Idre fjäll bra downhill?

Stiffmeister

Aktiv medlem
Idre fjäll bra downhill?
Hej!
Funderar på semester nästa sommar och om Idre fjäll har några härliga leder typ Barbro i Järvsö eller Shimano i Åre? Eller är det inte så utbyggt ännu?

Idre fjäll bra downhill?
Svaret är nej. De har 2,5 leder på övre halvan av berget och en led på nedre.
2021 när det var hyffsat nybyggt så var den gröna där uppe och blåa där nere en trevlig kombination. Den blåa och röda upptill var värdelösa.
I år var den gröna lite mer sliten och inte riktigt lika fin längre. Den nedre provade jag inte.

Det hade kunnat vara värt ett besök om liftkortet inte hade varit Sveriges dyraste (400kr och de erbjuder endast heldagskort).

Dessutom behöver du stämma av med de att det är den långa liften på framsidan (edit: alltså sittliften, för nya gondolen kräver transportcykling nere och uppe och liften på baksidan täcker bara övre halvan) som körs när du planerar att åka dit, då du annars inte kan utnyttja den nedre (blå) leden.

Idre kan vara värt att besöka om man har mindre barn som gillar pumptrack och korta flowiga slingor, som finns i deras teknikområde.
De har även en straight rythm på toppen, men då ska man ta sig upp dit och den är inte jättelång.
Jag gick upp med cykeln dit, körde den 4 gånger och sen var jag nöjd. Tyvärr rätt mycket löst grus i den leden.

Tillbaka
Topp