I'm doing it wrong... som det heter.

Mathias

Aktiv medlem
Något är på tok med mitt lilla hjulbygge. Det känns som ett fall av långaekersjukan. Jag har trippelkollat DTs kalkulator samt en annan med. Jag har kontrollmätt måtten på navet som White anger dem. Ekrarna är trots det för långa. Återstår att fälgen har andra mått än jag trott eller att jag helt sonika ekrat hjulet som en full bäver. Jag överlåter åt juryn att fälla domen.

IMG_6475.JPG ht=450

IMG_6476.JPG ht=450

IMG_6477.JPG ht=450

Att ekrarna har en sån fin böjd form beror förstås på att de är för långa. De är max inskruvade i nipplarna.

Nav: White Industries Chub, front
Fälg: Mavic EN321
32 ekrar, 3 kors

Flange Diameter: 73.5mm

Center to Flange V: 23mm
Center to Flange H: 34mm

Ekerlängd V:254mm H:256mm.
Nippelhöjd 14mm.

Glömde fälgens ERD som är 536mm.

Senast redigerad av en moderator:
Hehe, fin bild Tobbe!

Jag tänkte också att det kanske var tvåkors. Men jag är förmodligen lite imbecill av sömndefecit - jag kan inte se att det är fel om man jämför med Sheldons eller ens mitt gamla framhjul. Men tala bara om sanningen. Jag kan ta den!

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är trekors du skall ha på de naven.

+1 Jag tror du lade in 3-kors i spocalc och ekrade med 2 kors. Gör om, gör rätt:)

du skall bara räkna de kors som är på samma sida, dvs de ekrar som faktiskt rör vid varandra. Då ser du att det är 2 korsningar per eker.

Är ju långt ifrån expert(satt ihop 2 par själv dock) men jag tycker det ser ut som 2 kors ekring
när det ska vara 3 kors eller är jag fel ute?

Ekern ska ju korsa 3 ekrar på samma sida i motgående riktning.
du har bara två (inte bästa bilden dock).

Några andra har dock hunnit före med lösningen i så fall.

Dessutom är ju förstakorsen(närmast naven) lite skeva, korset ska väl
ligga mitt i mellan hålen i navet

rikard skrev:
> du skall bara räkna de kors som är på samma
> sida, dvs de ekrar som faktiskt rör vid varandra.
> Då ser du att det är 2 korsningar per eker.

Räknar man så, så blir Mathias hjul bara 1 kors...?

Jag har alltid räknat alla korsningar(även de närmast navet) och det där är 2-kors på bilden, men jag gissar att det skulle vara 3-kors med den ekerlängden.

Bara att börja om från början. :-)

/Leo

Det där är tvåkors. Du räknas hur många ekrar _från samma fläns_ som den korsar.

Den goda nyheten är att du bara behöver flytta hälften av ekrarna!
Bilden är lite dålig så det är lite svårt att säga hur det blir utan att se ordentligt..
Men det borde bli så att du lossar alla ekrar som löper åt ena hållet, skruva ur dom andra nipplarna rejält också så att du har nog ekrar att kunna 3korsekra vrider navet för att sträcka dom ekrarna som sitter kvar (efterssom dom pekar åt samma håll så kommer hjulet va helt slappt) och sen ekrar om alla ekrar du har tagit loss, räknat mot korsande ekrar från samma fläns så blir det under under över, alternativt över över under beroende på vilka du tog bort till att börja med.

Men ekringen ser korrekt ut iaf, om det inte vore för den jävla ekerlängden :)

Edit: Jag skulle tippa på att det blir lättast att ta bort dom ekrar som har huvudet på ekern innåt, nog för att det alltid blir lite pill att få den under tredje korset men du slipper iaf ha lika mycket ekrar som var ivägen.

Jag har varit med om samma sak när jag "råkade" förstöra ett high-flange michenav med lite för kreativ ekring, ekrarna blev mycket riktigt för långa för samma ekermönster när mitt nya low-flange ultegranav.. eller om det var tvärt om jag kommer inte riktigt ihåg, då byggde 2kors först och då var ekrarna för långa, fick byta till 3kors.

För att underlätta att få i alla ekrar sen så se till att lossa dom ekrarna som satt kvar, och att du drar åt iaf dom första ekrarna du sätter tillbaks, för att minska problemet att "nå fram" med dom nya ekrarna :)
Tandpedare är bra för att få dit nipplar.

Underbart! Av någon anledning tyckte jag att detta var hysteriskt roligt. Det fina är att det är lätt att åtgärda. Lycka till med om-ekringen.

Mathias skrev:
> Hehe, fin bild Tobbe!

Från den underbara dokumentären Snickeriet om en skyddad verkstad i Norrköping. Finns en del snuttar på YouTube men det blir bara fel med så korta fragment, rekommenderar att se hela dokumentären! Här är i varje fall aktuell "scen":

Ta nu och gör om den där ekringen så du får trekors istället för tvåkors! :)

Edit: La till namnet på dokumentären med länk, samt rättade ortsnamnet.

lleberg skrev:
> Det där är tvåkors. Du räknas hur många ekrar
> _från samma fläns_ som den korsar.
>

Det var ett mycket bättre sätt att säga det på =)

Tacktack. Det var nästan det jag hade på känn. Om ni kan tro det så har jag faktiskt byggt ett hjul rätt förut. Nu lade jag instruktionerna åt sidan då den här fälgen var spegelvänd och jag tyckte inte att instruktionerna fungerade... Sen hjälper det ju inte att bygga sent på natten när barnen sover heller! :-) Uppdatering kommer. (Förmodligen med femkors eller tvinnade ekrar.)

Sedär, det tog bara 20minuter (minus den tid då jag jagade en nippel i fälgen).
Nu är hjulet spikrakt men ska spännas upp lite mer. Härlig känsla. Nu kommer jag aldrig glömma hur man bygger ett hjul i alla fall!

rtt2.jpg ht=544

rtt1.jpg ht=725

Puss och kram.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp