info om KAC, resa o boende

Planerar att ha sin öppningshelg i pingshelgen (1.a helgen i Juni)
Vi har kört stenhård lobbyverksamhet mot www.connex.se och godskompaniet, dom kommer att sätta in godsvagn i tågsettet och då kommer det kosta ca. 100-150 kronor att frakta cyklar till Älvsbyn mot tidigare 450 kronor enkel resa.

Enkel resa från Gtb för ungodom i sittplats 2.a klass kostar 299 kronor
Lägg på 100 kronor (399) kronor kostar samma biljett för vuxen till Älvsbyn.
OM ni slänger på ytterligare 200 kronor på sittplats biljetts priset - får ni liggplats i liggvagn och det är betydligt behagligare resa upp till Älvsbyn och KAC.

På tåget finns - Rest. vagn med fullständiga rättigheter, bio vagn, uthyrning av spelkonsoler, dagstidningar och trevlig personal. Bråka INTE med konduktörerna då dom kan vara lite buttra *L*

När gäster till KAC anländer stationen i Älvsbyn, finns det folk på plats som tar er till Berget eller till den camping som vi samarbetar med i Älvsbyn, Campingen ligger ca. 3-400 meter från KAC. Campingen kostar ca. 75 kronor per person och natt i enkel stuga utan dusch och toa,
Sådana behov gör man i ett nyrenoverat servicehus som ligger vid deras populära utomhuspoo/beachvolleybana.
På campingen är duschen gratis, man kan också tvätta kläder gratis om man frågar snällt och är trevlig.

Man kan komma billigare undan om man väljer att Campa vid KAC`s basecamp och då kostar en natt i våra militärtält 25 kronor, väljer man att ta med eget tält kostar det lika mycket.
Där finns det inga dusch möjligheter, endast toa.
Duscha eller bada kan man göra i sjön som ligger ett par hundra meter från KAC om man inte vill betala ing. avg. till poolen på campingen och där få möjligheten att duscha och bada.

Kolla avg. och ev. prisförändringar på www.connex.se

Trevlig Resa!

Mvh
Fredrik

Senast redigerad av en moderator:
Gött med möjlighet att ta med hoj på tåget, det var grymt smart gjort!

Fast.. om man vill åka från stockholm då?

Just nu ligger hemsidan nere för uppdateringar, men! kolla på www.freeridehub.se "bikespot" Älvsbyn - där finns en del info. även om den är inte helt uppdaterad.
Hemsidan: www.kanisactioncenter.se - kommer att vara uppkopplad om en liten stund.

Mvh fredrik

OM man bor i Sthlm är priset 199 kronor för sittplats i 2.a klass och för liggplats i liggvagn ligger priset på 399 kronor.
Obs! priser från Stlm - Älvsbyn för ungdom
Mvh Fredrik

lite snabb info. om Anläggningen.
Just nu finns 3 N.S banor, Sveriges största Wallride (kanske världens största naturliga wallride), Dirt, 4-cross, downhillbanor och freeridebanor.
vi har pumpat in lite över 300 000 kronor under 1 års tid på att bygga banor, och detta året blir det nog en stor slant också.

Kommande blir : mini-rampage, skate/bmx ramp, artificiell klättervägg på ca. 150 kvm., paintballbanor, fler N.S banor, Stor flowbana, ett antal Trial banor och färdigställande av baksidan av berget som blir vårt "offbike" område, där finns det fina klipphällar som slutar i ca. 15 graders lutning och är ca. 900 meter långa.

Väl mött Fredrik

Hohoho!
Gissa vem ska lufta sin SX-Trail ordentligt öppningshelgen?!?
Det ska bli så trevligt så trevligt med en lokal cykelpark :-)

om du är tillräckligt styv i linjerna - kan du också vinna fina priser eller bubbla in till vårt team som skall kaska runt i Sverige och klå massor av styva bikers *L*

mvh Fredrik

Jäääävla *micke*... =P Fyra mil är ju runt husknuten i Lapphelvetet... ;-)

Man kanske ska ta och pallra sig upp, men det nämns bara Ungdompriser, vi Gubbar (och Gummor) då?

Grymt bra priser! Trodde att det skulle kosta ungefär lika mycket att åka till er som till Åre, men uppenbarligen inte, vilken glad överraskning! Vad ligger liftkorten på?

Jag måste jaga rätt på en FS-ram och dra dit låter det som... :)

Tobe skrev:
-------------------------------------------------------
> Jäääävla *micke*... =P Fyra mil är ju runt
> husknuten i Lapphelvetet... ;-)
>
> Man kanske ska ta och pallra sig upp, men det
> nämns bara Ungdompriser, vi Gubbar (och Gummor)
> då?

Frågan jag ställer mig är vart gränsen mellan en karl och en pojvasker går där uppe i norr.

Ville skrev:
> Frågan jag ställer mig är vart gränsen mellan en
> karl och en pojvasker går där uppe i norr.

Om du kan bita kulorna av en ren är du karl, annars pojkasker. Gränsen är otvetydlig,

*micke* skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Frågan jag ställer mig är vart gränsen mellan
> en
> > karl och en pojvasker går där uppe i norr.
>
> Om du kan bita kulorna av en ren är du karl,
> annars pojkasker. Gränsen är otvetydlig,

FAN!!!!

Då får man inte gå på juniorpris där heller....;-)

Nja när jag menar Alla, menar jag också dom som snöat in på att Åre kan vara bra - det är det men! Nu finns det platser i Sverige som matchar om titeln - Sveriges Bikespot NO:1

Jag ser bara en enda nackdel - det är lika långt upp till Piteå som det är ner till Alperna för stora delar av landets befolkning.

Men det är GRYMT bra och kul att det händer saker - även utanför Skistars lilla värld!

Tycker KAC har mycket snyggare byggen, ser betydligt proffsigare ut. Åre byggs upp och rivs varje år, det gör det inte lika bra...

Sen vet jag inte hur stigarna är. De är ju fantastiska i åre, men jag tror nog att det matchas ganska bra hos er också.

Hur är det med ute-livet?

YEPP du har sannerligen rätt, men där uppe på en radie av 10 mil har vi över 400 000 invånare och drar man linjen lite längre ut(ca. 25 mil) har vi Finland`s största bikepark (Rovaniemi) och Narvik, samt Hemavan/Tärnaby.
Sveriges/Nordens bästa White water rafting enligt forspaddlarna.se och några av Sveriges hårdaste och bästa sportklätter turer (borrbult.nu)

Inte dåligt för att vara en utpost i Sverige *L*
Piteå har också Sveriges mest solrika badstränder och helschysst arkipelag med en hel j.... massar kobbar o skär - där man kan leka sig med Kajak och båt.
Eller varför inte Kitesurfing som är skitroligt. Kolla www.tablas.se - dom har som plan att hjälpa oss med Kite-surfting kurser i sommar.

Mvh Fredrik

Om man ikke vill rocka loss på någon av våra festivaler eller sessions i sommar, eller festa på vår stora uteservering eller inne i vår Lounge - kan man dra till Älvsby centrum och dricka hoijt med The Locals.
Annars är det ett sjujävla drag i Luleå på Verandan eller i Piteå på diverse krogar och pubar

Preliminära priser på KAC - säsongen 2006

- Resa tur/Retur Gtb-Älvsbyn - 800 kronor
- frakt av cykel Gtb-Âlvsbyn - 150 kronor
- Boende på KAC camping - 175 kronor (25 kronor natten)
- liftkort 7 dagar vi KAC - 600 kronor
_+______________
1725 Kronor

¨
För ungdomar är det 200 kronor billigare från Gtb-Älvsbyn - alltså 199:-
Från Sthlm är det för vuxen 100:- billigare till Älvsbyn.
Mer info. finns på www.connex.se.

Observera att dessa priser är preliminära och vi förbehåller oss rätten att förändra på prisbilden.
Mvh Fredrik

Enligt Godskompaniet skall det vara det, men jag förbehåller mig rätten att dom kanske tar 300 T/R för cykeln.
En annan deal är att plocka ihop cykeln och frakta den i DaKine`s bikebag som kan gå som handbagade - och då är det Inga som helst problemos.
Då slipper man också punga ut med frakten för cykeln

Appropå transportväska, funderar på hur jag skall packa inför Utahresan...

Skall den få plats?
vska034wg.jpg

Ja!!!
vska017pv.jpg

(Det ser ut som om det sticker ut över kanterna men det är bildvinkeln som orsakar det)

Nu gäller det bara att lista ut hur hjulen skall transporteras. :(
vska025za.jpg

Synd att man inte kan släppa ut luften ur fälgarna! :)

Hörde talas om Bike väska tidigare denna veckan, vet ikke rikigt hur den ser ut men! enligt ryktet går hela cykeln in i väskan - ihop plockad.
Bra innovation från dom som gör dom - f.ex DaKine.
Tror nog att din lösning funkar alldeles utmärkt också.

Mvh
Fredrik

jomper skrev:
> Harri, vad sjutton är det för fel på en
> cykelkartong? Då räcker det att ta av framhjulet
> och styret..

Stor? Bånglig? Svår att transportera/bära? Knepig för tulltjänstemännen att klämma igenom en för liten röntgenapparat? ;)

Hade bara hjulen fått plats hade det varit perfekt. Tog inte många minuter att plocka ner plocka ihop cykeln. :)

Minst en timme tog det dig, om inte mer, det är jag säker på. Det är fyra timmars upp/nerplockande totalt per resa, så skoj är det inte.

Vi har mer info. på www.freeridehub.se under "bikespot" Älvsbyn för dom som är otrogna Hapymtb.org - detta är för att vår hemsida är under uppdateringarnas välde just nu

ny hemsida kommer upp nästa vecka - www.kanisactioncenter.se

ownhilldesign skrev:
> lite snabb info. om Anläggningen.
> Just nu finns 3 N.S banor, Sveriges största
> Wallride (kanske världens största naturliga
> wallride), Dirt, 4-cross, downhillbanor och
> freeridebanor.
> vi har pumpat in lite över 300 000 kronor under 1
> års tid på att bygga banor, och detta året blir
> det nog en stor slant också.
>
> Kommande blir : mini-rampage, skate/bmx ramp,
> artificiell klättervägg på ca. 150 kvm.,
> paintballbanor, fler N.S banor, Stor flowbana, ett
> antal Trial banor och färdigställande av baksidan
> av berget som blir vårt "offbike" område, där
> finns det fina klipphällar som slutar i ca. 15
> graders lutning och är ca. 900 meter långa.
>
> Väl mött Fredrik

Björn Levin (Sveriges No:1 i Trial och NO:7 i världen) kommer att vara på plats på KAC under öppningshelgen, showroom`s och uppvisningar samt invigning av dom nya Trial banorna sker under Björn`s regi.

Synd att det är så långt norr, för det är det, trots allt. Hade KAC varit någonstans mittemellan sthlm-gbg, t.ex. kinnekulle, så hade ni kunnat bre mackorna med guldkniv efter ett tag. :-)

Totaltpris liggvagn upp t.o.r. , för man ska ju hem också, landar på 1200kr + 2-300kr för cykel om jag räknat rätt? För 1800kr flyger man t.o.r. till Geneve och alperna. :-)

Låter ändå skoj, får se om man kommer förbi någon gång ändå.

/Leo

ps. Här ligger Älvsbyn, ni som inte har koll på geografin:

se_MapImageLocator

pss. Jomper: Har Downhilldesign köpt en bannerplats än, annars är det här det mest lyckade "smygreklamförsöket" genom happys historia? ;-)

Vi säger som Glenn Plake - support youre local mountain.
Yes, jag tycker absolut bikers ska dra till andra länder och få inspiration.
Tänk på att det blir ungefär 4ggr. så dyrt som att besöka KAC - när man räknat in boende-mat-resa-transfer-liftkort-rumla pengar-mekande etc.

Alla är välkommna.
Se också lite på tidigare inlägg - där finns det ytterligare text varför man skall välja Norra Sveige som 1.a val när det gäller Bikeparks.

Mvh Fredrik
ps! hemsidan kommer upp i veckan

Edit: Vi håller oss till en tråd, ok? *micke*

johnny_brattom skrev:
> En snabb uppskattning på kartan visar att
> Karpaterna är sydsvenskarnas local mountain. Vi
> ses i Tatra.

Trevlig Resa! *L*

Tillbaka