Gubbcyklist skrev:
-------------------------------------------------------
> Fliken, det var intressant att ni har tecknat en
> "specialförsäkring" som omfattar skador på
> kläder och personskada. Är ni många som tecknar
> försäkringen? Orsaken till min undran är att ur
> försäkringsbolagets synvinkel så gäller det
> att göra förtjänst på försäkringen och
> möjligtvis kanske det skulle löna sig för er
> att lägga premierna i en egen kassa till
> täckande av framtida skador.
>
> Om t.ex. försäkringsbolaget räknar med att 10
> st tecknar försäkringen och att en skada om 10
> 000 kr inträffar per försäkringsår kommer
> premien per försäkring att hamna på strax över
> 1 000 kr. Ju fler som tecknar försäkringen desto
> lägre premie. Om det bara gällde sakförsäkring
> skulle det möjligtvis löna sig att i stället
> för att bidra till försäkringsbolagets vinst
> lägga premien i en egen kassa till täckande av
> utgifter för skada. Givetvis blir beräkningen
> svårare när försäkringen omfattar personskada.
>
>
> Som försäkringstagare bör man inse att
> försäkringsbolagen inte bedriver någon ideell
> verksamhet. Ju mindre försäkringskollektiv desto
> "svagare" försäkring (ytterligheten 1
> försäkringstagare ger en premie som ska täcka
> försäkringstagarens skada, d.v.s.
> försäkringstagaren betalar sin egna skada,
> d.v.s. ingen försäkring utan ett sparande i
> premie till täckande för kommande utgift).
>
> För att jag inte ska missförstås tycker jag i
> grunden att det är bra om olika grupper
> förhandlar sig till specialförsäkringar. Man
> borde ha olika försäkringar för allt av värde;
> en husförsäkring, en olycksfallsförsäkring, en
> bohagsförsäkring, en ansvarsförsäkring, en
> cykelförsäkring, en o.s.v. ni fattar min poäng?
> Tyvärr skulle administrationskostnaderna skena
> och försäkringarna därmed bli oattraktivt dyra.
Det är klubben som tillhandahåller försäkringen. Vet ej om det är en specialförsäkring eller inte ... har ingen insyn i den processen. Jag har alltså inte direkt (men förvisso indirekt) valt försäkringen.
Självklart säljer försäkringsbolag inte tjänster billigare än det kostar att producera dem (admin, förväntat skadeutfall samt avkastning på det egna kapital som de oförväntade förlusterna kräver). Å andra sidan, det finns ett visst (smärre eller större???) värde av dels insourcingens effektivitet och dels produktionen av den kringliggande adminstrationen (detta vid sidan om samhällets högre effektivitet för riskutjämning när gemena man är riskaversiv). Tror knappast klubben hade skött detta mer effektivt. Där är ett bolag helt enkelt mer effektivt.
Personligen anser jag följande
1 - man bör ha försäkring för allt man inte skulle klara ekonomiskt, men mindre saker är medelvärdesmässigt billigare att självförsäkra (tänk en billig bil som bara behöver trafikförsäkring). I mitt fall ingick försäkringen dock i medlemsavgiften, och den hade jag betalat ändå till samma pris. I Ditt fall känns det som att Du klarar av kostnaden, även om den är sur, så cykeln kanske inte skulle varit försäkrad ändå.
2 - att ett företag gör vinster är inget man skall se som ngt negativt, det är snarare ett tecken på att de tillhandahåller en produkt som kunderna är betalningsvilliga för. Vinsten är garantin för att det är prissatt på ett för båda parter värdefullt sätt, annars hade varan inte funnits där överhuvudtaget (men den får gärna granskas ur ett konsumentperspektiv och därefter kanske efterfrågas i mindre grad).
3 - det Du skulle gjort från början är att fundera igenom om Din dotters cykel är värd specialförsäkring utöver hemförsäkringens nivå. Jag tror inte att Du hade fått ihop ett tillräckligt homogent och stort gäng för en internförsäkring vid sidan om försäkringsbolagen. Eftersom Du inte hade specialförsäkrat cykeln (värdet till och med som ny är för låg) och att hemförsäkringen inte täcker det Du vill, så är det rimliga att Du inser att "det finns en viss sannolikhet att denna cykel blir stulen och jag får betala en ny vid det tillfället", d v s att Du sätter av en årlig kostnad för cykel som i genomsnitt täcker ett köp vart x:e år. Tyvärr, men så hög är kostnaden för att äga en cykel eftersom stöldrisken är en realitet som inte är försäkringsbar.
Med det sagt, är inte ute efter polemik, utan i grunden håller jag med Dig i att man förleds tro att man är försäkrad när man i praktiken inte är det, men man betalar för det ändå ... det är ett problem. Har inga ambitioner att revolutionera försäkringsvärdens affärsmodell tyvärr.