info om Crescent Ultima

wolf

Ny medlem
info om Crescent Ultima
har fått ta över en Crescen Ultima ram, tror det är en -02:a, den är vit/orange lackerad i alla fall. Vad är vikten på denna ram? Vilken typ av aluminium är det? Har tänkt att bygga ihop den med en XT grupp och köra en del långlopp på den. Hur står den sig mot en ny ram, vilken prisklass kan man jämföra med?

info om Crescent Ultima
kan jag väll göra, men har ingen bar våg tillgänlig för tillfället. Och detta forumet brukar ha bra svar på det mesta. Men vist kan jag väga den senare i veckan om ingen annan vet vikten på ramen

info om Crescent Ultima
Vi har 2 Ultimor i "hushållet". Äkta bra stål (Ritchey-ram) med den rätta känslan.
Har nyss byggt om min Ultima-ram till en eminent "landsvägsracer". Har bara positivt att säga om dessa ramar. Var nog lite "långa" i mitt tycke, men annars perfekt.

Står sig bra mot "billigare" stötiga aluminiumramar.
Du kommer att klara långloppen bra med denna ram.

info om Crescent Ultima
Har själv en Ultima, anno 96, men jag tror att 2002orna var aliminium. Egentligen var det samma ram som på nästa modell neråt, o kanske t o m två modeller neråt, skillnaden låg i komponenterna. Ultiman hade XTR etc. De är OK som hardtails. Men inte helt super. De sista åren, innan de la ner, försökte ju Crescent göra en hoj för varje tänkbar smak be påföljd att de var ganska okoncentrerade.

info om Crescent Ultima
Ultima och Rimfaxe delade samma ram men Lodur som var modellen under hade en enklare ram. Har för mig att det stog vikter i deras katalog, visserligen ska man nog ta tillverkarens viktangivelser med en nypa salt man jag har för mig att det stog nått om en ramvikt på 1500g eller 1600g. Enklast är nog om du väger den själv.

Tillbaka
Topp