Ihopfällbar såg till cykelturen.

implor

Aktiv medlem
Skulle behöva en smidig såg till ryggan när jag är ute. Är för att röja fallna träd som blockerar stigen.

Har kikat ut två alternativ. EKA 17 eller Gerber. Någon som har erfarenheter av dessa? EKA 21 går bort då den ej går in i väskan.

IMG_1325.jpeg
IMG_1326.jpeg
IMG_1323.jpeg
IMG_1327.jpeg

Köp en Silky Gomboy i valfri längd.
Köp absolut ingen sådan som du själv lagt in bilder på.

IMG_0628.jpeg
IMG_0629.jpeg

Senast ändrad:

Visa bilaga 642043Visa bilaga 642044
Silky=bäst!

Visa bilaga 642043Visa bilaga 642044
Vilken längd har du på bladet?

Blir sugen på 300mm varianten. Ska gå ner fint i ryggen.

Frågan är om det är för designen är dålig eller en kass klon :p
Tja...det kan vara EKA-varianten som är en uppföljare/klon till min. Jag köpte min 1999-2000.
Springan där bladet fäster i framänden är för bred, så där vickar det. Jag har klämt ihop den och då blev det bättre, men den är ändå instabil i fästet i handtaget.

Tja...det kan vara EKA-varianten som är en uppföljare/klon till min. Jag köpte min 1999-2000.
Springan där bladet fäster i framänden är för bred, så där vickar det. Jag har klämt ihop den och då blev det bättre, men den är ändå instabil i fästet i handtaget.
Har en sådan eka också och den får bara ligga hemma och skämmas. Silky är den sågen som får följa med,

Jag skaffade också en fällbar Silky i våras. Det tar en stund men man kan kapa stammar tjocka som lår om man jobbar lite. Helt fantastiskt verktyg!

Klickade in i tråden mest bara för att namedroppa Silky innan folk skriver annan skit, men verkar ju redan vara löst ?

Jag har en Pocketboy med 13cm blad, och en större modell med kanske 10cm längre.

Har tagit tallar på betydligt mer än 20cm med den lilla. Eller jag menar, jag har hört att det går!

Kass, den fastnar lätt. Har en sådan också. Enda är att den inte tar stor plats. Kan kanske funka om man är två stycken, annars så är lätt att den blir klämd om man pysslar med stammar som ligger ner.

Den borde väl vara ett bra komplement till "vanlig" såg, beroende på om trädet fallit så att det klämmer upptill eller nertill?

Kass, den fastnar lätt. Har en sådan också. Enda är att den inte tar stor plats. Kan kanske funka om man är två stycken, annars så är lätt att den blir klämd om man pysslar med stammar som ligger ner.
Jag har långa versionen av sån (Nordic Pocket Saw X-Long) och den funkar bra om man lägger den under stammen och är två som drar.
Dock är den ju lika bred som en motorsågskedja, så det är ett brett skär och därmed ganska tungt att dra. Det finns en anledning till att motorsågar har flera hk motor...
Men jag har hört om folk som sågat av träd på >50cm som legat över stigar med såna.

Har som sagt eka, kedjesåg och en silky och den enda sågen som jag tar med mig och kommer att fortsätta ta med är just silkyn. De två andra får räknas som hyllvärmare.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp