Ihopfällbar cykel på buss

fiskarn

Aktiv medlem
Hej,

Min dagliga pendling består oftast av cykel hemifrån till bussen. Buss och sen cykel från busshållplatsen sista biten till jobbet. Idag var då cykeln som används till jobbet snodd vid busshållplatsen genom att hela stolpen den var låst i var borta.. Har kört detta konceptet ett par år och är väl första stölden men varit en hel del skadegörelse på stadscykeln. Är ju inga dyra cyklar jag har i stan men de måste ju va funktionsdugliga och är ju ett visst meck att ta dit en cykel. Är det någon som har erfarenhet av ihopfällbara cyklar och specifikt att ta med dem på bussen. Det ska va tillåtet enligt Västtrafik men är det ok med andra passagerare osv och är det för jobbigt i längden att släpa på?

Jag har bara åkt tåg och regionbuss med ihopfällbar cykel, men det har fungerat väldigt bra. Cykeln blir ju inte större än en resväska när den är ihopfälld.

Detta är regionbuss, brukar va ganska gott om plats. Går tom att ta med vanliga cyklar i bagaget men det blir för jobbigt i längden.

Vet en tjej som hade en ihopfällbar cykel och vid något tillfälle fick en tillsägelse från chauförren. Såg henne ganska ofta och såg ut som hon slet en del med cykeln men hon var väldigt liten.

Kan tänka mig att en stressad chaufför inte blir glad om man huffar och puffar en stund, men Dahon och Brompton blir iaf väldigt små och smidiga när man fäller ihop dem.

Är busschaufför och kör åt Västtrafik. På regionbuss med bagageutrymme borde det väl funka, öppna luckan och lägg in cykeln bara var sedan först ut och ta snabbt ut cykeln. Föralldel så är ju busschaffisara ena sura jävlar men det ska nog gå bra??

Funkar med en Brompton som är snabb och smidig att fälla ihop till ett ganska litet paket, men väger dryga 10 kg.

Har även testat med en Tern (typ samma som Dahon) med större hjul men den blev i mina ögon för stor och bökig. Inte lika friktionsfritt.

I SLs regler står det i klartext att ihopfällbar cykel får tas med utan fodral. Har fått klart mera positiva kommentarer än negativa av chaufförer - bara en som tyckte jag skulle ha fodral men släppte ombord mig ändå. Det var då jag kollade reglerna, meddelade chauffören nästa gång vi sågs vad som gällde :-)

Är busschaufför och kör åt Västtrafik. På regionbuss med bagageutrymme borde det väl funka, öppna luckan och lägg in cykeln bara var sedan först ut och ta snabbt ut cykeln. Föralldel så är ju busschaffisara ena sura jävlar men det ska nog gå bra??

Tack för svar :) Men ska man använda bagageutrymmet kan man ju lika gärna ha en vanlig cykel ;)

Brukar du få plats på ett eget sätespar så funkar det utmärkt med en Brompton framför andra stolen. Vet inte hur dina regionbussar ser ut men på lokaltrafiken här brukar det finnas andra bra ställen att knö in den på.

Brukar du få plats på ett eget sätespar så funkar det utmärkt med en Brompton framför andra stolen. Vet inte hur dina regionbussar ser ut men på lokaltrafiken här brukar det finnas andra bra ställen att knö in den på.

Det är det vanliga att jag får. De ser väl lite olika ut, men det finns nog alltid någon sorts plats till grejer.

Fast om bagaget inte är högt nog så måste du ta bort framhjulet. Inte så svårt men ändå lite mek.

Ja.. De bussar jag åker är lite olika. De som är höga hela vägen eller vad man ska säga har ju väldigt stora utrymmen under. Där har jag kört cyklar ett par gånger, var väldigt gott om plats. Sen finns det ju de som är låga halvvägs

Ett tag såg jag sånadära monowheel överallt, dom var väldigt smidiga att få med sig på buss. Har dom blivit förbjudna eller nåt?

Har funderat på rullskidor, inlines och sånt men är för backigt för att jag ska hålla på med något sådant.. En cykel är trots allt en väldigt bra uppfinning när man tänker på det.

Vad fasen är en "minicykel" idag. Vet vad det var förr i tiden, men misstänker att det inte gäller längre.

Annars kan man väl ha ett överdrag som man trär över den hopfällda cykeln? Åkte ett tag med tåg med Decathlons hopfällbara och den blir nog lite större än Brompton. Upplevde att smutsrisken är det stora problemet. Den var ju inte större än en resväska.
Kanske ngt för sytråden! Tänker ett överdrag som är öppet undertill, som en uppochner vänd på med resår i öppningen. Är tyget tillräckligt följsamt borde inget hål för handtag behövas.

Jag har ett sånt överdrag till min Brompton, brukar inte använda vid kollektivresor men om cykeln ska med in på restaurang och liknande. Öppet nere och en dragkedja på toppen, öppnar man den kan sadelspetsen sticka ut så man har något att bära i.

Självklart valde jag en Yosemite :) Testade en mil igår på landsväg och funka bra, saknas ju ett par växlar uppåt men höll lite över 20. Första bussresan idag, är väldigt enkel att fälla ihop men ja.. blir ju inte så liten så får la se hur smidigt det blir i längden. Men funka bra halva vägen idag iaf.

välkommen till den fria världen av kombinerat resande cykel och kommunalt. klart vanebildande.

om du kör med vaxpreparat på kedjan är mycket vunnet när det gäller risk för nedsmutsning.

Ja läste i en del andra trådar om Brompton och förstod att man där fäller in så kejdan är skyddad. Här är den ju helt öppen på ena sidan så man får ju bära åt andra hållet.. ;) Men vax har jag sldrig använt så det verkar va ett väldigt bra tips.

Pendlar med Brommie med Västtrafiks landsbygdsbussar, chaufförerna på min linje känner igen mig och släpper praktiskt taget alltid på mig i bakdörren. Cykeln ställer jag mot rulsstolssstödet och spänner fast med det bältet. Sällan det är så mycket barnvagnar, väskor och annat att det inte fått plats. Endast en gång ville en förare att jag skulle lägga den i bagagerummet, men det var innan jag hade fällt ihop den. Men han var lite tjurig och ville inte lyssna och inte låta mig fälla ihop den. Men min charm tog överhanden :-)

Kört snart tre veckor nu. Också kommit på hur man ska spänna fast cykeln med säkerhetsbältet där vid rullstolsplatsen som @ensamvarg tipsade om. Så finns inte så mycket mer att diskutera, jag kommer fortsätta med detta.

Tillbaka
Topp