Inget under cykelbyxorna, varför?

Flameboy

Ny medlem
När diskussionen om cykelbyxor dyker upp är det nästan alltid en del som påminner om att man absolut inte kan ha kalsonger under dem. Anledningarna kan variera, men oftast handlar det om ökad risk för skav och att det skulle vara ohygieniskt.

Åsikten verkar i de flesta fall yppas på ett sätt så att man ska antas vara dum i huvudet om man inte kör utan underkläder.

Kan någon bara helt sakligt förklara varför det är så kass med ett par sjyssta kallingar under cykelbyxorna?

Jag kör med kallingar i någon Polyester/Elastan-blandning, aldrig bomull. Har aldrig fått någon tendens till skav eller några andra problem.

Jag har inga rekord i varken långa eller många pass, men har i alla fall tillryggalagt dagsetapper över 15 mil och varit nära 100-milsgränsen på en vecka utan att någon enda nackdel uppenbarat sig.

Det vore intressant om någon kunde leda mig rätt i detta outtömliga diskussionsämne!

Om du tycker att det är skönt med kallingar under cykelbyxorna är det väl bara att ha det. Tycker man att det skaver struntar man i det.
Mina fem ören.

Varför inte skita i cykelbyxor helt (inte bokstavligt talat)? Utan något alls borde det ju inte skava överhuvudtaget.

Kallingar kan bli svettiga och skrynkliga och börja skava. Cykelbrallorna är ju gjorda med tanke på att det ska bli så lite friktion och ojämnheter som möjligt. Men polyuretanfillingar kanske funkar bra? Har aldrig prövat.

Men varför skulle man ha kallingar under, om man vänder på frågan? Har du dubbla undertröjor eller kallingar under badbrallorna? (Tydligen är det rätt många som har det ....)

Förr när man smörjde brallorna mer än idag så vill man definitivt inte ha något mellan, men idag spelar det nog inte så stor roll. Fast jag anser ju att brallorna är designade så att de ska bäras direkt mot huden.

/Anders

Mr. Scott skrev:
-------------------------------------------------------
> Men varför skulle man ha kallingar under, om man
> vänder på frågan? Har du dubbla undertröjor
> eller kallingar under badbrallorna? (Tydligen är
> det rätt många som har det ....)

Troligtvis för att jag alltid har underkläder och att det känns naturligt. Man slipper tvätta brallorna lika ofta. Med kallingar på kan jag använda cykelbrallorna en gång till, på samma sätt som att jag ibland har en undertröja för att slippa tvätta en skjorta efter en dags användning, eller att jag har kallingar under alla andra byxor.

Men egentligen var jag inte ute efter att finna lösningen på vad som är bäst, var och en får väl cykla i vad de vill, jag bara undrar varför en del blir så upprörda när någon vill ha något under.

Little Stereo skrev:
> Varför inte cykla i jeans med kortbenskalsonger om du endå inte ser några fördelar med cykelbyxor

Jag har aldrig ifrågasatt cykelbyxor.

Fikasvettot skrev:
> Respekt För Sporten

Utveckla.

cornas skrev:
---------------------------------------------------
> Känns lite som att ha t-shirten utanpå regnjackan.

Nu börjar vi närma oss anledningen till min tråd, kommentera gärna varför det känns fel.

Det var en konstig liknelse, eller cyklar du så långsamt att du inte svettas igenom kallingarna??

Själv kör jag utan cykelbyxor med blöja.... är ju en sådan dära frirajer/dh-fåne så har ju alltid fladdriga shorts/byxor på mig. Av respekt för sporten så klart.
Under dessa kör jag kallningar från Nike, typ cykelbyxor fast utan blöja :)

Flameboy skrev:
> Med kallingar på kan jag
> använda cykelbrallorna en gång till, på samma
> sätt som att jag ibland har en undertröja för
> att slippa tvätta en skjorta efter en dags
> användning, eller att jag har kallingar under
> alla andra byxor.

Men att kallingar skulle göra att man inte behöver tvätta brallorna är jag lite "så" till.

Antingen tycker man det är äckligt med svettiga skitiga grejor och då tvättar man, eller också tycker man inte att det är så farligt att köra ett par gånger i samma kläder. Men att ett tunt lager kallingar skulle göra skillnad känns lite "så" va?

Sedan att folk reagerar beror väl på att dom tycker du missförstått något. Ungefär som man reagerar på ett konstigt uttal av ett ord eller så.

om man cyklar så man svettas, något som jag utgår från många gör, verkar det grymt ohygieniskt att inte tvätta cykelbyxorna efter varje gång, eller tror ni kalsongerna är något sorts magiskt filter?

man kan ju gissa varför sämskskinnet (eller fejk som det ä numera) inte har nå sömmar o varför det sitta där. körde även jag me kalsongerna första åren ja höll på me cykling, men efter ett träningsläger i spanien, me åtskilliga timmar på sadeln varje dag, så blev resultatet blodblåsor. aldrig mer säger i alla fall jag :D

o som fredrik skriver, kalsongerna ä ju knappast nå magiskt filter :D man lär ju tvätta ändå :D

Flameboy skrev:
> -
> > Känns lite som att ha t-shirten utanpå
> regnjackan.
>
> Nu börjar vi närma oss anledningen till min
> tråd, kommentera gärna varför det känns fel.

För att det inte fyller någon funktion.

Har du kalsonger under cykelbyxorna fungerar ju cykelbyxorna som vilka shorts som helst. Då kan man ju lika väl byta ut dem mot något annat. (även om vissa cykelbyxor verkar fått väldigt tjock blöja de senaste åren så det kanske har ändrats till viss del)

Om man nu vill använda kalsonger under så varsågod. Men att göra det för att slippa tvätta cykelbyxorna känns väl som något man inte skulle säga åt någon man vill ligga med.

Personligen tvättar jag alla cykelkläder efter varje användning - förutom ibland vintertights, vinterjackan och handskarna om det varit en "ren" tur (dvs bra väder).

Finns många anledningar.

* Det behövs inte, det är onödigt.
* Det finns ingen fördel med att ha kallingar under.
* Blöjan är gjord för att det ska vara så bekvämt som möjligt att sitta på sadeln, inga sömmar som _kan_ skava.
* Man svettas en hel del, vilket cykelbyxorna tar hand om genom att transportera igenom svetten - oavsett om du har kallingar under eller inte.

Alltså är det bäst att tvätta cykelbyxorna efter varje träningspass, oavsett om du har kallingar under eller inte.

/Leo

Leo skrev:
> Finns många anledningar.
>
> * Det behövs inte, det är onödigt.
> * Det finns ingen fördel med att ha kallingar
> under.

Starka argument.

Asså flameboy, så här är det.. Det Väger mer med kallingar på..
Det är ett till plagg du ska ha på, bara du som är trångsynt och tror att de är naturligt att ha kallingar under, bara för att du alltid har de annars
Sj kör jag med kallingar under, just för hygieniska skäl
Hade jag varit stenrik och kunnat byta cykelbyxor som jag gör kallingar så hade det varit en annan sak

:) Tror du inte får vettigare svar om jag ska vara ärlig :)

Muts skrev:
> Sj kör jag med kallingar under, just för
> hygieniska skäl

återigen, vad är det som är hygieniskt med att använda kalsonger under? för jag hoppas du inte menar att det är hygieniskt att inte tvätta cykelbyxorna...

Muts skrev:
> Asså flameboy, så här är det.. Det Väger mer
> med kallingar på..

Tack! Nu har insikten infunnit sig, nu kan jag slänga alla mina kalsonger!

commando.png ht=500

always

Förutsatt att man inte får skavsår av sina kalsonger så kan man om man pendlar nöja sig med att skölja svetten ur cykelbyxorna i duschen på jobbet eftersom man inte gnuggat in stafylokocker i vadderingsmaterialet.

Att tvätta två par cykelbyxor per dag är jobbigt.

cappet skrev:
> känslan av lyckra mot bar hud e oslagbar

Förutom felstavningen är den klockren :) Som att ta på sig ett par benvärmare med nyrakade ben.

Miljövänligare att cykla utan kalsonger under cykelbyxorna. Kör man med är det 2 saker att tvätta, kör man utan blir det bara 1 sak.

Sammanfattning: Man måste inte nödvändigtvis ha bra skäl till varför man väljer att göra på det ena eller andra sättet. Att någonting funkar för den ene behöver ju inte betyda att någon annan gör fel som gör på ett annat sätt.

fredrikw skrev:
> Muts skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sj kör jag med kallingar under, just för
> > hygieniska skäl
>
> återigen, vad är det som är hygieniskt med att
> använda kalsonger under? för jag hoppas du inte
> menar att det är hygieniskt att inte tvätta
> cykelbyxorna...

Antar att du är en liten pöjk

Men det ser ju jävligt illa ut när man ser kallingarna avteckna sig genom cykelbrallorna.

Muts skrev:
> fredrikw skrev:
> > Muts skrev:
> > --------------------------------------------------
> > > Sj kör jag med kallingar under, just för
> > > hygieniska skäl
> >
> > återigen, vad är det som är hygieniskt med att
> > använda kalsonger under? för jag hoppas du inte
> > menar att det är hygieniskt att inte tvätta
> > cykelbyxorna...
>
> Antar att du är en liten pöjk

långt ifrån, vad nu ålder har med saken att göra.

man får väl tvätta sina kläder hur ofta man vill, men man är bra jäkla naiv om man tror att det är hygieniskt att inte tvätta kläder som man svettas i bara för att man har ett tunt lager tyg mellan skrevet och plagget. tror du verkligen det?

Värst vad svårt det här blev nu då... Gör hur ni vill om det fungerar. MEN cykelbyxor kostar en hel del pengar för att de är speciellt utvecklade för att behålla komforten hos cyklisten under hård ansträngning under lång tid. Tar man på sig kalsonger mellan så har man ju liksom eliminerat cykelbyxormas intention. Då kan man ju låta bli att köpa dyra cykelbyxor :)

cerberos skrev:
> Värst vad svårt det här blev nu då... Gör hur
> ni vill om det fungerar. MEN cykelbyxor kostar en
> hel del pengar för att de är speciellt
> utvecklade för att behålla komforten hos
> cyklisten under hård ansträngning under lång
> tid. Tar man på sig kalsonger mellan så har man
> ju liksom eliminerat cykelbyxormas intention. Då
> kan man ju låta bli att köpa dyra cykelbyxor :)

+1

Robert skrev:
> Köper man en stenhård kolfibersadel så
> eliminerar men sadelns funktion.

Nej, en bra kolfibersadel sviktar där det behöver svikta och behöver inte alls vara obekväm även om den är hektot lättare en dom flesta "vanliga" sadlarna :-) T

fredrikw skrev:
> Muts skrev:
> >
> > Antar att du är en liten pöjk
>
> långt ifrån, vad nu ålder har med saken att
> göra.
>

för att gubbar behöver inte tvätta cykelbyxorna, eftersom de tydligen har magiska kalsonger.

tillmann skrev:
> fredrikw skrev:
> -----
> > Muts skrev:
> >
>
> > >
> > > Antar att du är en liten pöjk
> >
> > långt ifrån, vad nu ålder har med saken att
> > göra.
> >
>
> för att gubbar behöver inte tvätta
> cykelbyxorna, eftersom de tydligen har magiska
> kalsonger.

aha, det tänkte jag inte på :)

Rock skrev:
> Varför har stålmannen kalsongerna utanpå
> tightsen?

För att han vill vara som SuperApe. :-)

tillmann skrev:
> Rock skrev:
> -----
> > Varför har stålmannen kalsongerna utanpå
> > tightsen?
>
> För att han vill vara som SuperApe. :-)

aha, det tänkte jag inte på :)

Anders H skrev:
> Men det ser ju jävligt illa ut när man ser
> kallingarna avteckna sig genom cykelbrallorna.

Är det inte ännu värre när man ser en hårig röv avteckna sig genom cykelbrallorna? Kanske läge o köpa nya brallor då iofs :).

Tillbaka
Topp