inköp av framgaffel, tips och råd

burton666

Medlem
Min son har en Scott Voltage YZ0.2 där framgaffeln nyligen gick helt isår så att framdäcket lossnade. Mina tidigare cyklekunskaper har sträckt sig till att få på en avhoppad kedja samt att laga unktering på ett däck. Så jag är lite lost när det gäller att köpa en ny framgaffel.
På den gamla står det SF10-XCM-V2-PM-DS-26-100.

Kan någon tipsa mig om vart jag kan hitta någon billig (<1000:-) framgaffel, helst en direktlänk :). Jag har kikat runt lite men har ingen aning om vad jag ska kolla efter för att vara säker på at den nya framgaffeln passar. Sonen är bara 11år och cyklar bara på gator så jag tror inte att jag behöver ha någon dyrare framgaffel.

Fråga honom om det duger med en stel gaffel. Det ser kanske inte lika coolt ut(?), men det borde ju vara det rimligare alternativet.

Det som sitter monterat nu är antagligen nått sånt här, och det är dessa specifikationer som är viktiga för att passa ram, broms och hjul:

SF10-XCM-V2-PM-DS-26-100

100 mm bred axel, 9 mm Quick Release, a k a 100x9

rakt styrrör, 1 1/8 tum

Post mount disc brake

(Jag hade nog sneglat på ebay efter en kolfiberframgaffel.)

Senast ändrad:
Finns nog i någons gömma så lägg fråga i yardsale tråden eller lägg upp en annons. Har du bild på gammla gaffeln? Du kan behöva ta av en del från den, som kallas crownrace och montera den på nya gaffeln.

Jag bor ett par mil söder om gävle. Ok men hur vet jag vilken som passar oavsett om jag vill ha en med dämpning eller en stel ?
Lägg upp en bild på gaffeln eller cykeln.
Det kan vara en Suntour xcm med 100mm dämpning du har. Dom är vanliga och billiga. Men det finns med olika axlar mm.

Tapered headtube.

@burton666 vi behöver mer information för att guida dig rätt. Framgaffeln är en Suntour XCM. Kan du ta loss den och fota röret som sticks in i ramen? Forumet har en fotofunktion direkt i "Bifoga filer". Är röret rakt eller är det bredare mot själva framgaffeln och avsmalnande uppåt?

Jag tog några bilder igår som jag glömde posta här. Och jag däcken ska bytas dom med ?

Jag ska försöka skruva bort allt och ta nya bilder om dessa är för dåliga.
1000004006.jpg
1000004008.jpg

Om jag köper en ny framgaffel, behöver jag någon form av specialverktyg för själva bytet ? Jag har sett att man behöver en "spanner wrench" som går på ~50:- men är det något annat som även behövs köpas in ?

Hej
Även jag har en fråga om inköp av framgaffel. Har en Specialized Riprock 24" från 2021 med en SR Suntour XCT dämpare som är helt slut på samma sätt som ovan och jag vill gärna byta ut denna till en stel gaffel istället. Har kontaktat både Sportson och Specialized om de har en sådan, men slut hos tillverkaren säger båda, (de kommer att tillverka någon gång, oklart när). Men det borde väl gå att hitta någon annan gaffel som passar? Så mycket mått att hålla koll på bara, har ni något tips på någon som skulle kunna passa?
-däck: 24*2,80 behöver få plats
-styrrör 1"1/8 rak, längd på gamla styrröret 180mm,
-110 mm axel
-diskbromsfäste
-fler mått som behövs?

Fler cykelspecs
(https://99spokes.com/en-EU/bikes/specialized/2021/riprock-24)

Tillbaka
Topp