Måste erkänna att jag i princip har gett upp på tågen...kollade upp hur jag kunde ta med mig cykeln till Västerås före Valborg, och det gick inte på tåget (SJ) eller expressbussen (UL). Blev en 'vanlig' buss Uppsala-Enköping och sen cyklade jag 4 mil...vilket ju är ok när man har tid, tog lite drygt 1,5 timme...och det är bra väder.
Ifjol var jag ut i Stockholms skärgård med cykel, gick hur smidigt som helst...Upptåg från Uppsala till Upplands Väsby, sen pendeltåg en bit söderut, cyklade ca 10 km till Årsta brygga, och inga problem alls på skärgårdsbåtarna, de hänger upp alla cyklar på kanten...och sen samma stuk hemåt...toppen :D Men funkar ju bara på vissa speciella sträckor.
Upptåget kan man ta cykel på, och vissa andra tåg i Mälardalen, men bara deras EGNA avgångar, och de delar de flesta tåg med...ta-da! SJ :) För att ta mig och min cykel med tåg från Uppsala till Västerås, skulle jag behöva först åka till Gävle och sen ta ett tåg via Ludvika...totalt en 9-10 timmar...tror jag cyklar Uppsala-Västerås fortare ;) Och bara en avgång från Gävle till Västerås som jag kan ta cykel på...skulle inte alls ha nåt emot att betala samma pris för cykeln som för mig själv.