Inkörning av dubbdäck

Halvdan

Aktiv medlem
Inkörning av dubbdäck
Hittade ingen aktuell tråd om ämnet men har läst flera gamla. Verkar finnas en mjuk koncensus som går såhär: om man orkar köra in sina nya däck flera mil innan man tar ut dem i skogen så, visst, det kan rädda några dubb. Jag resonerade därför som så att jag offrar hellre några dubb än lägger värdefull cykeltid på att trampa runt på väg. Med familj är ju varje cykeltimme som kan klämmas ur en vecka guld.

Så jag satte ut direkt i skogen med mitt nya dubbdäck fram. Kollade resultatet idag efter 4 rundor a ca 15 km. 21 dubb borta!! Så det där med inkörning kanske är något ändå..... problemet är bara att 19 av 21 tappade dubb är på ytterkanten, de viktiga ”washouträddarna”. Jag tänker ju inte cykla cirklar eller slalom i tre mil på asfalt.

Däcket är ett 29x2.25 Ice Spiker Pro, vikbart. I övrigt har det fungerat super och rullar överraskande bra.

Nyfiken att höra vad ni andra har för metoder och erfarenheter av inkörning och dubbförluster. En faktor är säkert vad för slags cykling man ägnar sig åt. Jag cyklar ganska stökigt, kan tänka mig att det är säkert alla rullningar på däckkanten över sneda stenytor som pillar bort dubben snarare än rena kurvtagningar.

Inkörning av dubbdäck
det där däcket har många goda egenskaper som mtb-dubbdäck, men att hålla kvar dubben är inte en av dessa. inkörning med lågt tryck är närmast nödvändig. likaså att köpa in ett gäng kompletteringsdubb. säljs av schwalbe för förhållandevis hanterbara pengar.

men greppet med spetsig dubb gör att du till skillnad från nästan alla andra dubbdäck kan lägga ner cykeln i kurvorna på t ex sjöis. det rullar förhållandevis väldigt bra, och gummit håller sig plastiskt och greppigt i många år.

så svårslaget trots allt.

ännu så länge denna säsong har jag bara använt det på framhjulet.

Inkörning av dubbdäck
det där däcket har många goda egenskaper som mtb-dubbdäck, men att hålla kvar dubben är inte en av dessa. inkörning med lågt tryck är närmast nödvändig. likaså att köpa in ett gäng kompletteringsdubb. säljs av schwalbe för förhållandevis hanterbara pengar.

men greppet med spetsig dubb gör att du till skillnad från nästan alla andra dubbdäck kan lägga ner cykeln i kurvorna på t ex sjöis. det rullar förhållandevis väldigt bra, och gummit håller sig plastiskt och greppigt i många år.

så svårslaget trots allt.

ännu så länge denna säsong har jag bara använt det på framhjulet.
Då får det bli att beställa nya dubb + sänka trycket.

Inkörning av dubbdäck
Jag har olika erfarenheter av ISP. Just 29x2.25 är den som lättast tappar dubb. Har även kört 26x2.35” och senast 27.5x2.6”. De tappar inte dubben lika lätt. De senaste däcken (27.5x2.6”) körde jag in 650 meter till skogen. De har inte tappat en enda dubb. Jag kör då med lågt tryck, på ”rätt” underlag och vid kallgrader. En kompis som ligger strax under 100kg och har hårt pumpade däck (29x2.25”) tappar 30-40 dubb per runda trots ”inkörda” däck. Ganska stor spridning på observationerna med andra ord.

Mina slutsatser är: Kör du däcket huvudsakligen på snö och is behövs ingen inkörning. Kallgrader är bättre (gummiblandningen blir hårdare). Lågt tryck är bättre.
Kör man med högt tryck, i brötig, stenig terräng hjälper inte inkörning. Välj andra däck.

Inkörning av dubbdäck
Mitt problem är framför allt att sidodobbarna går i bitar och därefter trillar dubben ur. Ingen inkörning i världen hjälper mot det så jag struntar i det. Men vilka däck alltså. Skitnöjd med greppet och de rullar helt ok.

Inkörning av dubbdäck
Mitt problem är framför allt att sidodobbarna går i bitar och därefter trillar dubben ur. Ingen inkörning i världen hjälper mot det så jag struntar i det. Men vilka däck alltså. Skitnöjd med greppet och de rullar helt ok.
Kollade inte närmare på dobbarna men tror de såg ok ut. Det är när du kört ett längre tag med dem eller?

Inkörning av dubbdäck
när du kör in på asfalt kan du gärna tillfälligt sänka nedåt 1 bar, så även ytterdubbarna masseras fast.

jag väger 73 kg och kör isp 2,25 inkörd och klar typiskt 1,2-1,4 bar. så lågt som risken för genomslag tillåter.
Har haft dem på 1,4 ungefär, väger som du.
Låter rimligt att sänka trycket för inkörningen. Kan ju börja göra det till och från skogen också

Inkörning av dubbdäck
Jag har olika erfarenheter av ISP. Just 29x2.25 är den som lättast tappar dubb. Har även kört 26x2.35” och senast 27.5x2.6”. De tappar inte dubben lika lätt. De senaste däcken (27.5x2.6”) körde jag in 650 meter till skogen. De har inte tappat en enda dubb. Jag kör då med lågt tryck, på ”rätt” underlag och vid kallgrader. En kompis som ligger strax under 100kg och har hårt pumpade däck (29x2.25”) tappar 30-40 dubb per runda trots ”inkörda” däck. Ganska stor spridning på observationerna med andra ord.

Mina slutsatser är: Kör du däcket huvudsakligen på snö och is behövs ingen inkörning. Kallgrader är bättre (gummiblandningen blir hårdare). Lågt tryck är bättre.
Kör man med högt tryck, i brötig, stenig terräng hjälper inte inkörning. Välj andra däck.
Det där är ju väldigt intressant med storleken. Tänker att däcken med större diameter skulle vara skonsammare men bredden och profilen spelar större roll då.

Inkörning av dubbdäck
Jag körde nog 15mil grusväg o asfalt med 1.7kg i innan jag tog ut dem i skogen. Visst dem har bara släppt 2-3 dubb totalt och inkörning är A o O.
Samma här, mina är 3 år gamla används sparsamt och har tappat 4 dubb totalt. Körde in dom runt 70km på asfalt med lågt tryck mitt i natten för att slippa bromsa.

Inkörning av dubbdäck
Samma här, mina är 3 år gamla används sparsamt och har tappat 4 dubb totalt. Körde in dom runt 70km på asfalt med lågt tryck mitt i natten för att slippa bromsa.
Mycket impad av er disciplin! Känns så otroligt långt att ligga och cykla dessa sträckor på vanlig väg. I och för sig går väl de milen rätt snabbt om man väljer bra tider som du. Och jag får väl se det som nån slags träning också, hellre det än spinning i alla fall :D

Inkörning av dubbdäck
Mycket impad av er disciplin! Känns så otroligt långt att ligga och cykla dessa sträckor på vanlig väg. I och för sig går väl de milen rätt snabbt om man väljer bra tider som du. Och jag får väl se det som nån slags träning också, hellre det än spinning i alla fall :D
Volympass är en viktig ingrediens i alla discipliner inom cykling. Väljer man dessutom en höstkväll fylld av motvind, låg temp och regn så tränar man ju även pannbenet?

Tillbaka
Topp