Ingen cykel på tåget längre

Per skrev:
-------------------------------------------------------
> Det rör sig tydligen ändå lite på sig i den här
> frågan, se
> http://www.banverket.se/templates/StandardTtH____1
> 2102.asp,
>
> Per

Hur har det gått med den här frågan?

Jag vet iaf ett cykelforum nerlusat med fetton som är sugna på att resa en bit norrut med sina velocipeder senare i sommar. : )

rikard skrev:
> tja, vill man ha med cykeln på någon annans
> bekostnad så faller det när denna inte vill
> betala längre.

vem betalar för barnhörnan? om vi nu ska se alla delar av tåget som resultatenheter dvs.

fredrikw skrev:
> rikard skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > tja, vill man ha med cykeln på någon annans
> > bekostnad så faller det när denna inte vill
> > betala längre.
>
> vem betalar för barnhörnan? om vi nu ska se alla
> delar av tåget som resultatenheter dvs.

Alla som åker utan platsbiljett.

Tråkigt. Tåg och cykel känns som en mycket bra kombination för att resa runt och upptäcka nya platser. Kunna cykla enkel väg och ta tåget hem. Jag har för mig att SJs cykelsystem dock var ganska krångligt, kan mycket väl ha gjort att antalet cykelresenärer inte blivit det önskade antal som gör att tjänsten nu är borta.

Som tur är går det fortfarande att ta med cykeln på många pendeltåg. Men lite pusslande mellan olika bolag kan man nog ta sig ganska långt så med.

rikard skrev:
> tja, vill man ha med cykeln på någon annans
> bekostnad så faller det när denna inte vill
> betala längre.

Denna princip låter fint i teorin. I praktiken leder ett helt marknadsreglerat samhälle till något som åtminstone inte jag vill vara med om.

Därmed inte sagt att det nödvändigtvis är så att marknadskrafterna bör sättas ur spel i just detta fall. Fast fan vet om det inte vore en poäng med att man kan kombinera cykel och tåg på ett smidigt sätt. Även om det skulle innebära att man delade på kostnaderna. Jag vet inte, jag är inte infrastrukturminister. Fsast förresten, det är nog finansministern som har sista ordet om man skall vara krass.

Stork skrev:
> Fortfarande tillåtet på öresundstågen va?

Senast jag åkte, fast det var minst ett och ett halvt år sedan. Betalade barnbiljett för hojen. Inga förbeställningar eller annat krångel. Men under rusningstid brukar man inte få ta med cykeln. Kanske acceptabelt. Däremot släppte de denna restriktion helt under semestertider, och alla avgångar var cykeltillåtna i mån av plats. Hoppas det är så ännu.

500 cyklar om året på ett utrymme som kan ta 50 pers om dagen samtidigt som underhållet skriker efter pengar i drivor. Det är inte marginaleffekter vi pratar om direkt. Vad kostade föresten en cykelbiljett?

Det som är märkligt är att det inte dykt upp alternativ. Bussbolagen och speditionsfirmorna verkar helt efterblivna som inte tar chansen och fyller glappet. En normal turistbuss får ju in ett par cyklar i det befintliga bagageutrymmet.

Skånetrafiken tillåter cyklar.

Vill man som cyklande Malmöbo vara lite äventyrlig när man kör sin söndagsrunda, kan man tex cykla enkel resa till Kristianstad (denna metropol!) via Österlen (Trelleborg, Ystad, Simrishamn, Åhus och Kristianstad). Unna sig en rejäl middag + öl i Kristianstad, och sedan ta tåget hem till Chicago. Kan vara trevligt.

ragge64 skrev:
> Det rimmar dåligt med SJ's miljöpolicy:
> http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=260&l=sv#
>
>
> mzi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu är det dags igen! Det är inte längre
> > tillåtet att ta med sig cykeln på tåget

Du menar alltså att SJ skulle ta ansvar för något annat än sin egen produkt, alltså vad resenären gör innan han stigit på och efter att han stigit av tåget, dvs tar en taxi eller tar sin cykel?

Låter inte som marknadsekonomi i mina öron. Låter mera som helhetstänkande.

Alla tåg i Sverige är inte SJ:s tåg.

Många av de organisationer/huvudmän som kör lokala och regionala tåg
tillåter cykel på tågen, ibland mot en mindre avgift och rätt ofta med en
begränsning av antalet cyklar.

Cyklar tillåts ex på Upptåget, X-tåget, TågiBergslagen, SL:s pendeltåg och Skånetrafikens
tåg.

Hur är det med ex Västtågen och Krösatågen? Är cyklar tillåtna på dessa?

Vet någon hur det är på Norrtåg och MittNabo-tågen?

Det går att åka tåg med cykel utan att använda SJ men det kan vara rätt krångligt.

/Fedde

Snuten skrev:
> Låter inte som marknadsekonomi i mina öron.
> Låter mera som helhetstänkande.

Marknadsekonomi är lustigt. Vad det verkar för mig så är besluten till 75% ideologiskt och 25% ekonomiskt motiverade (typ).

Om SJ ville att folk skulle ta cykeln på tåget skulle de kunnat a) göra det smidigt och b) marknadsföra det. Om man istället gör det osmidigt så, tja. När jag tog cykeln på tåget 2008 var det i alla fall en otroligt avtändande och osmidig upplevelse. Jämfört med Frankrike, Tyskland, Danmark, Schweiz, Holland.

Jag åkte tåg med cykeln på x2k så sent som förra månaden.
Däremot är det ju alltid lite med hjärtat i halsgropen man går på.

Norrtåg skriver så här på sin hemsida under vanliga frågor:

Kan jag ta med mig cykeln på tåget?
Det är tyvärr inte tillåtet att ta med cykel ombord på Norrtåg. Anledningen är att vi har många pendlare som reser obokat med oss. Och om en pendlare kommer med en cykel och så är tåget fullt vill vi inte utsätta resenären för problemet vad denne ska göra av sin cykel. Flera av våra tåg har dessutom inte anvisade utrymmen för cykel vilket gör att vi inte kan garantera säkerheten för våra resenärer när vi har cyklar stående bland resenärerna.

Dock skriver de följande på en annan sida (http://www.norrtag.se/page106202.html):

Inte bara jobbet utan även fritiden får plats
Genom ökad trafikering ges möjligheten att som turist besöka Norrland och uppleva dess mervärden ur ett helt nytt perspektiv. På Norrtågs tåg kan du ta med dig din egen cykel eller dina egna skidor, dessa fästes på en speciell plats inne i tåget där du har full uppsyn över din egendom. Cykelplatserna kommer att vara avgiftsbelagda.

Spelar inte så stor roll vad de skriver så länge de inte lyckas köra några tåg. Tekniska problem har satt stopp för all deras trafik norr om Umeå senaste halvåret.

Först såg jag Expressgods AB och jag trodde SJ lagt ner Expressgodset, sen kom jag på att: hade inte SJ lags ner sej själva också.

Både från Karlstad och från Ludvika har dom ju byggt cykelbana på den nerlagda järnvägen och där kan man ju transportera cykel för egen maskin.
En lokförare kallar ju inte loket för loket, utan för just maskin, så det passar ju bra.

SJ suger!
Bäst att klaga på SJs FB, dom jävlarna! https://www.facebook.com/sj?ref=ts

sj.jpg

Jag och sambon hade som plan att åka tåg med våra cyklar från Uppsala till Göteborg, semestra lite, sedan cykla hem lite lojt över två veckor samtidigt som vi såg lite mer av Sverige.

Från Uppsala till Stockholm gick enda tåget man fick ta med cykeln på 07.39.
Det kostar 500 kr att ta med två cyklar. Biljetterna för oss vuxna kostade 150kr.

Från Stockholm till Göteborg gick tåget 07.43. Man fick alltså vänta till nästa dag. Övernattning på vandrarhem kostade 450kr. Sen kostade nya cykelbiljetter 500kr till och tågbiljetterna 1300kr.

Totalt: 2900kr för två personer och två cyklar enkel väg.

Vi hade kunnat cykla till Arlanda och flyga till Göteborg för 900kr inklusive cyklar. Den resan hade också tagit ett dygn mindre.

Det är svårt att vara miljövänlig ibland.

EDIT: Kollade anteckningar och redigerade priserna. Nu stämmer dom med vad jag hade antecknat i februari.

Senast ändrad:
Måste erkänna att jag i princip har gett upp på tågen...kollade upp hur jag kunde ta med mig cykeln till Västerås före Valborg, och det gick inte på tåget (SJ) eller expressbussen (UL). Blev en 'vanlig' buss Uppsala-Enköping och sen cyklade jag 4 mil...vilket ju är ok när man har tid, tog lite drygt 1,5 timme...och det är bra väder.

Ifjol var jag ut i Stockholms skärgård med cykel, gick hur smidigt som helst...Upptåg från Uppsala till Upplands Väsby, sen pendeltåg en bit söderut, cyklade ca 10 km till Årsta brygga, och inga problem alls på skärgårdsbåtarna, de hänger upp alla cyklar på kanten...och sen samma stuk hemåt...toppen :D Men funkar ju bara på vissa speciella sträckor.

Upptåget kan man ta cykel på, och vissa andra tåg i Mälardalen, men bara deras EGNA avgångar, och de delar de flesta tåg med...ta-da! SJ :) För att ta mig och min cykel med tåg från Uppsala till Västerås, skulle jag behöva först åka till Gävle och sen ta ett tåg via Ludvika...totalt en 9-10 timmar...tror jag cyklar Uppsala-Västerås fortare ;) Och bara en avgång från Gävle till Västerås som jag kan ta cykel på...skulle inte alls ha nåt emot att betala samma pris för cykeln som för mig själv.

Tillbaka
Topp