Inhägnader i Änggården?

Jakkoo

Medlem
Inhägnader i Änggården?
Jag tog vårens första tur i Änggården idag och möttes av staketstolpar högst upp på kullen, där många leder löper! Tydligen ska området inhägnas till förmån för betesmark för getter! Det känns inte OK att man stänger av en central del för cykling/löpning när getterna lika väl kan beta 100 meter bort från stigarna! Någon som hört något om vilka beslut som ligger till grund för denna inskränkning? Den som drivit igenom frågan har antingen ingen koll på området eller vill sabotera för änggårdens flitigaste besökare: cyklisterna och löparna!

Inhägnader i Änggården?
Jag har bara förut satt de bygger passager som fungerar för gående och cyklister men inte getter/kor.
Men jag kanske är helt ute och cyklar?

Getter kan vara rätt vilda har jag sett

Senast ändrad:
Inhägnader i Änggården?
Nu vet jag inte var innhägnaden ska vara, det var läängesedan jag var i Änggårdsbergen. Men det kan vara så att man vill bevara/återskapa ett öppet landskap som var väldigt typiskt för stora delar av Sverige förr när det gick omkring betande djur över större arealer. De öppna ljunghedarna är ett sådant exempel som även finns i Sandsjöbacka, Vättlefjäll har varit ett sådant landskap det också men har vuxit igen. Dessa ljunghedar växer sakta igen om det inte finns djur som håller träd borta. Kan det vara så att målet med getterna är att försöka bevara detta gamla kulturlandskap? Ett landskap som stark bidrar till ökad artrikedom.

Kanske, men jag vet inte, har de som har drivit igenom detta mer koll än andra? Smatidigt kan man ju misstänka att de inte har cykling jättehögt prioriterat, jag ser ju hur cykling prioriteras för "vanlig" cykling i stan :(

/Jesper

Senast ändrad:
Inhägnader i Änggården?
Jag tyckte jag läste på skyltarna att det är Botaniska som ligger bakom get-införandet, men jag hittar inget på deras hemsida. Anledningen är säkert den som Jesper skriver.

Inhägnader i Änggården?
Ja, det är ju inget gettestort område det handlar egetligen så det blir nog fint. Bara man kan fortsätta dundra ner för gettestupan så...

Inhägnader i Änggården?
PontusL skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tyckte jag läste på skyltarna att det är
> Botaniska som ligger bakom get-införandet, men
> jag hittar inget på deras hemsida. Anledningen
> är säkert den som Jesper skriver.

Botaniska ihop med något naturbruksgymnasium såg jag. De har ju röjt ordentligt där. Mittemot är det helt öppet hur tänkte de där? :(

Inhägnader i Änggården?
Det vore ju tråkigt och ganska märkligt om de inte klarade av att ta hänsyn till friluftslivet när de gör en sån sak i ett område som Änggården. Det går väl alltid att höra av sig till Botaniska på ett trevligt sätt, låta lite oroad och fråga hur det är tänkt att bli.

Inhägnader i Änggården?
Dödsbranten kommer att sluta i ett get-nät vilket blir spännande.
Personligen ser jag fram emot lite getter och får i Ä-bergen. Det finns så mkt stigar i övrigt att köra på så att de inhägnar lite runt ljungheden är ju inget större problem.

Inhägnader i Änggården?
Akoa skrev:
> Botaniska ihop med något naturbruksgymnasium såg
> jag. De har ju röjt ordentligt där. Mittemot är
> det helt öppet hur tänkte de där? :(

Att man inte behöver röja om det är helt öppet? Låter ganska klokt i mina öron.

Inhägnader i Änggården?
Det är modernt och dessutom bra och miljövänligt att "röja" sly med getter, får eller i vissa fall svin, kul att det är nån som är lite framsynt.

Kolla med ansvariga om dom kan sätta upp färist vid stigarna,
DSCN4028.JPG-for-web.jpg

Inhägnader i Änggården?
oxr skrev:
> Akoa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Botaniska ihop med något naturbruksgymnasium
> såg
> > jag. De har ju röjt ordentligt där. Mittemot
> är
> > det helt öppet hur tänkte de där? :(
>
> Att man inte behöver röja om det är helt
> öppet? Låter ganska klokt i mina öron.

Så varför inte lägga hagen där? Inga stigar där heller

Inhägnader i Änggården?
Akoa skrev:
> oxr skrev:
> -----
> > Akoa skrev:
> >
>
> > -----
> > > Botaniska ihop med något naturbruksgymnasium
> > såg
> > > jag. De har ju röjt ordentligt där.
> Mittemot
> > är
> > > det helt öppet hur tänkte de där? :(
> >
> > Att man inte behöver röja om det är helt
> > öppet? Låter ganska klokt i mina öron.
>
> Så varför inte lägga hagen där? Inga stigar
> där heller

För att getterna inte gör någon nytta där om nu syftet är att få ett öppnare område.

Men de borde kunna ta hänsyn till friluftslivet genom till exempel färister.

Inhägnader i Änggården?
Körde i Änggården idag och det är ju staket runt hela kullen, helt idiotiskt hur dom kan göra så. Nu var stängslet i och för sig förstört där folk brukar ta sig fram så man kunde iaf lyfta cykeln över.

Getterna lyste dock med sin frånvaro.

Inhägnader i Änggården?
Även jag var ute idag i Änggården och körde lite och det verkar ju som att inhägnaden inte är gjord alls för genomfart utan att de endast har en grind. Idiotiskt. Det här ställer ju verkligen till det för alla som rör sig i Änggården till fots eller på cykel och det är ju synd att staketet blir fistat på alla ställen där man byggd skiten utan grindar eller övergångar, rakt över existerande stigar. Forcerade staket leder säkerligen till att somliga skogsfascister kommer reta upp sig ännu mer över folk som gör annat i skogen än stirrar på plantor.

På andra ställen där man har boskap i kombination med stigar och leder (t.ex. runt Kinnekulle) så har man ju bra sätt att passera inhägnaderna, t.ex. genom såna färister som någon postade bild på. Bondgymnasiekids har uppenbarligen ingen som helst känsla för helheten men det här får de fan fixa. Annars blir det till att ge sig ut och svartsnickra och det kommer ingen bli glad av, allra minst jag.

Inhägnader i Änggården?
peter233 skrev:
> ...stängslet i och för sig förstört...
> Getterna lyste dock med sin frånvaro.

Nähä ;-)

Inhägnader i Änggården?
det är inga staket på Stravasegment va, för då jävlar! :)

Men skämt åsido så är det väl bara att göra nya stigar utanför bredvid inhägnaden, det löser sig. Nya Stravasegment alltså...

I övrigt blir det kul med djur i bur. Makt!

Inhägnader i Änggården?
För det första är det väl får, inte getter. Även om det hade varit mer happy med getter..

För det andra så avgränsar de ena toppen på ljungheden och det innebär att den enda stig man inte kan köra är Ättestupan. Finns ballare branter i Änggården så jag kan avvara den ett par månader. Den är ändå mer spännande med pannlampa eller med snö på. ;)
1016404_10152008480563387_667015241_n.jpg

Allt annat kan man köra runt stängslet för att nå, så det är verkligen ingen biggie. Personligen ser jag fram emot att höra lite sköna får med bjällror runt halsen, blir lite alpkänsla sådär (kan blunda och låtsas att det är enduro-kor).

Ättestupan är f ö kul att cykla men världens sämsata Stravasegment, 10s och totalt 100m med mätfel om +-20m i start/mål, tjena att tiderna ska betyda nåt, är ju mest slump..

Däremot håller jag helt med TS om att det hade ju varit rätt mycket vettigare att sätta inhägnaden nedanför Ättestupan istället, på den stora yta där inga stigar korsar och ingen hade störts.

Senast ändrad:
Inhägnader i Änggården?
Konkret skrev:
> amen va fan,. gillar ni inte får?

Släpp ut dom på grönbete vid delsjöarna istället

Inhägnader i Änggården?
underscore skrev:
> Konkret skrev:
> -----
> > amen va fan,. gillar ni inte får?
>
> Släpp ut dom på grönbete vid delsjöarna
> istä

lamm då+

Inhägnader i Änggården?
Konkret skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > Konkret skrev:
> >
>
> > -----
> > > amen va fan,. gillar ni inte får?
> >
> > Släpp ut dom på grönbete vid delsjöarna
> > istä
>
> lamm då+

provencale? sure.

Inhägnader i Änggården?
Det är ju betydligt mer än bara ättestupan. Hela Bunkerberget är ju avspärrat med endast en in/utfart så alla stigar som går däröver är ju körda. Missförstå mig rätt, det är trevligt med lite djur men man kan ju inte bara smälla upp staket rakt över stigar där folk rör sig. Typ så här:

20140412_1509131.jpg

Inhägnader i Änggården?
Roy Mance skrev:
> Det är ju betydligt mer än bara ättestupan.
> Hela Bunkerberget är ju avspärrat med endast en
> in/utfart så alla stigar som går däröver är
> ju körda. Missförstå mig rätt, det är
> trevligt med lite djur men man kan ju inte bara
> smälla upp staket rakt över stigar där folk
> rör sig.

Jag håller med dig och TS om att det verkar onödigt att spärra av den. Men eftersom jag tippar att det är för sent att få dom att ändra sig för i år gissar jag att det istället gäller att gilla läget och att vi syns som brukargrupp inför nästa sommar, så dom flyttar hägnet dit ingen störs.

Men jag står fast vid att alla stigar utom ättestupan går att nå ändå, så det är ingen katastrof. De hoplänkningsstigar som går från bunkern bak mot sandslingan kan man inte köra, men det är ju 50m (kul) stig. Men kan komma till den korsningen där sandslingorna börjar ändå om man kör stigen som går upp till vänster ca 20m nedanför där ättestupan kommer ut på gruset. Håll den stigen runt 100 meter och ta sen vänster i fyrvägskorset. Efter en liten bit kommer du till det korset där stigarna ner från toppen kommer ner.

Skulle gissa att avbitartång nog är det sämsta man kan ge sig på för cyklisters framtida rätt att cykla i Änggårdsbergen, skulle inte bli så roliga rubriker i GP vilket skulle kunna leda till tråkig debatt och negativa följder.

Edit: kan inte stava..

Senast ändrad:
Inhägnader i Änggården?
Roy Mance skrev:
> rör sig. Typ så här:

Här är ett tips på nytt vägval (grön pil):

Bilagor

• nggårddden.jpg
    nggårddden.jpg
    110.9 KB · Besök: 52
Inhägnader i Änggården?
Westman skrev:
> Skulle gissa att avbitartång nog är det sämsta
> man kan ge sig på för cyklisters framtida rätt
> att cykla i Änggårdsbergen

Jag tror det största hotet för cykling i änggårdsbergen med flera ställen är att man bara håller käften och tar emot. En tyst person är ingen person när det kommer till rättigheter i en demokrati.

Självklart vore det bättre att man har en dialog, men om ingen dialog initieras/går att få till så tycker jag alternativa åtgärder är motiverade.

Inhägnader i Änggården?
JT skrev:
> Roy Mance skrev:
> -----
> > Det är ju betydligt mer än bara ättestupan.
> > Hela Bunkerberget är ju avspärrat med endast
> en
> > in/utfart så alla stigar som går däröver
> är
> > ju körda. Missförstå mig rätt, det är
> > trevligt med lite djur men man kan ju inte bara
> > smälla upp staket rakt över stigar där folk
> > rör sig. Typ så här:
>
> Här är ett tips på nytt vägval (grön pil):

HAHAHAHA!!

Inhägnader i Änggården?
Att döma av bilderna är det fler som inte uppskattat staketet och klivit över det osmidigt. Undrar hur länge det håller med sådan behandling.

Inhägnader i Änggården?
Jag kan för mitt liv inte begripa hur man bara kan komma på idén att slänga upp stängsel och djur lite här och var utan att utröna hurivida området redan används. Det låter ofattbart korkat.

Inhägnader i Änggården?
underscore skrev:
> Westman skrev:
> -----
> > Skulle gissa att avbitartång nog är det
> sämsta
> > man kan ge sig på för cyklisters framtida
> rätt
> > att cykla i Änggårdsbergen
>
> Jag tror det största hotet för cykling i
> änggårdsbergen med flera ställen är att man
> bara håller käften och tar emot. En tyst person
> är ingen person när det kommer till rättigheter
> i en demokrati.
>
> Självklart vore det bättre att man har en
> dialog, men om ingen dialog initieras/går att få
> till så tycker jag alternativa åtgärder är
> motiverade.

Har du (eller andra som direkt snackar om avbitare eller fulsnickeri) försökt ta dialogen? Eller utgår ni kanske bara från att det inte går, eller orkar inte? Vi kan ju spekulera hur mycket som helst om ifall de utrett vad området använts till eller inte..

Vi (Göteborgs Stigcyklister) kommer försöka initiera dialog.

Senast ändrad:
Inhägnader i Änggården?
Roy Mance skrev:
> rör sig. Typ så här:

Ser jag fel, eller är inte det där taget inifrån inhägnaden?
Tro fan att stigen är blockerad då :-)
Stigen utanför som går runt är ju skitbra. Nu vet jag inte om den också är blockerad längre fram, men annars är det ju inga problem att ta sig till sandspåren från det hållet heller.

Tror inte heller man tjänar på att ta till militanta medel. Vi som användargrupp är väldigt bra på att hävda våran rätt till stigarna runt GBG. Det skadar nog inte om vi visar lite samarbetsvilja med andra grupper också. Det finns tillexempel väldigt många stigar där fotgängare väljer att inte röra sig p.g.a. av att det är så frekvent använda av cyklister.

Inhägnader i Änggården?
Eric W skrev:
> Tror inte heller man tjänar på att ta till
> militanta medel. Vi som användargrupp är
> väldigt bra på att hävda våran rätt till
> stigarna runt GBG. Det skadar nog inte om vi visar
> lite samarbetsvilja med andra grupper också. Det
> finns tillexempel väldigt många stigar där
> fotgängare väljer att inte röra sig p.g.a. av
> att det är så frekvent använda av cyklister.

Vilka stigar då? Det är inte så enkelt att det är stigar som skapats av cyklister och därför är relativt okända som på en del ställen i Delsjöområdet. Sådana stigar är inte alltid så promenadvänliga.

Inhägnader i Änggården?
oavsett vilket så är det i det här läget olämpligt att bilda en cykelguerilla som förstör för Botaniska som tillsammans med Västkuststiftelsen leker skogsbruk i Änggården. Det är de som har de rätta tillstånden och alla papper på bordet.

Vi kan kontakta de berörda som Westman skriver och föreslå lösningar på access till skogen i och kring hägnet. Beroende på var det är kan man göra färist som är cykelbar alternativt ny stig på utsidan. Nya stigar = roliga stigar tycker jag.

Inhägnader i Änggården?
Så attans svårt kan det ju inte vara att ta måttet på hur högt staketet är, och så bygga ett par in / utfarter med färist, som moduler, ta med dem dit, och ställa dem på lämplig plats för att kunna följa befintliga stigar... Men jag håller med, det är jävligt dåligt att inte det gjorts från början.
B!

Inhägnader i Änggården?
Westman skrev:
> Har du (eller andra som direkt snackar om avbitare
> eller fulsnickeri) försökt ta dialogen?

Enligt mig skulle dialogen tagits av snickarna innan man satte upp staketet.

> Eller utgår ni kanske bara från att det inte går,

Det var du som sa att det inte går, jag sa tvärtom.

> Vi (Göteborgs Stigcyklister) kommer försöka
> initiera dialog.

Fint det. Nästan så man önskade att man var medlem så man fick info om sådant :-)

Inhägnader i Änggården?
Det är tråkigt att de satte inhägnaden just där den är, Slottskogen hade varit bättre att ha fåren i med mer folk som kan se och klappa de lurviga små djuren. Men det finns fortfarande rätt så många cykelbara dödsbranter kvar i Änggården på östra sidan, så någon större fara för att inte bryta några nyckelben är det inte som jag ser det.

Tillbaka
Topp