Köpråd första downhill/Enduro

eazypeazy

Medlem
Hej alla!

Jag ska snart till Åre och funderar på att skaffa min första downhill- eller endurocykel. Jag har redan en YT Izzo som jag är väldigt nöjd med för trailåkning, men jag vill ha något som klarar mer aggressiv cykling i Åre och liknande terräng.

Just nu har YT Industries 50 % rabatt på flera modeller, inklusive Capra Core 2 som ser lockande ut med sitt pris på €2400. Dock fick jag rådet av en person som jobbar i en bikeshop att jag troligen inte skulle bli nöjd med Capra Core 2 på grund av de enklare dämparna. De rekommenderade istället Capra Core 3 (€3999), som har bättre komponenter och är mer framtidssäker.

Jag vill helst undvika att köpa en cykel som jag känner behov av att uppgradera snart efteråt. Samtidigt är €3999 ganska mycket, särskilt efter att jag nyligen köpte Izzo.

Vad tycker ni? Borde jag satsa på Capra Core 2 och kanske uppgradera senare, eller finns det andra modeller ni skulle rekommendera för downhill/enduro? Eller är det bättre att hyra först och fundera vidare? Alla tips och tankar är välkomna!

Visst är det trevligt med Öhlins och trean är jäkligt mycket cykel för pengarna, men det är ju absolut inget fel på Rockshox Zeb Select och Vivid Select. Inte jättemycket justeringsmöjligheter om du verkligen vill trimma in dem, men det är ju kvalitetsgrejer som funkar utmärkt.

Tillbaka
Topp