte ute och nöjeskör. En
> traktor kan inte samla ihop sig och göra sig
> smalare vilket cyklister i bredd kan.

Öhm.. så att cyklisterna är ute och nöjeskör är relevant menar du? Folk som cyklar i bredd i jobbet då? :)

Den sista meningen skulle kunna vara lite relevant om något.

Idotcyklister......
oxr skrev:
>
> Nej, du vill väl bara ha deras systrar, va?

Tjena!

Say what? Är gubben 40+ så lär väl syrran va i den åldern också... Jag håller mig till spänstiga sub 25.. Det betyder dock att jag måste byta ut min fru inom sju månader.. Fan, den blir jobbig att förklara..

Eller syftar du på att jag flörtat med nåns syrra? Isåfall är jag säkert skyldig, men har ingen jävla aning om det..

Idotcyklister......
torch skrev:
> Robban skrev:
> -----
> > Förstår inte varför liknelsen med traktorer
> > alltid ska komma upp. I mitt tycke är det inte
> > relevant. Bonden är inte ute och nöjeskör.
> En
> > traktor kan inte samla ihop sig och göra sig
> > smalare vilket cyklister i bredd kan.
>
> Öhm.. så att cyklisterna är ute och nöjeskör
> är relevant menar du? Folk som cyklar i bredd i
> jobbet då? :)
>
> Den sista meningen skulle kunna vara lite relevant
> om något.

Visste att jag skulle skrivit mer detaljerat för att bli förstådd. Det är ju Happy... ;-)

Idotcyklister......
Hej och tack cykelkamrater,

Intressant läsning denna tråd i alla fall för mig som inte är stammis här.
Nu räcker det för min del med inlägg mm, men jag kan inte låta bli att kortfattat
ge en erfaren cykelledares mer eller mindre dyrköpta erfarenheter, (ja, jag vet att jag
pratar i egen sak, men tro mig jag är inte ensam om vissa grundläggande "regler").
Alltså:
Om en bil närmar sig bakifrån och på ett avstånd av, säg 75 meter, tutar kort
och därmed talar om att den finns där så är det bara så att de flesta då inte har hört
att den är på väg och det är inte fult eller olagligt att inte ha uppfattat den ännu.
Vad som händer när många i en stor grupp ideligen vänder sig om i gruppen för att se om
det kommer någon bil tror jag de flesta förstår.
När cyklisterna hört bilen tänker dom förhoppningsvis och gör vad de kan för att underlätta
för omkörning,lätt som en plätt, oftast i alla fall.
När jag tex på Vänern Runt kommer ifatt en annan cykelgrupp gör jag ungefär likadant, dvs
plingar eller blåser i pipan för att göra dom uppmärksamma på att vi kommer och säger till min grupp att gå på ett led under omkörningen.
Dessa "regler" tillhör de mest grundläggande i gruppcykling och praktiseras av vad jag vet
flera klubbar, dock finns det ju flera "sanningar" och just det jag gör behöver inte
alltid vara det enda sättet att lösa problem.

Jag tackar för mig och ger mig nu ut på vägarna för mer träning och sen Halvvättern,
Vätternrundan och Laholm 6-dagars mm.

Hälsar Bosse Sjöberg, Fredrikshof.

Idotcyklister......
Knäskål: det var något med någon hovare som prejade dig under en bro och sa att du hade en clowncykel, eller nåt sånt, och du sa något om att han bara var sur för incidenten med hans syrra. Mitt minne är lite grumligt :)

Idotcyklister......
oxr skrev:
> Knäskål: det var något med någon hovare som
> prejade dig under en bro och sa att du hade en
> clowncykel, eller nåt sånt, och du sa något om
> att han bara var sur för incidenten med hans
> syrra. Mitt minne är lite grumligt :)

Tjena!

Ahh... Nu kopplar jag.. Fan den bollen gick rakt förbi.. Erik Friiberg, han var en riktigt skojare han..

Idotcyklister......
Hahaahaaa!

oxr skrev:
> Knäskål: det var något med någon hovare som
> prejade dig under en bro och sa att du hade en
> clowncykel, eller nåt sånt, och du sa något om
> att han bara var sur för incidenten med hans
> syrra. Mitt minne är lite grumligt :)

Tillbaka
Topp