johan44 skrev:
-------------------------------------------------------
> Granne handlade igår i Uppsala. Jag har använt
> hojjen en del i sommar, den har motorn i
> framhjulet och en rejäl fördröjning i av- och
> påslag av elmotorn när man trampar och slutar
> trampa. Jag skulle inte vilja köra vinter och
> halka med IKEAs hoj. Stort frågetecken på
> verklig batteritid också, det gick att köra slut
> batteriet väldigt snabbt jämfört med vår gamla
> Monark Eco som har många år av daglig
> användning på nacken.
Inhandlade också en Folkvänlig, i Uppsala förra helgen, en dammodell, med tanke på att hela familjen kan använda den. Jag kan liksom johan44 nu jämföra Folkvänlig (250W 36V) med min ca 5 år gamla elcykel, Monark Eco, (250W 26V) dammodell.
Kör dagligen ca 30 km till och från jobbet.
Positiva saker med Ikeacykeln Folkvänlig, jämfört med min Monark Eco:
1.Den är piggare, trots att man får trampa "tungt" ett par varv innan motorn kickar in. Speciellt då man ställer in kraften på femte eller sjätte nivån håller man behändigt 25 km/h. På Monarken känns skillnaderna mellan nivå två och tre (som är maxnivån) knappt alls.
2.Den har längre räckvidd och batteritid. Kan i praktiken köra (nästan) två dagar på en laddning med Folkvänlig, mot en dag med Monark Eco.
3.Smäckrare byggd, snyggare, coolt med batteri i ramen. Bra display och reglage och växlar.
4.Liten behändig laddare som lätt ryms i fickan/väskan.
5.Bra pris.
6.Kommer över fem minuter snabbare till jobbet med Folkvänlig, med samma ansträngning (sträcka: 14,5 km).
Negativa saker med Ikeacykeln Folkvänlig, jämfört med min Monark Eco:
1.Instabil mjuk ram. Det märker man då man cyklar och lätt vrider styret fram och tillbaks. Hela cykeln vrider sig under en, känns det som. Jag antar att det är aluminiumramen som är "elastisk", och/eller att framgaffeln och ramen inte sitter stabilt ihop. Det här för med sig att en panikbromsning (råkade ut för en nära ögat-situation) märks så att cykeln liksom svajar till under en.
2.Att cykla utan att hålla i styret (t.ex. om man tvingas öppna lite på blixtlåset i jackan då man får varmt) är LIVSFARLIGT - eftersom det som händer är att styret börjar wobbla, på ett par sekunder från liten skakning till hysteriskt kastande från en sida till andra. Så jag har alltid minst en hand på styret (det ska man ju f.ö. alltid ha..) men aldrig har jag haft en cykel som beter sig så instabilt då jag cyklar "hands free". Det kan ju bero på framhjulsdriften, men samma fenomen inträffar med motorn avslagen.
Monarken har en kraftigare ram i stål (gjord för postutdelning etc), har stora feta däck och har en gedigen stabilitet. Hands free-cykling går som på räls rakt fram, (men bara för att testa ramens stabilitet, ju).
Negativt med Monark Eco:
1.Man märker att Panasonic-motorn och bakhjulsdriften är mycket rejäla doingar, men cykeln börjar vara till åren kommen, och känns som en tidigare generation av elcykel. Har inte heller sett om Monark fortsättningsvis nyproducerar den, tror den kan vara en avslutad produktlinje (Vet någon hur det ligger till med Eco i dagens läge?)
2.Batteriet behöver förnyas - men batteriet jag hittat på en tysk sajt kostar så det svider, för mycket. Inte helt lätt att hitta heller. (Tips på detta?)
Mina frågor:
Till Monarken har jag försökt hitta ett ersättande nytt batteri, med mera Ah (på akkuwelt.de ) men priset avskräcker, 450 euro typ. har nån tips om billigare/bättre alternativ till Monark Eco?
Monarkens Manöverpanel - går den att byta? Mellersta laddningslampan (av tre) är sönder. Har nån erfarenhet av att förnya manöverpanelen / förnya batteriet
Ibland önskar jag 30 som topphastighet. Men absolut inte 40 eller mera. (Tips på detta, utom att trampa hårdare ;-)