(Illustration) Cyklar vs mögel?

Butch

Ny medlem
Hej

På grund av platsbrist kan jag inte ha mina älsklingar i lägenheten längre. Har dock ett källarförråd som ligger perfekt, en halvtrappa ner från porten. Problemet är att det är riktigt äckligt och mögelangripet (se bild). Mögelstanken slår emot direkt när förrådsdörren öppnas och det sticker i halsen. Så illa är det.

Vad tror ni, kan något ta skada?

P.S. Självklart har jag klagat flera gånger hos fastighetsägaren. Första gången var när jag flyttade in, för över ett (!) år sedan, men eftersom det inte har hänt något ännu har jag inga större förhoppningar om att det någonsin kommer att fixas till.

Bilagor

• Mögel.jpg
    Mögel.jpg
    23.4 KB · Besök: 37
Förvara sadeln i lägenheten, resten är ju metall och vad jag vet så möglar inte metall... =) Är nog mer orolig för _din_ hälsa eftersom du bor i huset!

Risken finns tyvärr att alla delar av cykeln börjar ta åt sig lukten. Visserligen låter det sig nog tvättas bort enkelt, men tills du tvättar cykeln kan den lukta riktigt unket.

Jag glömde en termos i en stängd påse med bröd som möglade, och termosen luktar fortfarande mögel, trots flera försök att tvätta den. Så illa att jag inte använder den längre, faktiskt. Men då hade iofs termosen direktkontakt med möglet. Det kommer ju inte din cykel ha.

Senast redigerad av en moderator:
ja, lukter kan sätta sig förvånansvärt permanent i de mest oväntade material. Jag hade en gersåg (alltså helt och hållet i metall) i en sunkig källare i några år, visserligen inte möglig. Vi flyttade därifrån för över tre år sedan och den sågen luktar fortfarande gammal källare.

Kan du inte tvätta av med målartvätt eller nåt annat starkt och sen kanske täcka över den innersta delen?

Klaga en gång till, om de inte fixar det anlitar du någon till att åtgärda möglet och skickar fakturan till fastighetsägaren.

om det är mögel är det fukt. Och fukten gör att en blöt cykel aldrig torkar. Det kommer i sin tur att märkas på cykelns alger som kommer becka igen, och allt som kan rosta kommer göra det på ett kick.

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> om det är mögel är det fukt. Och fukten gör
> att en blöt cykel aldrig torkar. Det kommer i sin
> tur att märkas på cykelns alger som kommer becka
> igen, och allt som kan rosta kommer göra det på
> ett kick.

Alger? Är det dom man brukar ersätta lagren med?

Vi glömde en gång en påse potatis i ett köksskåp. Åkte iväg på en kortare resa och när vi kom tillbka stank det mögel i hela köket. Tvätt med kemisk ren bensin hjälpte inte. Fick måla om hela skåpet i oljebaserad färg för att bli kvitt lukten.

Nu är ju inte mögel i potatispåse exakt samma men tänk på att allt du ställer där nere kommer lukta mögel. Cykel som pocketböcker.

Om du snackar med värden kanske du kan byta förråd?

Om inte fastighetsägaren gör något åt saken, finns det inte möjlighet att du själv sätter upp ett element så att du blir av med fukten. Försvinner den fuktiga luften så lever inte möglet längre.

Som tidigare sagts så kommer detaljer på cykeln rosta rätt så snabbt om du ställer dit den nu. Ja hade cyklar i ett garage som jag upplevde som torrt, ingen mögel eller nåt sånt, men alla kromdetaljer fick rostutslag efter ett tag. Så jag skulle inte ställa dit en cykel jag är rädd om.

/Z

Finns det ett vägguttag därnere så kan du ju försöka dig på lite fulfix nere vid "odlingen". Häng in en glödlampa på 150 W, gärna också en fläkt från nån slaktad PC för att få till lite luftrörelser och se vad som händer.

TobiasC skrev:
> problemet är väl oftast att cyklarna blir stulna

Fast om det luktar tillräckligt dåligt så kanske tjyven avskrääcks?

skaparn skrev:
> TobiasC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > problemet är väl oftast att cyklarna blir
> stulna
>
>
> Fast om det luktar tillräckligt dåligt så
> kanske tjyven avskrääcks?

Tror inte det, tjyvar luktar nämligen notoriskt illa så de är vana.

Nu är problemet löst!

Blev vansinnig på att jag har blivit tilldelad ett källarförråd som jag inte kan använda, plus att det aldrig händer något när jag klagar.

Jag "lånade" en skiva cellplast och två tuber med fogskum från jobbet och täppte igen hålet. Ungefär vid den tjocka röda pilen på min fina illustration.

Nu kan det mögla bäst det vill där inne, det struntar jag i.

Angående stöldrisken så är det en hel dörr, inget galler. Dessutom finns det ett olåst cykelförråd som jag tror intresserar slöddret mer än att chansa på att bryta upp min dörr.

Du bör nog sätta galler framför cellplasten. Gud vet vad som kommer växa och få liv där bakom.

s skrev:
> Du bör nog sätta galler framför cellplasten.
> Gud vet vad som kommer växa och få liv där
> bakom.

scary_monster_small.jpg ht=155

Tillbaka
Topp