Info och tips på äldre crescent-racer - nu så gått som klar

ze93

Aktiv medlem
Tjena. Det är så att en på jobbet hittade en gammal crescent-racer för ett par dagar sen. Stog instoppad i nått förråd vad jag förstog. Iaf fråga han mig om jag var sugen på att ta den. Jag svarade självklart ja utan att ens se den när han sa att det var en gammal tävlingsracer. Tänkte först "aja får väl se vad det är för nått" men var ändå ritkigt sugen på att se vad det var för gammal cykel. Själv har jag inte så stor koll på äldre cyklar men tog iaf hem den idag och det visade sig vara en gammal crescent-racer fullt, vad jag kan se, Dura-ace utrustad.

Har då lite frågor som jag hoppas att happys samlade kunskap kan ge svar på

Är det nån exklusivare crescentmodell som man har haft turen att springa på? Kul om nån vet vilket år den är från också.
Är det värt att lägga ner tid/pengar på att renovera och serva upp den till fullt körbart skick? Ska man låta dom gamla komponenterna vara kvar och serva dom eller ska man lägga pengar på nya? Själv kan jag tycka att det skulle vara roligt med att ha kvar originalgrejerna (om det nu är orginal)

Slänger in några bilder, hoppas det går att få ut nån info från dom :)

crescent_1.jpg ht=544

crescent_2.jpg ht=544

crescent_3.jpg ht=544

crescent_4.jpg ht=544

crescent_5.jpg ht=544

Som sagt, kul om nån kan nått om den och vill berätta lite eller bara komma med förslag på vad man ska göra med den
/Johan

Senast redigerad av en moderator:
Den är ju rätt lik den här:
Annars finns det säkert mer info på www.cykelhobby.com

Bilagor

• 319-da.jpg
    319-da.jpg
    81.4 KB · Besök: 1,131
Ja, du har haft tur. Det där är ingen pepitaracer, utan det är Pepetiarcern. Grattis.

Fin muffad lödd ram i reynoldsrör. Kul. Och inte attans stor som dom kan vara.

Med tanke på det fina skicket och att det ser ut som originaldelarna sitter kvar tycker jag att du ska smörja och putsa. Kanske nya däck. Sedan ut i det nu fina höstvädret och njut av en mycket skön cykel.

hgrd skrev:
-------------------------------------------------------
> Den är ju rätt lik den här:
> Annars finns det säkert mer info på www.cykelhobby.com

Mm verkar vara den. Ska ta och kolla lite mer på sidan du länkade, tackar.

bengt skrev:
> Ja, du har haft tur. Det där är ingen
> pepitaracer, utan det är Pepetiarcern.

Jag som kanske är lite trög nu, men hänger inte riktigt med ;)

Alfsomfan skrev:
> Med tanke på det fina skicket och att det ser ut
> som originaldelarna sitter kvar tycker jag att du
> ska smörja och putsa.

Mm ska nog ta och behålla originaldelarna, kanske byta lite vajerhöljen och sådant som var lite skamfilat men annars verkar den vara i riktigt bra skick

Alfsomfan skrev:
> Kanske nya däck.

Jepp, nya däck är ett måste :)

Finns en hel del likheter med min Crescent fran 1979 - jag hade modellen som heter 92318. Min traningskompis hade e 92319 och det var som sagt Dura-Ace. 92320 hade Campa Record. 531-ror overallt - aven i framgaffeln - lite mjuk ram men valdigt bra for langkorningar. Fanns i 21-25 tums storlek. Hade tur for ett par ar sedan att fa tag pa originalgummin till bromsreglagen pa ECI - det skulle vara ett lyft for cykeln. ¨Gor absolut inte om den till fixed eller liknande utan putsa upp den - det ar den vard

ze93 skrev:
> bengt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja, du har haft tur. Det där är ingen
> > pepitaracer, utan det är Pepetiarcern.
>
> Jag som kanske är lite trög nu, men hänger inte
> riktigt med ;)

Du har tur och har hittat en väldigt fin och eftersökt Crescentracer. En sk pepitaracer. Crescent gjorde själva oerhört många billiga kopior som bara hade färgen och rutorna gemensamt med orginalet.
Din är en riktig orginalcrescent racer.

Läs för övrigt vad PerryE ovan skriver och gotta dig i Hagrids härliga brochyr. Jag har själv en billigare 92316 med enkla Tangerör, som jag av någon anledning kör fortare på än med den nya fina moderna aluracern.

Fixed kommer det nog med största sannolikhet inte att bli. Suttit och funderat under kvällen och det lutar mer och mer åt att behålla den som den är förutom att den behöver nya däck.
Tips på däck som skulle passa en sån här cykel skulle uppskattas. Är som sagt inte så haj på äldre grejer :) Tror det sitter gamla tubdäck på nu iaf

Det är garanterat sluta torkade tubdäck som måste bytas. Moderna tubdäck är bättre och tåligare.

Skulle rekommendera Vittoria Rally som nya dack. Snygga och vad jag vet hyfsat slitstarka. Sjalv hade jag huvudsakligen Wolber Classic men de existerar inte langre. Billiga tubdack ar bra eftersom det ar fruktansvart trakigt att laga punkteringar. Remmar och korgar till pedalerna behover du ocksa.

Ser ut som originalsadeln ocksa vilket ar ganska ovanligt att den fortfarande hanger med. Var ngn slags mockaliknande yta som man snabbt slet ner till lite mer blank och slat. Som sagt - otroligt vacker! Sjalv har jag parlemor gron vilket inte alls ar lika klassiskt. Kanonfint med de lodda muffarna

Ok, känns riktigt kul att det var en så fin cykel, hade verkligen tur då :)
Ska man försöka linda om styret så det blir svart som det verkar ha varit från början eller är det original som det ser ut nu?
Är också lite småfläckar med rost på vissa ställen, kan man göra nått bra åt det eller ska man låta det vara som det är? Känns inte precis som jag vill börja stryka över det med färg.

Ser knappast ut som original styrlinda. Den linda som var pa har jag for mig nastan var som bomull. Skulle rekommendera en retrolinda alternativt modern.

Skulle ocksa forsoka fixa till rost med mera dar det gar genom att slipa ner de partierna och gora snyggt forbattringsarbete genom sprutmalning samt snygg avmaskning. Borde inte vara helt omojligt att hitta den fargen - alternativt helsvart. Du skall absolut inte stryka med pensel! Snyggt grundarbete - primer och sedan farg men pa det har forumet finns det ett flertal experter pa sadant. Sok pa gamla inlagg om hur man bast sprutmalar ramar.

Måste fråga om man ska använda nått slags lim tillsammans med tubdäck? Såg ut att vara det på vissa ställen mellan däck och fälg men är inte helt säker på att det är lim. Haha nästan så man känner sig lite korkad men är ju bättre att fråga och få det rätt än att göra fel :)

Har lite funderingar så jag tar och väcker tråden till liv igen. Måste erkänna att jag ännu inte tagit tag i att fixa till cykeln men ska försöka få tid över i en snar framtid. Skulle då behöva lite hjälp med att hitta ett ställe där man kan få tag på remmar och korgar till pedalerna. Har dom sånna grejer på cyclecomponents? Letat lite där men hittade inga.

Tack på förhand
/Johan

hej!! har en nästan likvärdig cykel i mitt garage.. har tänkt att sälja den .. ska lägga upp lite bilder i morgon så får man hoppas att någon vill lägga bud på den.. står mest i vägen nu i mitt garage och hoppas någon med intresse fixar den...

PerryE skrev:
> slipa
> sprutmalning
> alternativt helsvart.

???? Är du galen????

Det ENDA man gör åt rosten på en sån ram är att spraya lite WD40 eller 5-56 och torka torrt med trasa. Det tränger undan vatten och snyggar till litegranna.
Det där är en klenod, den ger man faan i att "fixa till". Originalskick är ju det som är värt nåt när en pryl börjar få lite ålder.

Håller med att ramen har lite patina gör inget. Det enda man ska göra är att se till att rosten inte sprider sig.
Annars är jag grymt avundsjuk på den där hojen.
Måla den absolut inte helsvart!!

Ok, tackar :) Kan lugna alla med att den inte kommer att målas, blir som sagt att tvätta av den ordentligt och sen skicka på nått som motverkar rost.

Nu har man tillslut fått cykeln i körbart skick och blev riktigt nöjd med hur den presterar. Rullar väldigt bra så nu får man bara hoppas på finare dagar så man kan åka ut på en liten tur :) Fick hem grejerna för knappt 2 veckor sen och har mekat under 2 lördagar. Lite småjusteringar på växlarna är kvar eller så beror det bara på att jag inte riktigt lärt mig att använda reglagen på ramen än.

Styrlindan skulle väl gå att göra snyggare men blev ändå ganska nöjd med den med tanke på att det är första gången jag lindar en sån. Saknas dock gummihöljena till bromshandtagen fortfarande.

Säg till om det är nått som ni tycker jag borde gjort annorlunda eller om den är bra som den är, tar gärna emot både positiv och negativ kritik.

20081108093.jpg ht=544

Delar som beställdes hem, allt är ju inte inte till crescenten men passade på att ta hem grejer som behövdes till annat också

PB151536.jpg ht=544

Cykeln i färdigt skick

20081115095.jpg ht=544

PB151537.jpg ht=544

I brist på gummihöljen så fick eltejp hjälpa till att snygga till runt bromshandtagen

PB151539.jpg ht=725

PB151540.jpg ht=544

PB151541.jpg ht=544

bra jobbat. Tänkte på det där med lacken, förr kunde man ju skicka prylar till monark och få det lackerat ganska billigt, hör med en handlare som har goda kontakter med varberg. Men jag tycker den ser fräsch ut. Använd autosol till ekrar och allt blankt så blir den ännu finare! tryck ner styrstammen i botten med...

Jag hade en fåne till klasskompis i gymnasiet som ställde om equalisern på min walkman utan att lyssna på hur det faktiskt lät. Enligt honom skulle den helt enkelt se ut som en hängmatta, det var coolast på det viset. "Så här ska det vara!" sa han. Jag antar att det är av en liknande anledning styrstammen ska ner.

Jag är lätt avundsjuk på den där cykeln iallafall... Hade väldigt gärna velat ha en likadan i storlek 64 sisådär! Är det någon som vet i vilka storlekar de gjordes?

Förresten, är det olika höjd/storlek på fram- och bakbromsen, eller sitter de på samma höjd fram och bak?

Snyggt! Efter polering kan man vaxa. Eller använda polervax (gillar själv märket Autosmart, finns på CO), har upptäckt att det ofta kan vara bättre än Autosol. Styrstammen lämnar du givetvis på den höjd som passar dig (och styret vinklar du hur du vill, men någon kommer att påpeka att de raka ändarna ska vara horisontella).

Hade varit hemskt att se den här hojen fixifierad.

Ska nog ta och putsa upp dom blanka delarna mer sen när jag känner för det. Har bara använt ljummet vatten, diskmedel och en diskborste än men det räcker långt :)

Har inte tänkt på om bromsarna sitter på olika höjd fram och bak men jag tror inte det iaf. Kan inte vara mycket som skiljer om det är så. Kan kolla om jag kommer ihåg det sen.

Styrstammen hamnar nog på ungefär den höjd som den sitter nu, kanske något lägre. Har bara varit ute och testrullat den en liten korta sträcka än men den kändes bra som den är nu. Vet att det kanske inte ser lika "rejsigt" ut men man vill ju inte plåga sig i onödan med dålig sittställning ;)

Kanonfin! Angaende storlekar - som jag skrev ovan fanns 92318 i 21-25 tums storlek - tror det gallde aven 319 och 320.

Styrstammen skall sjalvklart vara pa den hojd som kanns bekvamt - saknar den typen av styrstam eftersom fordelen var att i borjan av sasongen hade man styret lite hogre och nar man fatt lite mil i benen sankte man den.

For nagra ar sedan fick jag tag pa kompletta bromshandtag med gummi pa ECI - antagligen ar det inte en produkt de har kvar langre men det kan vara vart att fraga

Vad härligt med nostalgi och att man väljer att behålla den som irginal istället för att bygga en fixie eller nåt annat fånigt av den.

Farsan har en gammal räcer i garaget, tror det sitter Campa på men är annars riktigt lik din. Ska nog titt anärmare på den nån dag. Just nu ångrar jag att jag sålde min gamla Motobecane.

Tack för alla positiva kommentarer

PerryE skrev:
> For nagra ar sedan fick jag tag pa kompletta
> bromshandtag med gummi pa ECI - antagligen ar det
> inte en produkt de har kvar langre men det kan
> vara vart att fraga

Kan kanske vara värt att kolla. Har man tur så :)

MTBiker skrev:
> Farsan har en gammal räcer i garaget, tror det
> sitter Campa på men är annars riktigt lik din.
> Ska nog titt anärmare på den nån dag.

Tycker jag att du ska göra, jag började gilla cykeln mer och mer medans man höll på med den :)

Edit: Ska man lätta på trycket i däcken när man ställer undan cykeln för kvällen? Farsan påstår att man ska göra det med hans nishiski-racer (sitter slangdäck och inte tub på den) Är det nått som stämmer eller gör det inget om däcken får stå med fullt tryck?

Luften ska naturligtvis vara kvar i vanliga däck. Rätt säker på att det inte finns skäl till att släppa ut luft ur tubdäck heller, men hundra är jag inte.

mm mena inte att man skulle tömma dom helt, kanske ner till halva trycket eller så bara. Men tycker oxå det låter lite konstigt

Jag tror att man brukade lätta på trycket på äldre tiders däck med bomull eller silkescord. Moderna däck ska klara sig ändå.
Dock brukar jag släppa ut lite tryck när jag inte använder cykeln även med moderna däck. Mest för att jag ändå alltid kontrollerar lufttrycket innan nästa tur. Men jag tror inte det är motiverat egentligen :D

Förövrigt har du den häftigaste cykeln som lagts upp på happy på sistone. Grymma bilder!

En sådan cykel hade jag plockat ner i molekyler och gått igenom allt. Kan lova att du kan få riktigt fin puts på den om du vill.

Tillbaka
Topp