Ineffektiva skivbromsar

Kurre_75

Aktiv medlem
Ineffektiva skivbromsar
Jag har en pendlarcykel med mekaniska skivbromsar (Promax 160 något).
De har väl aldrig riktigt varit outstanding men nu är de sämre än vanligt.

Cykeln har rullat 402 pendlarmil. Skivorna är original och beläggen byttes för ca 60 mil sedan (utan någon egentlig skillnad).
Tvättade av cykeln igår, använder Muc-Off rosa till cykeln och Muc-Off gul LÄNK till drivlinan. Rengjorde även skivor med den gula, var noga med att inte få något rosa rengöringsmedel på skivorna.
Cyklade idag och testade. Cykeln gick från halvdåliga bromsar till direkt farlig.

Läste runt lite på forumet. Har nyss testat att diska av skivorna på plats med yes utan någon framgång. Ska testa att plocka bort och rengöra beläggen också (men det hinner jag inte göra förrän på söndag).
Skivorna är använda och rejält spåriga men i övrigt raka och fina. Bör de bytas ut? Hur länge håller skivor och när ser man att de är slut?
Bifogar bild miniatyrbild på skivorna.
IMG_20211105_120555.jpg

Jag har extra stark avfettning hemma (för bilfälgar). Kan man spraya på det på belägg och skivor (kanske montera av det innan så jag inte får det på cykeln).

Tusen frågor.
Tacksam för guidning.

Ineffektiva skivbromsar
Du kan prova smärgelduk tvärs mot rotationsriktningen. Sedan så tycker jag svinto och varmvatten fungerar bra att avsluta med.

Ineffektiva skivbromsar
hur beter dem sig? låter det? hur långt in kommer handtaget mot styret när du bromsar? är det metalliska eller resin belägg?
när ser man att de är slut?
på tjocklecken av skivorna, mät på bromsytan och se hur mycket som slitits bort. skulle nog säga att det är dags att byta om det är 0,5mm slitet eller mer. beror också på hur tjocka de var från början

Ineffektiva skivbromsar
Du kan prova smärgelduk tvärs mot rotationsriktningen. Sedan så tycker jag svinto och varmvatten fungerar bra att avsluta med.
Fick googla smärgelduk. Ser ut som sandpapper på bild och det har jag massvis av hemma. Skulle man kunna testa att sandpappra istället? (så kan jag testa i helgen utan att behöva åka in till stan i veckan)

asdas
Fast inte lönt att mickla utan att åtgärda belägg
Med åtgärda menar du rengöra? Ta av, spruta på rengöring, skölja av?

hur beter dem sig? låter det? hur långt in kommer handtaget mot styret när du bromsar? är det metalliska eller resin belägg?

på tjocklecken av skivorna, mät på bromsytan och se hur mycket som slitits bort. skulle nog säga att det är dags att byta om det är 0,5mm slitet eller mer. beror också på hur tjocka de var från början
De beter sig som jag har smörjt in dem med matolja.
Rullar på fint, låter inget och jag känner att beläggen nyper mot skivorna men det händer liksom inget. På en stillastående cykel låser de upp däcket bra. Med mina 85kg i nedförsbacke har jag inte en chans att stanna inom 15 meter (gårdagens provcykeltur).
Angående slitningen skulle jag uppskatta att det är väl där någonstans jag ligger, runt 0,5 mm. Jag har en ett digitalt skjutmått som ännu inte kommit fram efter flytten så idag har jag bara mitt ögonmått att ta till.

Ineffektiva skivbromsar
Jag vet inte vad muc-offavfettningen innehåller, men vanligtvis är kallavfettning väldigt fet, dvs den har samma effekt som att smörja skivan med 5-56. Mitt förslag är att tvätta skiva och belägg med aceton, isopropanol eller liknande.

Ineffektiva skivbromsar
Som skrivits ovan.
Emil frågade ifall de är metalliska belägg. Det är inte alla bromsskivor som funkar m metalliska belägg.
Tvätta skivan med lösningsmedel enl förslag från Zebb (T-röd funkar oxå).
Bränn av beläggen som Jonte föreslog. Finns mkt skrivet om det i forumet. Värm baksidan av dem tex med en trangiabrännare.
Är bromsarna korrekt inställda?
Är det bra belägg eller från någon obskyr tillverkare?

Ineffektiva skivbromsar
Jag vet inte vad muc-offavfettningen innehåller, men vanligtvis är kallavfettning väldigt fet, dvs den har samma effekt som att smörja skivan med 5-56. Mitt förslag är att tvätta skiva och belägg med aceton, isopropanol eller liknande.
PRODUKTLÄNK TILL WIGGLE
Användarinstruktioner:
Skaka flaskan ordentligt och spraya över hela drivlinan, inklusive kassett, kedjekransar, kedja och växlar.

Det står ingenting om skivorna så mesta troligt ska jag använda annat rengöringsmedel till dem. Jag har ju flaskan hemma men innehållsförteckningen säger mig tyvärr ingenting.
Försöker undvika att ha 35 olika slags rengöringsprodukter i garaget men kanske oundvikligt och jag får helt enkelt köpa mig ytterligare en produkt till skivorna. Att kunna bromsa sin cykel känns ändå mer prioriterat...
Aceton har jag i badrumsskåpet. Testas på söndag. Ska även läsa hur jag bränner av beläggen.
Som skrivits ovan.
Emil frågade ifall de är metalliska belägg. Det är inte alla bromsskivor som funkar m metalliska belägg.
Tvätta skivan med lösningsmedel enl förslag från Zebb (T-röd funkar oxå).
Bränn av beläggen som Jonte föreslog. Finns mkt skrivet om det i forumet. Värm baksidan av dem tex med en trangiabrännare.
Är bromsarna korrekt inställda?
Är det bra belägg eller från någon obskyr tillverkare?
Det är belägg från Shimano, köpta via amazon. Tämligen övertygad om att det stod "resin" på dem.
De funkade ganska bra från start men fungerat sämre och sämre och riktigt urusla idag efter tvätt.

Det låter mer och mer som att min gula muc-off är boven i dramat här. Tack för all hjälp!
Jag återkopplar såklart efter att ha testat era tips!

Ineffektiva skivbromsar
PRODUKTLÄNK TILL WIGGLE
Användarinstruktioner:
Skaka flaskan ordentligt och spraya över hela drivlinan, inklusive kassett, kedjekransar, kedja och växlar.

Det står ingenting om skivorna så mesta troligt ska jag använda annat rengöringsmedel till dem. Jag har ju flaskan hemma men innehållsförteckningen säger mig tyvärr ingenting.
Försöker undvika att ha 35 olika slags rengöringsprodukter i garaget men kanske oundvikligt och jag får helt enkelt köpa mig ytterligare en produkt till skivorna. Att kunna bromsa sin cykel känns ändå mer prioriterat...
Aceton har jag i badrumsskåpet. Testas på söndag. Ska även läsa hur jag bränner av beläggen.

Det är belägg från Shimano, köpta via amazon. Tämligen övertygad om att det stod "resin" på dem.
De funkade ganska bra från start men fungerat sämre och sämre och riktigt urusla idag efter tvätt.

Det låter mer och mer som att min gula muc-off är boven i dramat här. Tack för all hjälp!
Jag återkopplar såklart efter att ha testat era tips!
Tänk på att aceton för tex nagellacksborttagning innehåller fett. Det står på flaskan typ ”aceton med olja”.
Personligen rengör jag aldrig skivorna mer än att torka av allt utom själva bromsytan med en microfiberduk. Först vid misstänkt kontaminering efter tex tvätt eller mek så åker det tunga artilleriet fram; aceton. ;)

Senast ändrad:
Ineffektiva skivbromsar
Ja, kör man vidare med samma belägg så är det svårt att veta om skivan är boven. Beläggen är ju inte alls lika glatta och mycket svårare att rengöra.

Ineffektiva skivbromsar
Jag brukar använda Bräkleen (finns bl.a. på Jula och Clas Ohlson) för att tvätta belägg och skivor, och det är mycket effektivt. Sen får man bromsa in dem lite igen, men de tar som de ska. Om det är så illa som dnet låter får du nog byta belägg igen i samband med att du tvättar skivorna. Har det kommit för mycket fett på dem är det svårt att få dem bra igen.

Ineffektiva skivbromsar
Man behöver fortfarande inte avfettning på cyklar. Man kan ha som motto att inget som sprayas ut ur en burk av något slag för något gott med sig när det gäller att hålla en cykel ren.

Både bromsarna och miljön slutar funka av att kladda runt med en massa gulligt färglagda och godisdoftande skräpprodukter från företag som har större marknadsföringsbudget än de har råvarubudget.

Sen kan det såklart finnas andra orsaker till dålig bromsverkan, men det har du fått tips av andra om.

Ineffektiva skivbromsar
Jag har en pendlarcykel med mekaniska skivbromsar (Promax 160 något).
De har väl aldrig riktigt varit outstanding men nu är de sämre än vanligt.

Cykeln har rullat 402 pendlarmil. Skivorna är original och beläggen byttes för ca 60 mil sedan (utan någon egentlig skillnad).
Tvättade av cykeln igår, använder Muc-Off rosa till cykeln och Muc-Off gul LÄNK till drivlinan. Rengjorde även skivor med den gula, var noga med att inte få något rosa rengöringsmedel på skivorna.
Cyklade idag och testade. Cykeln gick från halvdåliga bromsar till direkt farlig.

Läste runt lite på forumet. Har nyss testat att diska av skivorna på plats med yes utan någon framgång. Ska testa att plocka bort och rengöra beläggen också (men det hinner jag inte göra förrän på söndag).
Skivorna är använda och rejält spåriga men i övrigt raka och fina. Bör de bytas ut? Hur länge håller skivor och när ser man att de är slut?
Bifogar bild miniatyrbild på skivorna.
Visa bilaga 522047

Jag har extra stark avfettning hemma (för bilfälgar). Kan man spraya på det på belägg och skivor (kanske montera av det innan så jag inte får det på cykeln).

Tusen frågor.
Tacksam för guidning.
Jag hade ett par promax bromsar i många år på pendlaren jag bytte orginalbeläggen till några Avid (sram) , större skivor å styvare höljen , funkade faktiskt bra .

Ineffektiva skivbromsar
Skivorna kan man tvätta i diskmaskinen, beläggen kan man fixa med fil eller annat typ smärgelduk.
Om bromsoket bara rör sig från ena sidan kan det vara idé att justera belaget som inte rör sig. Det var oerhört viktigt på mina Hayes.

/T

Ineffektiva skivbromsar
Skivorna kan man tvätta i diskmaskinen, beläggen kan man fixa med fil eller annat typ smärgelduk.
Om bromsoket bara rör sig från ena sidan kan det vara idé att justera belaget som inte rör sig. Det var oerhört viktigt på mina Hayes.

/T
Inte bara det
Fick hit en barncykel från Biltema med liknande bromsar och samma fel.
Medicin enligt nedan
1.Tvätta skivan med lacknafta.
2.Tvätta skivan med yes och varmt vatten
3.Nya belägg
4.Justera in belägget som är statiskt till rätt avstånd
5.Justera den sida som rör på sig mha wirespänningen
6.Cykla i en rejäl nedförsbacke och bromsa lagom hårt så att både skiva och belägg blir varma.
7.Repetera punkt 6 fem gånger
8.Njut av fungerande bromsar och låt bli att tvätta skiva,ok och klossar med något annat än vanligt vatten.

Ineffektiva skivbromsar
UPPDATERING

TLDR: Tvättat men funkade inte. Försöker lista ut nästa steg.

Hela storyn:
En kompis till mig skulle in till Biltema och eftersom jag inte själv hade möjlighet att ta mig till in stan bad jag honom köpa med sig "bräkleen" till mig (som tipsats om i denna tråd).
Han frågade personal på Biltema efter "bräkleen" och killen visste direkt vad jag ville ha;
"Bräkleen" är ett annat fabrikat, det är det här du söker. Halva priset och till och med bättre än bräkleen, en riktig storsäljare". Jag fick en flaska bromsrengöring. LÄNK.

Började med att lossa och spraya skivorna och torka av med torky papper... eftersom torkypappret blev svart fick jag ju uppenbarligen bort lite smuts från skivorna som inte yes tog häromdagen.
Tog därefter bort beläggen som visade sig väldigt smutsiga. Redan efter ett spray och en avtorkning märktes stor skillnad. Jag har inte testat bräkleen men biltemas dito var verkligen effektivt.

Till vänster efter en avtorkning. Höger otvättat.
IMG_20211107_112508.jpg

Sprayade, torkade, sprayade, torkade. Upprepade några gånger och tog sedan slippapper korn 180 och därefter avsluta med ett sista spray och avtorkning. De såg ut som nya igen.
Allt monterades ihop igen och dags för en provtur.
Resultatet?
Ingen egentlig skillnad. Marginellt bättre.
Jag testade att cykla 25 km/h och sedan bromsa. Stegade upp bromssträckan till ca 13 meter vilket direkt är farligt...

Pratat med en kompis längre bort som visade sig ha extra belägg liggandes och även en "kines-160-skiva" som han uttrycker. Jag fick låna/köpa om jag ville.
För att fortsätta felsöka funderar jag på att exempelvis testa bara byta belägg bak och ha kvar org.skivan. Fram kan jag byta bara skivan och testa hans kinesskiva och ha kvar gamla beläggen. Då ser jag om det är beläggen, skivan eller både och?
Eller förstör jag nya skivan genom att bromsa med gamla beläggen om beläggen nu är kassa/oljiga?

Eller vad är steg för att hitta vad som är felet med bromsarna?

Ineffektiva skivbromsar
Prova att byta beläggen de här ser ut som dina men om de passar vet jag inte , kostar inte så mycket .
Om beläggen sugit åt sig olja eller fett kommer de aldrig bli riktigt bra oavsett om du bränner eller rengör .
Finns säkert billigare oxå att testa.
Var det inte nån som köpte belägg på jula som funkade bra…
Mange

Ineffektiva skivbromsar
Bränn av eller byt ut
Haha, I get your point.
Bränna av beläggen testade jag ju faktiskt inte. Är det bara att lägga dem på en eldfast yta, typ en stenplatta, och bränna på belägget? Bränner jag med öppen låga direkt på bromsytan?

Ineffektiva skivbromsar
Haha, I get your point.
Bränna av beläggen testade jag ju faktiskt inte. Är det bara att lägga dem på en eldfast yta, typ en stenplatta, och bränna på belägget? Bränner jag med öppen låga direkt på bromsytan?
Jag gör så, tror andra gör det på baksidan. Ska också gå med köksspisen om man inte är gift eller vill sluta vara det

Ineffektiva skivbromsar
Är bromsen svampig?
Kan även vara skadat hölje/vajer som skapar flex i systemet. Enkelsidiga mek-bromsar är känsliga. Jag kör alltid Jagwire vajer och hölje för den stumhet som behövs för en mekbroms. Installerade nyligen en Avid BB5 (enkelsidig mek) som tar så det bara smäller om det. Möjligen på bekostnad av modulationen.

Det är sällan lönt att försöka rengöra belägg. Ser dem som förbrukningsvara. Vid tex pendling på bilvägar är de hårt utsatta för olja och asfalt. Har man otur sätter de igen.

Ineffektiva skivbromsar
Prova att byta beläggen de här ser ut som dina men om de passar vet jag inte , kostar inte så mycket .
Om beläggen sugit åt sig olja eller fett kommer de aldrig bli riktigt bra oavsett om du bränner eller rengör .
Finns säkert billigare oxå att testa.
Var det inte nån som köpte belägg på jula som funkade bra…
Mange

Jag köper mina belägg från Kina jag. För 25-30:-/paret behöver man inte snåla och de är lika bra som original IMHE.

-fast det blir ju lite leveranstid. Köper man många nog går det att beställa innan lagret tar slut. Ju.

Ineffektiva skivbromsar
Är bromsen svampig?
Kan även vara skadat hölje/vajer som skapar flex i systemet. Enkelsidiga mek-bromsar är känsliga. Jag kör alltid Jagwire vajer och hölje för den stumhet som behövs för en mekbroms. Installerade nyligen en Avid BB5 (enkelsidig mek) som tar så det bara smäller om det. Möjligen på bekostnad av modulationen.

Det är sällan lönt att försöka rengöra belägg. Ser dem som förbrukningsvara. Vid tex pendling på bilvägar är de hårt utsatta för olja och asfalt. Har man otur sätter de igen.
ja!

en stor fiende för mekaniska bromsar är svampiga vajerhöljen. det kan också vara snett kapade höljen, vilket kan ha liknande effekt.

följt av friktion i höljen eller mekanism...

Ineffektiva skivbromsar
Hörde rykten om att brääkleen innehåller någon komponent som behöver typ brännas bort, vilket man sällan lyckas med på en cykel om man kör mesigt. Fick aldrig ordning på sonens bromsar med det. Men bensin och isopropanol, lite slipning och nya belägg löste det till slut.

Ineffektiva skivbromsar
Jag tvättar bromsskivor med kemiskt ren aceton. Bara i de fall jag ska byta belägg och det har bromsat dåligt pga skit.

De heldragna höljena till bakbromsarna är sårbara. Jag fick hjälp av Dr Spoke att konvertera min vajerdragning till ett öppnare system, typ bakväxel, med vajerstopp vid styrhuvudet, trissa vid vevhuset och vajerstopp på kedjestaget. Blev därmed både vintersäkrat (vajer fryser inte) och stummare.

Ineffektiva skivbromsar
UPPDATERING

Heltidsjobb, ungar med alla tillhörande fritidsaktiviteter gör att det är inte många minuter över varje dygn till min stackars cykel så uppdateringarna dröjer några dagar mellan varje uppdatering. Jag har cyklat några år men aldrig sysslat med service/underhåll men tycker verkligen att det är roligt så jag kommer att fortsätta kämpa över tid för att försöka få bukt med mina bromsar. Lärt mig otroligt mycket genom detta forumet och hoppas att jag kanske kan hjälpa andra rookiesar genom att skriva vad jag gjort och kommit fram till.

Efter era råd i tråden tänkte jag testa åtgärder i följande rangordning:
1. Bränna beläggen.
2. Byta belägg
3. Byta bromswire och hölje
4. Byta skivor
Har jag inte fått ordning då på bromsarna får jag nog lägga till 5. byta cykel :sleep:

Jag hittade en liten minibrännare avsedd för creme brulee i köket. Perfekt.
Ut i trädgården, häng upp cykeln, ta bort framdäcket, montera bort beläggen för 935:e gången.
Jag har inte en aning om tidsåtgång så jag bränner en låga riktad på belägget i ca 30 sekunder på varje belägg. Belägget blir ju rejält varmt men ryker bara måttligt. Jag har läst här på forumet om riktiga röksignaler, jag var långt därifrån... De får svalna, på med en ny omgång bromsrengöring, putsa och montera på igen.

Ut på ny provtur... och nix, ingen skillnad.
Besviken cyklar jag tillbaka, häng upp cykeln... och när jag kikar på bakhjulet ser jag en otroligt klantig grej.
Lustigt att jag ens kunnat bromsa innan och ännu lustigare att det helt plötsligt funkade sämre när jag bara tvättade av cykeln.

Dagens deckargåta för amatörerna. Vad är heltokigt med min cykel??

IMG_20211108_102217.jpg

Fundera och kommer du inte på svaret så kommer det här:
IMG_20211108_104807.jpg
Den nya sprinten är alldeles för lång och blockerar "bromsarmen" att röra sig fritt. Bilden är från bakhjulet men framhjulet ser likadant ut.

I min gamla tillbehörslåda hittade jag även de gamla beläggen. De är omärkta så jag har inte aning om vilken modell de är. Jag köpte Shimano B01S Resin och tyckte att de var lika. När jag nu jämför de side-by-side ser jag att det finns skillnader. Dels sprinten, såklart, men även mer "böjd" bromsyta.
Bifogar bild med original till vänster och de beläggen jag bytte till i somras till höger.
Är det samma belägg eller finns det ytterligare olika sorter?

IMG_20211108_110312.jpg

Åter till cykeln. Bytte ut till den gamla originalsprinten på framhjulet och mina tvättade, brända belägg fick sitta kvar. Ut på ny tur och wow, vilken skillnad. Äntligen kunde jag bromsa rejält med frambromsen!
Inte som hydrauliska på min mtb där det tar tvärstopp, men good enough.

Av med bakhjulet, bränn belägg, byt sprint och testar på bakhjulet också... Där var det tyvärr fortfarande riktigt dålig bromsverkan.

Jag har under tiden studerat två grymma videos från parktool på youtube vilka jag rekommenderar.
1. Justera in mekaniska skivbromsar LÄNK
2. Byta belägg på cykeln LÄNK

I videon noterade jag att "bromsarmen" skall vara i botten vid justering. Min bromswire till bakbromsen är på tok för kort och kan inte "bottna" på grund av att wiren är för kort.

Jag tänker att nästa steg istället blir att byta belägg, wire och hölje till bakbromsen.
Full vecka så dröjer nog lite till nästa uppdatering. Jag får ju iallafall stopp på cykeln nu. :cool::geek:

Ineffektiva skivbromsar
Jag köper mina belägg från Kina jag. För 25-30:-/paret behöver man inte snåla och de är lika bra som original IMHE.

-fast det blir ju lite leveranstid. Köper man många nog går det att beställa innan lagret tar slut. Ju.
Får du byta belägg ofta? På pendlaren som går i ur och skur har jag inte bytt på flera år B01S resin.

Ineffektiva skivbromsar
Får du byta belägg ofta? På pendlaren som går i ur och skur har jag inte bytt på flera år B01S resin.

Nä, inte särskilt. Men jag har likadana bromsar/växlar på alla cyklar. Praktiskt.
Men drygt en månad bland branta berg slet ut åtminstone ett par par.
Pendlaren har jag inte bytt på på 6-7 år utom då jag råkade spilla bromsvätske på ett par.
Men jag gillar att ha slitdelar liggande på lager.

Ineffektiva skivbromsar
Nä, inte särskilt. Men jag har likadana bromsar/växlar på alla cyklar. Praktiskt.
Men drygt en månad bland branta berg slet ut åtminstone ett par par.
Pendlaren har jag inte bytt på på 6-7 år utom då jag råkade spilla bromsvätske på ett par.
Men jag gillar att ha slitdelar liggande på lager.
Ja det är skönt. på tjejens cykel har man haft problem med shimanos läckande OK så då blire belägg byte.

Tillbaka
Topp