IG-krans och HG-kedja

Micke S

Aktiv medlem
IG-krans och HG-kedja
lite snabbt frågat bara.

är det någon här som har erfarenhet av att köra med kombinationen?

jag vet att det är fel, men jag får en väldigt billig lösning på mitt vevparti/kedja/krans/växelreglage uppsättning på vintercykeln.

någon som har PRAKTISK erfarenhet?

IG-krans och HG-kedja
Micke S Skrev:
-------------------------------------------------------
> herregud vilka uttömmande svar. JA till vadd då?

oskar menade nog; Ja, Ja.

Du har två frågetecken i ditt inlägg, resten ger sig självt. =)

/rikard

IG-krans och HG-kedja
bra. då ska jag smacka på resten av komponenterna på vintercykeln. den är lättad med ca 800 gram nu :)

mitt styre. 56 cm rakt alu från min miyata från 1995 visade sig väga 298 g :)

IG-krans och HG-kedja
Svaret är JA och jag trodde inte att det skulle vara så svårt att lista ut att det var ett snabbt slarvigt formulerat svar på en snabb slarvigt formulerad fråga.

Då tar vi ett långsamt svar i form av en liten tävling med två alternativ. Gissar du rätt fråga vinner du en bulle till fikat den dagen vi börjar röja fram NICK-spåret.

a) Har du praktisk erfarenhet som visar att det går bra att använda en HG-kedja på en IG-krans?
b) Var det chinchillor som var det riddjur som bar Hannibals trupper över alperna för jättelänge sedan?

IG-krans och HG-kedja
Micke S Skrev:
> bra. då ska jag smacka på resten av komponenterna
> på vintercykeln. den är lättad med ca 800 gram nu
> :)
>
> mitt styre. 56 cm rakt alu från min miyata från
> 1995 visade sig väga 298 g :)

Varför hålla på att bry sig om vikten hela tiden !? Ut och cykla istället !

;o)

IG-krans och HG-kedja
men jag frågade ju inte om det var någon som hade positiva erfarenheter.... det var negativa erfarenheter som jag egentligen var ute efter att få reda på. så du både misstolkade min fråga, lätt hänt med tanke på hur den ställdes, och jag tolkade ditt svar enligt alt. A. dock var det vagt formulerat.

:)

IG-krans och HG-kedja
till Max.K:
Inter Glide och Hyper glide är vad det står för, det är lite olika kuggar, HG är det lite nyare systemet dock tillverkas fortförande IG grejjer och kommer i ny tappningar.

Till Micke S:
en HG kassett funkar med en IG kedja
en IG kassett funkar med en HG kedja
ett IG vevparti funkar inte bra med en HG kedja, och definitift inte med en KCM Z kedja
ett HG vevparti funkar med en IG kedja

en cykel mecks syn på saken
//markus

IG-krans och HG-kedja
Rock Skrev:
> ett IG vevparti funkar inte bra med en HG kedja,

Så kör jag och det funkar kalasfint, vad är det som inte borde funka?

/rikard

IG-krans och HG-kedja
de stora shimanokonspiratörerna säger att det inte passar ihopp. men snart får jag bedömma saken med egna ögon.

vintercykeln blir riktigt bra.

IG-krans och HG-kedja
Barnett, kapitel 26 - Chains. Sista sidan Eight- And Nine-speed Compability;

COMPABILITY
The nine-speed chain is still close enough to the dimensions of other derailleur chains that it fits eight-speed and lesser configurations. However, the lesser spacing between cogs on nine-speed cog sets makes it impossible to use anything other than a nine-speed chain on nine-speed cog sets.

Shimano nine-speed drive trains have other differences in addition to the chain and spacing between cogs. Spacing between chainrings has been reduced, and the widht of the front derailleur cage has been reduced as well. As a result, chains that are not the nine-speed dimension are not compatible with chainrings and front derailleurs that are designed as nine-speed configurations.

The nine-speed chain can be used with other than nine-speed chainrings and front derailleurs. Due to deisgn differences more than dimension differences, performance might be slightly compromised, but this combination will be functional.

At the time of writing, Shimano nine-speed chains have a different design from their previous chains, not just different dimensions. Most current Shimano chains that are not nine-speed type are the IG design. This design has side-plate shaping that is designed to optomize shifting from smaller to larger-diameter gears and additional shaping that is designed to optomize shifting from larger to smaller-diameter gears. The nine-speed chain is an HG design, which only has the shaping designed to optomize shifting from smaller to larger-diameter gears. Consequently, the nine-speed chain, whether used on a nine-speed drive train or a drive train that is other than nine-speed, will not shift as well from larger to smaller-diameter gears (particularly under high load).

Sammanfattningsvis; Det går att använda en HG kedja avsedd för niodelat på alla äldre växelsystem. Det kan funka lite sämre men ändå funka godtagbart bra. Man kan inte använda en kedja för åttadelat på niodelat pga att det är smalare mellan dreven i kassetten samt mellan klingorna, vidare är framväxeln något smalare. Dessutom växlar HG-kedjan sämre från ett större till ett mindre drev oavsett om det är åtta- eller niodelat den sitter på (speciellt under belastning).

IG-krans och HG-kedja
det fungerar jättebra både i verkstaden och hem från affären i varje fall. växlar jättefint.

kombinationen är:

XT-vevparti från 1998
orginal 22-klinga IG
sliten 32 truvativklinga HG 500 mil kanske.
Ny LX-42 klinga IG

Dura ace-kedja 150 mil HG

XT-kassett 350 mil HG

IG-krans och HG-kedja
Ur minnet, med reservation för att de små grå kan ha fått utstå för mycket dieselångor:
Som jag förstått det så var det HG50/60/70/80/90 som gällde för gamla 7-delade. När 8-delat kom var det först på XTR och då var det fortfarande HG-kedja som gällde, och XTR behöll HG-kedjan på både M900/910/950 (8-delade system) och senare på M952 (9-delat). För de flesta övriga system så blev 8-delat lika med övergång till IG. Kedjorna blev då IG51/71/91. Även vissa 7-delade (bl a STX) blev IG. Det här gäller alltså åren runt 95-98 ungefär. När sedan 9-delat kom övergav Shimano IG och gick tillbaka till HG. De smalare kedjorna för 9-delat heter sedan HG53/73/93. Om det här gäller även för landsvägsgrupperna låter jag vara osagt.

IG-utformningen gäller väl endast klingor och kedja, va? Kassetten är väl likadan oavsett om det är HG eller IG.

IG-krans och HG-kedja
oxr Skrev:
När sedan 9-delat kom övergav Shimano IG
> och gick tillbaka till HG. De smalare kedjorna för
> 9-delat heter sedan HG53/73/93. Om det här gäller
> även för landsvägsgrupperna låter jag vara osagt.
>
> IG-utformningen gäller väl endast klingor och
> kedja, va? Kassetten är väl likadan oavsett om det
> är HG eller IG.
>

Helt rätt och samma kedjor gäller för både landsväg och MTB, tex HG73= LX och 105, HG93 = XT och Ultegra(9del) dock finns det speciella kedjor för XTR och Dura ace även om HGx3 kedjorna fungerar fint.

Rickard Skrev:

>Så kör jag och det funkar kalasfint, vad är det som inte borde funka?

du bör höra ett svagt rassel helatiden plus att det inte fungerar klockrent att växla ner, kan kännas som växelen är lite felinställd. Detta avhjälps genom att byta kedja till en HG

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp