Ingen tidtagning vid motions lopp?

Nä nä. Det finns inte. Men du kan inte anmäla dig utan att iaf ange en klubb. Tror inte det finns någon koll på om man betalt medlemsavgift eller så? Det finns nog klubbdräkter i alla led men de blir ju såklart mindre vanliga ju längre bak man kommer.
Tror knappast någon arrangör kollar om man faktiskt är medlem i klubben eller betalt klubbavgift. Inte deras problem heller.
I teorin kan väl klubbarna ligga och samköra register med anmälningar, men de har nog bättre saker att utnyttja sin gratis arbetstid till.

(Inte som en uppmaning att fulanmäla så klart, självklart skall man ta möjligheten att stödja lokalt föreningsliv).

Kollade upp på Vasaloppets hemsida och jag fick det till att ~20% (2830 av 14 300) anmälda i Vasaloppet i år uppgav Axa Sports Club (AXA SC) som klubb. Gissar att få av dessa är medlemmar i skidklubb men inte uppgav den istället. Om det finns fler klubbar än AXA som fungerar liknande vet jag inte, men iaf minst (bra nära) var 5:e var vad jag skulle kalla klubblös.

Kollade upp på Vasaloppets hemsida och jag fick det till att ~20% (2830 av 14 300) anmälda i Vasaloppet i år uppgav Axa Sports Club (AXA SC) som klubb. Gissar att få av dessa är medlemmar i skidklubb men inte uppgav den istället. Om det finns fler klubbar än AXA som fungerar liknande vet jag inte, men iaf minst (bra nära) var 5:e var vad jag skulle kalla klubblös.
Det finns uppenbarligen en bra marknadsförare hos AXA (y)

Sen finns det nog många som är med i en annan klubb och för all del kanske betalar medlemsavgift men inte deltar i någon verksamhet.

. Om det finns fler klubbar än AXA som fungerar liknande vet jag inte,
  • AXA Sports Club: Det mest populära och smidiga valet. De har tusentals anmälda åkare och erbjuder ett helt gratis medlemskap för Vasaloppet.
  • Grönklitts IF: En annan ideell förening där medlemskapet är kostnadsfritt och öppet för alla nivåer.
  • Umara Sports Club: Erbjuder gratis medlemskap i kombination med rabatter på deras sortiment av sportdryck och energi
Enligt AI i alla fall

Sen finns det nog många som är med i en annan klubb och för all del kanske betalar medlemsavgift men inte deltar i någon verksamhet.
Som gammal medlem i en idrottsförening där jag kände "alla" kunde jag konstatera att just på Vasaloppet deltog en massa folk som jag inte visste vilka det var. Extremt passiva medlemmar helt enkelt.

• AXA Sports Club: Det mest populära och smidiga valet. De har tusentals anmälda åkare och erbjuder ett helt gratis medlemskap för Vasaloppet.
  • Grönklitts IF: En annan ideell förening där medlemskapet är kostnadsfritt och öppet för alla nivåer.
  • Umara Sports Club: Erbjuder gratis medlemskap i kombination med rabatter på deras sortiment av sportdryck och energi
Enligt AI i alla fall
Se där! För Vasaloppet har de inte lyckats locka så många, ca 100 sammanlagt i år.

Sprang trail-SM för några år sedan. Var då tvungen att gå med i klubb och tävla i dess linne. Som tur var kunde jag låna ett linne av den enda vuxna (veteran) som tävlar för klubben, men blev ändå rätt dyrt med medlemsavgift, sektionsavgift och startavgift för en (1!) start.
Kanske kunde tävlat för AXA eller TNT, men kändes roligare att göra det för lokala klubben där barnen varit med sedan 6-7-årsåldern.

Enligt AI i alla fall
Umara Sports Club, där ser man, med rabatt?

De borde ha detta tryckt på ryggen:
“Världens dyraste nutrition – inget annat räcker.”

:sneaky:

Lite elakt kanske, jag antar att Nomio tagit förstaplatsen nu för tiden.

Finns en del andra sådana knepiga regler: För att arrangera sanktionerade kappseglingar krävs att den arrangerande klubben är med i SSF (motsvarar cykelförbundet) OCH att deltagande båt är med i en SSF-ansluten klubb. Det här rundar man genom att det sällan kostar mycket att vara medlem i en klubb, så "Pelle med båten i sommarstugeviken" kan vara med i valfri ansluten klubb utan krav på båtplats eller aktivt deltagande.

I golf lär det finnas "postorderklubbar" för de som hellre betalar greenfee än är med i den lokala klubben.

Så "varianter" för att formellt vara berättigad att delta i roliga evenemang tror jag finns överallt.

Sprang trail-SM för några år sedan. Var då tvungen att gå med i klubb och tävla i dess linne. Som tur var kunde jag låna ett linne av den enda vuxna (veteran) som tävlar för klubben, men blev ändå rätt dyrt med medlemsavgift, sektionsavgift och startavgift för en (1!) start.
Kanske kunde tävlat för AXA eller TNT, men kändes roligare att göra det för lokala klubben där barnen varit med sedan 6-7-årsåldern.
Ett lokalt löplopp är en sak, då kan det ju bli väl dyrt. Men Vasaloppet innebär för de flesta motionärer en tusenlapp i anmälan, någon tusenlapp för resa, många tusenlappar för boende, plus minst femsiffrigt för material för sommar- och vinterträning (som ofta avskrivs på ett lopp...), träningsresor mm. Då har man F-n råd med 500 kr till den lokala idrottsföreningen, som antagligen gör upp spår som du tränar på.

Tillbaka
Topp